مجموعه جدیدی از تخمین پارامترهای منطقه‌ای را بر مبنای داده‌ای مرتب شده محاسبه کنید.
گام دوم و سوم را پی‌یاپی برای محاسبه واریانس تخمین‌های منطقه‌ای تکرار کنید.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
واریانس تخمین پارامترهای منطقه‌ای در گام اول را با گام‌های دوم و سوم مقایسه کنید.
مقدار p حاصل شده از اول نسبت واریانس‌هایی است که در لیست واریانس‌های مرتب شده از بزرگ به کوچک می‌باشد.
ب) چگونگی محاسبه مقادیر t منطقه‌ای:
(۳-۱۴)
روی نقشه نواحی با مقادیر ۲<ti و یا مقادیر ۲->ti مورد قبول می باشند.
مقادیر t به طور خودکار در نرم‌افزار GWR3حاصل می‌شوند.
ج) تغییرپذیری تخمین پارامترهای منطقه‌ای:
اهمیت تغییرات فضایی هر رابطه آزمون می‌شود، تغییرات تخمین پارامترهای منطقه‌ای از رگرسیون وزنی جغرافیایی با خطای استاندارد تخمین پارامتر عمومی مقایسه می‌شود که بصورت شاخص زیر معرفی می‌گردد:
محاسبه شاخص
با یک حساب سرانگشتی اگر۵/۱<Iباشد به طور بالقوه تغییر فضایی وجود دارد.
استفاده از دامنه میان- چارکی [۷۶]:
۵۰ درصد از تخمین پارامترهای منطقه‌ای در دامنه میان چارکی قرار خواهد گرفت. حدود ۶۸% مقادیر در توزیع نرمال بین ۱ انحراف معیار از میانه قرار گرفته‌اند، تخمین پارامتر عمومی میانگین یک توزیع نرمال می‌باشد. بنابراین اگر دامنه میان چارکی تخمین منطقه‌ای بزرگتر از ۲ انحراف معیار میانه رگرسیون عمومی باشد، نشان‌دهنده‌ی مراحل غیرایستا می‌باشد.
چگونگی تشخیص و تعیین پهنای باند و تعداد پارامترهای موثر به صورت زیر می باشد:
اگر پهنای باند به سمت بی‌نهایت میل کند، الگو منطقه‌ای به الگو عمومی با تعداد پارامتر kمیل می‌کند.
اگر پهنای باند به سمت صفر میل کند، الگو منطقه‌ای شامل همگی داده‌ها می‌شود و تعداد پارامترها برابر n می‌شود.
تعداد پارامترهای در الگو‌های منطقه‌ای دامنه‌ای بین kو nدارد، که بستگی به پهنای باند دارد (کارلتون، براندسون، فودرینگهام،۲۰۰۲)
۳-۴- تصریح الگو:
همان‌گونه که در مطالب قبل بیان شد بر خلاف الگو‌های رگرسیون عمومی، تخمین ضرایب متغیرهای توضیحی در الگوGWRثابت نمی‌باشد و برای هر مکان ضریب منحصر به فردی ارائه می‌شود. iدر این رگرسیون که در ضرایب متغیرها بیان شده نشان‌دهنده‌ی قلمرو جغرافیایی مورد بحث یعنی استان‌های ایران (۲۸ استان) می باشد. تخمین ضرایب هر استان در جداول پیوست آورده شده‌اند.
الگوی مورد استفاده در این پژوهش جهت بررسی تأثیر سیاست­های مالی دولت بر نابرابری درآمد در استان­های ایران بر اساس الگوی بلیجر و گایرریو (۱۹۹۰) می باشد.الگو مورد بررسی در این پژوهش به صورت زیر در نظر گرفته شده است:
GINIi=f(GEC,GEI,TI,INF,GDP)
GINIi: شاخص نابرابری درآمد برای استان‌های ایران
GEC:سرانه مخارج جاری دولت
GEI:سرانه مخارج عمرانی دولت
TI: سرانه درآمد مالیاتی
INF: تورم (میانگین رشد شاخص قیمت های مصرفی خانوارهای شهری و روستایی)
GDP: سرانه تولید ناخالص داخلی
الگو به شکل زیر تصریح می شود.

هر گاه از دو طرف معادله لگاریتم طبیعی­گرفته و جمله خطا به آن اضافه کنیم، فرم­سنجیالگو به دست می ­آید که به صورت زیر است:
(۳-۱۵)
ماتریس wi مطرح شده برای این الگو ماتریسی است قطری که بر مبنای فاصله‌ی میان مکان‌ها به طور خودکار با توجه به طول و عرض جغرافیایی وارد شده در نرم‌افزار محاسبه می‌شود، که هرچه فاصله‌ی دو مکان نزدیک‌تر وزن بیشتری اختصاص داده می‌شود.
شاخص های مورد نیاز برای رسیدن به اهداف پژوهش، محصول ناخالص داخلی، هزینه های جاری و عمرانی دولت، تورم، درآمد­مالیاتی به تفکیک استان می باشد. در این پژوهش از اطلاعات محصول ناخالص داخلی استانی، درآمد مالیاتی استانی، هزینه های­جاری (عملکرد اعتبارات هزینه ای (جاری) دستگاه های اجرایی از محل درآمد عمومی)، هزینه های­عمرانی (عملکرد اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای (عمرانی) استان ها از محل درآمد عمومی)، تورم (میانگین رشد شاخص قیمت های مصرفی خانوارهای شهری و روستایی)، از سالنامه های آماری سال های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۵ استخراج شده است.
۳-۵- توصیف متغیرهای الگو
۳-۵-۱- شاخص نابرابری توزیع درآمد
همان طور که در فصل ۲ ذکر کردیم، شاخص های بسیار زیادی برای برآورد نابرابری پیشنهاد شده است. بدون شک می توان گفت که در بررسی های توزیع درآمد، ضریب جینی متداول ترین شاخص نابرابری­درآمد است که در الگو به عنوان متغیر وابسته استفاده می شود.
برای بدست آوردن ضریب جینی روش های بسیاری ارائه گردیده است. در این پژوهش از روش مورگان و میلر[۷۷]استفاده شده است. فرمول میلر که برای برآورد ضریب جینی از داده های طبقه بندی شده، بسیار مناسب و مشهور است عبارت است از:
(۳-۱۶)
که در این فرمول:
G: ضریب جینی
Xi: درصد تجمعی افراد یا خانوارها در گروه i
Yi: درصد تجمعی درآمد افراد یا خانوار در گروه i
n: تعداد گروه ها
۳-۵-۲- مخارج (جاری و عمرانی) دولت
اثر هزینه های مصرفی دولت بر توزیع درآمد بستگی به توزیع این مخارج بین بخش
ها، مناطق و گروه ­های درآمدی خواهد داشت. اگر هزینه های عمرانی دولت به گونه ای باشد که از ثمرات آن گروه های درآمدی متوسط و پایین منتفع شوند مانند ارائه خدمات اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی به اقشار یا فراهم آوردن امکانات استفاده از این خدمات برای این گروه های درآمدی، در این صورت هزینه های دولت اثر توزیعی دارند. دولت­ها می توانند با سرمایه گذاری در بخش های زیر بنایی، با افزایش و بهبود امکان دسترسی برای اقشار مختلف خصوصاً خانوارهای کم درآمد، آنها را به هسته فعالیت های اقتصادی متصل کنند. از این طریق به آنها اجازه دستیابی به فرصت­های تولیدی بیشتر و در نتیجه درآمد بیشتر را می­ دهند و توزیع درآمد را در جامعه بهبود می­بخشند.
۳-۵-۳- تورم (INF)
تورم یک پدیده نامطلوب اقتصادی محسوب می شود، زیرا مطلوبیت ناشی از خرج یک مقدار درآمد پولی ثابت را کاهش می­دهد. اثر تورم بر توزیع درآمد بر حسب تغییرات نسبی قیمت ها متفاوت است. افزایش نسبی قیمت مواد خوراکی و کالاهای ضروری ممکن است موجب افزایش نابرابری و در مقابل، افزایش نسبی قیمت کالاهای لوکس می تواند باعث کاهش نابرابری در توزیع درآمد شود (ابونوری، ۱۳۷۶).
۳-۵-۴- درآمد مالیاتی(TI)
مالیات­ها یکی از اجزای مهم سیاست­های دولت در بهبود توزیع درآمد هستند. تمامی مالیات­ها دارای اثر درآمدی هستند و به نحوی در توزیع درآمد تأثیر دارند. اثر مالیات بر توزیع درآمد بر حسب نوع مالیات، پایه هایمالیاتی و نرخ­های مالیاتی متفاوت است. مالیات­های تنازلی آثار نامناسب، مالیات­های تناسبی بی­اثر و مالیات­های تصاعدی آثار مطلوبی بر توزیع درآمد دارند (صباحی، دهقان شبانی، شهنازی، ۱۳۸۹).
۳-۵-۵- تولید ناخالص داخلی(GDP)
بررسی اثر رشد و توسعه بر نابرابری با پژوهش کوزنتس (۱۹۵۵) آغاز شده است. طبق این فرضیه، نابرابری در توزیع درآمد طی اولین مراحل رشد اقتصادی افزایش یافته، سپس ثابت شده و سرانجام کاهش مییابد. بنابراین اثر رشد اقتصادی بر نابرابری توزیع درآمد می تواند مثبت یا منفی باشد.
۳-۶- خلاصه فصل
در این فصل، به منظور بررسی تأثیر سیاست های مالی دولت بر نابرابری درآمد در استان های ایران پس از اشاره به اقتصاد سنجی فضایی، الگو رگرسیونی مورد نیاز ساخته شده و سپس به معرفی متغیرهای موجود در الگو و نحوه محاسبه ی آنها پرداخته شده است.
فصل چهارم
یافته ها و نتایج پژوهش
۴-۱- مقدمه
در این فصل برآورد مدل و تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از آن مورد توجه قرار خواهد گرفت. برآورد مدل با بهره گرفتن از اقتصاد سنجی فضایی صورت می گیرد؛ لذا در جداول و نتایج عنوان شده مقایسه ای بین اقتصاد­سنجی مرسوم و اقتصاد سنجی فضایی انجام خواهد شد. نقشه ها و نمودارهای مربوط به نتایج نیز با بهره گرفتن از نرم­افزارهای ArcGISو GeoDataترسیم شده است.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:29:00 ب.ظ ]