۰۳۶۵/۰

 

۱۱۳۴/۰-

 

DLOGVER

 

 

 

[۰۴۳/۰] ۱۸۳۴/۲

 

۰۳۴۲/۰

 

۰۷۴۶/۰-

 

DLOGVER(-1)

 

 

 

[۷۵۳/۰] ۲۴۸۱/۰

 

۰۲۴۵/۰

 

۰۶۰۹/۰

 

DLOGER

 

 

 

[۰۲۸/۰] ۵۶۰۸/۲

 

۱۶۷۴/۰

 

۴۴۵۴/۰-

 

ECM(-1)

 

 

 

مأخذ: نتایج تحقیق
در جدول مزبور، Dنشان دهنده تفاضل مرتبه اول متغیرهاست. همان‌طور که ملاحظه می­ شود به جز ضریب نرخ ارز، مابقی متغیرها معنادار هستند.همانطور که ملاحظه می­ شود ضریب نااطمینانی نرخ ارز منفی و معنادار است، بنابراین فرضیه چهارم را با اطمینان ۹۵ درصد نمی توان رد کرد. آنچه که در معادله­ کوتاه­مدت (ECM) مورد توجه و دارای اهمیت اساسی است، ضریب (۱-)ECM است که نشان دهنده سرعت تعدیل فرایند عدم تعادل کوتاه­مدت به سمت تعادل بلندمدت است. همان گونه که در جدول شماره (۴-۱۲) مشخص است، ضریب برآوردی (۱-)ECM در حدود ۴۴/۰- است که نشان می­دهد در هر دوره ۴۴/۰ از عدم تعادل­های صادرات برطرف می­ شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۷-۲-۳- آزمون CUSUM و CUSUMQ مدل صادرات
بر اساس آماره‌های آزمون CUSUM و CUSUMQ به بررسی ثبات ضرایب مدل صادرات در طی زمان پرداخته شده است.
نمودار شماره ۴-۳: آزمون  مدل صادرات

نمودار شماره ۴-۴: آزمون  مدل صادرات

همانطور که در نمودارهای شماره ۴-۳ و ۴-۴ مشاهده می‌شود، نمودارهای آماری بدست آمده بین حد بالا و پایین قرار گرفته اند. بر اساس این آزمون‌ها فرضیه ثبات ضرایب را در سطح معنی‌داری پنج درصد نمی‌توان رد کرد و می‌توان نتیجه گرفت که ضرایب تخمینی تایع صادرات در دوره مورد مطالعه با‌ثبات بوده و نتایج قابلیت اتکاء دارند.
فصل پنجم:
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه
در این فصل ابتدا به مروری بر خطوط کلی پژوهش می پردایم. در ادامه خلاصه و نتایج تحقیق آورده می شود، سپس پیشنهادات سیاستی مطرح می گردد .
۵-۲- مروری برخطوط کلی پژوهش
در فصل اول به بررسی کلیات تحقیق پرداختیم. در این فصل اهمیت و ضرورت تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، در نهایت اقدام به ارائه سوالات و فرضیه‌های تحقیق نمودیم.
در فصل دوم سیاست کاهش ارزش پول ملی به عنوان یکی از ابزارهای سیاست اقتصادی جهت رفع کسری در تراز تجاری مطرح گردید. در ادامه فصل به بررسی پدیده‌ی منحنی جی که بیان می‌دارد با تضعیف پول ملی ابتدا وضعیت حساب جاری بدتر می‌شود، سپس با بهبود مواجه می‌شود و برقراری شرط مارشال لرنر جهت پایداری بازار ارز را مورد بررسی قرار دادیم. در نهایت تاثیر نوسانات نرخ ارز بر صادرات و واردات مورد بررسی قرار گرفت.
در فصل سوم ابتدا به بررسی موضوع تحقیق و تصریح مدل پرداخته شد در ادامه به معرفی مدل گارچ و روش ARDL و مزایا و معایب آن پرداختیم و در نهایت آزمون‌های کیوسام و کیوسام کیو را جهت بررسی پایداری ضرایب مدل مورد بررسی قرار دادیم.
در فصل چهارم اقدام به تخمین مدل و تفسیر نتایج آن نمودیم که خلاصه‌ای از نتایج مدل‌های تخمینی در بخش بعدی اشاره شده است.
۵-۳- نتایج کلی تحقیق
در بررسی مانایی داده‌ها این نتیجه حاصل گردید که برخی از متغیرهای تحقیق در سطح پایا و مابقی در تفاضل مرتبه‌ی اول پایا هستند، در نتیجه از روش ARDL برای تخمین مدل استفاده گردید. در محاسبه مرتبه ARIMA مشاهده گردید که متغیر نرخ ارز از مرتبه (۲,۰) ARIMA تبعیت می‌کند. در نهایت با بررسی تست آرچ در داده‌ها مشاهده شد که اثر آرچ در داده‌های نرخ ارز وجود دارد، در نتیجه اقدام به تخمین مدل گارچ نموده و با محاسبه پسماندهای مدل، متغیر نااطمینانی نرخ ارز محاسبه گردید.
۵-۳-۱-نتایج تخمین مدل واردات به روش ARDL
نتایج تخمین مدل، حاکی از آن است که تمامی متغیرهای وارد شده با وقفه‌هایشان تأثیر معناداری بر سطح واردات از ونزوئلا دارند، اما وقفه متغیر نااطمینانی (تأثیر منفی) با اطمینان ۹۵ درصد معنی‌دار ارزیابی نمی‌گردد.
بر اساس آماره بنرجی، دولادو و مستر وجود رابطه بلندمدت در سطح اطمینان ۹۵ درصد، مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه این که بین متغیرهای توضیحی و متغیر وابسته، یک رابطه­ بلندمدت وجود دارد. بر اساس نتایج بردار بلندمدت، ضریب متغیرهای نرخ ارز، تولید ناخالص داخلی ایران در سطح اطمینان ۹۵ درصد معنادار هستند. همچنین ضریب نااطمینانی نرخ ارز در سطح اطمینان ۹۵ درصد تأثیر معنی‌دار و منفی بر واردات دارد.
در بررسی ساختار پویای کوتاه‌مدت واردات، نتایج نشان دهنده معنی دار بودن تمامی متغیرها با وقفه‌هایشان است و متغیر نااطمینانی نرخ ارز اثر منفی و معنادار بر واردات درکوتاه‌مدت دارد. همچنین این نتیجه حاصل گردید که در هر دوره ۵۲/۰ از عدم تعادل­های واردات برطرف می­ شود.
بر اساس آزمون‌های کیوسام و کیوسام کیو به بررسی ثبات ضرایب تخمینی مدل واردات پرداخته شد، نتایج حاکی از با‌ثبات بودن ضرایب تخمینی در طول زمان است.
۵-۳-۲- نتایج تخمین مدل صادرات به روش ARDL
نتایج تخمین مدل، حاکی از آن است که تمامی متغیرهای وارد شده با وقفه‌هایشان تأثیر معناداری بر سطح صادرات به ونزوئلا دارند، اما وقفه متغیر نااطمینانی (تأثیر منفی) در سطح ۹۵ درصد معنی‌دار ارزیابی نمی‌گردد.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 03:07:00 ب.ظ ]