با توجه به سطح معنی داری که کمتر از ۰۵/۰ می باشد احساس مشارکت با دیگران در شغل بر بازار یابی آموزش در سطح ۹۵% تاثیر معنی داری می گذارد ، شدت این تاثیر برابر با ۵۱۱% می باشد جهت تعیین این تاثیر با توجه به ضریب بتا مشاهده می شود که این تاثیر مسقیم و مثبت می باشد از سویی ضریب تعیین در این فرضیه برابر ۲۶۱/۰ می باشد یعنی متغیر مستقل ۱/۲۶ درصد تغییرات متغیر وابسته را می تواند پیش بینی کند
فصل پنجم
خلاصه ، نتیجه گیری و
پیشنهادات
۵ ـ ۱ ) مقدمه
در فصل حاضر ضمن مروری مختصر بر هدف، مسئله تحقیق و چگونگی کار، به نتیجه گیری، بحث و مقایسه، پیشنهادها بر اساس ادبیات موضوعی مربوط و نتایج آزمونها پرداخته خواهد شد و در ادامه برای محققین آتی که سعی در انجام پژوهشهای مرتبط با عنوان تحقیق دارند، پیشنهاداتی ارائه خواهد شد.
این تحقیق با هدف « ارزیابی تاثیر بازاریابی آموزشی بر توانمند سازی کارکنان فروش خدمات ( مطالعه موردی کارکنان بخش فروش و بازاریابی شرکت تحصصی فرودگاه های کشور ) » انجام شده است ،پس از تهیه پرسشنامه جهت بررسی موضوع مورد نظر، به پژوهش میدانی اقدام کردیم .جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بخش فروش و بازاریابی شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشوراست که تعداد آنها ۷۵ نفر می باشد که از این تعداد با بهره گرفتن از جدول مورگان ۶۳ نفر به عنوان جامعه نمونه انتخاب شده اند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید وسپس اطلاعات با کمک نرم افزار spssمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت خلاصه نتایج حاصل از تحقیق و پیشنهادات تحقیق در این فصل ارائه خواهد شد.
در این تحقیق از پرسشنامه به عنوان ابزار اندازه گیری متغییرهای تحقیق استفاده شده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه از نظرات اساتید محترم راهنما و مشاور استفاده شده و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شده است. بطوریکه ابتدا به طور مقدماتی تعداد ۳۰ پرسشنامه بین مشتریان توزیع گردید و آلفای کرونباخ آن محاسبه گردید. با توجه به اینکه میزان آلفای کرونباخ (۰٫۸۹۱۲) بیش از ۰٫۷ است ، لذا پایایی ابزار تایید گردید.
۵ ـ ۲ ) روش های آماری
در این تحقیق برای توصیف داده ها از آمار توصیفی و برای تحلیل آنها از آمار استنباطی استفاده شده است . با بهره گرفتن از آمار توصیفی ، فراوانی آزمودنیها به صورت تعداد و درصد بر حسب متغییرهای جمعیت شناختی (جنسیت ، میزان تحصیلات و …) و متغییرهای تحقیق در قالب جدول و نمودار توصیف شده است . در آمار استنباطی ، از آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شده است.
۵ ـ ۳ ) نتایج یافته های تحقیق :
فرضیه اول: بین بازار یابی آموزش و احساس معنی داری در شغل رابطه معنی دار وجود دارد.
با توجه به سطح معنی داری که کمتر از ۰۵/۰ می باشد احساس معنی داری در شغل بر بازار یابی آموزش در سطح ۹۵% تاثیر معنی داری می گذارد ، شدت این تاثیر برابر با ۴۷۴% می باشد جهت تعیین این تاثیر با توجه به ضریب بتا مشاهده می شود که این تاثیر مسقیم و مثبت می باشد از سویی ضریب تعیین در این فرضیه برابر ۲۱۲/۰ می باشد یعنی متغیر مستقل ۲/۲۱ درصد تغییرات متغیر وابسته را می تواند پیش بینی کند .
فرضیه دوم: بین بازار یابی آموزش و احساس شایستگی در شغل رابطه معنی دار وجود دارد.
با توجه به سطح معنی داری که کمتر از ۰۵/۰ می باشد احساس احساس شایستگی در شغل بر بازار یابی آموزش در سطح ۹۵% تاثیر معنی داری می گذارد ، یعنی هرچه نیازسنجی و بازاریابی آموزشی متناسب تر باشد میزان توانمندی کارکنان در زمینه احساس شایستگی در شغلشان بیشتر می شود. شدت این تاثیر برابر با ۵۵۹% می باشد جهت تعیین این تاثیر با توجه به ضریب بتا مشاهده می شود که این تاثیر مسقیم و مثبت می باشد از سویی ضریب تعیین در این فرضیه برابر ۳۱۲/۰ می باشد یعنی متغیر مستقل ۲/۳۱ درصد تغییرات متغیر وابسته را می تواند پیش بینی کند .
فرضیه سوم: بین بازار یابی آموزش و احساس داشتن حق انتخاب در شغل رابطه معنی دار وجود دارد.
با توجه به سطح معنی داری که کمتر از ۰۵/۰ می باشد احساس داشتن حق انتخاب در شغل بر بازار یابی آموزش در سطح ۹۵% تاثیر معنی داری می گذارد ، شدت این تاثیر برابر با ۴۴۹% می باشد جهت تعیین این تاثیر با توجه به ضریب بتا مشاهده می شود که این تاثیر مسقیم و مثبت می باشد از سویی ضریب تعیین در این فرضیه برابر ۲۰۲/۰ می باشد یعنی متغیر مستقل ۲/۲۰ درصد تغییرات متغیر وابسته را می تواند پیش بینی کند .
فرضیه چهارم: بین بازار یابی آموزش و احساس موثر بودن در شغل رابطه معنی دار وجود دارد.
با توجه به سطح معنی داری که کمتر از ۰۵/۰ می باشد احساس موثر بودن در شغل بر بازار یابی آموزش در سطح ۹۵% تاثیر معنی داری می گذارد ، شدت این تاثیر برابر با ۴۶۸% می باشد جهت تعیین این تاثیر با توجه به ضریب بتا مشاهده می شود که این تاثیر مسقیم و مثبت می باشد از سویی ضریب تعیین در این فرضیه برابر ۲۱۹/۰ می باشد یعنی متغیر مستقل ۹/۲۱ درصد تغییرات متغیر وابسته را می تواند پیش بینی کند
فرضیه پنجم: بین بازار یابی آموزش و احساس مشارکت با دیگران در شغل رابطه معنی دار وجود دارد.
با توجه به سطح معنی داری که کمتر از ۰۵/۰ می باشد احساس مشارکت با دیگران در شغل بر بازار یابی آموزش در سطح ۹۵% تاثیر معنی داری می گذارد ، شدت این تاثیر برابر با ۵۱۱% می باشد جهت تعیین این تاثیر با توجه به ضریب بتا مشاهده می شود که این تاثیر مسقیم و مثبت می باشد از سویی ضریب تعیین در این فرضیه برابر ۲۶۱/۰ می باشد یعنی متغیر مستقل ۱/۲۶ درصد تغییرات متغیر وابسته را می تواند پیش بینی کند.
۵ ـ ۴ ) نتیجه گیری
یافته های پژوهش نشان می دهد که بازاریابی آموزشی در سازمان مورد مطالعه نقش قابل توجهی در افزایش توانمندسازی کارکنان دارد بدین معنا که توانایی عملکرد آنها را در ابعاد مختلف ؛ احساس معنی داری در شغل ، احساس شایستگی در شغل ، احساس داشتن حق انتخاب در شغل ،احساس موثر بودن در شغل و احساس مشارکت با دیگران در شغل را افزایش می دهد.
با توجه به اینکه هریک از کارمندان، کارشناسان و یا حتی مدیران هر مجموعه می توانند به عنوان بازاریاب عنوان شوند لذا بکارگیری نیروهای متخصص و مجرب، آموزش های ضمن خدمت و تخصصی به نیروهای شاغل برگزاری همایشها و نشست های مشترک بین مدیران و کارکنان و کارشناسانو بکارگیری یک سیستم انگیزشی و رقابتی سالم بین کارشناسان و مدیران مجموعه مورد نظر می تواند در افزایش راندمان کاری و جذب منابع و مشتریان تاثیری بسزا داشته باشد البته باید دقت شود که این اموزش ها باید با توجه به نیازهای بخش های مورد نظر انجام گیرد بدین معنا که به کارکنان بخش فروش آموزشهایی ارائه گردد که دانش آنها را در امر بازاریابی و فروش افزایش داده و عملکرد آنها را در جذب مشتریان ارتقاء بخشد.
۵ ـ ۵ ـ محدودیتهای پژوهش
معمولاً انجام هر پژوهش موانع، مشکلات و محدودیتهایی را بدنبال دارد ولی این مطلب بدان معنی نیست که نمیتوان از نتایج آن پژوهشها استفاده نمود و یا تأثیر قابل توجهی بر ارزش آن پژوهشها داشته باشد. ولی از آنجاییکه اشاره به مشکلات و محدودیتهای پژوهش برای آشنایی مخاطبان و استفاده کنندگان لازم میباشد در زیر به برخی موارد اشاره می گردد:
۱ ـ عدم امکان تعمیم پذیری نتایج این پژوهش به سازمان های دیگر دولتی یا خصوصی به دلیل محدود بودن نمونه مورد بررسی ( معرف نبودن حجم نمونه ) .
۲ ـ تداخل متغیر زمان در نتایج پژوهش و؛ که منجر می شود نتایج پژوهش برای برهه زمانی فعلی مناسب گویا باشد و نمی توان از این نتایج جهت بررسی متغیرهای مورد بررسی در آینده استفاده نمود.
۳ ـ به دلیل محدودیت زمانی و مالی پژوهشگر از ابزار اندازه گیری پرسشنامه استفاده نموده است در حالی که از ابزارهای دیگر نیز می توان جهت تکمیل شیوه جمع آوری داده ها و استاندارد کردن نتایج پژوهش استفاده نمود.
۴ ـ یکی از محدودیت های عمده پژوهش حاضر عدم وجود منابع نظری و پژوهشی مناسب در زمینه بازاریابی آموزشی می باشد که محقق را در بررسی همه جانبه این متغیر دچار مشکل نموده است و میتوان این گونه عنوان کرد که مهمترین محدودیت این پژوهش عدم وجود منابع کتابخانه ای می بلشد.
۵ ـ ۵ ) پیشنهادات :
ـ توجه به ایجاد انگیزه در کارکنان بخش فروش جهت شرکت در کلاسهای آموزشی جهت ارتقاء سطح عملکرد در زمینه بازاریابی و فروش خدمات و کالاها
ـ توجه به نیازهای آموزشی بخش های مختلف سازمان جهت افزایش راندمان کاری شرکت
ـ توجه به فرهنگ سازمانی موجود در شرکت جهت اثربخشی بیشتر آموزش
ـ برنامه ریزی جهت برقراری آموزش منظم و مفید برای کارکنان
ـ توجه به دانش و مهارت شغلی کارکنان متناسب با بخش هایی که مشغول به کار هستند.
ـ توجه بیشتر به مفهوم بازاریابی آموزشی در عرصه های علمی و دانشگاهی و رفع کمبود منابع تالیفی و ترجمه ای در این زمینه
ضمائم
منابع و پیوستها
منابع
ـ بختیارى، حسن و احمدى مقدم، اسماعیل(۱۳۸۹). نقش راهبردهاى مدیریتى در توانمندسازى مدیران. فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامى، سال پنجم، شماره اول. ۵۳-۳۹
ـ ابراهیم زاده، فریمان . کوهستانی ،حسینعلی. و اسماعیل، مهرانگیز.(۱۳۸۹). بررسی نقش روش های توانمندسازی بر افزایش عملکرد منابع انسانی دانشگاه های پیام نور استان گلستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه بیرجند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 03:40:00 ق.ظ ]