۱۰۰

 

 

۲۰۰

 

 

جمع کل

 

 

۳-۴: تجزیه و تحلیل سوالات تحقیق

 

 

 

 

 

 

۱-۳-۴: سوال‌های فرعی
سوال فرعی ۱ : مهمترین عوامل درون سازمانی موثر بر موانع صادرات سنگ‌های ساختمانی کدامند؟
در این تحقیق، ۹ عامل درون سازمانی در نظر گرفته شده است که در صادرات سنگ‌های ساختمانی تاثیرگذار می‌باشند. موانع درون سازمانی موثر بر صادرات سنگ های ساختمانی عبارتند از :
۱) استفاده از فن آوری قدیمی در فرایند تولید و فرآوری سنگ‌های ساختمانی
۲) آشنایی ناکافی با ضوابط و استانداردهای کیفیت کشور خریدار
۳) عدم آموزش و تشویق صادر کنندگان در امر تجارت توسط دستگاه‌های ذیربط
۴) برپایی ناکافی نمایشگاه‌ها، سمینارها، سخنرانی‌ها و جراید در ارتباط با چگونگی رشد صادرات
۵) اطلاع رسانی ناکافی در ارتباط با شناخت فرصت‌ها و نیازهای بازارهای هدف و انتشار بولتن‌های اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی
۶) ضعف منابع انسانی در درون سازمان
۷) ضعف اطلاعات و بنیه مالی
۸) ضعف بینش در مدیریت راس سازمان
۹) آشنا نبودن سازمان‌ها با تجارت الکترونیک و نداشتن وب سایت مناسب جهت اطلاع رسانی
برای تعیین و شناسایی مهمترین عوامل درون سازمانی موثر بر موانع صادرات سنگ‌های ساختمانی، از روش تحلیل عاملی استفاده می‌شود. نتیجه این روش در جداول زیر داده شده است. جدول اول نشان دهنده میانگین و انحراف معیار پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات ۱ تا ۹ پرسشنامه می‌باشد. بزرگترین میانگین پاسخ‌ها مربوط به سوالات ۲ و ۴ و کوچکترین میانگین پاسخ‌ها مربوط به سوال ۱ می‌باشد. جدول دوم نشان دهنده ضرایب همبستگی عوامل درون سازمانی بصورت دوبدو نسبت به یکدیگر می‌باشد. به عنوان مثال ضریب همبستگی بین عامل اول و دوم برابر ۱۶۱/۰ است.
جدول سوم نتایج آزمون بارتلت و مقدار شاخص KMO را نشان می‌دهد. شاخص KMO، شاخصی از کفایت نمونه‌گیری است که کوچک بودن همبستگی جزیی بین متغیرها را بررسی می‌کند و از این طریق مشخص می‌سازد آیا واریانس متغیرهای تحقیق، تحت تاثیر واریانس مشترک برخی عامل‌های پنهانی و اساسی است یا خیر. این شاخص در دامنه صفر تا یک قرار دارد. اگر مقدار شاخص نزدیک به یک باشد، داده‌های مورد نظر برای تحلیل عاملی مناسب هستند. اگر مقدار شاخص کمتر از ۶/۰ باشد، نتایج تحلیل عاملی برای داده‌های مورد نظر چندان مناسب نمی‌باشد. اکنون مقدار شاخص KMO برای عوامل درون سازمانی برابر ۶۲۲/۰ می‌باشد که بزرگتر از ۶/۰ است. پس داده‌های مورد نظر برای تحلیل عاملی مناسب می‌باشند.
آزمون بارتلت بررسی می‌کند چه هنگام ماتریس همبستگی، شناخته شده یا ماتریس همانی است و بنابراین برای شناسایی ساختار مدل عاملی نامناسب می‌باشد. ماتریس همبستگی دارای دو حالت است :
حالت اول : زمانی که ماتریس همبستگی بین متغیرها، یک ماتریس همانی باشد. در این صورت متغیرها ارتباط معنی‌داری با هم نداشته و در نتیجه امکان شناسایی عامل‌های جدید، براساس همبستگی متغیرها با یکدیگر وجود ندارد.
حال دوم : زمانی که ماتریس همبستگی بین متغیرها، یک ماتریس همانی نباشد. در این صورت متغیرها ارتباط معنی‌داری با هم داشته و در نتیجه امکان شناسایی عامل‌های جدید، براساس همبستگی متغیرها با یکدیگر وجود دارد.
اگر Sig. آزمون بارتلت کوچکتر از ۵ درصد باشد، تحلیل عاملی برای شناسایی ساختار مدل عاملی مناسب است، زیرا فرض شناخته شده بودن ماتریس همبستگی رد می‌شود. اکنون مقدار آماره آزمون بارتلت برابر ۵۱۰/۱۲۱ و مقدار Sig. آزمون بارتلت برابر ۰۰۰/۰ می‌باشد که کوچکتر از ۰۵/۰ است. پس تحلیل عاملی برای شناسایی ساختار مدل عاملی مناسب است و فرض شناخته شده بودن ماتریس همبستگی رد می‌شود.
جدول چهارم به ترتیب اشتراک اولیه و اشتراک استخراجی را نشان می‌دهد. اشتراک یک متغیر برابر مربع همبستگی چندگانه برای متغیرهای مربوطه با بهره گرفتن از عامل‌ها (به عنوان پیش‌بینی کننده) است. به دلیل این که ستون اشتراک اولیه، اشتراک‌ها را قبل از استخراج عامل‌ها بیان می‌کند، تمامی اشتراک‌های اولیه برابر ۱ می‌باشد. هر چه مقادیر اشتراک استخراجی بزرگتر باشد، عامل‌های استخراج شده، متغیرها را بهتر نمایش می‌دهند. اگر هر یک از مقادیر اشتراک استخراجی بسیار کوچک باشند، ممکن است استخراج عامل دیگری الزامی شود. متغیرهایی که مقادیر اشتراک استخراجی‌شان کمتر از ۵/۰ می‌باشد، را می‌توان مرحله به مرحله حذف نمود. اکنون مقادیر اشتراک استخراجی عامل‌های ۲، ۳، ۹ و ۴ به ترتیب برابر ۳۴۶/۰، ۳۸۷/۰، ۴۰۴/۰ و ۴۱۷/۰ می‌باشند که کوچکتر از ۵/۰ هستند. می‌توان این عامل‌ها را به ترتیب و مرحله به مرحله از مدل حذف نمود تا مقادیر اشتراک استخراجی عامل‌های باقیمانده افزایش یابد.
جدول پنجم حاوی سه قسمت است. قسمت اول مربوط به مقادیر ویژه اولیه است و تعیین کننده عامل‌هایی است که در تحلیل باقی می‌ماند. عامل‌هایی که دارای مقدار ویژه کمتر از ۱ هستند از تحلیل خارج می‌شوند. عوامل خارج شده از تحلیل، عواملی هستند که حضور آنها باعث تبیین بیشتر واریانس نمی‌شود. اکنون مقدار ویژه اولیه مولفه‌های ۱، ۲ و ۳ به ترتیب برابر ۹۳۳/۱، ۳۹۰/۱ و ۱۱۳/۱ می‌باشند که بزرگتر از ۱ هستند و مقدار ویژه اولیه بقیه مولفه‌ها کوچکتر از ۱ می‌باشند. پس فقط مولفه‌های ۱، ۲ و ۳ در تحلیل باقی می‌مانند و سایر مولفه‌ها از تحلیل خارج می‌شوند.
قسمت دوم جدول پنجم مربوط به مقدار ویژه عوامل استخراجی بدون چرخش می‌باشد. در این قسمت فقط مقادیر ویژه مولفه‌های ۱، ۲ و ۳ نشان داده شده است. از ستون درصد واریانس می‌توان نتیجه گرفت که مولفه اول می‌تواند تقریباً ۴۸/۲۱ درصد از تغییرپذیری متغیرها را توضیح دهد. مولفه دوم می‌تواند تقریباً ۴۴/۱۵ درصد از تغییرپذیری متغیرها را توضیح دهد. مولفه سوم می‌تواند تقریباً ۳۶/۱۲ درصد از تغییرپذیری متغیرها را توضیح دهد. از ستون درصد تجمعی می‌توان نتیجه گرفت که مولفه‌های ۱، ۲ و ۳ با همدیگر می‌توانند تقریباً ۲۸/۴۹ درصد از تغییرپذیری متغیرها را توضیح دهند.
قسمت سوم جدول پنجم مربوط به مقدار ویژه عوامل استخراجی با چرخش می‌باشد. در چرخش عامل‌های باقیمانده، نسبتی از کل تغییرات که توسط مولفه‌های ۱، ۲ و ۳ توضیح داده می‌شود، ثابت است (تقریباً ۲۸/۴۹ درصد) ولی برخلاف روش بدون چرخش، که در آن مولفه اول درصد بیشتری از تغییرات (تقریباً ۴۸/۲۱ درصد) را تبیین می‌کند، در روش چرخش عامل‌ها، هر یک از آنها نسبت تقریباً یکسانی از تغییرات را توضیح می‌دهند. این، ویژگی چرخش واریماکس است که تغییرات را میان عامل‌ها به شکل یکنواخت توزیع می‌کند. از ستون درصد واریانس می‌توان نتیجه گرفت که مولفه اول می‌تواند تقریباً ۵۴/۱۷ درصد از تغییرپذیری متغیرها را توضیح دهد. مولفه دوم می‌تواند تقریباً ۳۵/۱۶ درصد از تغییرپذیری متغیرها را توضیح دهد. مولفه سوم می‌تواند تقریباً ۳۹/۱۵ درصد از تغییرپذیری متغیرها را توضیح دهد.
جدول ششم ماتریس مولفه‌ها را نشان می‌دهد که شامل بارهای عاملی یا نمرات عاملی هر یک از متغیرها در عامل‌های باقیمانده می‌باشد. تفسیر بارهای عاملی بدون چرخش، ساده نیست. بنابراین عامل‌ها را می‌چرخانیم تا قابلیت تفسیر آنها افزایش یابد.
جدول هفتم ماتریس چرخیده شده مولفه‌ها را نشان می‌دهد که شامل بارهای عاملی هر یک از متغیرها در عامل‌های باقیمانده پس از چرخش می‌باشد. هر چقدر مقدار قدرمطلق این ضرایب بیشتر باشد، عامل مربوطه نقش بیشتری در کل تغییرات متغیر مورد نظر دارد.
جدول ۴-۱۶ : نتایج آمار توصیفی برای عوامل درون سازمانی

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد انحراف معیار میانگین پاسخ‌ها عوامل درون سازمانی
۲۰۰
۲۰۰
۲۰۰
۲۰۰
۲۰۰
۲۰۰
۲۰۰
۲۰۰
۲۰۰ ۴۱۴/۰
۶۶۶/۰
۶۶۴/۰
۷۳۰/۰
۷۷۶/۰
۶۶۹/۰
۵۵۷/۰
۷۲۴/۰
۷۸۸/۰ ۱۹/۱
۸۲/۱
۴۷/۱
۸۲/۱

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلی

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 07:58:00 ق.ظ ]