سنگ های ساختمانی با سیلیس بیشتر از ۳۰% که در اصطلاح به آنها سنگ های سخت گفته می شود (مانند سنگ گرانیت).

در زمینه سنگ های فرآوری شده ، شرکت ها و تولیدکنندگان سنگ های ساختمانی در ایران ؛ با توجه به تکنولوژی و ماشین آلات ، نیروی انسانی و همچنین مواد اولیه
در تولید سنگ های نرم مزیت نسبی دارند و اکثر تولیدات مرغوب شرکت ها و تولیدکنندگان که قابلیت صادرات و توانایی رقابت در بازار های خارجی را دارند،سنگ های ساختمانی نرم تشکیل می دهند.
مواردی چون شرایط اقلیمی ، آب و هوا ، نحوه استفاده و کاربرد سنگ های ساختمانی نرم ، در نگهداری و طول عمر آنها ، بسیار موثر است . بنابر این ، با توجه به اینکه ، آب و هوای کشور های آسیای میانه سرد و متغیر است ، و نمی توان از سنگ های نرم در معماری های خارج از ساختمان استفاده کرد ، در نتیجه اکثر صادرات سنگ های ساختمانی و تزئینی که به این کشور ها انجام می گیرد ، به صورت سنگ های سخت (سنگ های سیلیسی ) و آن هم به شکل خام است. و به همین دلیل ، صادرات سنگ های نرم (آهکی) که به این کشور ها انجام می گیرد ، به شکل بسیار محدود و برای استفاده در موارد خاص صورت می گیرد(امینی ، ۱۳۸۸).
در مورد بازار های اروپایی ، به علت وجود رقبای قدرتمندی مثل شرکت های ایتالیایی ، اسپانیایی ، پرتقالی و اخیرا ترکیه ای ؛ فروش و صادرات سنگ های ساختمانی فرآوری شده به این بازار ها بسیار مشکل است. در واقع رقبای اروپایی به علت دستیابی به تکنولوژی مدرن و همچنین علم روز در زمینه های استخراج ، فرآوری و پردازش ، یک مزیت رقابتی قابل توجه نسبت به شرکت ها و تولید کنندگان سنگ های ساختمانی در ایران دارند . بعلاوه تسهیلاتی چون بازارهای یکپارچه اروپایی که فراوری تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ های تزئینی در اروپا قرار دارد ، باعث می شود که آنها در زمینه توزیع و تحویل محصولات خود با مشکلات کمتری نسبت به شرکت های ایرانی مواجه باشند، و به علت پایین آمدن هزینه هایشان ، می توانند سنگ های ساختمانی را با قیمت ارزانتر به بازار عرضه کنند ، و به رقابت با صادر کنندگان دیگر کشور ها بپردازند.
البته با توجه به اینکه سنگ های ساختمانی و تزئینی در ایران دارای مرغوبیت و کیفیت قابل ملاحظه ای هستند، اکثر محصولات سنگی پس از استخراج از معادن به صورت کوپ ، به کشور های اروپایی صادر می شودو پس از پردازش و فر آوری سنگهای ساختمانی توسط شرکت های اروپایی ، این محصولات با نام آنها در جهان توزیع می گردد، و در واقع ارزش افزوده ایجاد شده از تولید سنگ های ساختمانی مرغوب که به صورت خدادادی که در اختیار کشور ایران قرار دارد ، نصیب شرکت های اروپایی می شود.
بطور کلی از بین این سه نوع بازار هدف ، که به آن اشاره شد ، تنها بازاری که شرکت های ایرانی برای صادرات سنگ های فرآوری شده خود به آنجا ، دارای مزیت نسبی هستند ، بازار کشور های حوزه خلیج فارس است . اولین مزیت این بازار ها برای شرکت های صادر کننده سنگ های فرآوری شده در ایران ، فاصله جغرافیایی کم این کشور ها ، با ایران است . نکته مهم دیگر در رابطه با مزیت نسبی این بازار ها برای صادر کنندگان سنگ های ساختمانی فر آوری شده در ایران ، این است که ، مردم کشور های حوزه خلیج فارس با توجه به فرهنگشان ، گرایش به ساخت ساختمان هایی با معماری داخلی بزرگ دارند، و در معماری های داخلی بیشتر از سنگ های نرم استفاده می کنند،و با توجه به اینکه شرکت های تولید کننده سنگ های ساختمانی و تزئینی فرآوری شده در ایران ، بیشتر در تولید سنگ های ساختمانی نرم (آهکی ) توانایی دارند ، لذا می توان این مورد را به عنوان یک فرصت مناسب برای آنها تلقی کرد ، علاوه بر همه این ها ، مردم این کشور ها از لحاظ فرهنگ ، دین و مذهب ، قوانین و مقررات ، زبان و .. به مردم ایران نزدیک هستند و صادر کنندگان با مشکلات کمتری مواجه می شوند.
۵-۲: بخش چهارم : مروری بر تحقیقات انجام شده

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

 

تحقیقات انجام شده در زمینه بازاریابی بین الملل و صادرات
با توجه به اهمیتی که صادرات در اقتصاد کشور های مختلف دارد ، تا کنون مطالعات و پژوهشهای مختلفی در این زمینه ، توسط محققان داخلی و خارجی صورت گرفته است . در سال های اخیر ، با توجه به روند جهانی شدن که در کشور های مختلف در حال شکل گیری است ، مدیران و تصمیم گیرندگان دریافته اند که تنها راه حضور و بقا در بازار های بین المللی ، ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار برای سازمان ها و شرکت هایشان است. همچنین دست اندر کاران سازمان ها می دانند که ایجاد یک مزیت رقابتی مناسب ، بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف بازار های هدف ، امری محال و نشدنی است. به همین دلیل ، پژوهشگران و محققان تلاش های متعددی برای شناسایی ابعاد و جوانب مختلف بازار های بین المللی انجام داده اند ، تا با شناسایی عوامل موثر در موفقیت شرکت ها در بازار های بین المللی و امر صادرات ، به مدیران و تصمیم گیرندگان کمک کنند تا با طراحی برنامه های متناسب با بازارهای هدفشان به صورت فعال و موثر در بازار های بین المللی به فعالیت بپردازند و بتوانند موفقیت خود را در این بازارها و در کنار رقبای قدرتمند تضمین کنند .
عکس مرتبط با اقتصاد
در این قسمت به برخی از مطالعات و پژوهشهایی که توسط محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی ، در زمینه صادرات و بازار های بین المللی انجام گرفته است ، اشاره خواهد شد.
۱-۵-۲: مطالعات خارجی
کیگان در سال ۱۹۹۹ میلادی در یک بررسی و مطالعه گسترده ، عوامل تولید موثربر صادرات را به پنج دسته تقسیم کرده است ، که این عوامل عبارتند از : منابع تکنولوژیکی ، منابع سرمایه ای ، منابع انسانی ، منابع اولیه و زیر ساخت ها . بر طبق نظر کیگان عواملی که در گذشته به عنوان مزیت نسبی محسوب می شدند ، امروزه اهمیت خود را از دست داده اند و عوامل دیگری جایگزین آنها شده اند. به عنوان مثال ، مواردی چون مواد اولیه و نیروی انسانی غیر ماهر که در گذشته جزء مزیت های نسبی کشور های در حال توسعه محسوب می شدند ، اکنون اهمیت خود را از دست داده اند و مواردی چون نیروی انسانی ماهر ، تکنولوژی مدرن ، سرمایه و زیر ساخت های مناسب ، به عنوان مزیت محسوب می گردند. (کیگان ، ۱۳۸۰).
هیل در سال ۱۹۹۰ ، در تحقیقی که بر روی صادرات کشور های جنوب شرقی آسیا انجام داد ، به نتایج جالب توجهی دست یافت . بر اساس مطالعات انجام شده ، وی به این نتیجه رسید که حضور شرکت های چند ملیتی در کشور های آسیای جنوب شرقی ، تاثیری در افزایش صادرات این کشور ها ندارد(آشام ، ۱۳۸۰).
اسپیگل و کانینگهام در سال ۱۹۷۱ ، در طی تحقیقات گسترده ای ، به شناسایی مهمترین عوامل موثر بر موفقیت شرکت ها در امر صادرات پرداختند.نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که عواملی مثل ارتباط مستقیم با خریداران ، وجود نگرش جهانی و بین المللی در میان مدیران سطوح بالای سازمان ، شناسایی و آگاهی کامل از بازار های بین المللی و همچنین استفاده از سازمان های بین المللی جهت صادرات ، در موفقیت شرکت ها در امر صادرات موثر است . به علاوه طبق نتایج به دست آمده از این تحقیق ، مواردی چون تسلط به زبان های خارجی و استفاده از سازمان های خدماتی – صادراتی دولتی در موفقیت شرکت ها در امر صادرات موثر نیستند.
فورستر در سال ۲۰۰۲ ، در یک بررسی که در زمینه تجارت الکترونیک انجام داد ، موارد زیر را به عنوان ویژگی های تجارت الکترونیک برای توسعه صادرات شناسایی نموده است : جهانی نمودن تجارت ، حذف محدودیت های زمانی و مکانی ، کاهش قیمت منابع جهت خرید ، کاهش چشمگیر هزینه های معاملاتی ، افزایش درصد فروش و دسترسی آسان با اطلاعات لازم (صنایعی ، ۱۳۸۱).
در تحقیق دیگری که در سال ۱۹۷۸ ، توسط بیلکی انجام گرفت ، مطالعاتی در مورد عوامل موثر بر عملکرد صادراتی شرکت ها صورت گرفت که نتایج این تحقیق داد که عواملی چون کمبود منابع مالی ، فقدان ارتباطات خارجی ، عدم توانایی توزیع محصول در سطوح جهانی و محدودیت های موجود در بازار های بین المللی و خارجی ، از مهمترین موانع بر سر راه صادرات هستند . بیکلی برای تکمیل این تحقیق خود ، در سال های ۱۹۸۲و ۱۹۸۸، نیز به انجام مطالعات دیگری پرداخت . طبق نتایج به دست آمده از این تحقیقات ؛ نوع و طراحی محصول ، مارک محصول ، رابطه شرکت با توزیع کنندگان و کیفیت توزیع ، ارتباطی با عملکرد صادرات ندارند . ولی عواملی مثل انتخاب بازار و انتخاب کارکنان برانگیزه صادرات تاثیر می گذارد.
فیلیپ کاتلر موارد زیر را به عنوان عوامل اصلی در فروش و صادرات محصولات صنعتی در سطح بازار های داخلی و بین المللی معرفی کرده است: ارتباط تنگاتنگ بین فروشنده ، خریدار و کارکنان سازمان های واسطه ای ، وجود کانال های مختلف توزیع ، اختصاصی کردن محصولات با همکاری مشتری ، و عدم استاندارد بودن قیمت و تعیین قیمت محصول بر اساس توافق طرفین . بر اساس نظر کاتلر ایجاد ارتباط و برقراری روابط مناسب یکی از عوامل موثر ، خصوصا در فروش و صادرات محصولات صنعتی ، است (kotler ,1991).
۲-۵-۲: مطالعات داخلی
روستا ، ونوس و ابراهیمی ، در کتاب “مدیریت بازاریابی ” خود ، در طی یک بررسی از علل عدم موفقیت شرکت های ایرانی در امر صادرات ، عوامل زیر را به عنوان علل و مشکلات اصلی شرکت های ایرانی در توسعه صادرات معرفی کرده اند : عدم شناخت ویژگی های فرهنگی ، ارزشی ، اقتصادی ، قانونی و رقابتی بازار های خارجی ؛ سهل انگاری در بسته بندی مناسب (بیشتر محصولات ) ، جدا سازی و یکسان سازی (میوه و مواد غذایی ) ، رنگ و اندازه (فرش و بعضی محصولات مصرفی ) ، تکمیل و پرداخت نهایی (محصولات صنعتی ) ، توزیع نامناسب (عدم امکانات توزیع ، یا گزینش ساختار غلط برای توزیع در اغلب زمینه ها ) ، ترفیع (بروشور ها و تبلیغات کاملا ابتدایی و بررسی نشده ) و دیر رساندن محصولات و نادیده گرفتن حساسیت زمان (روستا و دیگران ،۱۳۸۱).
سید محمد میر محمدی ، در سال ۱۳۶۵ ، در تحقیق مفصلی تحت عنوان ” نقش بیمه های صادراتی و اهمیت آن در توسعه صادرات ” ، به بررسی اهمیت و تاثیر بیمه های صادراتی در توسعه صادرات غیر نفتی پرداخته است . طبق نتایج به دست آمده از این تحقیق ، وی چنین عنوان کرده است که عواملی چون نوسانات نرخ ارز ، قوانین و مقررات گمرکی ، بیمه های صادراتی و … ، از جمله عوامل موثر بر صادرات غیر نفتی هستند . به عنوان مثال وی در طی تحقیق خود به این نتیجه دست یافت که افزایش نرخ ارز باعث افزایش صادرات ، و کاهش نرخ ارز نیز باعث کاهش صادرات می شود . همچنین بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش ، وی چنین عنوان کرده است که وجود بیمه های صادراتی ، عامل مثبتی در افزایش صادرات غیر نفتی می باشند(امیدیان ، ۱۳۸۰).
محمد ابراهیم گوهریان در کتاب ” مدیریت صادرات غیر نفتی ” چنین عنوان کرده که استراتژی جایگزینی واردات دیگر نمی تواند ، در صحنه تجارت جهانی جوابگو باشد . بر طبق نظر وی ، برای موفقیت در صحنه تجارت بین المللی به کار گیری استراتژی توسعه صادرات ضروری است . او همچنین عنوان کرده که کشور هایی نظیر چین ، کره جنوبی ، سنگاپور ، تایوان و … نشانه های موفقیت آمیزی از این استراتژی هستند.(گوهریان ، ۱۳۷۹).
۳-۵-۲: تحقیقات انجام شده در زمینه سنگ های ساختمانی
اولین تحقیقی که در زمینه سنگ های ساختمانی ایران انجام شد در سال ۱۹۷۲ بود که توسط چاسوفتین ، کارشناس روسی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) ، انجام گرفت . وی در گزارش خود در خصوص مشخصات عمومی ذخایر سنگ های تزئینی و ساختمانی در ایران اعمال داشت که این گونه سنگ ها تقریبا در تمامی نقاط ایران یافت می شود. و شرایط مناسبی برای استخراج و مصرف آنها در اکثر شهر های ایران وجود دارد ولی با این حال بیشتر معادن در فواصل دور از شهر ها ، راه آهن و نیروگاه های برق واقع شده اند که این وضعیت سبب مشکلاتی در کار معادن گردیده است. طبق نظر چاسوفتین ، نبود اطلاعات کافی در مورد حجم ذخایر معدن ایران ، از موانع اصلی برنامه ریزی برای استخراج بلوک ها بوده و در نتیجه صرفا قسمت های سهل الوصول مورد بهره برداری قرار گرفته اند. این کارشناس روسی در زمینه مشکلات معادن آن زمان در مورد استخراج سنگ های ساختمانی و تزئینی ، موارد مختلفی را مطرح کرده که عبارتند از : عدم وجود طر ح های عمومی معادن و برنامه سالانه استخراج ، که موجب بهره برداری غیر اصولی می شود ، عدم رعایت قواعد استخراج در معادن ، استفاده از مواد منفجره بدون اعمال نکات ایمنی ، عدم استفاده از ماشین آلات و تجهزیات مدرن و عدم وجود مهندسین و کارشناسان به میزانی که در امر استخراج مورد نیاز است (راهنمای سنگ ایران ، ۱۳۸۶).
کارلو مونتانی ، دبیر کل اتحادیه سازندگان ماشین آلات فر آوری سنگ ایتالیایی ، در سال ۱۳۷۳ در مقاله ای با عنوان ” ایران واقعیتی عظیم از پیشرفت صنعت سنگ ” ، آماری از رشد صنعت سنگ ایران ارائه کرده و چنین نتیجه گیری نموده که ایران به طور مناسب به مزایای اقتصادی اجتماعی منابع سنگی و توانایی و قدرتی که در آینده آن نهفته است پی برده است و آینده روشنی را برای این صنعت در ایران پیش بینی کرده است (امیدیان ؛ ۱۳۸۰).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
محمد حسن حقگویی در مقاله ای تحت عنوان ” صنعت سنگ ایران ، پس از ورود به گات ، آثار و پیامد ها ” ، به بررسی تاثیرات الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر صنعت سنگ ایران پرداخته است . وی در این مقاله ، پیوستن به گات را ضروری ارزیابی کرده است و چنین نتیجه گیری کرده است که با توجه به مزیت های نسبی فراوانی که ایران در زمینه سنگ و به صورت خدادادی دارا می باشد، پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی آثار و پیامد های مثبت و روشنی برای صنعت سنگ ایران خواهد داشت (حقگویی ، ۱۳۸۳).
محمد تقی زاده انصاری در کتاب ” سیاست های خارجی و توسعه صادرات مواد معدنی در ایران “، تحقیق جامعی را در مورد تمامی مواد معدنی در ایران انجام داده ، که از آن جمله سنگ های تزئینی و ساختمانی می باشد. او مشکلات استخراج ، فرآوری و صادرات سنگ های ساختمانی را نبود سرمایه ، عدم آموزش برای نیرو های شاغل در کارگاه ها ، نا هماهنگی بین معدن و کارخانه ، کمبود ماشین آلات مدرن فر آوری ، نبود روش علمی برای بازاریابی و فروش سنگ و کمبود ارتباطات با با بازار های جهانی را برشمرده است (تقی زاده انصاری ، ۱۳۷۹) .
جعفر ارضاء در مقاله ای تحت عنوان ” بازنگری اقدامات بیهینه سازی در استخراج و فرآوری و صادرات سنگ های تزئینی در ایران ” به بررسی مقایسه ای وضعیت ایران از لحاظ ذخایر و میزان صادرات سنگ طی سال های ۱۳۸۷-۱۳۶۹ پرداخته و سپس با بررسی عواملی نظیر استفاده از سیم الماسه در استخراج ، کاهش هزینه های بهبود کیفیت ، تنوع محصول و توجه به ایجاد استاندارد مناسب برای مصرف ؛ چنین نتیجه گیری کرده که این عوامل در افزایش صادرات سنگ های ساختمانی و تزئینی موثر هستند (ارضاء ، ۱۳۷۹).
جمشید فهیمی فر در کتاب ” بازار جهانی سنگ های تزئینی و سهم صادراتی ایران ” ، به بررسی کاملی از وضعیت صنعت سنگ های ساختمانی و تزئینی در جهان و ایران پرداخته است و مقایسه هایی از وضعیت صنعت سنگ در کشور هایی مانند چین و هند با وضعیت صنعت سنگ در ایران انجام داده است. به نظر وی بازار کشور های آسیای میانه و بازار کشور های حوزه خلیج فارس ، بهترین مزیت های نسبی را برای صادرات سنگ های ساختمانی و تزئینی ایران را دارا می باشند(فهیمی فر ، ۱۳۷۶).
مسعود کمالی اردکانی در تحقیق خود با عنوان ” بررسی شیوه های مدیریت بازار و صادرات سنگ گرانیت ایران ، در بازار امارات متحده عربی ” ، به بررسی عوامل متعددی که به نظر وی در صادرات سنگ گرانیت موثر هستندپرداخته است. بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق ، عواملی مثل فن آوری استخراج ، فن آوری پردازش و فراوری ، آشنایی با قوانین کشور مقصد ، همکاری مشترک بین صادر کنندگان ، و وجود سیستم های اطلاعات بازاریابی ؛ بر میزان صادرات سنگ گرانیت به بازار کشور امارات موثر هستند(کمالی اردکانی ، ۱۳۷۵).
در تحقیق دیگری که توسط مسعود امیدیان ، با عنوان “بررسی نگرش صادر کنندگان در مورد تاثیر عوامل تولید ، بازار رسانی و اطلاع رسانی به بازار بر صادرات سنگ های تزئینی و ساختمانی در شهر اصفهان ” ، انجام شده است ، تاثیر عوامل تولید نظیر تکنولوژی ، سرمایه ، نیروی انسانی ، مواد اولیه و همچنین عوامل بازار رسانی و اطلاع رسانی به بازار بر صادرات سنگ مورد بررسی قرار گرفته است . وی چنین نتیجه گیری نمود که محدودیت های ناشی از تکنولوژی ، سرمایه ، نیروی انسانی ، مواد اولیه و همچنین بازار رسانی باعث کاهش صادرات سنگ های تزئینی و ساختمانی می شود. همچنین بر اساس نتایج این تحقیق ، اطلاع رسانی به بازار باعث افزایش صادرات سنگ های تزئینی و ساختمانی می شود(امیدیان ، ۱۳۸۰).
خلاصه
باتوجه به مباحث ذکر شده در خصوص عوامل موثر بر صادرات ، همچنین موانع صادرات سنگ های ساختمانی بطور کلی می توان موانع صادرات سنگ های ساختمانی را به دو دسته

 

 

موانع درون سازمانی

موانع برون سازمانی را در جدولی به شرح ذیل تقسیم بندی نمود.

جدول ۲-۷ : موانع درون سازمانی و برون سازمانی موثر بر صادرات سنگ های ساختمانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موانع درون سازمانی موثر بر صادرات سنگ های ساختمانی موانع برون سازمانی موثر بر صادرات سنگ های ساختمانی

استفاده از فن آوری قدیمی در فرایند تولید و فرآوری سنگ های ساختمانی(کیگان ،۱۹۹۹) ( امیدیان ،۱۳۸۰) ، (کمالی اردکانی ،۱۳۷۵)

نبود دیپلماسی موثر و کار ا در تعامل با اقتصاد جهانی
(اسپیگل و کانینگهام ، ۱۹۷۱)

آشنایی ناکافی با ضوابط و استانداردهای کیفیت کشور خریدار (اسپیگل و کانینگهام، ۱۹۷۱) (تقی زاده و انصاری ،۱۳۷۹) (کمالی اردکانی ، ۱۳۷۵)

ناکافی بودن امکانات ، تسهیلات و تشویق های کافی در امر صادرات توسط دولت
(محتشمی پور ،۱۳۸۹) (دریساوی بهمنشیرو همکاران ،۱۳۸۹)

عدم آموزش و تشویق صادر کنندگان در امر تجارت توسط دستگا ه های ذیربط(محتشمی پور ،۱۳۸۹)

مشکلات در زمینه تهیه مواد اولیه مرغوب در کشور
(چاسوفتین ،۱۹۷۲) (دریساوی بهمنشیرو همکاران ،۱۳۸۹)

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 11:08:00 ب.ظ ]