انفعالی تجمع محصولات در انبار و تولید زیاد رقابت شدید دربازارداخل
ظرفیت تولید بلااستفاده حرکت رقبا به سمت صادرات
جبران فروش های فصلی دریافت سفارش ناگهانی از مشتری
نیاز به کاهش ریسک وابستگی به بازارداخل اشباع بازارداخل
رکود و کاهش فروش و سود داخلی
در نتیجه با توجه به موارد ذکر شده، شناسایی این عوامل و نواحی برای مدیران سازمانها مهم میباشد، چرا که با شناخت آنها علاوه بر تخصیص بهینه منابع، موفقیت سازمان نیز در محیط رقابتی تضمین خواهد شد. میزان موفقیت یک شرکت در امرصادرات را می توان باعملکرد صادراتی آن ارزیابی نمود.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.
۲-۲-۲) عملکرد صادراتی
میزان موفقیت یک شرکت درامرصادرات رامی توان باعملکردصادراتی ارزیابی نمود. (یادگاری وهمکاران، ۱۳۸۴). عملکرد صادراتی به عنوان نتایج فعالیت های یک شرکت در بازارهای صادراتی تعریف شده است ((sosa and shoham1996
. برای سنجش عملکردصادراتی سه معیارمختلف مالی، غیرمالی ومرکب وجوددارد. معیارهایی چون فروش، سود و رشد ازجمله معیارهای مالی و معیارهایی نظیر موفقیت، رضایت، دستیابی به اهداف ازجمله معیارهای غیرمالی به شمارمی آیند. معیارهای مرکب نیزبراساس انواع متنوعی ازمعیارهای عملکردی بنا شدهاند. (یادگاری وهمکاران، ۱۳۸۴) عملکرد صادراتی برای شناسایی سطح عملکرد سازمانها حیاتی است. این معیار تعیین می کند که آیا سازمان دارای عملکرد مناسبی هست. با توجه به اهمیت این موضوع در کشورهای مختلف تحقیقات متفاوتی در زمینه شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی در صنایع مختلف انجام شده است. در هر کدام این پژوهشها، متغیرهایی مد نظر بودهاند که بنا به نظر پژوهش گر، بطور مستقیم یا غیرمستقیم بر عملکرد صادراتی مؤثر بودهاند.
تعداد متغیرهای بررسی شده تا حدودی گسترده بودهاند. این گستردگی به حدی است که حتی موجب ایجاد نتیجهگیریها، ابهامات و یافتههایی متناقض نیز شده است. اغلب پژوهشهای اولیه در زمینه صادرات در جهت تشخیص صادرکنندگان از غیر صادرکنندگان بوده است، به این معنی که بیشتر فرایند بینالمللی شدن شرکت را مد نظر قرار میدهند. بعد از آن پژوهشگران به بررسی عوامل خارجی مؤثر بر رفتار صادراتی، نظیر برنامههای تشویقی روی آوردند. در سومین مرحله، پژوهشگران به بررسی عوامل مربوط به رفتار شرکتها، متناسب با صادرات و نتایج آن پرداختند.
پژوهشگران دسته چهارم عواملی را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند که بر عملکرد یا موفقیت صادراتی شرکتها مؤثر هستند. به عنوان مثال، کاسکید و همکارانش (۲۰۰۲) با ارائه مدلی به بررسی تأثیر سه عامل خصوصیات عینی شرکت، متغیرهای مرتبط با درک صادرات (اندازه و تجزیه صادراتی، انگیزه صادرات، مشکلات صادرات، مزیتهای رقابتی) و تعهد به صادرات (بخش مجزای صادرات، ورود به بازار خارجی و معیارهای انتخاب مشتری، بازدید مداوم از بازار صادراتی، برنامه ریزی و کنترل صادرات) برای عملکرد صادراتی در کشور اروپایی پرداختند.
وایت، گریفیت و ریانز (۲۰۰۲) نیز به تجزیه و تحلیل تعدادی از روشهای اندازهگیری عملکرد صادراتی در بخش خدمات پرداختند.
والاس و بیکر (۱۹۹۸) نیز در در استرالیا مدلی را برای متغیرهای مؤثر بر عملکرد صادراتی ارائه دادند آنها در این مطالعه متغیرها را به ۲ دسته متغیرهای غیر ملموس (گرایشی، مهارتی، دانشی) و ملموس (توزیع، محصول، ارتباط با مشتری، کنترل، عرضه کنندگان) تقسیم نمودند.
تیرکل و رمضانی (۲۰۰۰) به بررسی تأثیر صلاحیتها (تکنولوژی، دانش بازار و صادرات، کیفیت) گرایش بازاریابی، ویژگیهای شرکت، استراتژی و محیط بر عملکرد صادراتی شرکتها پرداختند. در مدل ارائه شده توسط آنها، ویژگیهای شرکت به واسطه تاثیرگذاری بر استراتژی عملکرد صادراتی را تحت تأثیر قرار میدهد. شوهام و کروپ(۱۹۹۸) به بررسی تأثیر متغیرهای آمیخته بازاریابی بر عملکرد صادراتی پرداختند. (قره چه وهمکاران۱۳۹۰)
زوواستن (۲۰۰۰) با مروری بر مطالعات گذشته چارچوبی را برای دستهبندی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی معرفی نموند. این چارچوب، عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی را به طور مؤثری به ۲ بعد کنترلپذیری در مقابل غیرقابل کنترل و بعد درون سازمانی در مقابل برون سازمانی دستهبندی مینمایند. از ترکیب این ابعاد با یکدیگر چهار خانه جهت تقسیمبندی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی بوجود میآید. آنهابا مرورتجربی مطالعات بین سالهای ۱۹۸۷ و ۱۹۹۷ مدل زیر رابه عنوان عوامل موثر بر عملکرد صادرات بیان نمودند.
جدول ۲-۲ متغیرهای موثر برعملکرد صادراتی
داخلی خارجی قابل کنترل
غیرقابل کنترل
استراتژی بازاریابی صادرات
استراتژی عمومی صادرات
برنامه ریزی صادرات
سازمان صادرات
استفاده از تحقیقات بازار
انطباق محصول، نقاط قوت محصول
انطباق قسمت، رقابت پذیری قیمت
تعیین قیمت، انطباق ترفیع
شدت ترفیع، انطباق کانال توزیع
ادراکات و نگرش های مدیریت
حمایت و تعهد به صادرات
گرایش بین المللی
انگیزه صادراتی بالا
مزیت های صادراتی ادراک شده
موانع صادراتی ادراک شده ___
ویژگیهای مدیریت
تجربه بین المللی مدیریت
تجربه/تحصیلات مدیریت
ویژگی ها و شایستگی های شرکت
اندازه شرکت
شایستگی بین المللی شرکت
قدمت شرکت
تکنولوژی شرکت
ویژگیهای شرکت
شایستگی ها/ قابلیت های شرکت ویژگی های صنعت
شرکت فن آوری در صنعت
سطح ثبات درصنعت
ویژگی های بازارخارجی
جذابیت صادرات
رقابت پذیری بازارصادراتی
موانع بازارصادراتی
ویژگی های بازارداخلی
بازارداخلی
در سال ۲۰۰۰ ویل، تامنگوج و پل مایزر به بررسی تأثیر عوامل ویژگیهای شرکت (اندازه شرکت، میزان موانع ورود و سالهای اشتغال شرکت در کسب و کار)، صلاحیت شرکت (تجربه صادراتی) و استراتژی بازاریابی صادرات (تمرکز بر بازار در مقابل متنوع بودن و همچنین فعال بودن در مقابل انفعالی عمل کردن) بر عملکرد صادراتی شرکت پرداختند.
در همان سال، بالدائف، کراونس و واگنر(۲۰۰۰) با ارائه مدلی به بررسی رابطه میان ویژگیهای محیطی (اجتماعی، فرهنگی و سیاسی) ویژگیهای شرکت (جمعیتشناسی، انگیزههای مدیریت) استراتژیهای کسب و کار تمایر و یا حداقل بها تمام شده با عملکرد صادراتی پرداختند.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
در سال ۲۰۰۲ شوهام و همکارانش با تقسیمبندی شرکتهای صادرکننده به ۳ دسته مدافعان، تحلیلگران و جویندگان متغیرهای متنوعی را در هر یک از انواع شرکتها که بر عملکرد صادراتی مؤثر بودند معرفی نمودند. آنها در پژوهشهای خود به این نتیجه رسیدند که در شرکتهایی از نوع تحلیلگر، امکان تولید کالای جدید، مدیریت تولید، گرایش بازار و استراتژیهای کنترل از یک سو و عملکرد صادراتی از سوی دیگر رابطه معنیداری وجود دارد.
در همان سال، رزو شوهام به بررسی تأثیر برخورداری شرکت از گرایش بازار بر سود و فروش صادراتی آن پرداختند.
در سال ۲۰۰۲ کاتسیکیس و همکاران با ارائه مدلی سه متغیر طرز تلقی صادراتی، موانع صادراتی و حمایت مدیریت را به عنوان متغیر مؤثر بر عملکرد صادراتی معرفی نمودند. دو متغیر اول علاوه بر تأثیرگذاری مستقیم خود بر متغیر حمایت مدیریت، به طور غیرمستقیم بر عملکرد صادراتی تأثیر میگذاشتند. در همان سال لئونیدو، کاتسیکیز و سمیعی با انجام تجزیه و تحلیل مضاعف بر پژوهشهای قبلی، به ارائه مدلی پرداختند که در آن متغیرهای مؤثر به پنج دسته (ویژگیهای مدیریت، فاکتورهای سازمانی، فشارهای محیطی، هدفگذاری صادرات و عناصر استراتژی بازاریابی صادرات)تقسیمبندی شده است. سه متغیر اول با تأثیرگذاری بر ۲ متغیر بعدی به طور مستقیم بر عملکرد صادراتی تاثیر گذار بودهاند. (قره چه وهمکاران، ۱۳۹۰)
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 08:20:00 ق.ظ ]