1. استقرار بازار و شکل گیری قیمت

     

     

 

 

 

 

 

همه ارائه دهندگان شرکت کننده، پیشنهادات خود را در قالب چهار مولفه مجزا به بهره­بردار مستقل سیستم ارائه می­ دهند. همانطور که اشاره شد این چهار مولفه عبارتند از: قیمت پیشنهادی در دسترس بودن ()، قیمت پیشنهادی عملکرد در حالت زیرتحریک()، قیمت پیشنهادی عملکرد در ناحیه دوم() و قیمت فرصت پیشنهادی برای عملکرد در ناحیه سوم() می­باشد. همانطور که قبلاً ذکر شد، پیشنهاد قیمت فرصت برای کندانسور­های سنکرون “صفر” می­باشد. هنگامی که این پیشنهادات قیمت دریافت می­ شود، ISO بازار را حل و فصل می­ کند و قیمت بازار یکنواخت از هر یک از اجزاء را به طور جداگانه اعلام می­دارد. هدف از این بازار به حداقل رساندن پرداخت کل به تولیدکنندگان توان راکتیو می­باشد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

  •  

 

 

 

 

 

  •  

 

 

  •  

 

 

  • بازار توان راکتیو ناحیه­ای

 

 

 

 

 

 

همانطور که در بخش (۲-۱-۶-۳) بیان شد؛ یک قیمت یکسان برای هر یک از مولفه­های هزینه توان راکتیو محاسبه شده و تمامی ارائه­دهندگان توان راکتیو که انتخاب شده ­اند، صرف نظر از محل خود، این قیمت­ها را دریافت می­ کنند. این طرح یک روش عادلانه برای تعیین قیمت­ها برای خدمات توان راکتیو در یک محیط رقابتی در بازار را ارائه می­دهد. با این حال، قابلیت در دسترس خطوط انتقال با محدودیت­های تکنولوژیکی و اقتصادی محدود شده است. بنابراین به منظور به حداکثر رساندن میزان قدرت واقعی که می ­تواند بر روی یک شبکه انتقال جاری شود، باید توان راکتیو جاری بر روی خطوط انتقال به حداقل برسد. از طرفی تحت شرایط بخصوصی از پیکربندی سیستم و شرایط پخش بار، مشاهده شده است که برخی از ارائه دهندگان می­توانند از قدرت بازار برخوردار باشند و می­توانند قیمت بازار را به نفع خود تغییر دهند[۱۹]. چنین وضعیتی برای یک بازار کارآمد و رقابتی نامطلوب است. در نتیجه به منظور حفظ ولتاژ باس­ها در محدوده نامی خود، توان راکتیو کافی باید بصورت محلی فراهم گردد. از این رو، در پیشنهادات توان راکتیو، موقعیت تولیدکننده به عنوان یک موضوع مهم مطرح می­ شود؛ بعنوان مثال لزومی ندارد که یک پیشنهاد با قیمت پایین جذاب باشد اگر ارائه دهنده در یک باس دور واقع شده باشد. به طور مشابه، ممکن است یک پیشنهاد گران­قیمت از یک ارائه دهنده در یک مرکز تقاضا که به شدت بارگذاری شده غیرقابل اجتناب باشد. از اینرو، “ارزش” یک مگاولت آمپر (مگاوار) توان راکتیو در همه جای این سیستم یکسان نیست و در صورتی که بازار توان راکتیو مانند یک بازار توان واقعی حل و فصل شود، ISO می ­تواند در نهایت با یک انبوهی از پیشنهادات کم­قیمت از مکان­هایی که از ملاحظات سیستم نامطلوب هستند، مواجه شود. بنابراین، استقرار بازار توان راکتیو باید علاوه بر قیمت پیشنهادی، پیکربندی سیستم و شرایط عملیاتی را نیز درنظر بگیرد.
باتوجه به مطالب ذکرشده، بازار توان راکتیو را می­توان بیشتر به عنوان یک بازار محلی از بازار سیستم گسترده درنظر گرفت. برای طراحی یک بازار محلی توان راکتیو شبکه گسترده باید به چند منطقه کنترل ولتاژ مجزا تقسیم ­بندی شود. منطقه کنترل ولتاژ به یک گروه از باس­ها در یک منطقه جغرافیایی فشرده گفته می­ شود که پاسخی مشابه (تا آنجا که به تغییرات در دامنه ولتاژ مربوط است) به هرگونه اختلال خارجی می­ دهند[۳۳]. هریک از نواحی کنترل ولتاژ بگونه­ای شکل گرفته که می ­تواند با بهره گرفتن از روش کاهش شبکه به گره معادل کاهش یابد. این شبکه کاهش یافته می ­تواند برای ارزیابی امنیت ولتاژ استفاده شود. نواحی کنترل ولتاژ با حذف عناصر کوچکتر غیرقطری از ماتریس نرمالیزه شده Q-V که بخشی از ماتریس ژاکوبین می­باشد، در [۳۳] مشخص شده است. برای در نظر گرفتن اثرات تزویج P-V و Q-، که تحت شرایط استرس بالا معتبر هستند، این الگوریتم به جای استفاده از ماتریس نرمالیزه شده Q-V از ژاکوبین پخش بار کامل در [۳۴] استفاده کرده است. این روش نیاز به انتخاب مناسب از یک آلفای آستانه برای حذف عناصر غیرقطری کوچکتر دارد، که یک کار دشوار است؛ چون یک مقدار کوچکتر آلفا تقریباً تمام باس­ها را در یک گروه قرار می­دهد، در حالی که یک مقدار بزرگتر آلفا ممکن است سبب شود که هر باس به یک منطقه کنترل ولتاژ جداگانه تبدیل گردد. روش دیگر تعیین مناطق کنترل ولتاژ، استفاده از مفهوم فاصله الکتریکی است. در این روش فاصله الکتریکی بین تمام گره­ها در سیستم از طریق ماتریس حساسیت محاسبه می­ شود، سپس با بهره گرفتن از الگوریتم دسته­بندی سلسله مراتبی طبقه ­بندی مناطق انجام می­گیرد و تصمیم ­گیری برای مرزهای هر منطقه انجام می­ شود[۳۵].
پس از تعیین مناطق کنترل ولتاژ، شبکه گسترده به چند منطقه مجزا تقسیم می­ شود و پس از آن هر یک از ارائه­دهندگان توان راکتیو پیشنهادات خود را بطور مجزا در هر یک از این مناطق ارائه می­ دهند. در نهایت بهره­بردار مستقل نیز سیستم را تسویه کرده و برای هر منطقه قیمت تسویه مجزا برای توان راکتیو بدست می ­آید.

 

 

  •  

 

 

 

 

 

  •  

 

 

  •  

 

 

  • جمع­بندی

 

 

 

 

 

 

در این بخش ابتدا یک تعریف ساده از توان راکتیو بیان گردید. سپس اهمیت وجود توان راکتیو در سیستم­های قدرت و لزوم قیمت­ گذاری مناسب برای آن مورد تأکید قرار گرفت. در ادامه به بررسی مقالات ارائه شده در رابطه با توان راکتیو و نحوه­ قیمت­ گذاری آن پرداخته شد و بازار توان راکتیو در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. پس از آن ساختار بازار توان راکتیو ارائه شده توسط خانم ژانگ بطور مفصل شرح داده شد و مولفه­های مختلف هزینه تولید توان راکتیو برای ژنراتورهای سنکرون بیان گردید. همچنین مشاهده شد که در قیمت­ گذاری توان راکتیو محل منبع توان راکتیو نقش بسیار با اهمیتی دارد، زیرا که تأمین توان راکتیو از نقاط دور تلفات زیادی را بهمراه خواهد داشت و این موضوع سبب توجه بیشتر به بازارهای محلی توان راکتیو گشته است.

 

 

  •  

 

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:08:00 ب.ظ ]