• از چسبندگی در راستای سطح ترک خورده صرف نظر می­ کند.

 

RS-DAM فشار هیدرودینامیک وارده بر وجه بالادست ناشی از لغزش و واژگونی بلوک را نیز محاسبه می­ کند. در نظر گرفتن این فشارها در آنالیز تاثیر مهمی بر پاسخ بلوک سد دارد. فشار هیدرودینامیک غالباً به صورت جرم افزوده در آنالیز لرزه­ای سدهای بتنی در نظر گرفته می­ شود و در این برنامه روابط وسترگارد[۳۶] جهت محاسبه نیروهای هیدرودینامیک اعمالی بر بلوک سد مورد استفاده قرار می­گیرد.
۴-۶-۳- روابط حاکم
معادلات پاسخ لغزش دینامیکی مقطع سد با کف مایل با توجه به شکل زیر بیان می­ شود. اگر شرایط خاص صفحه ترک افقی (۰  ) در نظر گرفته شود این معادلات به صورت معادلاتی در می ­آید کهChopra و Zhang در سال ۱۹۹۱ ارائه دادند.
شکل ۴-۱۲٫ نیروها و ابعاد در نظر گرفته شده برای آنالیز لغزش
پایان نامه - مقاله - پروژه
لغزش زمانی آغاز می­ شود که نیروی برشی وارده (S) از نیروی مقاوم اصطکاکی استاتیکی[۳۷] (F) در صفحه ترک بیشتر شود.

 

(۴-۶)

 

(۴-۷)

 

(۴-۸)

 

 

نیروی مقاوم برشی زمانی که بلوک در حال سکون است بر خلاف جهت نیروی برشی وارد شده عمل می­ کند. با این حال، زمانی که بلوک می­لغزد، نیروی مقاوم برشی[۳۸] در خلاف جهت سرعت لغزش عمل می­ کند.

 

(۴-۹)

 

 

۴-۷- نرم افزار ABAQUS:
نرم­افزار ABAQUS مجموعه ­ای از برنامه ­های شبیه­سازی مهندسی است که بر پایه روش اجزای محدود بنا نهاده شده و می ­تواند مسائلی با طیف گسترده از یک تحلیل خطی نسبتاً ساده تا تحلیل­های بسیار پیچیده را حل کند. این نرم­افزار شامل کتابخانه­ای از المان­ها و لیستی از مدل­های رفتار ماده است که قابلیت مدلسازی و شبیه­سازی هر نوع هندسه و هم­چنین رفتار اغلب مصالح مهندسی مانند بتن و مصالح ژئوتکنیکی مانند خاک و سنگ را دارا است. مسائلی که دارای اجزای متعدد و مصالح مختلف هستند را می­توان با تعریف هندسه هر جز و اختصاص مصالح تشکیل­دهنده آن و سپس تعریف اندرکنش بین این اجزا شبیه­سازی کرد]۳[.
شکل۴-۱۳٫ نمایی از نرم افزار ABAQUS
۴-۷-۱- مدلسازی در ABAQUS
۴-۷-۱- رسم مدل
با بهره گرفتن از مدول Part به رسم هندسه سد و پی و مخزن می پردازیم.
شکل۴-۱۴٫ رسم هندسه سد در ABAQUS
شایان ذکر است که در این تحقیق یک بار سد بدون آب (نظیر ترکیب بار شماره ۴ مهندسین ارتش آمریکا) و بار دیگر پر از آب (نظیر ترکیب بار شماره ۶ مهندسین ارتش آمریکا) در نظر گرفته می شود. در حالت مخزن پر با صرف نظر از مقدار ارتفاع آزاد[۳۹] در برابر ارتفاع سد، ارتفاع آب پشت سد را برابر ارتفاع سد در نظر می گیریم و همچنین فرض می شود که در پایین دست آبی وجود ندارد. طول دریاچه نیز مساوی ۵ برابر ارتفاع سد(H) در نظر گرفته می شود. عمق پی را نیز برابر ۲H در نظر می گیریم و از قسمت پاشنه و پنجه سد به ترتیب به طول ۵H و ۲H ادامه می یابد. شکل زیر هندسه سد و مخزن و پی را نمایش می دهد.
شکل ۴-۱۵٫ سیستم سد-پی-مخزن در نرم افزار ABAQUS
۴-۷-۲- مشخصات مصالح:
برای بتن و آب و سنگ مشخصات تعریف می شوند.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:35:00 ب.ظ ]