الف : شخص حقوقی حقوق عمومی دولتی [28]
اداره چنانچه جزئی از سازمان یک وزارتخانه باشد آن را اداره دولتی یا شخص حقوقی عمومی دولتی می نامند. 1
شخص حقوقی ممکن است مربوط به حقوق عمومی باشد، مانند شرکت ملی نفت و شهرداری تهران. به طور کلی دولت و شهرداری‌ها و برخی مؤسسات و سازمان‌های عمومی که از استقلال مالی و اداری برخوردارند از این دسته‌اند. شرکت‌های دولتی نیز از اشخاص حقوق عمومی هستند. ماده‌ی 587 قانون تجارت مقرر می‌دارد: «مؤسسات و تشكیلات دولتی و بلدی(شهری) به محض ایجاد و بدون احتیاج به ثبت دارای شخصیت حقوقی می‌شوند.» البته منظور از مؤسسات و تشکیلات دولتی و بلدی مذکور در این ماده، شرکت‌های تجاری دولتی نیست. بنابراین اشخاص حقوقی مربوط به حقوق عمومی به محض ایجاد شخصیت حقوقی پیدا می‌کنند و اصولاً نیازی به ثبت آنها نیست. البته ممکن است ثبت اشخاص حقوقی حقوق عمومی به موجب قانون خاص لازم باشد مانند شرکت واحد سهامی اتوبوسرانی عمومی که طبق مادۀ یک آئین نامۀ اجرای قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی باید براساس مقررات قانون تجارت به ثبت برسد. طبق بند 2 ماده 525قانون مجازات اسلامی ساختن مهر شخص حقوقی حقوق عمومی دولتی جعل است.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
ماده 525: هر کس یکی از اشیا ذیل را جعل کند یا با علم به جعل یا تزویر استعمال نمایدیا داخل کشور نماید علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک تا ده سال محکوم خواهد شد :
1-احکام یا امضا یا مهر یا دستخط معاون اول رئیس جمهور یا وزرایا مهر یا امضایاعضای شورای نگهبان یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان یا قضات یا یکی از روسا یا کارمندان و مسولین دولتی از حیث مقام رسمی آنان .
2-مهر یا تمبر یا علامت یکی از شرکت ها یا موسسات یا ادارات دولتی یا نهادهای انقلاب اسلامی .
3-احکان دادگاها یا اسناد یا حواله های صادره از خزانه دولتی .
4-منگنه یا علامتی که برای تعیین عیار طلا یا نقره به کار می رود .
5-اسکناس رایج داخلی یا خارجی یا اسناد بانکی نظیر براتهای قبول شده از طرف بانک ها یا چک های صادره از طرف بانک ها و سایر اسناد تعهد آور بانکی .
تبصره:هر کس عمدا و بدون داشتن مستندات و مجوز رسمی داخلی و بین المللی و به منظور القاء شبهه در کیفیت تولیدات و خدمات از نام و علائم استاندارد ملی یا بین المللی استفاده نماید به حداکثر مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.
گاهی تشخیص این که یک شخص حقوقی مربوط به حقوق عمومی یا حقوق خصوصی است، دشوار است اما به طور کلی می‌توان گفت اگر سرمایه شخص حقوقی کلاً یا بیشتر آن متعلق به دولت و شهرداری باشد یا هدف و فعالیت آن از اهداف و فعالیت‌های عمومی باشد، شخص حقوقی مربوط به حقوق عمومی تلقی می‌شود.

ب:شخص حقوقی عمومی غیر دولتی:
اداره چنانچه جزئی از سازمان یک موسسه عمومی ولی غیر دولتی باشد آن را اداره عمومی غیر دولتی یا شخص حقوقی عمومی غیر دولتی می نامند1.طبق ماده 528 قانونمجازات اسلامی جعل مهر شخص حقوقی عمومی غیر دولتی جرم است .
ماده 528 : هر کس مهر یا منگنه یا علامت یکی از ادارات یا موسسات یا نهادهای عمومی غیر دولتی مانند شهر داریها را جعل کند یا با علم به جعل استعمال نماید علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد .
قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی مصوب 19/4/1373 و الحاقات بعدی آن «نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی عبارتند از :
1-شهرداری ها و شرکت های تابعه آنان مادام که بیش از 50% سهام و سرمایه انها متعلق به شهرداری ها باشد.2-بنیاد مستضعفان و جانبا زان انقلاب اسلامی 3-هلال احمر 4-کمیته امداد امام خمینی (ره) 5- بنیاد شهید انقلاب اسلامی6 -بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 7-کمیته ملی المپیک ایران 8-بنیاد پانزده خرداد 9-سازمان تبلیغات اسلامی 10-سازمان تامین اجتماعی 11-فدراسیون ورزشی اماتوری جمهوری اسلامی ایران 12-موسسه های جهاد نصر ،جهاد استقلال و جهاد توسعه زیر نظر جهاد سازندگی 13-شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی 14- کتابخانه حضرت ایت العظمی مرعشی نجفی 15- جهاد دانشگاهی 16-بنیاد امور بیماریهای خاص 17-سازمان دهیاری 18- هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران 19- بنیاد فرهنگی هنری رودکی.20-[29]شوراهای اسلامی شهر و روستا 21- هیئت امناء مساجد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
موارد استفاده از مهر در شوراهای اسلامی شهر و روستا:
مهر در شوراهای شهر و روستا می تواند کاربردهای متعددی داشته باشد که به برخی از موارد آن در ذیل اشاره می شود:
1-تایید نمودن استشهادیه شهروندان و روستانشینان در موضوعاتی همچون فوت، مسکن، اشتغال و … جهت ارائه به ادارات و سازمان های مختلف .
2-تایید درخواستها و تقاضاهای اداری افراد و شهروندان وارجاع آنها به ادارات ذیربط.
3-تایید برخی اسناد تصرف، مالکیت، بیعنامه و نیزصلح نامه انجام شده بین افراد مشروط برحضور افراد در دفتر کار شورا و تایید معامله و صلح انجام شده از طرف آنها.
4-مهر نمودن نامه های رسمی شورا

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.
که فرم مصوبات شورا بپیوست آنها می باشد و ارجاع آنها به دستگاه های اجرایی و نظارتی ذیربط.
5-مهر و تایید نمودن نامه های عادی شورا که با دستگاه های اجرایی ونظارتی مختلف مکاتبه و مراسله می شود
6-مهر و تایید نمودن فرمها و مکاتباتی که از طرف ادارات مختلف با شورای شهر و روستا انجام می شود.
7-مهر و تایید نمودن فرمهای مخصوص مربوط به مواردی همچون سهام عدالت، بیمه خدمات درمانی در روستاها، شهرهای زیر 12000 نفر جمعیت و …
8-تایید برخی اسناد و فرمهای مالی مخصوص شهرداری ها و دهیاری ها توسط شورای شهر و روستا ، همچون لایحه بودجه ارائه شده توسط شهرداری به شورا.
موارد استفاده از مهر هیئت امناء مساجد:
تا قبل از سال 1378 زمانی که شورای اسلامی شهر و روستا سر کار بیایند مردم جهت انجام امورات (موارد 1تا 3 از وظایف شورای شهر و روستا اشاره در فوق الذکر ) به هیئت امناهای مساجد روی می آوردند ولی بعد از انتخابات شورای شهر و روستا چون هیئت امناهای مساجد نمایندگان حقوقی و قانونی مردم نبودند بدین سبب مردم به آنها مراجعه نمی کردندو مهر آنها زیاد مورد استفاده قرار نمی گرفت .
2-4- مر تکب جعل مهر
مر تکب در جعل مهر می تواند افراد رسمی یا غیر رسمی باشد در ذیل به طور مختصر به توضیح هر یک از افراد رسمی و غیر رسمی به عنوان مرتکب جعل مهر می پردازیم.
2-4-1- افراد رسمی
افراد رسمی به عنوان یکی از مرتکبین جعل مهرعبارتند از:
2-4-1-1- مامورین به خدمات عمومی دولتی :
مستخدم دولت مطابق قانون استخدام کشوری کسی است که در استخدام دولت باشد و دارای حکم استخدامی باشد.اگر کارمندان و مسولین دولتی از افراد نظامی باشند و در حدود وظایف محوله مرتکب جعل شوند مشمول مقررات قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خواهند بود .کار مندان دولت دارای انواعی هستند که به شرح آنها می پردازیم.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:16:00 ق.ظ ]