• اینکه شرکت و نهاد قدرت در سازمان حقیقتا موجبات خلق ارزش را مهیا نموده اند.

 

  • تا چه حدی سرمایه گذاران قادر به کسب اطمینان از ادامه فعالیت شرکت خواهند بود.

 

در این تحقیق پایبندی مدیران به اهم استانداردهای حاکمیت شرکتی بررسی گردیده است.
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
هدف تمامی علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسائل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش های علمی تغییرات قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند. این روندها و حرکت‌ها سبب شده است که برای بررسی رشته‌های مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود. از جمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقیت‌یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب می‌باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها و ماهیت موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق، دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است(خاکی، ۱۳۷۹، ۱۴۳).
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
انتخاب روش تحقیق بستگی به ماهیت موضوع، اهداف پژوهش، فرض یا فرض‌های تدوین شده، ملاحظات اخلاقی و انسانی ناظر بر موضوع تحقیق و وسعت و امکانات اجرایی آن دارد. در این مرحله محقق بایستی معلوم دارد که برای مسأله انتخابی او چه روش تحقیقی مناسب است(نادری و سیف نراقی، ۱۳۷۶، ۳۹).
پایه هر علم روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار می رود، پس روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزارها و راه های معتبر(قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و دست یابی به راه حل مشکلات است.(نویدفر،۱۳۸۶، ۴۶)
۳-۱- مفهوم تحقیق
تحقیق را می توان به عنوان یک جست و جو یا بررسی سازمان یافته، متکی به داده ها، نقادانه و علمی برای بررسی مساله ای خاص توصیف کرد که با هدف پاسخگویی یا راه حل یابی صورت می گیرد و شامل گام هایی است که طراحی و پی گیری می شوند تا پاسخ هایی برای مساله مورد علاقه ما به دست آید در حقیقت، تحقیق اطلاعاتی را برای مدیران فراهم می کند تا بتوانند بر پایه آن تصمیم بگیرند و مشکلات را بر طرف کنند ( سکاران، ۱۳۸۱ )
۳-۲- فرایند تحقیق
با این که هر موضوع تحقیقی به طریقی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد، تمام پروژه های تحقیقی بدن توجه به پدیده مورد بررسی، دارای مراحلی هستند که می توان آن ها را به شرح ذیل ذکر کرد :
تعیین قلمرو تحقیق مورد نظر
گردآوری داده های اولیه ( بررسی پیشینه )
روشن کردن مساله تحقیق
شناسایی متغیرها
تنظیم فرضیه ها
تدوین طرح تحقیق
گردآوری، تحلیل و تفسیر داده ها
آزمون فرضیه ها و پاسخ به سوالات تحقیق
هریک از مراحل مذکور با تئوری در ارتباط هستند . بدین معنی که تئوری هم روی آنها تأثیر می گذارد و هم از آنها تأثیر می پذیرد . همچنین مراحل مزبور به یکدیگر وابسته هستند . محقق باید در زمینه موضوع مورد تحقیق، دانش داشته باشد تا بتواند فرضیه خود را بیان کند . لذا مرور کاملی بر نوشته های مربوط به تحقیق ضروری است علاوه بر این، محقق باید هر مرحله را به قدر کافی تکمیل و سپس مرحله بعد را آغاز کند . مهم ترین ویژگی مراحل تحقیق، گردش عملیات است . این مراحل با مساله مورد تحقیق آغاز می شود و به کلیت دادن نتیجه ( به طور مقدماتی ) خاتمه می یابد . با کلیت دادن مزبور دور بعدی شروع می شود . این جریان همین طور ادامه می یابد تا نظام علمی را به وجود آورد . اگر کلیت مزبور منفی شود، تعمیم دیگری شکل می گیرد و آزمایش می شود . در جریان این شکل گیری مجدد کلیت، تمام مراحل تحقیق دو باره ارزیابی می شوند ( ایران نژاد پاریزی، ۸۵ )
شاخص های تحقیق ممکن است مستقیماً قابل اندازه گیری باشند و برخی دیگر حالت کیفی داشته باشند . در مورد دسته اول شاخص ها که قابل اندازه گیری به صورت مستقیم هستند، اقدام به جمع آوری داده از سیستم و محاسبه شاخص می نماییم . شاخص های دسته دوم اغلب مستقیماً قابل اندازه گیری نیستند . در این شرایط به طور غیر مستقیم اقدام به جمع آوری داده، از اشخاص درگیر و مواجه با پدیده مورد مطالعه می کنیم . طبیعتاً در این حالت برداشت ها و نظرات شخصی،داده های جمع آوری شده را تحت تأثیر قرار می دهند . مکانیزم اجرایی برای این حالت این گونه است که این شاخص ها در قالب پرسشنامه ای مورد سوال قرارمی گیرند . در این پرسشنامه ها ارزیابی شاخص های شناسایی شده مبنای طرح سوالها قرار می گیرند و جمع بندی نتایج عملیات میدانی تکمیل پرسشنامه ها ارزیابی شاخص های شناسایی شده مبنای طرح سوالها قرار می گیرند و جمعه بندی نتایج عملیات میدانی تکمیل پرسشنامه ها امتیاز های مربوط به هر{ شاخص } را ارائه می نمایند ( عبدالله پورنژدی، ۸۶ )
۳-۳- نوع و روش تحقیق
پایه هر علمی، روش شناخت آن است، اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناخت مبتنی است، که در آن علم به کار می رود.(عزتی، ۱۳۷۶، ۲۰)
تحقیق حاضر از نظر هدف تحقیقی کاربردی است . تحقیق کاربردی در جستجوی دست یابی به یک هدف علمی است و تاکید آن بر تامین سعادت و رفاه توده مردم و مطلوب بودن فعالیت است و توسعه شیوه های علمی فعالیت های اجرایی را به دست می دهد.(دلاور، ۱۳۸۶، ۲۷) در تحقیق کاربردی، یافته ها را می توان برای حل مسائل اجتماعی به کار برد. (ایران نژاد پاریزی،۱۳۷۸، ۳۷)
هم چنین در این پژوهش به توصیف و مطالعه آنچه که هست می پردازیم. تحقیق توصیفی، آنچه را که هست توصیف و تفسیر می کند و به شرایط و روابط موجود، عقاید متداول، فرآیندهای جاری، آثار مشهود یا روند های در حال گسترش توجه دارد. توجه آن در درجه اول به حال است، هر چند که غالباً رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط می شود، مورد بررسی قرار می دهد.(جان بست،۱۳۷۸، ۱۲۵)
از آنجایی که در تحقیقات توصیفی می توان ویژگی های جامعه مورد مطالعه را از طریق پیمایش ارزیابی نمود، تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است است. «پیمایش»[۶۶] عبارت است از جمع آوری اطلاعات که با طرح و نقشه و به عنوان راهنمای عمل یا پیش بینی و یا به منظور تجزیه و تحلیل روابط برخی از متغیرها صورت می گیرد. (اوپنهام،۱۳۶۹، ۱۵۰)
و از سویی چون محقق در شرایط زندگی واقعی حضور پیدا کرده است. در واقع این پژوهش همان طور که ذکر شد در زمره مطالعات میدانی قرار دارد. به طور کلی می توان گفت که هر مطالعه علمی بزرگ یا کوچک که روابط را به طور نظام یافته دنبال می کند، فرضیه ها را بیازماید، غیر آزمایشی باشد و در شرایط زندگی واقعی مانند جوامع محلی، مدارس، کارخانه ها، سازان ها و موسسات اجرا گردد، مطالعه میدانی تلقی می شود. در مطالعه میدانی محقق ابتدا موقعیت اجتماعی یا موسسه ای را در نظر می گیرد و سپس روابط بین نگرش ها، ارزش ها، ادراکات و رفتارهای افراد و گروه های موجود در موقعیت را مطالعه می کند. (خاکی،۱۳۸۶، ۲۱۶)
در واقع می توان گفت که این پژوهش ویژگی های مورد اشاره از تحقیق توصیفی را دارا می‌باشد.
با توجه به توضیحات بالا می توان نتیجه گرفت که تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی میباشد واز نظر روش انجام و پردازش اطلاعات توصیفی و از شاخه پیمایشی می باشد .
۳-۴- جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری این تحقیق عبارتست از مدیران ارشد و حسابداران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ می باشد. تعداد این افراد با توجه به آمار ارائه شده در روابط عمومی سازمان بورس اوراق بهادار تهران برابر با ۷۲۰ نفر براورد شده است.
نمونه آماری
در پژوهش های توصیفی که به روش پیمایشی انجام می شوند، گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش به دو طریق صورت می گیرد :
شمارش کامل جامعه آماری مورد مطالعه
نمونه گیری و انتخاب نمونه آماری
نمونه آماری، اصطلاحاً به تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگی های اصلی جامعه باشند اطلاق می شود .
در پژوهش های توصیفی، نمونه گیری نسبت به شمارش کلی مزایای زیر را در بردارد :
با صرفه تر بودن
سرعت عمل و کوتاه تر بودن زمان مورد نیاز
کیفیت بیشتر داده ها از طریق دقت بیشتر در گردآوری و استخراج آن ها .( سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۷۹ )
برای این که مطمئن شویم نمونه انتخاب شده نماینده واقعی جامعه است، باید آن را به صورت تصادفی انتخاب کنیم . روش های متعددی برای نمونه گیری وجود دارند . برخی از این روشها عبارتند از : نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه گیری منظم یا سیستماتیک، نمونه گیری طبقه ای و نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای .
در انجام این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است . برای به دست آوردن حجم نمونه از رابطه زیر استفاده گردیده است .
نمونه، معمولا گروهی از افراد جامعه است که معرف آن جامعه بوده و کم و بیش ویژگی های افراد جامعه را داراست.برای محاسبه حجم نمونه در هر تحقیق با توجه به امکانات محقق و نوع تحقیق می‌توان اقدام نمود. در این پژوهش به منظور تعیین تعداد مناسب افراد نمونه که بتوانند معرف جامعه‌ آماری باشند از روش زیر استفاده می‌شود.چون تعداد حجم جامعه آماری مشخص است لذا می توان از فرمول کوکران استفاده نمود.
برای محاسبه حجم نمونه می‌توانیم از فرمول زیر (فرمول کوکران) استفاده کنیم.

که در این فرمول
N = حجم جامعه آماری که در این تحقیق ۷۲۰ نفر مدیر ارشد و حسابدار شاغل در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشند.
t=Z= اندازه متغیر در توزیع طبیعی که برابر با ۹۶/۱ است.
P= درصد توزیع صفت در جامعه که برابر با ۵% در نظر گرفته می شود
q= درصد افرادی که فاقد آن صفت در جامعه هستند که برابر با ۵% در نظر گر فته می شود.
d= تفاضل نسبت واقعی صفت در جامعه که برابر با ۵% در نظر گرفته می شود.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 03:02:00 ب.ظ ]