۳-۴-۳- نرم‌افزار اکسل
نرم‌افزار اکسل ، یکی از نرم‌افزارهای بسته مجموعه آفیس[۱۹] محصول شرکت مایکروسافت است که در دسته برنامه‌های اداری[۲۰] این مجموعه قرار دارد.
از این نرم‌افزار برای رسم نمودارهای دما – زمان، شوری – زمان و چگالی – زمان استفاده ‌شده است. همچنین رسم نمودارهای نوسانات سطح آب با بهره گرفتن از این نرم‌افزار انجام شده است.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۴-۴- نرم‌افزار متلب
متلب نام یکی از نرم‌افزارهای رایانه‌ای برای انجام محاسبات ریاضی است. واژه متلب هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی خود زبان برنامه‌نویسی مربوطه است از ترکیب دو واژه MATrix و LABratuary ایجاد شده است. این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه است، که در آن حتی اعداد عادی هم به‌عنوان ماتریس در نظر گرفته می‌شوند.
از این نرم‌افزار برای رسم نمودارهای هم‌ارز دما و شوری استفاده شده است.
فصل چهارم
نتایج اندازه‌گیری
۴-۱- مقدمه
آب خنک‌کننده نیروگاه اتمی بوشهر از طریق یک حوضچه آرامش وارد نیروگاه می‌شود. در این راستا برای تأمین آب مطمئن و تمیز از فاصله ۵۰۰ متری ورودی حوضچه آرامش تا دریچه ورودی آب بستر دریا به عرض ۱۰۰ متر صاف شده. عمق این قسمت تا ۳۰ متری از دریچه ورودی، ۶ متر و در ۳۰ متر آخر، ۱۰ متر است.

شکل ۴-۱- حوضچه ورودی
حجم کل حوضچه آرامش طبق اطلاعات به‌دست‌آمده از عملیات هیدروگرافی که در سال ۱۳۹۰ انجام‌شده برابر با ۲۰۰۰۰ مترمکعب می‌باشد.
چهار عدد پمپ که حداکثر دبی هرکدام ۶۵۰۰۰ مترمکعب بر ساعت است می‌توانند حداکثر دبی ۲۶۰۰۰۰ مترمکعب آب را در مدت یک ساعت وارد نیروگاه کنند. اما در شرایط بهره‌برداری نرمال میزان دبی آب ۲۳۵۰۰۰ مترمکعب بر ساعت می‌باشد.
در پاییز ۱۳۹۲ دبی آب خنک‌کننده بین ۲۲۶۰۰۰ مترمکعب بر ساعت تا ۲۵۹۰۰۰ مترمکعب بر ساعت بوده است.
آبی که به‌وسیله پمپ‌ها وارد نیروگاه شده پس از جذب گرما وارد یک کانال روباز به طول ۲۹۰ متر شده و سپس از طریق یک کانال به طول تقریبی ۱۲۰۰ متر به دریا بازگردانده می‌شود.
۴-۲- دمای آب ورودی و خروجی نیروگاه
دمای آب ورودی به نیروگاه تابعی از دمای خلیج‌فارس است، اما دمای آب خروجی تابعی از آب خلیج‌فارس و گرمایی است که آب از نیروگاه جذب می‌کند.
جدول‌های زیر داده‌های اندازه‌گیری شده دما و شوری آب را قبل از ورود به نیروگاه در حوضچه آرامش و پس از خارج شدن از نیروگاه در کانال روباز، در تاریخ‌های ذکرشده نشان می‌دهند.
جدول ۴-۱- دمای آب ورودی و خروجی اندازه‌گیری شده

 

دمای آب خروجی / دمای آب ورودی / تاریخ
۳/۲۹ ۷/۲۱ ۵/۹/۱۳۹۲
۳/۲۹ ۹/۲۲ ۶/۹/۱۳۹۲
۲۵ ۲/۱۶ ۲۷/۹/۱۳۹۲
۲۳ ۱۶ ۱۸/۱۰/۱۳۹۲
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:35:00 ق.ظ ]