عوامل حالت دهنده ی چهارجزئی که با نام ترکیبات چهارتایی آمونیوم یا چهار نیز شناخته می شوند، از دسته شوینده های کاتیونی هستند(۴۴). این مواد هم در شامپوهای حالت دهنده و هم در حالت دهنده های مو وجود دارند(۴۵). وظیفه آن ها خنثی کردن بار منفی روی موها و در نتیجه کاهش الکتریسیته ی ساکن است(۴۶). چسبندگی بارهای مثبت موجود در حالت دهنده به بارهای منفی روی مو موجب مقاومت حالت دهنده های چهارجزئی در برابر آب کشی می باشد(۴۷). بنابراین عوامل حالت دهنده تا هنگام شستشو با شامپو بر روی مو باقی می مانند و زیبایی بادوام موها را تامین می کنند.
پایان نامه
۴-۶-۲- حالت دهنده هایی که یک لایه ی نازک بر روی مو تشکیل می دهند[۴۰] :
دسته ی دوم از حالت دهنده ها با نام تشکیل دهنده ی لایه ی نازک شناخته می شوند. عملکرد آن ها از طریق تشکیل یک لایه ی نازک پلیمر بر روی مو است(۴۸). این حالت دهنده ها شامل مقادیری از پلیمر های جدید و سبک مانند پلی وینیل پیرولیدون[۴۱] (PVP) هستند که بر روی کوتیکول، سطحی صاف و با قابلیت انعکاس نور ایجاد می کنند(۴۹). آن ها با پرکردن مکان های خالی پروتئین مو و کاهش الکتریسیته ی ساکن مو از طریق خنثی کردن هر نوع بار موجود بر روی آن، درخشندگی و براقیت موها را افزایش می دهند. این حالت دهنده ها به طور معمول پس از خشک کردن موها استفاده می شوند و گاهی در کنار عوامل فرم دهنده ی مو به کار می روند.
۴-۶-۳- حالت دهنده های دارای پروتئین[۴۲] :
دسته ی سوم از حالت دهنده ها پروتئین ها هستند(۵۰). هنگامی که کوتیکول در حین آسیب هایی چون شانه کردن، برس کشیدن، فرم دادن و فرآیندهای شیمیایی از بین می رود، مو استحکام ساختاری خود را از دست می دهد. این مناطق عاری از کوتیکول مکان هایی را برای قرار گرفتن پروتئین های حالت دهنده فراهم می کنند. این پروتئین ها به وزن هایی از ١٠٠٠ تا ١٠٠٠٠ دالتون تجزیه می شوند(۵۱). این فضاهای خالی روی کوتیکول ممکن است در اثر عوامل دیگری نیز ایجاد شود: رنگ کردن مو، که در آن کوتیکول در معرض پراکسید هیدروژن یا آمونیاک قرار می گیرد، فر کردن دائمی مو، که کوتیکول در معرض آمونیوم تیوگلیکولات تخریب می- شود. قطعات کوچک پروتئین به درون این فضاهای خالی مو نفوذ می کنند و استحکام مو را در برابر شکست تا %١٠ افزایش می- دهد. این افزایش مقاومت دائمی نیست و پس از شستشو با شامپو از بین می رود. حالت دهنده هایی با پروتئین های اضافی، پروتئین ها را جایگزین می کنند و به طور موقت موجب بهبود استحکام موها می شوند. این پروتئین ها از کلاژن حیوانی، کراتین، جفت و یا تخم مرغ بدست می آیند. منبع این پروتئین ها چندان اهمیت ندارد اما اندازه ی ذرات و توانایی آن ها در ورود و باقی ماندن در مو بسیار مهم است. (۵۲-۵۳) قدرت این حالت دهنده ها در استحکام بخشیدن به مو، به زمان اتصال آن ها به مو بستگی دارد. هر قدر این حالت دهنده ها مدت زمان بیشتری با مو در تماس باشند، پروتئین های بیشتری می توانند به درون مو نفوذ کنند. مقدار پروتئینی که به درون مو نفوذ می کند، تعیین کننده ظاهر نهایی موها و استحکام موها در برابر شکست می باشد. برای حفظ تاثیر حالت دهنده استفاده ی مجدد از آن پس از هر بار تماس مو با آب ضروری است.
۴-۶-۴- حالت دهنده های سیلیکونی[۴۳] :
آخرین گروه مهم از حالت دهنده ها سیلیکون ها هستند. سیلیکون ها در صنعت ساخت شامپوهای حالت دهنده و حالت دهنده های فوری تحول بزرگی ایجاد کردند. سیلیکون به طرز شگفت آوری از منظر بررسی بر روی پوست، فاقد التهاب و حساسیت می باشد(۵۴). سیلیکون از سیلیس به دست می آید که سیلیس خود در خاک، کوارتز و گرانیت یافت می شود. خواص شیمیایی سیلیکون از پیوندهای یک در میان سیلیس و اکسیژن ناشی می شود، این پیوندها بسیار قوی هستند و به پیوندهای سیکلوکسانی معروفند. سیلیکون مایعی بی بو، بی رنگ و غیرسمی است(۵۵). سیلیکون امتزاج ناپذیر و غیرقابل حل در آب است، به همین دلیل از آن در حالت دهنده ها استفاده می شود. زیرا یک لایه ی نازک بر روی مو تشکیل می دهد که در مقابل آبکشی مقاومت می کند. متداول ترین شکل سیلیکون که در حالت دهنده های مو استفاده می شود دایمتیکون است که حالت دهندگی مو را با کاهش الکتریسیته ی ساکن بهبود می بخشد، موجب کاهش گره خوردگی مو از طریق کاهش اصطکاک می شود و با نرم تر کردن کوتیکول های زبر، موها را درخشان می کند. از آنجایی که سیلیکون یک لایه ی نازک غیرروغنی بر روی تارهای مو تشکیل می دهد، ظاهر چرب حاصل از استفاده ی سایر حالت دهنده ها را ایجاد نمی کند(۵۶-۵۷). سیلیکون بسیار ایمن است و هیچ گزارشی مبنی بر خطرناک بودن آن از شامپوها، حالت دهنده ها، مرطوب کننده ها و سایر لوازم آرایشی حاوی سیلیکون مشاهده نشده است.
جدول ۴-۳ طبقه بندی حالت دهنده ها

 

طبقه بندی حالت دهنده مواد اولیه مزیت مهم اثر زیبا سازی بر روی مو
شوینده کاتیونی ترکیبات چهارتایی امونیوم صاف کردن کوتیکول
کاهش الکتریسیته ساکن
ترمیم بسیار عالی موی اسیب دیده در اثر فرایند شیمیایی
فیلم فورمرها پلیمر ها پر کردن ترک های مو
کاهش الکتریسیته ساکن
افزایش درخشندگی
بهبود ظاهر موهای خشک
بهبود ظاهر موهای زبر و فر
حاوی پروتئین پروتئین های تجزیه شده نفوذ به مو جهت افزایش استحکام ترمیم موقتی انتهای شکافته شده مو
سیلیکون ها دایمتیکون، سیکلومتیکون، آمودایمتیکون قرار گرفتن بر روی مو به صورت یک لایه نازک کاهش اصطکاک حاصل از شانه زنی
افزایش درخشندگی

گوناگونی حالت دهنده ها :
حالت دهنده ها با توجه به نحوه ی عملکرد آن ها و زمانی که در فرآیندهای زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند، طبقه بندی می شوند(۵۸-۵۹). انواع مهمی از حالت دهنده های مو در جدول ۴ ذکر شده اند. این حالت دهنده ها شامل حالت دهنده های فوری، حالت دهنده های عمقی، حالت دهنده های ماندگار و شوینده های مو هستند.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:45:00 ب.ظ ]