آمرانه

 

 

 

۳۸/۰

 

 

۵۵/۰

 

 

اقتدارمنطقی

 

 

همان طور که در جدول ۸-۳ مشاهده می شود پایایی خرده مقیاس آزادگذاری، به روش آلفای کرونباخ برابر ۵۰/۰ و به روش تنصیف ۵۱/۰، برای خرده مقیاس آمرانه به روش آلفای کرونباخ برابر ۵۵/۰ و به روش تنصیف ۴۵/۰ و برای اقتدارمنطقی به روش آلفای کرونباخ برابر ۵۵/۰ و به روش تنصیف ۳۸/۰ محاسبه گردید.

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

روایی

در پژوهش حاضر، روایی این پرسشنامه، با بهره گرفتن از یک نمونه ی ۱۰۰ نفری از دانش آموزان دختر و پسر سال دوم دبیرستان شهر اهواز با روش تحلیل عاملی از نوع تأییدی[۱۵۷]، با بهره گرفتن از برنامه تحلیل ساختاری گشتاوری[۱۵۸] نسخهی ۲۰، روی ماده های این ابزار انجام شد. نمودار ۴-۳ بارهای عاملی ماده های پرسشنامهی سبک فرزندپروری را با بهره گرفتن از روش تحلیل عاملی از نوع تأییدی نشان می دهد.

 

نمودار ۴-۳٫ ضرایب استاندارد (بارهای عاملی) مربوط به مقیاس فرزند پروری با بهره گرفتن از روش تحلیل عامل تأییدی

ضرایب استاندارد تحلیل عامل تأییدی در پرسشنامه سبکهای فرزندپروری در خرده مقیاس استبدادی بین ۲۷/۰ تا ۶۶/۰ متغیر بود. در این پژوهش، برای تعیین روایی این خرده مقیاس، از روش تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. همانطور که در نمودار ۴-۳ مشاهده می شود، ضرایب استاندارد ماده های خرده مقیاس استبدادی، به استثنای ماده ۹، دارای بار عاملی بالای ۳/۰ بودند. که باعث حذف شدن این سؤال گردید. ضرایب استاندارد تحلیل عامل تأییدی در خرده مقیاس مقتدر بین ۲۱/۰ تا ۵۸/۰ متغیر می باشد. همچنین همانطور که در نمودار ۴-۳ مشاهده می شود، ضرایب استاندارد ماده های خرده مقیاس مقتدر، به استثنای ماده ۲، دارای بار عاملی بالای ۳/۰ بودند. که باعث حذف شدن این سؤال گردید. ضرایب استاندارد تحلیل عامل تأییدی در خرده مقیاس مقتدر بین ۱۹/۰ تا ۷۰/۰ متغیر می باشد. همانطور که در نمودار ۴-۳ مشاهده می شود، ضرایب استاندارد ماده های خرده مقیاس مقتدر، به استثنای ماده ۷، دارای بار عاملی بالای ۳/۰ بودند. که باعث حذف شدن این سؤال گردید.

 

جدول ۹-۳ شاخص های نیکویی برازش پرسشنامه ی سبک فرزند پروری در پژوهش حاضر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شاخص برآورد
مجذور کای ۹۳۱/۱۳۵۹
درجه آزادی (وسطح اطمینان) ۴۰۲ (۰۰۰/۰=p)
شاخص هنجار شده ی مجذور کای (x2/df) ۳۸۳/۳
جذر میانگبن مجذور خطای تقریب ۰۷۵/۰
شاخص نیکویی برازش ۷۴/۰
شاخص نیکویی برازش تعدیل یافته ۷۰/۰

نتایج تحلیل عامل تأییدی برای خرده مقیاس سازگاری تحصیلی، نشان داد که مجذور خی (c2) برابر با ۹۳۱/۱۳۵۹، نسبت مجذور خی بر درجات آزادی (df/c2) برابر است با ۳۸۳/۳، شاخص ریشه میانگین مجذورات خطای تقریب (RMSEAَ)، برابر است با ۰۷۵/۰، شاخص نیکویی برازش (GFI) برابر است با ۷۴/۰ و نیز شاخص نیکویی برازش تعدیل شده (AGFI) برابر است با ۷۰/۰ که برازش متوسطی را با داده ها نشان میدهد.
همان طور که در جدول ۹-۳ مشاهده می شود، داده های این پژوهش با ساختار عاملی این پرسشنامه برازش مناسبی دارد و این، بیان گر همسویی ماده ها با سازهی سبک فرزندپروری است.

 

روش اجرای پژوهش

پس از تصویب طرح پژوهش در سطح دانشگاه، با اخذ معرفی نامه از دانشکده، به معاونت پژوهشی اداره آموزش و پرورش شهرستان اهواز مراجعه شد و از آنها لیست دبیرستانهای دولتی شهرستان اخذ و نمونهگیری مربوط به پایایی و روایی ابزارها صورت گرفت. با جمع آوری داده ها و مشخص شدن پایایی و روایی ابزارها و انجام اصلاحات ضروری بر روی ابزارها، نمونهگیری مربوط به آزمودن فرضیه ها انجام شد. لازم به ذکر است که قبل از تکمیل ابزارها، توضیحات کامل هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی (از طریق ضمیمه کردن یک دستورالعمل همراه با پرسشنامه) در اختیار آنان قرار گرفت. این توضیحات شامل آگاهی از حق انتخاب برای شرکت در پژوهش، محرمانه ماندن اطلاعات شخصی دانش آموزان، اهمیت شرکت در پژوهش و اطلاعات اندکی در ارتباط با موضوع پژوهش بود. در نهایت، با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS اطلاعات توصیفی لازم از داده ها استخراج و همچنین با بهره گرفتن از نرم افزار AMOS برازندگی مدل پیشنهادی با داده ها بررسی شد.

 

 

 

روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها

به‌ منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها در این پژوهش از روش‌های آماری زیر استفاده گردید:

 

 

روش‌های آمار توصیفی مانند محاسبه‌ی ‌فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، کمترین و بیشترین نمره؛

از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا[۱۵۹]) و تحلیل واریانس یک‌راهه (آنوا[۱۶۰]) برای بررسی تفاوت بین گروه‌ها استفاده گردید.

از آلفای کرونباخ، تنصیف جهت محاسبه‌ی ضرایب اعتبار و پایایی آزمون‌ها؛

از تحلیل عامل تأییدی جهت محاسبه روایی پرسشنامه استفاده گردید.

فصل چهارم
یافته های پژوهش

 

مقدمه

تجزیه و تحلیل به عنوان فرایندی از روش علمی، یکی از پایه های اساسی هر روش تحقیقی به شمار می‌رود. در این فصل اطلاعات گردآوری شده از نمونه آماری تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در خصوص فرضیه‌های مطرح شده، به نتیجهگیری آماری پرداخته شده است. داده های حاصل از این تحقیق با بهره گرفتن از نسخه ۱۶ نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل شده و گزارش تحقیق در قالب تحلیل‌های توصیفی و استنباطی، ارائه شده است. در این فصل به تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده پژوهش در دو قسمت کلی پرداخته شده است و یافته ها در دو قسمت زیر ارائه شده اند.
الف) یافته های توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار، کمترین و بیشترین نمره های دانش آموزان در متغیرهای مورد مطالعه.
ب) یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش شامل نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) و تحلیل واریانس یکراهه در متن مانوا و آزمون پیگیری شفه.

 

الف) یافته های توصیفی

در این بخش، یافته های توصیفی مربوط به متغیرهای مورد مطالعه ارائه شده است. جدول ۱-۴ میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمره ها را در متغیرهای سبکهای فرزندپروری، سازگاری هیجانی، اجتماعی و تحصیلی و مؤلفه های آنها را برای آزمودنیها نشان میدهد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محفو

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 09:24:00 ق.ظ ]