نرمافزار در برابر حملات شناخته شده مقاوم باشد(Meuter, 2013).
نرمافزار بایستی بهصورت ماژولهای مستقل پیادهسازی شده باشد تا در صورت آسیب دیدن هر یک از ماژولها، بتوان آسان و سریع و بدون تأثیر در عملیات دیگر ماژولها آن را اصلاح کرد. در صورت در دسترس بودن کد، باید کد نرمافزار مرور امنیتی شود.
باید نرمافزار مود ارزیابی و تست نفوذ قرار گیرد(Meuter, 2013).
۲-۱-۴-۹-۶مدیریت امنیت
منظور از مدیریت امنیت، وجود امکاناتی در نرمافزار است که بتوان امنیت را مدیریت کرد. اگر این بخش وجود نداشته باشد، در صورت بروز مخاطرات سازمان نمیتواند آن مخاطرات را مدیریت کند یا از بروز مجدد آن جلوگیری کند. میتوان این مشخصهها را برای مدیریت امنیت توسط نرمافزار متمرکز ذکر کرد:
باید بتوان سطوح دسترسی را بهطور مناسب مدیریت کرد.
باید نرمافزار شامل بخشهای مانیتورینگ[۱۷] برای اعلام هشدار حمله احتمالی باشد(Meuter, 2013).
۲-۱-۴-۱۰ مشکلات خودپردازها
تصور شخصی که در پشت یک دستگاه خودپرداز بانک نشسته است و مرتبا پول دستگاه را کنترل میکند تا مراجعان با پیغام منفی مواجه نشوند، هر چند در عرصه فناوری خویش خدمت جهان یک تصویر بدیع و تا اندازه زیادی طنزآمیز به شمار میآید اما در واقع تصویری حقیقی از کاری است که امروز در بسیاری از بانکهای ایرانی معمول شده است. همه روزه شاهد نارضایتی تعداد زیادی از مشتریانی هستیم که با عصبانیت کنار دستگاههای خودپرداز ایستاده اند، دستگاههایی که یا خوب کار نمیکند یا به شبکه متصل نیست، یا قادر به برقراری ارتباط با بانک نمیباشد و … . نبود آموزشهای کافی در زمینه استفاده از خدمات فناوری خویش خدمت، کیفیت پایین دستگاهها و کارتهای الکترونیکی بانکی، توجه نکردن به استانداردهای توسعه خدمات فناوری خویش خدمت، رفع نکردن به موقع نقص موجود در سیستم و دستگاهها و غیره، همه و همه از جمله مواردی است که موجب نارضایتی مشتریان و گرایش آنان میشود که خدمات بهتری ارائه میدهد.از سوی دیگر ابلاغ بخشنامههایی در مورد پرداخت حقوق کارکنان و بازنشستگان در قالب حسابهای خودپرداز نه تنها نمیتواند به فراگیر شدن و فرهنگ سازی برای فناوری خویش خدمت کمکی کند، بلکه باعث اتلاف وقت بیشتر مشتریان پشت دستگاههای خودپرداز[۱۸]، اصطکاک این دستگاهها و بی اعتمادی مردم نسبت به این شیوه بانکداری خواهد شد. مدیران بانکهای خصوصی در این باره میگویند: تمامیقوانین و مقررات و دستورالعملهای کلان مورد نیاز اجرای پول الکترونیکی در کشور از سوی دولت و بانک مرکزی ابلاغ شده است و قوانین باقی مانده را هر بانکی متناسب با نوع عملکردی که دارد میتواند در داخل مجموعه تدوین و اجرا کند؛ هرچند که هنوز قوانین و مقرراتی که باید در نظام قضایی اجرا شود و مورد استناد قاضی قرار گیرد، ناقص است و هنوز یک قانون واحد برای رسیدگی به این امر وجود ندارد.گفته میشود که زیرساختهای حقوقی بین بانکها هنوز شفاف نشده است و رسیدی که از سوی دستگاههای خودپرداز به کاربران ارائه میشود از آنجایی که مهر و امضا ندارد، قابل استناد نیست و جایگاه حقوقی ندارد. برخی دیگر از فعالان حوزه تجارت الکترونیکی معتقدند: در شبکه شتاب، سرویس بازگشت پول به حساب کاربر وجود ندارد و در حال حاضر انصراف از خریدی که پرداخت آن از طریق شبکه شتاب صورت گرفته است، امکان پذیر نیست.کارشناسان معتقدند در کشور ما بانکداری الکترونیکی در حد خودپردازها پیشرفت کرده است، در حالی که در بانکداری الکترونیکی وضعیت ایده آل زمانی به وجود خواهد آمد که تعداد خودپردازها به صفر برسد. چرا که نباید در این نوع بانکداری به پول نقد دسترسی داشته باشیم، بلکه تمامینیازها باید از طریق کارت و دستگاههای فروش[۱۹] تأمین شود. به عبارتی گفته میشود دستگاههای خودپرداز آخرین حلقه از زنجیره پول الکترونیکی است، در حالی که در کشور ما اولین حلقه محسوب میشود.(Meuter, ۲۰۱۳).
۲-۱-۴-۱۱ کارتهای اعتباری بین المللی
تصور عمومیدر دنیای امروز از خدمات فناوری خویش خدمت استفاده از کارتهای اعتباری در همه جا و همه وقت است. اما در حال حاضر در ایران به دلایل مختلف که یکی از آنها مسئله تحریمهاست، هنوز از کارتهای اعتباری که قابلیت استفاده جهانی داشته باشد خبری نیست. البته هم اکنون بانک مرکزی ایران با همکاری یک بانک اروپایی طرحی آزمایشی را در دست اجرا دارد که کارتهای صادر شده از سوی بانکهای خارجی به جز بانکهای آمریکایی و رژیم صهیونیستی در ایران قابل استفاده خواهد بود. در مرحله دوم پیش بینی شده است که شهروندان ایرانی از بانکهای داخلی تقاضای کارتهای اعتباری بین المللی کنند و با تضمین بانکهای ایرانی، کارت بین المللی برایشان صادر شود تا از مزایای آن در کشورهای دیگر استفاده کنند.(Meuter, 2013).
۲-۱-۴-۱۲ کیفیت خدمات فناوری خویش خدمت
کیفیت خدمات فناوری خویش خدمت[۲۰] : زِتهامل [۲۱](۲۰۰۴) کیفیت خدمات فناوری خویش خدمت را بعنوان ” بستری که خرید، فروش و تحویل کارا و اثربخش کالاها و خدمات از یک وب سایت را تسهیل میکند” تعریف کرده است (زاهدی و بی نیاز ،۱۳۸۷).
ابعاد کیفیت خدمات فناوری خویش خدمت مطابق با مدل ساهادو و پورانی[۲۲] شامل کارآیی [۲۳]، اجرا[۲۴] ، دسترسی سیستم[۲۵] و حریم[۲۶] میباشد.
کارایی: سهولت و سرعت دسترسی و استفاده از سامانههای فناوری خویش خدمت.
اجرا: اندازه ای از تعهدات که توسط سامانههای فناوری خویش خدمت اجرا میشود.
دسترسی سیستم: عملیات فنی صحیح و موجود سامانههای فناوری خویش خدمت.
حریم: درجه ی ایمن بودن سامانههای فناوری خویش خدمت و حفظ اطلاعات مشتری.(Sahadev, purani, 2008).
رضایت فناوری خویش خدمت: میزان رضایت مشتری از پشتیبانی برای دریافت و ارسال سفارشهای کالا یا خدمات، خدمات پس از فروش، بهای کالا یا خدمات، کیفیت مطالب وب سایت، سرعت وب سایت، قابلیت اعتماد به وب سایت، سهولت استفاده از وب سایت، امنیت مالی و حفظ اسرار شخصی (بیکزاد و مولوی ، ۱۳۸۹).
اعتماد[۲۷] : معمولا اعتماد را کاهش ریسک و عدم پیش بینی و ارتباط بین این دو مینامند (نوروزی و سریع القلم،۱۳۸۸).
وفاداری[۲۸] : وفاداری مشتری، باور و طرز تلقی مشتری از خدمات فناوری خویش خدمت است که در آن مشتری سعی دارد رفتاری مبتنی بر استفاده ی مجدد و مکرر از این سرویسها داشته باشد (وحدت و مولایی نجف آبادی،۱۳۸۸).
۲-۱-۴-۱۳ شناسایی و بهبود کیفیت تکاملی خدمات فناوری خویش خدمت
برمبنای مدل برنامه ریزی و سامانه مدیریت تکاملی کیفیت خدمات فناوری خویش خدمت، ابتدا ضعف کیفی در سطوح ارائه خدمات و عوامل آن در هر چرخه نظیر ضعف در ادراک و فهم نیازهای واقعی مشتریان، ضعف در طراحی خدمات،نقص در فرآیندها و جریانات ارائه خدمات،نقص در بهره برداری مشتریان از خدمات یا کیفیت غیرقابل رقابت در مقایسه با خدمات مشابه رقبای هم کسب و کار شناسائی میگردد، سپس فرایند بهبود کیفی پس از اتخاذ کارشناسانه راهحلهای بهبودطلب با توجه به موجودیتهای کیفیتسنجی شده و اهداف کیفی تعیین شده، شکل میگیرد. مستندسازی جنبهها و وجوه اصلاحی و تدوین نتایج قابل برآورد ناشی از اصلاحات که در گام نهائی به جهت رعایت ضوابط بلوغ کیفی مورد نظر صورت میگیرد مستلزم فاصلهسنجی نتایج اصلاحات اعمال شده با اصلاحات دوره پیشین و ثبت و بررسی آنها جهت گسترش عمقی یا سطحی آنها طی بازههای زمانی و در نهایت سنجش موجودیتهای اصلاح شده و استخراج ابعاد اصلاح در این مرحله در قیاس با مراحل قبلی است.(Meuter, 2013).
۲-۱-۴-۱۴ ابعادی از کیفیت خدمات فناوری خویش خدمت
در یک دسته بندی معتبر خواستههای مشتری در قالب کیفیت مورد انتظار از سه طبقه یا لایه تشکیل شده اند و تحقیق هر یک از این لایههای کیفی به شرط تحقق لایه کیفی پیشین در افزایش رضایت مستمر مشتری موثر است این لایهها عبارتند از:
کیفیت پایه (Basic Quality): اینها مقادیر کمینه ای هستند که از ایجاد عدم رضایت جلوگیری میکنند. برخی از این موارد از گونه ایمنی، پایایی و دوام محصول هستند. این خواستهها تلویحی است و مشتری فرض میکند که این خصوصیات در محصول لحاظ شدهاند.( Eric& Nilsson, 2007).
کیفیت کارائی (Performance Quality): مبیّن گروهی از خواستههای مشتریان هستند که الزامات عملکردی محصول را تشکیل میدهند و برآورده نساختن آنها موجب نارضایتی مشتریان میشود.
( Eric& Nilsson, 2007).
کیفیت انگیزشی (Excitement Quality): ویژگیهایی است که تا قبل از ارائه خدمت به صورت یک نیاز و یا خواسته از دید مشتری پنهان است. در نتیجه برآورده نشدن آنها عدم رضایت مشتری را سبب نمیشود، لیکن برآورده ساختن آن توسط تولیدکننده محصول سبب رضایت محسوس مشتری میگردد. ویژگی این خواستهها این است که هر چند از طرف مشتری بیان نمیشوند، ولی در صورت شناسائی، طراحی و ارائه آنها، واجد مزیتهای رقابتی برای خدمت مورد نظر است.
سیر تحولات خواستههای مشتریان به گونهای است که ارائه ویژگیهای کیفی انگیزشی بعد از مدتی آنها را به ویژگیهای عملکردی و حتی اساسی تبدیل میکند. بنابراین، سازمان بایستی در چرخهی رضایت مشتری همواره پویائی داشته باشد و همگام با نوآوریها، در برآورده ساختن نیازهای انگیزشی و همچنین تکوین خواستههای انگیزشی جدید بکوشد. ( Eric& Nilsson, 2007).
۲-۱-۴-۱۵ معیارها و شاخصهای کیفیت سنجی خدمات فناوری خویش خدمت
توصیف دقیقی از واژه «کیفیت» دشوار و مبهم است و معمولاً به کلیه ویژگیهایی که برطرف کننده نیازهای مشتری میباشد، کیفیت اطلاق میگردد. هر خدمتی که تأمینکننده نیازهای مشتریان باشد، خدمتی با کیفیت است. تعریف و سنجش کیفیت خدماتی که دارای ماهیت فیزیکی نیستند کاری دشوار است و این دشواری ناشی از ابعاد و ویژگیهای خاص خدمات است. ابعاد کیفیت، عواملی هستند که انتظارات و نیازهای مشتریان در آن ابعاد گنجانیده میشود. “پاراسورامان"، “زتامل” و “دیوید گاروین” هرکدام ابعاد مختلفی را جهت استقرار مدیریت کیفیت بیان کرده اند که در جدول زیر برخی موارد متفاوت آنها درج شده است:
پیشنهاد دهنده |
ابعاد کیفیت |
شرح ابعاد کیفیت |
پاراسورامان Parasuraman |
ملموسها (Tangibles) |
تأسیسات فیزیکی، ابزار، ماشین آلات، کارکنان، مسیرهای ارتباطی |
قابلیت اتکاء (Reliability) |
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 01:54:00 ب.ظ ]