نرم‌افزار در برابر حملات شناخته شده مقاوم باشد(Meuter, 2013).
نرم‌افزار بایستی به‌صورت ماژول‌های مستقل پیاده‌سازی شده باشد تا در صورت آسیب دیدن هر یک از ماژول‌ها، بتوان آسان و سریع و بدون تأثیر در عملیات دیگر ماژول‌ها آن را اصلاح کرد. در صورت در دسترس بودن کد، باید کد نرم‌افزار مرور امنیتی شود.
باید نرم‌افزار مود ارزیابی و تست نفوذ قرار گیرد(Meuter, 2013).
۲-۱-۴-۹-۶مدیریت امنیت
منظور از مدیریت امنیت، وجود امکاناتی در نرم‌افزار است که بتوان امنیت را مدیریت کرد. اگر این بخش وجود نداشته باشد، در صورت بروز مخاطرات سازمان نمی‌­تواند آن مخاطرات را مدیریت کند یا از بروز مجدد آن جلوگیری کند. می‌­توان این مشخصه‌­ها را برای مدیریت امنیت توسط نرم‌افزار متمرکز ذکر کرد:
پایان نامه - مقاله - پروژه
باید بتوان سطوح دسترسی را به‌طور مناسب مدیریت کرد.
باید نرم‌افزار شامل بخش‌­های مانیتورینگ[۱۷] برای اعلام هشدار حمله احتمالی باشد(Meuter, 2013).
۲-۱-۴-۱۰ مشکلات خودپردازها
تصور شخصی که در پشت یک دستگاه خودپرداز بانک نشسته است و مرتبا پول دستگاه را کنترل می‎کند تا مراجعان با پیغام منفی مواجه نشوند، هر چند در عرصه فناوری خویش خدمت جهان یک تصویر بدیع و تا اندازه زیادی طنزآمیز به شمار می‎آید اما در واقع تصویری حقیقی از کاری است که امروز در بسیاری از بانک‎های ایرانی معمول شده است. همه روزه شاهد نارضایتی تعداد زیادی از مشتریانی هستیم که با عصبانیت کنار دستگاه‎های خودپرداز ایستاده اند، دستگاه‎هایی که یا خوب کار نمی‎کند یا به شبکه متصل نیست، یا قادر به برقراری ارتباط با بانک نمی‎باشد و … . نبود آموزش‎های کافی در زمینه استفاده از خدمات فناوری خویش خدمت، کیفیت پایین دستگاه‎ها و کارت‎های الکترونیکی بانکی، توجه نکردن به استانداردهای توسعه خدمات فناوری خویش خدمت، رفع نکردن به موقع نقص موجود در سیستم و دستگاه‎ها و غیره، همه و همه از جمله مواردی است که موجب نارضایتی مشتریان و گرایش آنان ‎می‎شود که خدمات بهتری ارائه می‎دهد.از سوی دیگر ابلاغ بخشنامه‎هایی در مورد پرداخت حقوق کارکنان و بازنشستگان در قالب حساب‎های خودپرداز نه تنها نمی‎تواند به فراگیر شدن و فرهنگ سازی برای فناوری خویش خدمت کمکی کند، بلکه باعث اتلاف وقت بیشتر مشتریان پشت دستگاه‎های خودپرداز[۱۸]، اصطکاک این دستگاه‎ها و بی اعتمادی مردم نسبت به این شیوه بانکداری خواهد شد. مدیران بانک‎های خصوصی در این باره می‎گویند: تمامی‎قوانین و مقررات و دستورالعمل‎های کلان مورد نیاز اجرای پول الکترونیکی در کشور از سوی دولت و بانک مرکزی ابلاغ شده است و قوانین باقی مانده را هر بانکی متناسب با نوع عملکردی که دارد می‎تواند در داخل مجموعه تدوین و اجرا کند؛ هرچند که هنوز قوانین و مقرراتی که باید در نظام قضایی اجرا شود و مورد استناد قاضی قرار گیرد، ناقص است و هنوز یک قانون واحد برای رسیدگی به این امر وجود ندارد.گفته می‎شود که زیرساخت‎های حقوقی بین بانک‎ها هنوز شفاف نشده است و رسیدی که از سوی دستگاه‎های خودپرداز به کاربران ارائه می‎شود از آنجایی که مهر و امضا ندارد، قابل استناد نیست و جایگاه حقوقی ندارد. برخی دیگر از فعالان حوزه تجارت الکترونیکی معتقدند: در شبکه شتاب، سرویس بازگشت پول به حساب کاربر وجود ندارد و در حال حاضر انصراف از خریدی که پرداخت آن از طریق شبکه شتاب صورت گرفته است، امکان پذیر نیست.کارشناسان معتقدند در کشور ما بانکداری الکترونیکی در حد خودپردازها پیشرفت کرده است، در حالی که در بانکداری الکترونیکی وضعیت ایده آل زمانی به وجود خواهد آمد که تعداد خودپردازها به صفر برسد. چرا که نباید در این نوع بانکداری به پول نقد دسترسی داشته باشیم، بلکه تمامی‎نیازها باید از طریق کارت و دستگاه‎های فروش[۱۹] ‎تأمین شود. به عبارتی گفته می‎شود دستگاه‎های خودپرداز آخرین حلقه از زنجیره پول الکترونیکی است، در حالی که در کشور ما اولین حلقه محسوب می‎شود.(Meuter, ‎۲۰۱۳).
۲-۱-۴-۱۱ کارت‎های اعتباری بین المللی
تصور عمومی‎در دنیای امروز از خدمات فناوری خویش خدمت استفاده از کارت‎های اعتباری در همه جا و همه وقت است. اما در حال حاضر در ایران به دلایل مختلف که یکی از آن‎ها مسئله تحریم‎هاست، هنوز از کارت‎های اعتباری که قابلیت استفاده جهانی داشته باشد خبری نیست. البته هم اکنون بانک مرکزی ایران با همکاری یک بانک اروپایی طرحی آزمایشی را در دست اجرا دارد که کارت‎های صادر شده از سوی بانک‎های خارجی به جز بانک‎های آمریکایی و رژیم صهیونیستی در ایران قابل استفاده خواهد بود. در مرحله دوم پیش بینی شده است که شهروندان ایرانی از بانک‎های داخلی تقاضای کارت‎های اعتباری بین المللی کنند و با تضمین بانک‎های ایرانی، کارت بین المللی برایشان صادر شود تا از مزایای آن در کشورهای دیگر استفاده کنند.(Meuter, 2013).
۲-۱-۴-۱۲ کیفیت خدمات فناوری خویش خدمت
کیفیت خدمات فناوری خویش خدمت[۲۰] ‎: زِتهامل [۲۱](۲۰۰۴) کیفیت خدمات فناوری خویش خدمت را بعنوان ” بستری که خرید، فروش و تحویل کارا و اثربخش کالاها و خدمات از یک وب سایت را تسهیل میکند” تعریف کرده است (زاهدی و بی نیاز ،۱۳۸۷).
ابعاد کیفیت خدمات فناوری خویش خدمت مطابق با مدل ساهادو و پورانی[۲۲] ‎شامل کارآیی [۲۳]، اجرا[۲۴] ، دسترسی سیستم[۲۵] ‎و حریم[۲۶] ‎می‎باشد.
کارایی: سهولت و سرعت دسترسی و استفاده از سامانه‎های فناوری خویش خدمت.
اجرا: اندازه ای از تعهدات که توسط سامانه‎های فناوری خویش خدمت اجرا می‎شود.
دسترسی سیستم: عملیات فنی صحیح و موجود سامانه‎های فناوری خویش خدمت.
حریم: درجه ی ایمن بودن سامانه‎های فناوری خویش خدمت و حفظ اطلاعات مشتری.(Sahadev, purani, 2008).
رضایت فناوری خویش خدمت: میزان رضایت مشتری از پشتیبانی برای دریافت و ارسال سفارش‎های کالا یا خدمات، خدمات پس از فروش، بهای کالا یا خدمات، کیفیت مطالب وب سایت، سرعت وب سایت، قابلیت اعتماد به وب سایت، سهولت استفاده از وب سایت، امنیت مالی و حفظ اسرار شخصی (بیکزاد و مولوی ، ۱۳۸۹).
اعتماد[۲۷] : معمولا اعتماد را کاهش ریسک و عدم پیش بینی و ارتباط بین این دو می‎نامند (نوروزی و سریع القلم،۱۳۸۸).
وفاداری[۲۸] : وفاداری مشتری، باور و طرز تلقی مشتری از خدمات فناوری خویش خدمت است که در آن مشتری سعی دارد رفتاری مبتنی بر استفاده ی مجدد و مکرر از این سرویس‎ها داشته باشد (وحدت و مولایی نجف آبادی،۱۳۸۸).
۲-۱-۴-۱۳ شناسایی و بهبود کیفیت تکاملی خدمات فناوری خویش خدمت
برمبنای مدل برنامه‏ ریزی و سامانه مدیریت تکاملی کیفیت خدمات فناوری خویش خدمت، ابتدا ضعف کیفی در سطوح ارائه خدمات و عوامل آن در هر چرخه نظیر ضعف در ادراک و فهم نیازهای واقعی مشتریان، ضعف در طراحی خدمات،نقص در فرآیندها و جریانات ارائه خدمات،نقص در بهره برداری مشتریان از خدمات یا کیفیت غیرقابل رقابت در مقایسه با خدمات مشابه رقبای هم کسب و کار شناسائی می‎گردد، سپس فرایند بهبود کیفی پس از اتخاذ کارشناسانه راه‏حل‏های بهبودطلب با توجه به موجودیت‎های کیفیت‏سنجی شده و اهداف کیفی تعیین شده، شکل می‎گیرد. مستندسازی جنبه‏ها و وجوه اصلاحی و تدوین نتایج قابل برآورد ناشی از اصلاحات که در گام نهائی به جهت رعایت ضوابط بلوغ کیفی مورد نظر صورت می‎گیرد مستلزم فاصله‏سنجی نتایج اصلاحات اعمال شده با اصلاحات دوره پیشین و ثبت و بررسی آنها جهت گسترش عمقی یا سطحی آنها طی بازه‎های زمانی و در نهایت سنجش موجودیت‎های اصلاح شده و استخراج ابعاد اصلاح در این مرحله در قیاس با مراحل قبلی است.(Meuter, 2013).
۲-۱-۴-۱۴ ابعادی از کیفیت خدمات فناوری خویش خدمت
در یک دسته بندی معتبر خواسته‎های مشتری در قالب کیفیت مورد انتظار از سه طبقه یا لایه تشکیل شده اند و تحقیق هر یک از این لایه‎های کیفی به شرط تحقق لایه کیفی ‎پیشین در افزایش رضایت مستمر مشتری موثر است این لایه‎ها عبارتند از:
کیفیت پایه (Basic Quality): اینها مقادیر کمینه ای هستند که از ایجاد عدم رضایت جلوگیری ‏می‏کنند. برخی از این موارد از گونه ایمنی، پایایی و دوام محصول هستند. این خواسته‏ها تلویحی است و مشتری فرض می‎کند که این خصوصیات در محصول لحاظ شده‏اند.( Eric& Nilsson, 2007).
کیفیت کارائی (Performance Quality): ‎مبیّن گروهی از خواسته‏های مشتریان هستند که الزامات عملکردی محصول را تشکیل می‏دهند و برآورده نساختن آنها موجب نارضایتی مشتریان می‎شود.
Eric& Nilsson, 2007).
کیفیت انگیزشی (Excitement Quality): ویژگی‎هایی است که تا قبل از ارائه خدمت به صورت یک نیاز و یا خواسته از دید مشتری پنهان است. در نتیجه برآورده نشدن ‏آنها عدم رضایت مشتری را سبب نمی‏شود، لیکن برآورده ساختن آن توسط تولیدکننده محصول سبب رضایت محسوس مشتری می‏گردد. ویژگی این خواسته‎ها این است که هر چند از طرف مشتری بیان نمی‏شوند، ولی در صورت شناسائی، طراحی و ارائه آنها، واجد مزیت‏های رقابتی برای خدمت مورد نظر است.
سیر تحولات خواسته‏های مشتریان به گونه‏ای است که ارائه ویژگی‏های کیفی انگیزشی بعد از مدتی آنها را به ویژگی‏های عملکردی و حتی اساسی تبدیل می‏کند. بنابراین، سازمان بایستی در چرخه‏ی رضایت مشتری همواره پویائی داشته باشد و همگام با نوآوری‏ها، در برآورده ساختن نیازهای انگیزشی و همچنین تکوین خواسته‏های انگیزشی جدید بکوشد. ( Eric& Nilsson, 2007).
۲-۱-۴-۱۵ معیارها و شاخص‎های کیفیت سنجی خدمات فناوری خویش خدمت
توصیف دقیقی از واژه «کیفیت» دشوار و مبهم است و معمولاً به کلیه ویژگیهایی که برطرف کننده نیازهای مشتری می‎باشد، کیفیت اطلاق می‌گردد. هر خدمتی که تأمین‌کننده نیازهای مشتریان باشد، خدمتی با کیفیت است. تعریف و سنجش کیفیت خدماتی که دارای ماهیت فیزیکی نیستند کاری دشوار است و این دشواری ناشی از ابعاد و ویژگی‏های خاص خدمات است. ابعاد کیفیت، عواملی هستند که انتظارات و نیازهای مشتریان در آن ابعاد گنجانیده می‎شود. “پاراسورامان"، “زتامل” و “دیوید گاروین” هرکدام ابعاد مختلفی را جهت استقرار مدیریت کیفیت بیان کرده اند که در جدول زیر برخی موارد متفاوت آنها درج شده است:

 

پیشنهاد دهنده ابعاد کیفیت شرح ابعاد کیفیت
پاراسورامان
Parasuraman
ملموس‎ها ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ (Tangibles) تأسیسات فیزیکی، ابزار، ماشین آلات، کارکنان، مسیرهای ارتباطی
قابلیت اتکاء ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ (Reliability)
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 01:54:00 ب.ظ ]