این پژوهش در دانشگاه پیام­نور تبریز انجام شد، پس از اخذ معرفی­نامه از دانشکده و ارائه­ آن به اداره­ی حراست دانشگاه پیام­نور، هماهنگی­های لازم صورت گرفته و گواهی بلامانع بودن انجام پژوهش در دانشگاه مذکور از معاونت پژوهشی و فرهنگی دانشگاه مذکور اخذ گردید. باتوجه به ماهیت تحقیق منابع چندگانه از اطلاعات لازم بود تا یک توصیف غنی از پدیده­ تحت مطالعه که لازمه تحقیقات کیفی است فراهم آید. این منابع شامل مصاحبه­های نیمه ساختاریافته و عمیق با اساتید و همچنین فرم اطلاعات بود که این فرم شامل سئوالاتی درمورد محل تحصیل استاد در هریک از مقاطع تحصیلی، مدرک تحصیلی، سابقه تدریس و سایر سوابق شغلی و پژوهشی بود.
جهت جمع­آوری داده ­ها، با اخذ وقت قبلی از هر یک از اساتید و کسب اجازه برای ضبط اظهارات ایشان ابتدا فرم مربوط به اطلاعات استاد در اختیار ایشان قرار می­گرفت و پس از تکمیل آن اظهارات اساتید در مورد هر یک از سئوالات مصاحبه ضبط گردیده و سپس متن فایلهای صوتی به صورت کتبی استخراج گردید.
ابزار مورد استفاده، اعتبار[71] و قابلیت اطمینان[72]
ابزار مورد استفاده در این پژوهش سئوالات معطوف به هدف پژوهشی بوده ­است که از سئوالات نیمه­سازمان­یافته استفاده گردیده­است و هدف از این سئوالات کسب اطلاعات عمیق از مصاحبه­شونده بوده است. اطمینان از صحت و كیفیت و ارزش درستی داده ­ها، یكی از مسائل مهم در تحقیقات كیفی می باشد. تامین اعتبار پژوهش به معنای تلاش آگاهانه برای برقراری اطمینان در تفسیر معنی داده ­ها از نظر صحت و درستی است. معتبر بودن مربوط به اعتبار داخلی پژوهش است، یعنی درجه حقیقی بودن یافته­ های مطالعه و اینکه یافته­ ها بازتاب هدف پژوهش و واقعیت اجتماعی شرکت­کنندگان در پژوهش هستند. در این پژوهش معتبربودن یا مقبولیت سئوالات مصاحبه توسط اساتید راهنما مورد تایید قرار گرفته است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
قابلیت اطمینان به این معنی است که یافته­ ها باید سازگار، منطقی و پیوسته باشند. به عبارت دیگر خواننده پژوهش باید قادر به ارزیابی کفایت تحلیل انجام شده از طریق پیگیری فرایندهای تصمیم ­گیری محقق باشد. و از آنجا که این پژوهش کیفی و از نوع مطالعه موردی است و هدف تعمیم نتایج به موارد دیگر نیست، از اینرو صرفا برای حصول اطمینان از قابلیت وابستگی داده ­های پژوهشی، محقق پس از استنتاج از متن مصاحبه­ها آنها را به مصاحبه­شوندگان ارائه کرده و نظر تاییدی آنان را اخذ نموده­است.
روش تجزیه و تحلیل داده ­ها
برای تحلیل داده ­ها از روش تحلیل کیفی استفاده شده­است. این روش یک روش استنباطی است که به صورت منظم و عینی به منظور تعیین ویژگیهای اطلاعات بدست­آمده پرداخته است. کدگذاری به صورت محوری بوده و پس از مصاحبه و ضبط آن متن مصاحبه­ها تهیه شده و سازماندهی گردید. و با تحلیل پدیدارشناختی، دانش و دیدگاه مصاحبه­شوندگان در ارتباط با تفکر انتقادی و اعمال آن در تدریس مقوله بندی و استخراج شد و سپس مورد تحلیل قرار گرفت.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ­ها
در این فصل داده ­ها و اطلاعات گردآوری شده از طریق مصاحبه با بهره گرفتن از روش تحلیل کیفی محتوا مورد تحلیل عمیق کیفی قرار می­گیرد. همچنین اطلاعات گردآوری شده از طریق مصاحبه با توجه به اطلاعات حاصل از فرم اطلاعات اساتید تحلیل خواهد شد. پس از اینکه مصاحبه­ها انجام شد متن مصاحبه­ها تدوین شد و سپس سئوالات پژوهش در قالب درون­مایه­ها مشخص گردید و سپس با تحلیل پدیدارشناختی، نظرات هریک از اساتید درباره تفکر انتقادی و چگونگی اعمال آن در کلاس درس با توجه به فرم اسناد مورد تحلیل قرار گرفت که در ذیل بدان اشاره می­گردد.
مضمون­های بدست­آمده و تجزیه و تحلیل آنها
مضمون شماره1) هدف از تدریس
با توجه به سئوالات مطرح شده در مورد مضمون شماره­ «1»، مدرسان پاسخ را در عباراتی بیان داشته اند که از آنها 5 درون مایه اصلی شامل 1-انتقال مطالب و مفاهیم 2-تعلیم همراه با تربیت 3- هدف تدریس وابسته به نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی و نوع درس 4-ایجاد روحیه پرسشگری 5-توجه به غایات تعلیم و تربیت بدست آمد که تحلیل آنها در ذیل آمده است.
1-الف)انتقال مطالب و مفاهیم: در این قسمت اساتید هدف از تدریس را انتقال اطلاعات دانسته ­اند (پاسخگوهای شماره«2»، «5» و «9»)، آنان بر این مورد تاکید داشتند که هدف انتقال آموخته­های یک فرد به دیگران هست، که در زیر اظهارات دو تن از آنان به عنوان نمونه آورده می­ شود.
در این مورد یکی از اساتید(پاسخگوی شماره«2»)چنین می­گوید: «هدف از تدریس انتقال آموخته­های شخصی به دانش ­آموزان هست».
استاد دیگری(پاسخگوی شماره«5») چنین می­گوید: «هدف از تدریس به این شکل هست که آموخته­های یک فرد رو در قالب مطالبی به دیگران انتقال دادن».
با توجه به مصاحبه­هایی که مطرح گردید دیدگاهی که به بیشتر بر انتقال اطلاعات تاکید دارد با مکتب رفتارگرایی در تدریس سنخیت دارد. این مکتب ریشه در جهان بینی تجربه­گرایی داشته و اعتقاد بر این است که تجربه تنها منبع دانش­اندوزی است و اندیشه­ های انسان مستقیما از تجارب حسی مایه می­گیرد، در این دیدگاه به علائم قابل مشاهده تغییر در انسان نظیر گفتار و کردار تاکید می­ شود و به جریان درونی که چنین اعمالی ر

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.
ا شکل می­دهد توجه نمی­ شود، پس یادگیرنده حالت غیرفعال داشته و تابع محیط خواهد بود.
همچنین براساس فرم مدارک تکمیل شده توسط اساتید:
طرفداران دیدگاه اول یعنی اساتیدی که هدف تدریس را انتقال مطالب و مفاهیم می­دانند، دارای سوابق تحصیلی و اشتغال به تدریس و سوابق اجرایی و مدیریتی به شرح زیر می­باشند.
پاسخگوی شماره«2»: دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته »زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه تهران و مدرک تحصیلی دکتری در رشته «زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه علامه طباطبایی تهران می­باشد، همچنین دارای 21 سال سابقه تدریس و 2سال سابقه مدیریتی می­باشد.
پاسخگوی شماره«5» : دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته «علوم اجتماعی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «پژوهشگری» از دانشگاه اصفهان بوده و یکسال سابقه تدریس داشته­است.
پاسخگوی شماره«9» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «تاریخ» از دانشگاه تبریز و مدرک کارشناسی ارشد در رشته «تاریخ جهان» از دانشگاه تبریز بوده و دارای یکسال سابقه تدریس و چند سال سابقه مدیریتی و اجرایی می­باشد.
نکات جالبی که محقق پس از تجزیه و تحلیل داده ­ها بدان دست یافت به قرار زیر است:
پاسخگوهای شماره «9» و «5» که دیدگاه اول یعنی انتقال مطالب و مفاهیم به عنوان هدف تدریس را بیان داشته اند دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد بوده و هر کدام یک سال سابقه تدریس داشته اند که احتمالا علت بیان این دیدگاه از جانب آنها مدرک تحصیلی پایین و سابقه کم تدریس بوده­­است.
و اما پاسخگوی شماره «2» که دارای مدرک دکتری و چندین سال سابقه تدریس می­باشد، احتمالا ماهیت رشته تحصیلی وی (ادبیات فارسی) در عقیده وی درباره هدف تدریس تاثیرگذار بوده است.
1-ب)تعلیم همراه با تربیت: عده­ای از اساتید پا را فراتر گذاشته و هدف تدریس را تعلیم همراه تربیت یا به عبارت دیگر آموزش همراه با پرورش دانسته ­اند یعنی استاد هم مطالبی را با تدریس انتقال می­دهد و هم شخصیت استاد برای فراگیر الگو می­باشد و وی با اعمال و رفتار خود نیز به فراگیران می­آموزد. در این رابطه عده­ای از اساتید(پاسخگوهای شماره«1» و «8») چنین بیان داشته اند:
پاسخگوی شماره«1» : «بنابراین در فرایند تدریس بینش، روش و منش باهم اثرگذارند. جان دیویی می­فرماید که زبان معلم برای تدریس است یا زبان معلم برای تعلیم است و وجودش برای تربیت».
پاسخگوی شماره«8» : «هدف از تدریس تعلیم هست همراه با تربیت به معنای اعم نه فقط مسائل اخلاقی مثلا تلاش رو دانشجو یادبگیره، روحیه اعتماد به نفس رو یادبگیره».
طرفداران دیدگاه دوم یعنی اساتیدی که هدف تدریس را تعلیم همراه با تربیت اعلام داشته اند، دارای سوابق تحصیلی و سوابق اشتغال به تدریس به قرار زیر می­باشند:
پاسخگوی شماره «1» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «جامعه ­شناسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «جامعه ­شناسی» از دانشگاه تهران و مدرک دکتری در رشته «جامعه ­شناسی» از دانشگاه علامه طباطبایی، همچنین دارای 21 سال سابقه تدریس و دارای چندین سال سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف و دارای چندین سال سابقه مدیریتی ازآن جمله مشاور پژوهشی وزیر علوم و ریاست تحقیقات روستایی وزارت جهاد می­باشد.
پاسخگوی شماره «8» : دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته «الهیات» از حوزه علمیه قم و مدرک دکتری در رشته «علوم قرآنی و حدیث» از حوزه علمیه قم و دارای 8 سال سابقه تدریس در دانشگاه تبریز و مراکز آموزشی وابسته به حوزه علمیه قم می­باشد.
جالب است که پاسخگوهای شماره «1» و «8» که تعلیم همراه با تربیت را به عنوان هدف تدریس بیان کرده ­اند هر دو دارای چندین سال سابقه تدریس در دانشگاه ها و موسسات آموزشی بوده ­اند و احتمالا سابقه تدریس در عقیده آنان در مورد هدف تدریس تاثیرگذار بوده است.
1-ج)هدف تدریس وابسته به نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی، نوع درس: برخی از اساتید (پاسخگوها ی شما ره«4»، «6»، «7»، «12») هدف از تدریس را وابسته به نوع دانشگاه، مقاطع تحصیلی و نوع درس متفاوت دانسته ­اند که در ذیل اظهارات چند تن آمده است.
پاسخگوی شماره«4» : «هدف از تدریس که الان صحبتمون توی دانشگاه هاست عرض کنم تو دانشگاه های مختلف با همدیگه فرق می­کنه نسبت به سیستم­های آموزشی که دارن، دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد شاید چندان تفاوتی باهم نداشته باشن، تفاوت در کیفیت و نحوه­ برگزاری کلاسها و اینها شاید باشه وگرنه سرفصل، روش تدریس اساتید همه درحقیقت یک­جور هستند اما در دانشگاه پیام­نور یک مقدار تدریس نسبت به دانشگاه های دیگر یه­مقدار فرق می­کنه، ساعاتی که برای درسهای مختلف برای سرفصلهای تعیین شده از طرف وزارت علوم تعیین میشه یه مقدار فرق می­کنه با دانشگاه های سنتی و آزاد، بَعد نحوه­ تدریس هم ، حجم مطالب درسی نسبت به نحوه­تدریسی که اینجاست در حقیقت باهم تناسبی نداره، به همین خاطر اینجا زیاد اون تدریس که، شناختی از تدریس رو که ما در دانشگاه های دیگه داریم اینجا یک مقدار قابل اجرا نیست … بنابراین تدریس در اینجا مرور سریع به اصطلاح مطالبی هست که تعیین شده، سرفصلی هست که تعیین شده، مخصوصاً هم که مطلب از تهران تهیه میشه، تدوین میشه، سئوالات هم از اونجا میاد و استاد در حقیقت یه کمکی هست برای دانشجو که بتونه اون مسیررو سریعاً طی کنه و سعی کنه که هدایتگر با
شه وگرنه معلم به معنای اون واقعی که ما داریم و تدریس به اون معنای تدریس که همه ما می­دونیم به اون معنا زیاد اینجا شکل نمی­گیره یعنی مقدور نیست به خاطر اون وقت و حجم مطالبی که وجود داره».
پاسخگوی شماره«6» : «تدریس به نظر من در مقاطع گوناگون اهداف متفاوت داره، در مدرسه یعنی پیش از دانشگاه هدف نهایی آموختن آنچه که در برنامه­ی پیش ­بینی شده، در دوره­ کارشناسی دانشگاه آموختن مطالب به­اضافه­ی راهنمایی برای گسترش اطلاعات دانشجو یعنی باید دانشگاه برای پژوهش کار کنه نه آموزش صرف، در کارشناسی ارشد و دکتری دیگه بحث آموزش منتفی است، بحث پژوهش و راهنمایی و در واقع کشوندن دانشجو برای تحقیق در نتیجه­ آموزش هست».
پاسخگوی شماره«12» : «اهداف تدریس می­تونه در درجات مختلف متفاوت باشه و متناسب با هر درسی هم تفاوت داره».
طرفداران دیدگاه سوم یعنی اساتیدی که هدف تدریس را وابسته به نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی یا نوع درس داشته اند دارای سوابقی به شرح زیر می­باشند:
پاسخگوی شماره «4» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «زبان انگلیسی» از دانشگاه آزاد تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «زبان انگلیسی» از دانشگاه آزاد تبریز و دکتری «آموزش زبان» از دانشگاه پنجاب هند و دارای 16 سال سابقه تدریس و چندین سال سابقه مدیریتی.
پاسخگوی شماره «6» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «ادبیات فارسی» از دانشگاه دهلی و دارای 26 سال سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف.
پاسخگوی شماره «7» : دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی «ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز و مدرک دکتری از دانشگاه تربیت معلم آذربایجان بوده و 20 سال نیز سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف داشته­است.
پاسخگوی شماره «12» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «علوم اجتماعی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «پژوهشگری» از دانشگاه تبریز و دارای 19 سال سابقه تدریس.
پاسخگوهای شماره «4» و «6»که دیدگاه سوم یعنی هدف تدریس وابسته به دانشگاه، مقطع تحصیلی و نوع درس می­باشد را انتخاب کرده ­اند:
پاسخگوی شماره «4» تجربه تحصیل در دانشگاه آزاد و یک دانشگاه خارجی را داشته و همچنین تجربه تدریس در دانشگاه پیام نور را داشته است و احتمالا تجربیات وی در این زمینه بر دیدگاه وی تاثیرگذار بوده است.
پاسخگوهای شماره «6» و «7» نیز سابقه تدریس بسیار داشته اند و احتمالا تجربیات آنان در تدریس در دانشگاه های مختلف در طول سالیان بسیار بر نظر آنان در مورد هدف تدریس تاثیرگذار بوده ­است.
1-د)ایجاد روحیه پرسشگری: عده­ای نیز ایجاد روحیه پرسشگری را هدف اساسی تدریس دانسته ­اند و هدف از تدریس را ایجاد مسئله در ذهن افراد و تحریک آنان به پرسیدن سئوال می­دانند، در این مورد چند تن از اساتید(پاسخگویان شماره«3» و «10») چنین گفته­اند:
پاسخگوی شماره«3» : «هدف بیشتر تربیت هست منتها تربیت از نظر روش تفکر، خلاقیت و برانگیختن روح پرسشگری، به نظر من اینها مهمتره تا اینکه صرفا ما بگیم یکسری آموزه­های گذشتگان رو به دانشجویان انتقال بدیم».
پاسخگوی شماره«10» : «هدف به ­وجودآوردن روحیه پرسشگری در فراگیرهامون و دانشجوهامون هست نه روحیه پذیرش مطالب، دانشگاه ها و موسسات آموزشی ما باید تدریس رو صرفا بر محور پرسشگری، ایجاد مسئله در ذهن دانشجویان در رشته­های مختلف قرار بده».
طرفداران دیدگاه بعدی یعنی ایجاد روحیه پرسشگری به عنوان هدف تدریس دارای سوابق تحصیلی و اشتغال به تدریس به قرار زیر می­باشند:
پاسخگوی شماره «3» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه تهران، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه شهید بهشتی و مدرک دکتری در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران می­باشد، همچنین 15 سال سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف داشته و دارای چندین سال سابقه مدیریتی می­باشد.
پاسخگوی شماره «10» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «علوم اجتماعی» از دانشگاه تبریز و مدرک کارشناسی ارشد در رشته «پژوهشگری» از دانشگاه تهران و همچنین دارای 15 سال سابقه تدریس و چندین سال سابقه پژوهش در سازمان جهاد دانشگاهی می­باشد.
در مورد پاسخگویان شماره «3» و «10» که ایجاد روحیه پرسشگری را هدف تدریس می­دانند احتمالا رشته­های تحصیلی آنان(علوم سیاسی و پژوهشگری) و سوابق شغلی آنان(سوابق مدیریتی پاسخگوی شماره «3» و سوابق پژوهشی پاسخگوی شماره «10») بر نظرات آنان درمورد هدف تدریس تاثیرگذار بوده است.
1-ه)توجه به غایات تعلیم و تربیت:
پاسخگوی شماره «11» هدف تدریس را چنین بیان داشته است: «در عین حال که اون هدفهای اجتماعی و غیره رو دنبال می­کنه، اما خود کودک، خود دانشجو، دانش ­آموز به اصطلاح درحد قابلیت‌های خودش رشد بکنه، این میشه هدف، وقتی که هدف تک­تک افراد توجه کردیمف خیلی مشکل میشه که ما بتونیم یک هدفی رو تامین بکنیم که همه رو پوشش بده، نهایتا ما در عین حال که یکسری اهدافی رو و غایاتی رو برای تعلیم و تربیت افراد در نظر می­گیریم اما در کنار اون ما به شاگرد در کلیت خودش و علائقش، تمایلاتش، گرایشاتش، استعدادهاش، تواناییهاش، به همه اینها ما باید توجه بکنیم».
و طرفدار دیدگاه آخر یعنی توجه به غایات تعلیم و تربیت وبه همراه رشد فراگیر در هدف تدریس دارای سوابق زیر می­باشد:
پاسخگوی شماره «11» : دارای مدرک
کارشناسی در رشته «مشاوره» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «تاریخ تعلیم و تربیت» از دانشگاه تهران و مدرک دکتری در رشته «فلسفه تعلیم و تربیت» از دانشگاه یوهان گوتنبرگ آلمان بوده و 20 سال سابقه تدریس داشته است.
از لحاظ فراوانی دیدگاه های مربوط به هدف تدریس در بین مصاحبه­شوندگان دیدگاه اول یعنی انتقال مطالب و مفاهیم به عنوان هدف تدریس دارای 25درصد از کل فراوانی، دیدگاه دوم یعنی تعلیم همراه با تربیت به عنوان هدف تدریس66/16درصد فراوانی، دیدگاه سوم یعنی نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی و ماده درسی تعیین­کننده هدف تدریس دارای 33/33 درصد فراوانی، دیدگاه چهارم یعنی ایجاد روحیه پرسشگری به عنوان هدف تدریس دارای 66/16درصد فراوانی و آخرین دیدگاه مورد توجه قراردادن غایات تعلیم و تربیت به همراه رشد فراگیر 33/8 درصد از کل فراوانیهای مربوط به این دیدگاه ها را به خود اختصاص داده­اند.
مضمون شماره 2)مفهوم تفکر انتقادی
هنگامی که از اساتید خواسته شد تا درک خود از تفکر انتقادی را بیان کنند از عبارات مختلفی برای توصیف مفهوم ذهنی خود استفاده کردند اگرچه نگرش برخی از اساتید به تفکر انتقادی ماهرانه تر از سایرین بود چهار درون­مایه اصلی از اظهارات ایشان بدست آمد، این عناصر شامل اعمال تردید عاقلانه، بازنگری تمام زوایای یک پدیده، انتقاد از نارسائیها و فراتر از دیگران به مسئله نگریستن می­باشد که در زیر شرح می­گردد.
2-الف)اعمال تردید عاقلانه : از نظر بسیاری از اساتیدی که مورد مصاحبه قرار گرفتند(پاسخگوهای شماره «1»، «2»، «4»، «7» و «12») تفکر انتقادی یعنی داشتن تردید عاقلانه یعنی عدم پذیرش هر مطلب به شکل طوطی­وار، که نظر چندتن از اساتید در زیر آمده است.
پاسخگوی شماره «2» در این مورد می­گوید: «تفکر انتقادی یعنی تلقی نکردن آموخته­ها به عنوان یک حقیقت ازلی یعنی شک کردن در مطلب».
پاسخگوی شماره«12» می­گوید: «تفکر انتقادی یعنی فرد ضمن مطالعه­ اندیشه­ های دیگران با سئوال با آن­ها مواجه شود و به جای رد و قبول صرف به بررسی ابعاد و آثار آن بپردازد».
همچنین بر اساس فرم مدارک تکمیل شده:
طرفداران دیدگاه اول یعنی اساتیدی که مفهوم تفکر انتقادی را اعمال تردید عاقلانه دانسته ­اند دارای سوابق تحصیلی، پژوهشی، سوابق اجرایی و مدیریتی و سابقه تدریس به قرار زیر می­باشند:
پاسخگوی شماره «1» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «جامعه ­شناسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «جامعه ­شناسی» از دانشگاه تهران و مدرک دکتری در رشته «جامعه ­شناسی» از دانشگاه علامه طباطبایی، همچنین دارای 21 سال سابقه تدریس و دارای چندین سال سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف و دارای چندین سال سابقه مدیریتی ازآن جمله مشاور پژوهشی وزیر علوم و ریاست تحقیقات روستایی وزارت جهاد می­باشد.
پاسخگوی شماره«2»: دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته »زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه تهران و مدرک تحصیلی دکتری در رشته «زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه علامه طباطبایی تهران می­باشد، همچنین دارای 21 سال سابقه تدریس و 2سال سابقه مدیریتی می­باشد.
پاسخگوی شماره «4» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «زبان انگلیسی» از دانشگاه آزاد تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «زبان انگلیسی» از دانشگاه آزاد تبریز و دکتری «آموزش زبان» از دانشگاه پنجاب هند و دارای 16 سال سابقه تدریس و چندین سال سابقه مدیریتی.
پاسخگوی شماره «7» : دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی «ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز و مدرک دکتری از دانشگاه تربیت معلم آذربایجان بوده و 20 سال نیز سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف داشته­است.
پاسخگوی شماره «12» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «علوم اجتماعی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «پژوهشگری» از دانشگاه تبریز و دارای 19 سال سابقه تدریس.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:20:00 ق.ظ ]