ß

 

روش تدریسá á مدرس
نمودار(۶ -۲) فرایند آموزش جاری (صادق فر،۱۳۸۶)
بنابراین با توجه به نظریه های فوق می توان دروندادها، فراگرد و محیط یک سیستم آموزشی مانند مدرسه را به عنوان عوامل تاثیرگذار در بروندادهای آن در نظر گرفت.
درارتباط با دروندادهای یک سیستم آموزش همان گونه که عنوان شد صاحبنظران مختلف ، موارد متعددی را مطرح نموده اند علاقه بند (۱۳۷۶) همه عناصری که وارد یک سیستم می شوند مانند تجهیزات فیزیکی ، منابع مالی، نیروی انسانی، منابع مادی، دانش و اطلاعات را به عنوان درونداد در نظر می گیرند. هوی و مسیکل نیز در شکل ارائه شده در صفحه ۳۳ از جمله عناصری که بعنوان درونداد یک سیستم آموزشی درنظرگرفته می شوند را نیروهای انسانی مانند مدیران، معلمان ، کارمندان می داند.
ونیزبا توجه به نظریه های صاحب نظران علم مدیریت عوامل مختلفی را می توان به عنوان فراگرد یک سیستم ذکر نمود. که از جمله آنها می توان به علاقه بند (۱۳۷۶) اشاره نمود که در این خصوص بیان می دارد که فراگرد شامل تغییرات درونی مانند ساختار(کلاس، مدارس و …) افراد (مدیران، معلمان، مربیان و …) تکنولوژی آموزشی (فضاها، آزمایشگاه، کتاب درسی، وسایل سمعی و بصری و…) و سنجش و فرایند (مدیریت آموزشی، تدریس و …) می باشد.
در ارتباط با عوامل محیطی مربوط به یک سیستم آموزشی نیز هوی و میسکل محیط را شامل عواملی می دانند که در خارج از کنترل سیستم هستند اما بر عملکرد آن تاثیر گذارند. مانند جامعه، تغییرات فرهنگی، اجتماعی و …
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
از سوی دیگر صاحبنظران مختلف به ارتباط بین خوداشتغالی و آموزش تخصصی که افراد دریافت کرده اند پرداخته اند همان گونه که بیان شد جهانگیری (۱۳۸۸) بیان می دارد که بین آموزش و خوداشتغالی ارتباطی دو جهته وجود دارد. و بیان می دارد که سطح آموزش افراد تاثیر بسزایی در خوداشتغالی آنان دارد.
بنابراین با توجه به نظریات فوق از یک سو به نظر می رسد.بین عوامل درونداد، فراگرد و محیط یک سیستم آموزشی با برونداد آن سیستم و آموزشی که افراد دیده اند ارتباط وجود دارد و از سوی دیگر بر اساس نظریات بیان شده کیفیت آموزش فراگیران و خوداشتغالی آنان نیز ارتباطی وجود دارد. مطالب فوق این سوال پژوهشی را برای محقق مطرح نمود که آیا بین عوامل موثر در آموزش (درونداد ،فراگرد و محیط) و خوداشتغالی ارتباطی وجود دارد یا خیر. بدین صورت محقق برای دستیابی به پاسخ سوال پژوهشی فوق درصدد بررسی نقش آموزش های هنرستان های فنی و حرفه ای به عنوان یک سیستم آموزش در خوداشتغالی برآمد.
همان گونه که گفته شد برای بررسی مجموعه عواملی که در برونداد هنرستان های فنی و حرفه ای و کشاورزی تاثیر گذارند. می بایست عوامل درونداد، فراگرد و عوامل محیطی را در نظر گرفت.
بر اساس مطالعات و بررسی های انجام شده و نیز براساس نظر صاحب نظران ابزار و تجهیزات کارگاهی و کلاس درس، محتوای کتب تخصصی، کتب کمک آموزشی، وسایل سمعی و بصری سطح مدرک، علاقه شخصی فرد، میزان اطلاعات قبل از ورود به عنوان عوامل درونداد سیستم آموزشی در هنرستان های فنی و حرفه ای و کشاورزی در نظر گرفته شد. همچنین ویژگی های شخصیتی هنرآموزان، استادکار، انباردار، سرپرست بخش مدیر فنی، معاون آموزشی، معاون فنی نحوه ارزشیابی دروس کارگاهی، محتوای آموزش و زمان اختصاص داده شده، بازدیدمراکز صنعتی به عنوان عوامل فراگرد آموزشی در هنرستان های فنی و حرفه ای در نظر گرفته شد. و نیز رسانه های گروهی، نگرش جامعه، تغییرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، سیستم اقتصادی، اطلاعات خانواده قبل از ورود، علاقه خانواده، سطح سواد خانواده، مسایل و مشکلات مال خانواده عقاید و فرهنگ خانواده، منزلت شغلی فارغ التحصیلان به عنوان عوامل محیطی تاثیرگذار بر سیستم آموزش هنرستان های فنی و حرفه ای در نظر گرفته شده است.
عکس مرتبط با اقتصاد
جهت بررسی فرضیه اصلی تحقیق یعنی نقش آموزش های فنی و حرفه ای و کشاورزی در توسعه خوداشتغالی با توجه به متغییرهایی که در بخش فوق ذکر شدهشت سئوال مدنظر قرار گرفت. لذا بر این اساس هشت فرضیه فرعی به صورت زیر برای انجام کار منظور شد.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

منابع مالی و کالبدی در توسعه خوداشتغالی نقش دارد.

توانمندی حرفه ای هنرآموزان در توسعه خود اشتغالی نقش دارد.

عوامل کارگاهی در توسعه خوداشتغالی نقش دارد.

مدیریت مجموعه آموزشی در توسعه خوداشتغالی نقش دارد.

علاقه و اطلاعات شخصی فرد در توسعه خوداشتغالی نقش دارد.

خانواده در توسعه خوداشتغالی نقش دارد.

جامعه در توسعه خوداشتغالی نقش دارد.

فرایند آموزش در توسعه خوداشتغالی نقش دارد.

۳

فصل سوم:
روش اجرای تحقیق
۱-۳٫مقدمه: دراین فصل ، روش تحقیق، جامعه آماری، روش تعیین نمونه و روش نمونه گیری معرفی خواهد شد. سپس ابزاراندازه گیری(پرسشنامه های هنرجویان وهنرآموزان و نحوه امتیاز گذاری آنها) ،پایایی و روایی پرسشنامه، روش گردآوری،داده ها و شیوه های تجزیه و تحلیل آماری داده های پژوهش حاضر توضیح داده می شود.
۲-۳٫روش تحقیق
با در نظر گرفتن هدف کلی تحقیق که بررسی نقش آموزش های فنی وحرفه ای در توسعه خود اشتغالی از دیدگاه هنرجویان و هنرآموزان شاخه فنی وحرفه ای استان سمنان می باشد، با توجه به شاخص ها و هدف تحقیق روش مورد استفاده در این پژوهش روش توصیفی از نوع پیمایشی می باشد.تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش هایی است که هدف آن ها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفا برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد .بیشتر تحقیقات علوم رفتاری را می توان در زمره تحقیق توصیفی به شمار آورد (سرمد ،بازرگان،حجازی،۱۳۸۷).
برای بررسی توزیع ویژگی های یک جامعه آماری روش تحقیق پیمایشی به کار می رود. برخی از نویسندگان از جمله بورگ وگال[۱۰۴](۱۹۸۹)تحقیقات تحولی را زیر مجموعه ای از تحقیقات پیمایشی دانسته اند در حالی که برخی دیگرمانند(میچل[۱۰۵]،۱۹۹۰) تحقیقات تحولی را زیر مجموعه ای از تحقیقات توصیفی محسوب می کنند.تحقیقات تحولی به بررسی روندها وتحول پدیدها ی مورد بررسی درطول زمان می پردازد(سرمد،بازرگان،حجازی،۱۳۸۷).
۳-۳٫جامعه آماری
هنرجویان:
جامعه آماری برای سنجش نقش آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه خود اشتغالی از دیدگاه هنرجویان این پژوهش را کلیه هنرجویانی که دراستان سمنان درسال های ۱۳۸۲الی ۱۳۸۵از شاخه فنی وحرفه ای فارغ التحصیلان و خوداشتغال شدند تشکیل می دهند.
هنرآموزان:
جامعه آماری برای سنجش نقش آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه خود اشتغالی از دیدگاه هنرآموزان این پژوهش را “کلیه هنرآموزانی که دراستان سمنان درسال های ۱۳۸۲الی ۱۳۸۵در شاخه فنی وحرفه ای مشغول به تدریس دروس تخصصی بودند” تشکیل داده است.
۴-۳٫نمونه آماری
الف)هنرآموزان:
به منظور تعیین حجم نمونه آماری مورد نظربرای بررسی نقش آموزشهای فنی وحرفه ای در توسعه خود اشتغالی ازدیدگاه هنرآموزان، با توجه به آنکه محقق قصد بررسی کل جامعه های آماری را دارد،تمامی هنرآموزانی که در سالهای ۱۳۸۲تا۱۳۸۵درهنرستانهای فنی و حرفه ای دروس تخصصی علمی ، کارگاهی و آزمایشگاهی تدریس داشتنده اند مورد مطالعه قرار گرفته اند.بر این اساس تعدادا ۱۲۲ نفر، باتوجه به فراوانی تعداد،هنرجو ورشته های موجود درهنرستان های فنی و حرفه ای دخترانه و پسرانه دایر در شهرستان ها ومنطقه امیرآباد انتخاب وپرسش نامه ها توزیع وتکمیل ودریافت گردید.جدول زیر بیانگر توزیع فراوانی نمونه آماری به تفکیک شهرستان/منطقه و جنسیت می باشد.
جدول۱-۳، توزیع فراوانی نمونه آماری هنرآموزان به تفکیک شهرستان/منطقه و جنسیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محف

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 09:24:00 ق.ظ ]