همزمان با شلوغتر شدن جادهها در سطح جهان، رانندگان به دنبال وسایل نقلیه و سامانههای حمل و نقل هوشمندتری هستند که بتواند اطلاعات در مورد نقاط پرترافیک، شرایط آب و هوا، عملیات عمرانی در جادهها و در دسترس بودن پارکینگ را بلادرنگ به آنها بدهند. از سوی دیگر، دولت ها خودروهایی میخواهند که بتوانند به محض وقوع تصادف برای یک خودرو، به طور خودکار خدمات اورژانسی را مطلع نموده و محل دقیق حادثه را اعلام نماید و همچنین سامانههای ردیابی برای مبارزه با سرقتها میتوانند بسیار مفید باشند.
صنعت خودرو با ارائه خدمات جدید، پتانسیل ایفای نقش متحول شدهای را در آینده متصل خواهد داشت از جمله:
سرگرمی های داخل خودرو مبتنی بر تقاضا
بیمه کم هزینه با روش پرداخت بر حسب مقدار رانندگی
ویژگی های امنیتی مکان محور
مدیریت (آن لاین) بلادرنگ ناوگان
همچنین این بستر ارتقای موضوعات محوری وسایل نقلیه نظیر بهبود تصویر برند وسایل نقلیه، مدیریت ارتباط با مشتری و ایجاد یک تجربه رانندگی ایمن تر و لذتبخشتر را نوید می دهد. کل فرصت بازار خودروهای متصل، نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ برآورد شده و این بخش را تبدیل به مهمترین بخش در بازار موبایل متصل جهانی می کند.
برای دستیابی به این پتانسیل بازار، صنایع خودرو و موبایل باید همکاری نزدیکی با هم داشته باشند تا تجربه یک اتصال ایمن، تعاملی، فراگیر و ملموس را فراهم نمایند.
۲-۶-۳- آموزش همراه(M Education )
اتصال همراه، راههای جدیدی برای آموزش و یادگیری باز کرده که علاوه بر ایجاد بازارهای جدید برای اپراتورهای موبایل، عملکرد و نتایج آموزش را بهبود می دهد. اتصال همراه، دسترسی به مطالب بروز را امکان پذیر ساخته، همکاری را بهبود بخشیده و مشارکت فراگیر را افزایش داده و تقویت می کند.
در پاسخ به این فرصت، GSMA راهکارهای آموزش همراه به ویژه پایانه های قابل حمل موبایل محور نظیر تبلت ها را تسهیل نمود. این راهکار جهانی درصدد درک دورنمای آموزش همراه، رفع موانع و استفاده از فرصتهای این بازار نوظهوراست.
تحولات آتی در زمینه یادگیری از طریق آموزش همراه بیانگر فرصتی در بازارآموزش همراه در حدود ۷۰ میلیارد دلار خواهد بود. سال ۲۰۲۰در حالیکه سامانههای آموزشی خاص هر کشور خواهد بود یا حتی به صورت بومی و محلی می تواند باشد، ولی در عین حال می تواند با فعالیت هماهنگ جهانی مبتنی بر تجربه مشترک و تسهیم بهترین تجربیات، برای درک و استفاده از این فرصت آموزش همراه حیاتی باشد.
۲- ۶- ۴- سلامت همراه برای بهداشت و درمان:(M.Health)
سلامت همراه به استفاده از ارتباطات و پایانه های بیسیم برای ارائه خدمات درمانی به بیماران ، متخصصان و شاغلان این حوزه اشاره دارد. سلامت همراه می تواند راهکارهایی را در طول دوره درمان به بیماران عرضه کرده، بطوریکه فقط می تواند در حد ارسال یک پیامک یادآوری به بیمار بوده یا عملیات پیچیده تصویربرداری پزشکی را از راه دور انجام دهد.
سلامت همراه می تواند سامانههای بهداشت و درمان موجود نظیر اورژانس را پشتیبانی پزشکی و نظارت بر بیماریها را تقویت کرده و برای بیماران، ارائه دهندگان خدمات پزشکی، فروشندگان تجهیزات پزشکی کشورها در همه جای جهان مفید باشد. سلامت همراه راهکارهایی ارائه میدهد که می تواند مراقبت بهداشتی از افراد بیشتر با هزینه کمتر را در پی داشته باشد:
کاهش فشار بر منابع سامانههای بهداشت و درمان
دسترسی گستردهتر به خدمات بهداشت و درمان برای همه
مدیریت اثربخش و مقرون به صرفه بیماریهای مزمن
پشتیبانی از افراد نیازمند مراقبت
توانمندسازی بیماران برای مدیریت سلامت خود
مدیریت کارآمد و مقرون به صرفه در حوزه درمان
خدمات بهداشت و درمان با هزینه مناسب برای همه
هدف این برنامه، پشتیبانی از توسعه راهکارهای سلامت همراه است که دسترسی بیماران به خدمات بهداشتی باکیفیت و با هزینه پایین را افزایش می دهد. ما از طریق راهکارهای زیر به این هدف دست خواهیم یافت:
نمایش دستاوردها و تأثیرات آنها بر افراد، سامانههای بهداشت و درمان جامعه از طریق اجرای آزمایشی طرح و ارائه شواهدی که منابع سلامت همراه را نشان می دهند.
تقویت ارتباطات جدید و مشارکت بین بخش بهداشت و درمان و صنعت موبایل
ترویج اصول قانونی و سیاستی که رشد و نوآوری در زمینه سلامت همراه را تشویق خواهد کرد.
۲-۶-۵- تسهیلات همراه(MUtilities):
یکی از چالشهای پیش روی دولتها و جامعهشناسان در سراسر جهان، فراهم نمودن منابع انرژی و آب کافی برای تعداد بیشتری از افراد به نحوی است که بتوانند نیازهای خود را بدون آسیب زدن به محیط زیست، برآورده نمایند. استفاده نظاممند از اتصال همراه برای ایجاد شبکه های هوشمند، تسهیلات و محیط هوشمند انرژی می تواند توانایی تأمینکنندگان برای مدیریت اثربخش تقاضا را بهبود داده و مصرف کنندگان و کسب وکارها را قادر به استفاده کارآمد از انرژی و آب نماید. اتصال همراه می تواند هم به شرکتهای ارائهکننده تسهیلات و هم مشتریان آنها، اطلاعات بلادرنگ در مورد مصرف انرژی و آب عرضه کرده و امکان توزیع تقاضا در طول روز و انجام اقداماتی برای کاهش اتلاف منابع را برای آنها فراهم کند. به منظور تسهیل توسعه و بکارگیری راهکارهای مرتبط با تسهیلات عمومی نیازمند تعامل گستردهتری با اکوسیستم بوده و ضمن همکاری با بازیگران کلیدی به درک نیازهای آنها و کاهش موانع پذیرش این راهکارها می پردازد. راهکارهای مرتبط با تسهیلات، منافع زیر را در پی خواهند داشت:
الف) برای کاربران و جامعه
توانایی پایش بلادرنگ مصرف
استفاده کارآمدتر و انتشار کمتر گازهای گلخانهای
احتمال پایینتر اختلال در عرضه تسهیلات
صورتحساب گیری دقیق تر
ب) شرکتهای ارائه دهنده تسهیلات
مدیریت کارآمدتر عرضه و تقاضا
مدت زمان کمتر قطعی برق
خواندن کنتورها به صورت خودکار و دقیق تر
بهبود اطلاعات مربوط به مشتریان
پایش بلادرنگ عملکرد شبکه و آسیبشناسی از راه دور
کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات
فرصت اجرای برنامه های تعرفه سفارشی
فرصت عرضه خدمات بیشتر
۲-۶-۶- شهرهای هوشمند(Smart Cities):
شهرهای سراسر جهان با چالش دوگانه افزایش جمعیت و تغییر شرایط جوی مواجه هستند. برای تضمین اینکه شهرهای آینده، مکانهای امن و سالمی برای زندگی و کار هستند، راهکارهای شهر هوشمند در سراسر جهان به اجرا درمیآیند .شهرهای هوشمند، سرویسهای نوآورانه خدمات دیجیتال را به کار میگیرند که از حسگری و کنترل، ارتباطات فراگیر و تحلیلی جهت ایجاد امکان بررسی هزینه های زندگی به صورت بلادرنگ برای شهروندان و کسب و کارها استفاده می کنند. این امر منجر به کارایی مصرف انرژی و بهبود سامانههای سفر و حمل و نقل خواهد شد. شهرها، تخصیص منابع را با کارایی بیشتری انجام خواهند داد تا در هزینه ها صرفه جویی کرده و به رشد اقتصاد کمک شود. صنعت موبایل، نقش اساسی در زنجیره ارزش چند میلیارد دلاری شهرهای هوشمند نوظهور ایفا خواهد کرد. اپراتورهای موبایل میبایستی دارای زیرساخت شبکه ای با شند که بتوانند بهترین موقعیت را برای ارائه خدمات دیجیتالی به شهروندان فراهم نمایند. همچنین اپراتورهای موبایل، برای ارائه پلتفرم فنآوری مورد نیاز برای ارائه این خدمات در آینده و نیز برای هماهنگ سازی اکوسیستمهای مختلفی که از شهرهای هوشمند آتی پشتیبانی خواهند کرد، موقعیت مناسبی خواهند داشت”
۲ – ۶ – ۷ - شهر متصل(Connected City):
یک خیابان شهری واقع درشهر جهانی موبایل دربردارنده چندین خانه متصل بر مبنای GSMA می باشد. در شهرهای متصل، نمایشگاههای خودرو، دفاترکار، شهرداری ها، فروشگاههای بزرگ، آپارتمانها، فروشگاههای لوازم الکتریکی، هتلها و رستوران ها و …توسط زیرساخت های قوی ایجاد شده بصورت شبکه متصل هوشمند در میآیند. درمییابیم که چگونه منازل در GSMA و در شهرهای متصل، هوشمند میشوند، شهرها و شبکه های حمل و نقل بهینه میشوند، گستره خدمات بهداشت و درمان افزایش مییابد و نیازهای روزافزون مصرف کنندگان عادی و تجاری موبایل توسط راهکارهای موبایل برآورده می شود. همچنین درمی یابیم که موبایل چگونه به منظور ایجاد رشد اقتصادی، عرضه محصولات موفق، ایجاد ارزش برای مشتری و ایجاد فرصت های جدید کسب و کار، نوآوریها را هدایت می کند. علاوه بر این متوجه میشویم که اتصالات هوشمند بیسیم چگونه ارزش بیشتری ایجاد کرده، کارایی را افزایش داده و تجربه بهتری ایجاد خواهند کرد.
۲ – ۶ – ۸ - سیم کارت جاسازی شده (Embedded SIM):
همزمان با حرکت صنعت موبایل از اتصال گوشیهای سنتی به سمت اتصال گسترده هوشمند، تعداد وسیعی از پایانه های موبایل دارای سیمکارتهای یکپارچه بوده و از انعطافپذیری بیشتری برخوردار میشوند، امکان ایجاد قابلیت اتصال M2M بوجود آورده که امنیت حمل داده های وسیع را تضمین می کنند. برای اکوسیستم موبایل، سیم کارتهای جاسازی شده در شبکه اتصال M2Mفرصت عرضه خدمات جدید و متنوع را در گستره وسیعی از پایانه ها ایجاد نموده و تأثیرات زیست محیطی و ضایعات را کاهش داده و مدلهای کسب و کار موجود را رشد و ارتقاء می دهند.
لذا بنا به موارد مشروح ذکر شده، اپراتورهای موبایل علاقمندند و یا بعبارتی مجبورند تغییراتی ساختاری در سرویس های ارائه شده و به تبع آن در کل شبکه بوجود آورند، ودر بسیاری از موارد شبکه را از ابتدا طراحی نمایند.
اجرای شبکه جدید بویژه در بخش اکسس مخابراتی بسیار پرهزینه بوده، بنابراین نیازمند طراحی مناسب میباشد. برای ایجاد شبکه جدید یا توسعه شبکه فعلی سازگار با نسل جدید، بازاریابی جغرافیایی قطعا یک ابزار باارزش برای اپراتورها جهت اجرای بهینه شبکه میباشد.
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:46:00 ق.ظ ]