جدول شماره(3-17) : توزیع جمعیت شاغل در بخشها و رشته فعالیتهای شغلی در شهر کرمانشاه سال 1385 74
جدول شماره(4-1): نتايج تجزيه و تحليل عوامل داخلي(قوتها) 89
جدول شماره(4-2): نتايج تجزيه و تحليل عوامل داخلي(ضعفها) 91
جدول شماره(4-3): نتايج تجزيه و تحليل عوامل خارجي(فرصتها) 93
جدول شماره(4-4): نتايج تجزيه و تحليل عوامل خارجي(تهديدها) 95
جدول شماره(4-5): رتبهبندي عوامل دروني( نقاط قوت و ضعف) 97
جدول شماره(4-6): رتبه بندي عوامل بيروني(فرصت ها و تهديدها) 101
جدول شماره(4-7): ماتريس راهبردها و راهكارهاي توسعه گردشگري در شهر كرمانشاه 108
فهرست نمودارها
نمودار شماره(1-1) : تجزیه و تحلیل مدل swot 9
نمودار شماره (2-1) : گونه شناسی گردشگری شهری 17
نمودار شماره (2-3): مؤلفه های زیر ساختی صنعت توریسم 34
نمودار شماره(2-4) : تدابیر سه گانۀ مدیریت و برنامه ریزی گردشگری 37
نمودار شماره(2-5) : انواع تور در گردشگری 37
نمودار شماره(2-6) : عوامل اصلی در توسعه گردشگری 40
نمودار شماره(2-7): فصل بندي تحقيق 44
نمودار شماره(3-1) : میزان بارندگی در استان کرمانشاه طی ماه های مختلف سال 59
نمودار شماره(2-3) : روند جمعیتی شهر کرمانشاه طی دوره 1390-1335 69
نمودار شماره(3-3) : بعد خانوار در شهر کرمانشاه طی سالهای 45-90 70
نمودار شماره(3-4) : روند تحول جمعیت شهر، شهرستان و استان کرمانشاه 70
نمودار شماره(3-5) : جمعیت شهر کرمانشاه در سال 1390 بر اساس آمار شهرداری 71
نمودار شماره(3-6): جمعیت مناطق ششگانه به تفکیک در سرشماریهای سالهای 1390-1375 72
نمودار شماره(3-7): نسبت جنسی جمعیت شهر کرمانشاه در سال1390 73
نمودار شماره(4-1): ماتریس عوامل داخلی و خارجی(IE) گردشگری در شهر کرمانشاه 105
فهرست شكل ها
شکل شماره(3-1) : موقعیت شهر کرمانشاه در استان 53
شکل شماره(3-2): خصوصیات زمین شناسی 56
شکل شماره(3-3) : طبقه بندی آب و هوای استان بر اساس روش دمارتن 58
شکل شماره (3-4): بارش نرمال سالانه استان کرمانشاه بر اساس آخرین آمار تا سال 1388 60
شکل شماره (3-5): توپوگرافی استان کرمانشاه 62
چكيده:
امروزه يك اجماع جهاني در اين باره وجود دارد كه چنانچه به همة قابليتهاي صنعت گردشگري و به ويژه، گردشگري شهري توجه شود، مي تواند به عنوان يكي از راهبردهاي توسعه اقتصادي و فرهنگي شهرها محسوب گردد. از جمله دلایلی که ضرورت انجام پژوهش حاضر را موجب گردید، وجود جاذبه های گردشگری بسیار با ارزش و متنوع تاریخی و مناظر و چشم اندازهای کم نظیر طبیعی در شهر و استان کرمانشاه است و با هدف شناخت پتانسیلهای گردشگری در شهر کرمانشاه، شناخت عوامل و زمینه های قدرت، ضعف، فرصت و تهدید تأثیرگذار بر صنعت گردشگری در اين شهر و دست یافتن به راهبردهای ممکن جهت ارتقای این صنعت تدوين گشته است.
اين پژوهش از نظر هدف كاربردي و روش مورد استفاده در آن توصيفي- تحليلي است. در اين پژوهش با بهره گرفتن از مدل SWOT ضمن تحليل نقاط ضعف، قوت و فرصتها و تهديدها به ارائه استراتژي ها و راهبردهايي در زمينه گردشگري پرداخته شده است. يافته ها حاكي از آن است كه در شهر كرمانشاه 32 نقطه قوت در مقابل 29 نقطه ضعف و 25 فرصت در مقابل 20 تهديد وجود دارد. از جمله مهم ترين نقاط قوت مي توان به وجود جاذبه هاي غني تاريخي و فرهنگي، موقعيت استراتژيك با كشور عراق و … با امتياز وزني 0.08 به عنوان برجسته ترين نقاط قوت و ضعف مديريت وعدم توجه كافي مسئولين به اقتصاد گردشگري، ضعف تبليغات، نامناسب بودن امكانات و زير ساختهاي كالبدي و رفاهي و … با امتياز وزني 0.04 به عنوان مهم ترين نقاط ضعف، اشتغالزايي و حصول درآمد براي شهر، قابليت تبديل شدن به مركزيت پزشكي غرب كشور، ترجيح دادن كشورهاي مسلمان به گردشگري در اين كشورها و … با امتياز وزني0.12 به عنوان فرصت هاي مهم و تبليغات منفي عليه كشور، تهديدهاي زيست محيطي براي آثار تاريخي، جذابيت هاي بهتر رقباي خارجي و … با امتياز وزني 0.06 مهم ترين تهديدها برشمرده شده اند.
واژگان كليدي: گردشگري پايدار، مدل SWOT، شهر كرمانشاه
فصل اول: كليات تحقيق
1-1. مقدمه
گردشگري كه در دنياي قديم منحصر به امور زيارت، پيام رساني، مسافرت هاي استثنايي جاسوسان و ماجراجويان وهمچنين طالبان علم بود، امروزه به مثابه يكي از مسائل مهم و مؤثر اقتصادي و يكي از عوامل برجسته ارتباطي، اجتماعي و فرهنگي در سطح جهاني در خور توجه و بررسي است.
گردشگری در جهان کنونی، صنعتی پاک، عاري از آلودگي و سومین پدیدۀ اقتصادی پویا، پررونق و رو به توسعه است که پس از صنایع نفت و خودروسازی گوی سبقت را از دیگر صنایع جهانی ربوده است. و به صادرات نامرئي شهره يافته است.
فضاهاي شهري به علت وجود امكانات خدماتي، تفريحي، مراكز خريد، بناهاي تاريخي و ديگر جاذبه ها از مقاصد مهم گردشگري به شمار میروند.
استان کهن کرمانشاه و در پی آن شهر زیبای کرمانشاه دارای توانهای بالقوه و بالفعل طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی کم نظیر و حتی بینظیری است که با برنامه ریزی صحیح و تدوین راهبردهایی در جهت بالفعل کردن توانهای بالقوه و نیز افزایش کارایی خدمات مرتبط با امور رفاهی و گردشگری میتوان پذیرای هر چه بیشتر گردشگر در این خطه زیبا بود، از این حیث انجام پژوهش حاضر در این باب امری ضروری به نظر میرسد چرا که برای دست یافتن به توسعه پایدار و همچنین ارتقاء و پیشرفت، جز با بهره گیری از علم روز و انجام تحقیق و پژوهش در راستای شناخت معضلات و مشکلات و پس از آن استفاده از راهکارهای علمی در جهت فائق آمدن بر آنها میسر نخواهد بود، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت گردشگری شهری ونقش آن در اقتصاد شهر، در پی یافتن نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدیدهای گردشگری در شهر کرمانشاه است تا با بهره گرفتن از مدل SWOT به استراتژی و راهبردهایی در جهت توسعه صنعت گردشگری در شهر کرمانشاه دست یابد.
1-2.بیان مسأله
امروزه گردشگری به اندازهای توسعه یافته که پس از صنایع مهمی مانند صنعت نفت و خودروسازی، سومین صنعت پردرآمد دنیا محسوب شده و اقتصاددانان نیز از آن به عنوان ((صادرات نامرئی)) یاد می کنند. همچنین علاوه بر نقش غیر قابل انکار آن در شکوفایی اقتصاد کشورها، جزو عوامل مؤثر در برنامه ریزیهای زیربنایی اعم از توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است(استعلاجی و خوشنیت بیاتی،251:1391).
امروزه از صنعت گردشگری Tourism به عنوان یکی از پردرآمدترین فعالیتهای اقتصادی یاد می شود به گونه ای که از عوامل مؤثر در برنامه ریزیهای توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی شهرها تلقی شده و نقش غیر قابل انکار آن در توسعه و شکوفایی اقتصادی بر هیچ یک از کشورها اعم از توسعه یافته و در حال توسعه به عنوان یکی از مهمترین منابع در رشد ناخالص ملیGDP پوشیده نیست(استعلاجی و خوش نیت بیاتی،253:1391).
مهمترین فضاهایی که مورد بازدید و اقامت گردشگران قرار میگیرد، فضاهاي شهري هستند که از دیرباز جذابترین فضاها را تشکیل می دادند. گردشگري در شهرهاي کوچک و بزرگ متداول است این شهرها غالباً گستره وسیعی از جاذبه ها را ارائه می دهند. بسیاري از جاذبه ها و تسهیلات رفاهی، اساساً براي خدمت به شهروندان توسعه یافته اند، ولی استفاده از این تسهیلات می تواند به تداوم آ نها کمک کند. از این گذشته، شهرها ممکن است مبادي ورود و خروج گردشگران به کشور یا منطقه باشند، و به عنوان پایگاهی براي گردشگران در آیند که به نواحی آن شهر مسافرت می کنند. هتلها و سایر تسهیلات گردشگري، بخشی تفکیک ناپذیر از بافت شهري هستند و به مسافران تجاري و تفریحی خدمات می دهند. به عبارت بهتر، گردشگر شهري کسی است که یا با هدف مسافرت و گردشگري، اقدام به اقامت در شهر نموده و یا آنکه براي بازدید از مناطق اطراف شهر، از آن به عنوان یک مبدأ استفاده می کند(یغفوری و آقایی، 3:1390).
کرمانشاه به لحاظ برخورداری از ظرفیتهای مناسب گردشگری از قبیل طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی و… همواره به عنوان یکی از جذابترین مناطق گردشگری در ایران محسوب میگردد و این امر فرصت مناسبی برای دست یافتن به توسعه پایدار در این شهر و استان است، لیکن با این وجود، کرمانشاه هنوز جایگاه واقعی خود را در امر جذب توریسم و رسیدن به گردشگری پایدار نیافته است، تا جايي كه طبق سالنامه آماري استان تعداد گردشگران در شهر از سال 1385 به بعد روند كاهش و افزايش داشته است و هنوز تعداد گردشگران به سال 1385 نرسيده است. این امر در حالی است که با توجه به جاذبههای کم نظیر و حتی بینظیر در کرمانشاه میتوان با شناخت توانهای بالفعل و بالقوه و برنامه ریزی اصولی و همه جانبه و نیز توجه به زیرساختهای لازم و بسترسازی مناسب از طریق متدهای علمی و استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان این امر به توسعه پایدار گردشگری دست یافت.
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:11:00 ب.ظ ]