برای آزمون فرضیه ها با بهره گرفتن از مدل رگرسیون خطی لجستیک داریم:
دانلود پایان نامه
TAGi = β۰ + β۱ EXE BOARD + β۲ BOARD CHANGE + β۳ BOARD-CHAIRMAN + β۴ OPINION + β۵ TAX + β۶ ROA + β۷ LEVE+ β۸ TYPE OWNE + ε رابطه (۳-۳)
چنانچه سیاست متهوارنه مالیاتی(TAG) برای شرکتی وجود نداشته باشد، مقدار آن را صفر در نظر گرفته، وگرنه (سیاست متهورانه مالیاتی) مقدار یک میگیرد.
EXE BOARD : نسبت هیأت مدیره موظف،
BOARD CHANGE: نسبت تغییرات هیأت مدیره،
BOARD-CHAIRMAN : تفکیک و نقش دوگانه مدیرعامل.
OPINION : نوع اظهار نظر حسابرس مستقل،
TAX: وضعیت مالیاتی شرکت ها،
ROA : نسبت بازده دارائی ها،
LEVE : نسبت اهرمی شرکت ها،
TYPE OWNE: نوع مالکیت شرکت ها.
ε: انحراف تصادفی.
βi : میزان تاثیر هر یک از متغیرهای مستقل بر سیاست متهورانه مالیاتی.
i : معرف شرکت i = 1,…,n
β۰ : عرض از مبدأ خط رگرسیون
در این پژوهش، با بهره گرفتن از تحلیل رگرسیون لجستیک میزان تاثیرگذاری و جهت هر کدام از متغیرها بر سیاست های متهوارنه مالیاتی نتیجه‌گیری می شود. به این صورت که در ابتدا آزمون فرضیه های اول تا سوم مورد بررسی قرار می گیرد تا میزان تاثیر هر یک به تنهایی بر سیاست متهورانه مالیاتی مشخص گردد و سپس مدل با وجود همزمان هر سه متغیر مستقل مورد آزمون و بررسی قرار می گیرد و در آخر از روش پیشرو گام به گام، برای بررسی اولویت بندی و تاثیر متغیرها استفاده می شود و جهت تاثیر تغییرات در مدل متغیرهای اظهار نظر حسابرس، نوع مالکیت، وضع مالیاتی، نسبت بازده داراییها و اهرم مالی به عنوان متغییرهای کنترل وارد مدل شده و مورد بررسی قرار می گیرد.
۳-۸) خلاصه فصل
در این فصل مقدمهای در خصوص تحقیق ارائه گردید و سپس سوالات تحقیق، چگونگی تدوین فرضیه ها، روش تحقیق، جامعه آماری، روش نمونه گیری و نمونه های تحقیق ، داده های مورد نیاز ،متغیرهای تحقیق و روش محاسبه آن ها و همچنین طرح آزمون آماری فرضیه ها بیان گردید. به طور خلاصه می‌توان گفت این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی می باشد. با توجه به محدودیت های اعمال شده، تعداد ۹۷ شرکت انتخاب شدند که اطلاعات این شرکت ها از سازمان بورس اوراق بهادار تهران، سایت بورس اوراق بهادار تهران و نرم افزارهای دناسهم ، صحرا و تدبیرپرداز جمع آوری شده است. قلمرو زمانی تحقیق، یک دوره چهار ساله از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۸۹ می باشد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
و آزمون فرضیه ها
۴-۱) مقدمه
به طور کلی تجزیه و تحلیل به منظور تنظیم و خلاصه کردن داده‌ها به صورت اطلاعاتی روشن، خوانا، مستدل و تفسیر پذیر به کار می‌رود، به گونه‌ای که بتوان روابط موجود در مسایل تحقیق را کشف، بررسی و آزمون نمود.
همانطور که درگذشته بیان شد تحقیق حاضر از لحاظ طبقه بندی تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از لحاظ طبقه بندی بر حسب روش، از نوع توصیفی است که از میان انواع تحقیق های توصیفی، از نوع همبستگی بوده چرا که در آن ارتباط ساختار هیأت مدیره و سیاست متهورانه مالیات مورد مطالعه قرار می گیرد. بنابراین از روش رگرسیون لجستیک برای آزمون فرضیه ها استفاده شده است و از دو “کای دو” و “والد”[۱۰۶] برای بررسی معنادار بودن رابطه استفاده گردید.
همچنین جهت اطمینان از قابل اتکاء بودن نتایج از آزمون های پیش فرض استفاده از مدل رگرسیون استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از نرم افزار Excel و برای آزمون فرضیه ها و همچنین آزمون های تکمیلی جهت اطمینان از مدل رگرسیونی از نرم افزار SPSS استفاده شد.
تجزیه و تحلیل داده‌ها مشتمل بر دو بخش زیر است:
الف- توصیف داده ها
ب- تحلیل داده ها
در ابتدا این فصل با توصیف داده ها برای متغیرهای مستقل ،کنترل و وابسته شروع شده است. آمارههای توصیفی از جمله میانگین، انحراف معیار، مجموع، حداقل و حداکثر محاسبه شده است. این شاخص ها توزیع آماری متغیرها را نشان میدهد.
در ادامه با بهره گرفتن از روش رگرسیون لجستیک مدل ها برآورد شده است. در مرحله اول آزمون فرضیه ها بصورت تک تک مورد بررسی قرار گرفته و در مرحله دوم از روش اینتر یا اجباری، مدل با وجود همزمان هر سه متغیر مستقل مورد آزمون و بررسی قرار داده شده و در مرحله سوم از روش پیشرو گام به گام، برای بررسی اولویت بندی و تاثیر متغیرها استفاده شده است و جهت تاثیر تغییرات در مدل متغیرهای اظهار نظر حسابرس ، نوع مالکیت ، وضع مالیاتی ،نسبت بازده داراییها و اهرم مالی به عنوان متغیرهای کنترل وارد مدل شده و مورد بررسی قرار می گیرد .
همانگونه که گفته شد با بهره گرفتن از تحلیل رگرسیون لجستیک میزان تاثیرگذاری و جهت هر کدام از متغیرها بر سیاست های متهورانه مالیاتی نتیجه‌گیری خواهد شد. تحلیل رگرسیون لجستیک در دو مرحله روش اجباری[۱۰۷] و پیشرو والد[۱۰۸] انجام گرفته است.
۴-۲) آمار توصیفی داده ها و متغیرهای تحقیق
جهت انجام عملیات تحقیق، ابتدا طی دوره زمانی تحقیق سال های ۸۶ الی ۸۹ متغیرهای اصلی برای تمام شرکت ها عضو نمونه (۹۷ شرکت) محاسبه شد که نتایج آمار توصیفی متغیرها در جدول زیر ارئه شده است:
جدول (۴-۱) آمار توصیفی داده های تحقیق

 

متغیر حداکثر حداقل میانگین انحراف معیار
سیاست های متهورانه مالیاتی ۱.۰۰ ۰۰. ۲۲۶۸.
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:30:00 ب.ظ ]