انجام این پژوهش مستلزم همکاری عزیزانی بوده است که در تمام مراحل آن همراه و یار و یاور اینجانب بوده اند. شایسته است با زبان قاصر خویش تقدیری از این عزیزان به عمل آورم.
از جناب آقای دکتر حمیدرضا حسن آبادی که با نظارت و راهنمایی مستمر به انجام هر چه دقیق تر این پژوهش کمک شایانی کردند، کمال تقدیر و تشکر را دارم.
از جناب آقای دکتر جواد کاووسیان نیز که با نظارت و راهنمایی خویش به بهبود این پژوهش یاری نمودند، تقدیر و تشکر می کنم.
تقدیم به پدر و مادرم
به پاس زحمات بی دریغشان و
همراهی یاورانه­
و صمیمانه همسرم
که وجودش به زندگیم رنگ آرامش بخشید.
عنوان: آزمون یک مدل ساختاری چند بعدی بر مبنای تئوری انتظار-ارزش اکلز و ویگفیلد
چکیده
هدف: پژوهش حاضر آزمون یک مدل ساختاری چند بعدی بر مبنای تئوری انتظار-ارزش اکلز و ویگفیلد (۱۹۹۲) برای پیش بینی عملکرد تحصیلی است که در آن باورهای پیشرفت و رفتار پیشرفت، ارتباط باورهای شایستگی و ادراک فرد از کلاس را با عملکرد تحصیلی میانجی گری می کند. روش: جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر شهرستان کرج در سال تحصیلی ۹۳، که ۷۱۲ دانش آموز دختر و پسر با بهره گرفتن از روش نمونه گیری چند مرحله ای از دبیرستان های شهرستان کرج انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل ادراک از محیط کلاس (فراسر، فیشر و مک روبی، ۱۹۹۶)، راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و دی گروت، ۱۹۹۰)، ادراک شایستگی (هارتر، ۱۹۸۵) می باشد. داده ها با بهره گرفتن از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: اثر غیر مستقیم ادراک از کلاس با میانجی گری باورها و رفتارهای پیشرفت بر عملکرد تحصیلی معنادار است. اثر غیر مستقیم باورهای شایستگی با میانجی گری باورها و رفتارهای پیشرفت معنادار است. اثر مستقیم باورهای پیشرفت بر عملکرد تحصیلی معنادار است اما اثر غیر مستقیم باورهای پیشرفت با میانجی گری رفتارهای پیشرفت بر عملکرد تحصیلی معناداری ندارد. اثر مستقیم رفتارهای پیشرفت بر عملکرد تحصیلی معنادار است. نتیجه گیری: ادراک از کلاس و باورهای شایستگی با میانجی باورها و رفتارهای پیشرفت بر عملکرد تحصیلی اثر می گذارد.
کلید واژه ها: نظریه انتظار و ارزش؛ پیشرفت تحصیلی؛ ادراکات پیشرفت؛ باورهای شایستگی؛ باورهای پیشرفت؛ انگیزش پیشرفت
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۶
تعریف و بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………………………۷
هدف ها و فرضیه های تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………۱۳
ضرورت انجام تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………۱۴
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها ……………………………………………………………………………………………………….۱۵
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………۲۰
مبانی نظری …………………………………………………………………………………………………………………………………………….۲۰
ادراک از محیط کلاس و پیشرفت تحصیلی …………………………………………………………………………………………..۲۳
باورهای شایستگی و پیشرفت تحصیلی …………………………………………………………………………………………………۲۶
باورهای پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ……………………………………………………………………………………………………۲۹
رفتارهای پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ………………………………………………………………………………………………….۳۵
فصل سوم: روش پژوهش
روش پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………………….۳۹
شرکت کنندگان ……………………………………………………………………………………………………………………………………..۳۹
ابزار های پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………..۴۰
پرسشنامه ادراک از کلاس ……………………………………………………………………………………………………………………..۴۰
پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری ………………………………………………………………………………………۴۱
پرسشنامه ادراک شایستگی …………………………………………………………………………………………………………………….۴۲
شیوه اجرا ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۴۳
روش تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………………………………………………………………۴۴
فصل چهارم: یافته های پژوهش
تحلیل مدل مفهومی پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………..۴۶
باورهای پیشرفت ……………………………………………………………………………………………………………………………………۵۵
رفتار پیشرفت ………………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۸
باورهای شایستگی …………………………………………………………………………………………………………………………………۶۰
ادراک از کلاس ………………………………………………………………………………………………………………………………………۶۲
عملکرد تحصیلی ……………………………………………………………………………………………………………………………………۶۴
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۶۷
ادراک از محیط کلاس …………………………………………………………………………………………………………………………..۶۷
باورهای شایستگی ………………………………………………………………………………………………………………………………….۷۰
باورهای پیشرفت ……………………………………………………………………………………………………………………………………۷۲
رفتارهای پیشرفت ………………………………………………………………………………………………………………………………….۷۵
نتیجه گیری کلی ……………………………………………………………………………………………………………………………………۷۶
محدودیت های پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………..۷۷
پیشنهادهای پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………….۷۸
پیشنهادهای کاربردی پژوهش……………………………………………………………………………………………………………….۷۹
منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………………………………………….۸۰
منابع لاتین …………………………………………………………………………………………………………………………………………..۸۲
فهرست شکل ها
شکل (۴-۱) توزیع نمره ی اندرسون-رابین، پس از تحلیل عاملی مولفه های باورهای شایستگی …………………………………. ۵۳
شکل (۴-۲) توزیع نمره ی اندرسون-رابین، پس از تحلیل عاملی مولفه های ادراک از کلاس………………………………………….. ۵۴
شکل (۴-۳) توزیع نمره ی اندرسون-رابین، پس از تحلیل عاملی مولفه های باور پیشرفت……………………………………………… ۵۴
شکل (۴-۴) توزیع نمره ی اندرسون-رابین، پس از تحلیل عاملی مولفه های رفتار پیشرفت……………………………………………. ۵۵
شکل (۴-۵) مدل مفهومی پژوهش، نتایج ضرایب رگرسیونی استاندارد شده ی مدل…………………………………………۵۸
شکل (۴-۸) نتایج تحلیل واریانس یک راهه ی تفاوت مولفه های باور پیشرفت در بین دختران و پسران……………………………۶۰
فهرست جداول
جدول (۴-۱) آماره های توصیفی عملکرد تحصیلی، باور و رفتار پیشرفت، ادراک فرد از کلاس، و باورهای شایستگی………… ۴۹
جدول (۴-۲) ماتریس همبستگی بین عملکرد تحصیلی، باور و رفتار پیشرفت، ادراک فرد از کلاس، و باورهای شایستگی… ۵۰
جدول (۴-۳) ماتریس همبستگی بین عملکرد تحصیلی با مولفه های باورپیشرفت، رفتار پیشرفت، باورهای شایستگی و ادراک از کلاس درس….. ۵۱
جدول (۴-۴) شاخص های برازش مدل………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۵۶
جدول (۴-۵) ضرایب استاندارد شده، مستقیم، غیر مستقیم و کل در مدل مفهومی پژوهش………………………………………………………………….. ۵۷
جدول (۴-۶) آماره های توصیفی مولفه های باور پیشرفت………………………………………………………………………………………………………………………… ۵۹
جدول (۴-۷) آزمون همگنی واریانس بین دو گروه دختران و پسران در مولفه های باورهای پیشرفت……………………………………………………. ۵۹
جدول (۴-۸) نتایج تحلیل واریانس یک راهه ی تفاوت مولفه های باور پیشرفت در بین دختران و پسران……………………………………………….. ۶۰
جدول (۴-۹) آماره های توصیفی مولفه های رفتار پیشرفت…………………………………………………………………………………………………………………………. ۶۱
جدول (۴-۱۰) آزمون همگنی واریانس بین دو گروه دختران و پسران در مولفه های رفتار پیشرفت…………………………………………………………. ۶۲
جدول (۴-۱۱) نتایج تحلیل واریانس یک راهه ی تفاوت مولفه های رفتار پیشرفت در بین دختران و پسران……………………………………………. ۶۳

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:37:00 ب.ظ ]