در تعریف ابزار اندازه گیری می توان گفت: « ابزار اندازه گیری، مقیاس ها و وسایلی هستند که محقق به کمک آنها قادر است اطلاعات مورد نیاز خود را گردآوری، ثبت و کمی نماید» (حافظ نیا،۱۳۸۳،ص۱۴).
یکی از روش های بسیار متداول در گرد آوری اطلاعات میدانی، روش پرسشنامه ای است که امر گردآوری اطلاعات را در سطح وسیع امکان پذیر می سازد. در تحقیقات توصیفی و نیز تحقیقاتی که از گستره جغرافیایی زیادی برخوردار باشند و یا تعداد افراد جامعه و نمونه زیاد باشد ،معمولاً از روش پرسشنامه استفاده می شود (همان،۱۹).
برای گردآوری اطلاعات جهت پاسخگویی به سئوالات تحقیق، از روش میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
سوالات پرسشنامه بشرح جدول ۳-۳ استخراج و جهت استاندارد سازی آن تحلیل عاملی تاییدی صورت گرفته و از ۹ سوال مربوط به تبلیغات ۱ مورد حذف و همچنین از ۵ سوال مربوط به فروش حضوری نیز ۱ مورد حذف شد.
تقسیم بندی اندازه گیری متغیرها و سوالات پرسشنامه بشرح ذیل می باشد:

 

سوال شماره ها منبع
تبلیغات ۳-۱
۶-۴
۸-۷
جعفری، ۱۳۸۶
صفائیان، ۱۳۸۵
اسداللهی، ۱۳۸۴
آموزش ۱۲-۹ حنیفه زاده، ۱۳۹۰
کیفیت خدمات بیمه ای ۱۹-۱۷
۲۲-۲۰
جعفری، ۱۳۸۶
انواری رستمی، ۱۳۸۴
فروش حضوری ۱۶-۱۳ (Lu & Julian, 2007)

جدول ۳-۳ – اندازه گیری متغیرها
۳-۷ جامعه آماری و روش نمونه گیری
جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدهایی که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند (مقیمی، ۱۳۸۸،ص ۳۶).
از آنجایی که پژوهش پیرامون تمامی اعضای یک جامعه زمان بر بوده و از نظر هزینه مقرون به صرفه نیست،پژوهشگر ناچار است اقدام به نمونه گیری نماید (همان منبع، ص ۳۷).
گروه نمونه مجموعه کوچکی از جامعه آماری است مشتمل بر برخی از اعضا که از جامعه آماری انتخاب شده اند.به عبارت دیگر، تعدادی از اعضای جامعه آماری (اما نه همه) که گروه نمونه را تشکیل می دهند ( همان منبع، ص ۳۹).
دلیل استفاده از نمونه به جای جمع آوری داده ها از کل جامعه آماری این است که ، عملاً غیر ممکن است که اطلاعات را از هر عضو جمع آوری کنیم یا او را آزمون کنیم یا او را مورد آزمایش قرار دهیم. حتی اگر امکان پذیر هم باشد، به لحاظ زمان، هزینه و سایر مسایل منابع انسانی مقدور نیست. مطاله یک گروه نمونه به جای کل جامعه آماری گاهی ممکن است منتج به نتایج معتبر تری شود. بیشتر به خاطر این که خستگی کمتری وجود خواهد داشت و از این رو خطاهای کمتری در جمع آوری اطلاعات پدید می آورد مخصوصاً موقعی که اعضای جامعه آماری بسیار وسیع باشد (سکاران،۱۳۸۴، ص۹۷) .
جامعه آماری این تحقیق نمایندگان و کارکنان شرکت بیمه ایران- استان اردبیل می باشد که تعداد آن ها ۲۳۰ نفر است .جهت محاسبه حجم نمونه آماری از فرمول کوکران و جدول مورگان استفاده شده است که عدد به دست آمده برای تعداد نمونه ۱۴۴ نفر برآورد گردید.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 03:09:00 ب.ظ ]