۴-۴-۱۰-۴- مونوسیت
اختلاف معنی‌داری از لحاظ میزان مونوسیت در خون فیل‌ماهیان مورد آزمایش در این بررسی مشاهده نشد (۰۵/۰ >). همانطور که در جدول شماره ۴-۶ مشاهده می‌شود، بیشترین میزان مونوسیت خون در تیمار شاهد (۰۴/۰ ± ۲۳/۲) و کم‌ترین میزان مونوسیت در تیمار g/kg1/0 (04/0 ± ۷۲/۱) مشاهده شد (۰۵/۰> p). برخی تحقیقات بیانگر کاهش معنی‌دار در میزان مونوسیت خون ماهیان تغذیه شده با مواد محرک سیستم ایمنی است [۶۷]، در حالی که تعدادی از تحقیقات اختلاف معنی‌داری را در میزان مونوسیت خون ماهیان تیمارهای تغذیه شده با مواد محرک سیستم ایمنی با گروه شاهد گزارش نکردند [۳۷،۶۱].
فصل پنجم
نتیجه‌گیری و پیشنهادها
نتیج‌گیری کلی
در بررسی حاضر، برای اولین بار اثر عصاره رزماری بر شاخص‌های رشد، ترکیب شیمیایی لاشه، ویژگی‌های بیوشیمیایی خون و سیستم ایمنی بدن فیل‌ماهیان جوان خاویاری مورد ارزیابی قرار گرفت.
پایان نامه - مقاله - پروژه
نتایج کلی بدست آمده از این تحقیق را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:
الف) با بررسی ترکیب شیمیایی بدن فیل‌ماهیان گروه شاهد و فیل‌ماهیان تغذیه شده با عصاره رزماری، مشاهده شد که استفاده از این عصاره در جیره فیل‌ماهیان موجب افزایش معنی‌دار میزان پروتئین لاشه در حد فیل‌ماهیان تغذیه شده با جیره حاوی آنتی‌بیوتیک اکسی‌تتراسایکلین شد، اما تاثیر معنی‌داری از لحاظ میزان رطوبت، چربی و خاکستر لاشه بین تیمارهای مورد بررسی مشاهده نشد.
ب) بررسی شاخص‌های رشد شامل وزن نهایی، شاخص وضعیت، درصد افزایش وزن بدن، ضریب رشد ویژه، ضریب تبدیل غذا و کارایی غذا حاکی از عدم وجود تفاوت معنی‌داری در شاخص‌های رشد فیل‌ماهیان تغذیه شده با جیره‌های حاوی مقادیر مختلف رزماری، تیمار شاهد و تیمار اکسی‌تتراسایکلین است. با این حال این شاخص‌ها در فیل‌ماهیان تغذیه شده با جیره‌های حاوی رزماری به وضوح نسبت به دیگر تیمارها بهبود یافت. این امکان وجود دارد که استفاده از جیره‌های حاوی عصاره رزماری در مدت‌زمان طولانی‌تر بتواند شاخص‌های وزن را به طور معنی‌داری بهبود بخشد.
ج) شاخص‌های بیوشیمیایی خون فیل‌ماهیانی که از جیره‌های حاوی عصاره رزماری استفاده کرده بودند به طور معنی‌داری نسبت به تیمار شاهد بهبود یافت. سطح بهبود این فاکتورهای خونی در حد تیمار تغذیه شده با آنتی‌بیوتیک اکسی‌تتراسایکلین بود. از آن‌جا که فاکتورهای بیوشیمیایی خون در بهبود عملکرد سیستم ایمنی موثر اند، با توجه به نتایج بدست آمده از این تحقیق می‌توان بیان کرد که از عصاره رزماری می‌توان بعنوان جایگزین آنتی‌بیوتیک‌های مصنوعی نظیر اکسی‌تتراسایکلین در تقویت سیستم ایمنی ماهیان بهره برد.
د) با توجه به نتایج بدست‌آمده از بررسی فاکتورهای بیوشیمیایی خون، در شرایط پرورشی و محدوده زمانی که این تحقیق در آن اجرا شد، پیشنهاد می‌گردد از عصاره روغنی رزماری در سطح g/kg1/0 و g/kg1 برای بهبود سلامت و تقویت سیستم ایمنی فیل‌ماهیان جوان پرورشی استفاده شود.
پیشنهادها
۱- پیشنهاد می‌شود از عصاره روغنی رزماری در دوره‌های طولانی‌تر در جیره غذایی این ماهیان استفاده شود و اثرات بلندمدت آن از جمله اثر بر پارامترهای رشد سنجیده شود.
۲- با توجه به عملکرد مشابه عصاره روغنی رزماری در سطح g/kg1/0 و آنتی‌بیوتیک اکسی‌تتراسایکلین، پیشنهاد می‌شود امکان جایگزینی این ماده با آنتی‌بیوتیک‌های متداول در صنعت آبزی‌پروری از طریق مواجهه ماهیان تیمارشده با باکتری‌های متداول عامل بیماری در ماهیان مورد بررسی قرار گیرد.
۳- پیشنهاد می‌شود تاثیر پودر گیاه رزماری و هم‌چنین عصاره الکلی این گیاه بر پارامترهای رشد و سیستم ایمنی ماهیان مورد بررسی قرار گیرد.
پیوست

 

   
(الف) (ب)
   
(ج) (د)
شکل ۶-۱ شمارش تفریقی درصد گلبول‌های سفید خون فیل‌ماهیان جوان تغذیه شده با عصاره روغنی رزماری در سطوح ۰، ۱/۰، ۱، ۱۰ و ۲۰ گرم بر کیلوگرم (به ترتیب جیره‌های شماره ۱ تا ۶)، (الف)درصد لنفوسیت، (ب) درصد مونوسیت، (ج) درصد ائوزینوفیل و (د) درصد نوتروفیل (میانگین ± خطای استاندارد).

 

 

   
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 01:32:00 ق.ظ ]