.اﻃﻼﻋﺎتﻧﺎﻗﺺﺑﻪﻃﻮرﺑﺎﻟﻘﻮهازﮐﺸﻒﺑﻪﻣﻮﻗﻊﻗﯿﻤﺖﺟﻠﻮﮔﯿﺮیﮐﺮدهوﺑﺎﺗﺎﺧﯿﺮدراﺻﻼحﻗﯿﻤﺖﺳﻬﺎمﻣﺮﺗﺒﻂاﺳت.اﻓﺸﺎیﻋﻤﻮﻣﯽﺑﻪﻃﻮرﺗﻘﺮﯾﺒﯽ،ﻋﺪمﺗﻘﺎرناﻃﻼﻋﺎﺗﯽﻣﯿﺎنﻣﺒﺎدﻟﻪﮐﻨﻨﺪﮔﺎنراﮐﺎﻫﺶﻣﯽدﻫﺪ (میهودومندلسون ۱۹۸۰)[۵].ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦﮐﯿﻔﯿﺖاﻃﻼﻋﺎت،ﻣﺎﻧﻨﺪﮐﯿﻔﯿﺖﮔﺰارشﮔﺮیﻣﺎﻟﯽ،ﺑﻪﺻﻮرﺗﯽآﺷﮑﺎرﺑﺮایﻧﻘﺪﺷﻮﻧﺪﮔﯽﺑﺎزارﺳﺮﻣﺎﯾﻪﻣﻬﻢاﺳﺖ. اﯾﻦﭘﮋوﻫﺶﺑﻪمطالعه شناخت وشدت رابطه ﻧﻘﺪﺷﻮﻧﺪﮔﯽباکیفیت اطلاعات مالی خواهد پرداختدرﺻﻮرﺗﯽﮐﻪوﺟﻮداﯾﻦرابطه ﺗﺎﯾﯿﺪﺷﻮدﺑﯿﺎنﮔﺮاﻫﻤﯿﺖنقدشوندگی برﮐﯿﻔﯿﺖﺻﻮرتﻫﺎیﻣﺎﻟﯽﺑﺮایﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮیﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬارانﻓﻌﺎلدرﺑﻮرسﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. دراﯾﻦﺻﻮرت،ﻧﻬﺎدﻫﺎیﻣﺎﻟﯽ،ﺑﻮرساوراقﺑﻬﺎدار،ﺳﺎزﻣﺎنﺣﺴﺎﺑﺮﺳﯽودیگر فعالان عرصه اقتصادﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖﺟﻬﺖﺣﻔﻆﻣﻨﺎﻓﻊﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬارانواﻋﺘﺒﺎردﻫﻨﺪﮔﺎنﮐﻨﺘﺮلﺑﯿﺸﺘﺮیﺑﺮﮐﯿﻔﯿﺖﺻﻮرتﻫﺎیﻣﺎﻟﯽﺷﺮﮐﺖﻫﺎداﺷﺘﻪﺑﺎﺷﻨﺪ؛درﺻﻮرﺗﯽﮐﻪاین رابطه ﺑﻪاﺛﺒﺎتﻧﺮﺳﺪﻧﺸﺎندﻫﻨﺪهیاﯾﻦﻣﻮﺿﻮعاﺳﺖﮐﻪﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬارانواﻓﺮادﻓﻌﺎلدرﺑﻮرسﺟﻬﺖاﻧﺠﺎمدادوﺳﺘﺪﺳﻬﺎمﺷﺮﮐﺖﻫﺎیﺑﻮرﺳﯽﺑﻪاﻃﻼﻋﺎتﻣﺎﻟﯽﺷﺮﮐﺖﻫﺎﮐﻢﺗﻮﺟﻪﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪوﺑﻪاﺧﺒﺎراﻗﺘﺼﺎدیوﺳﯿﺎﺳﯽﮐﺸﻮرﻧﺴﺒﺖﺑﻪﺻﻮرتﻫﺎیﻣﺎﻟﯽﺷﺮﮐﺖﻫﺎﺗﻮﺟﻪﺑﯿﺸﺘﺮیدارﻧﺪ.بنابرایندراﯾﻦﺣﺎﻟﺖوﻇﯿﻔﻪیﻧﻬﺎدﻫﺎیﻣﺎﻟﯽﺟﻬﺖآﻣﻮزشﻓﻌﺎﻻنوﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاراندرﺑﻮرسﺑﯿﺸﺘﺮﺑﻪﭼﺸﻢﻣﯽآﯾﺪ. ﺑﺎﺗﻮﺟﻪﺑﻪﻣﻄﺎﻟﺐﻓﻮق،اﯾﻦﭘﮋوﻫﺶﺑﺮایاﺳﺘﻔﺎدهﮐﻨﻨﺪﮔﺎنازﺻﻮرتﻫﺎیﻣﺎﻟﯽﺑﻪﺟﻬﺖ درک روابطنقدشوندگی باکیفیت اطلاعات مالیﺳﻮدﻣﻨﺪﺧﻮاﻫﺪﺑﻮدوازﺳﻮیدﯾﮕﺮﺑﺎاﻧﺠﺎماﯾﻦﭘﮋوﻫﺶ،اﺑﻌﺎدﻣﺨﺘﻠﻒﻣﻮﺿﻮع،برای ﻧﻬﺎدﻫﺎیﻣﺎﻟﯽو جامعه داﻧﺸﮕﺎﻫیانروﺷﻦﺧﻮاﻫﺪﺷﺪ.ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦمیتوان میزان وشدت رابطه نقدشوندگی راباکیفیت اطلاعاتما لی را مورد بررسی قرار داد.
۱-۴ اهدافپژوهش:
۱-۴-۱-هدف کلیپژوهش:
شناخت رابطه نقدشوندگیباکیفیت اطلاعاتمالی درشرکتهای پذیرفته شده در بورس واوراق بهادار تهران
۱-۴-۲-اهداف ویژه
۱-شناخت رابطه نقدشوندگیوکیفیت اطلاعات مالی از طریق مطالعه نقدشوندگیباسه معیار کیفیت اطلاعات مالی که عبارتنداز:کیفیت سود، اقلام تعهدی اختیاری و صورتهای مالی تجدیدارائه شده
۲-تعیین رابطه نقدشوندگی باکیفیت سود
۳-تعیین رابطه نقدشوندگی با اقلام تعهدی اختیاری
۴- تعیین رابطه نقدشوندگیباصورتهای مالی تجدیدنظرشده (به عنوان یکی از معیارهای کیفیت اطلاعات
۵-تعیین وضعیت نقدشوندگی بعداززمان ارائهمجددصورتهای مالی
۱-۴-۳-اهداف کاربردی:
۱-این پژوهش می تواند به شناخت وتحلیل دقیق نقدشوندگیدر کیفیت سود ،کیفیت اقلام تعهدی اختیاری وتغییرات آن در حول وحوش تجدید ارائه صورتهای مالی شرکتها وتاثیر آن برسرمایه گذاران از نظر محتوای اطلاعاتنقدشوندگیوبرآوردآندردورهتجدیدارائهوبعدازتجدیدارائهصورتهایمالیکمکنماید.
۲-کمک به استفاده کنندگان ،قانونگذاران،تحلیلگران واعتباردهند گان مالی
۳- توسعه ادبیات مالی مرتبط بانقدشوندگی وکیفیت اطلاعات مالی
۱-۵ فرضیه های پژوهش:
فرضیه اصلی:بین نقدشوندگیوکیفیت اطلاعات مالی رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد .
فرضیهفرعی اول :بین نقدشوندگی وکیفیت سود رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .
فرضیهفرعیدوم:بین نقدشوندگیوکیفیت اقلام تعهدی اختیاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .
فرضیه فرعی سوم:بین نقدشوندگیوتجدید ارائه صورتهای مالی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .
فرضیهفرعیچهارم :بینزمانبعدازارائه صورتهای مالی تجدید نظرشده وکاهش نقدشوندگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .
۱-۶-دامنهپژوهش:
دامنهپژوهشازلحاظمکانی،زمانیوموضوعیبهشرحذیلاست :
۱-۶-۱قلمروموضوعی
دامنه پژوهش از نظر موضوعی ارتباط نقدشوندگی باکیفیت اطلاعات مالی
۱-۶-۲قلمرومکانی
قلمرو مکانی :شرکتهایپذیرفتهشدهدرسازمانبورساوراقبهادارتهران که ملزمبهارائهاطلاعاتهستند. که اطلاعات آنها را میتوان از طریق نرم افزارهای بورسی وشرکتها وهمچنین سایتها به دست آورد.
۱-۶-۳–قلمرو زمانی
قلمرو زمانی: جهت بررسی وشناخت موضوع را دراین پژوهش، دوره زمانی بین سالهای ۱۳۸۷تا پایان سال مالی ۱۳۹۱ در نظر گرفته خواهدشد
.
۱-۷تعریف واژگان واصطلاحات به کاررفته درپژوهش۱-۷-۱-تعاریف مفهومی
نقدشوندگی: توانایی شرکت در تامین مالی در راستای فعالیتهای شرکتوطبق تعریف آمیهود[۶] نقدشوندگی یک شرکت یعنی نسبت بازده سهام یک شرکت برحجم معاملات سهام آن شرکت.
کیفیت اطلاعات مالی :
یعنیاستفاده کنندگان از صورتهای مالی بتوانند واحد تجاری را از نظر عملکرد مالی، انعطاف پذیری مالیووضعیت
مالیباسایرواحدهامقایسهوآثاررویدادهاومعاملاتراپیشبینیکنند(استانداردهای حسابداری، نشریه ۱۶۰ص۲۴)
دراین پژوهشکیفیت اطلاعات مالی، ازطریق سه معیار:۱-کیفیت سود ۲-کیفیت اقلام تعهدی اختیاری(مدیریت سود) ۳- صورتهای مالی تجدید ارائه شده مورد آزمون قرار میگیرد .
کیفیت سود :
کیفیت سود زمینه بالقوه رشدسود ومیزان احتمال تحقق سودهای آتی است.به عبارت دیگر ارزش یک سهم تنها به سود هرسهم سال جاری شرکت بستگی نداردبلکه به انتظارات ما از آینده شرکت وقدرت سودآوری سالهای آتی وضریب اطمینان نسبت به سودهای آتی بستگی دارد(جهانخانی،ظریف فرد،۱۳۷۴) .
اقلام تعهدی اختیاری:
اقلام تعهدی اختیاری اقلامی است که مدیریت بر آنها کنترل دارد و میتواند آنها را به تاخیر اندازد یا حذف کند یا ثبت و شناسایی آنها را تسریع کندو اقلام تعهدی اختیاری در اختیار و قابل اعمال نظر توسط مدیریت است(مشایخی،مهرانی،۱۳۸۴).
تجدید ارائه صورتهای مالی:
شرکتها به دلیل اصلاح اشتباهات دوره گذشته وبه علت تغییر در روش های حسابداری، صورتهای مالی راتجدید ارائه می کنند(سروری مهر ،۱۳۸۵وکردستانی وهمکاران،۱۳۸۹).
۱-۷-۲تعاریف عملیاتی:
نقدشوندگی در این پژوهش از طریق فرمول عدم نقدشوندگیآمهیود(۲۰۰۴)سنجیده می شود.
هرچقدر این نسبت بیشتر باشد نقدشوندگی شرکت پایین می باشد.
:بازده سهام روزانه می باشد. Rid
: حجم ریالی معاملات روزانه سهام VOLDid
از طریق مدل نقدشوندگی سهام یک شرکت وتقابل آن باصورتهای مالی تجدید ارائه شده نیز میتوان به مدلهای جدیدی دست پیداکرد.
کیفیت اطلاعات مالی :
ﺗﻌﺮﻳﻒﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪﺷﺪﻩﻛﻠﻲﺩﺭﺑﺎﺭﻩﻛﻴﻔﻴﺖاطلاعاتﻣﺎﻟﻲﻭﺟﻮﺩﻧﺪﺍﺭﺩ.ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦﺩﺭﺍﻳﻦپژوهشﺑﺮﺍﻱﻛﻤﻲﺳﺎﺧﺘﻦﻛﻴﻔﻴﺖاطلاعاتﻣﺎﻟﻲﺍﺯسهﻣﻌﻴﺎﺭﻛﻪﺩرپژوهشهایﭘﻴﺸﻴﻦﺑﻪﻛﺎﺭﮔﺮﻓﺘﻪﺷﺪﻩﺍﻧدﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩخواهدشدﺩﺭﺍﻳﻦﭘﮋﻭﻫﺶ ازسهمعیارذیل:
۱-مدل کیفیت سودپنمن(۲۰۰۱)[۷]
۲-ﻣﺪﻝﺍﻗﻼﻡﺗﻌﻬﺪﻱﺍﺧﺘﻴﺎﺭﻱﻛﻮﺗﺎﺭﻱ(۲۰۰۵)[۸]که این مدل در پژوهش چن وهمکاران[۹](۲۰۱۱)نیز به عنوان یک معیار برای اندازه گیری کیفیت اطلاعات مالی استفاده شده است.
۳- صورتهای مالیتجدید ارائه شده نیز به عنوان معیارسوم برای سنجش کیفیت اطلاعات مالی استفاده شده استکه تجدید ارائه صورتهای مالی باکاهش کیفیت اطلاعات مالی همراه می باشد.
۱-مدل کیفیت سود پنمن(۲۰۰۱)
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 02:37:00 ب.ظ ]