.اﻃﻼﻋﺎتﻧﺎﻗﺺﺑﻪﻃﻮرﺑﺎﻟﻘﻮهازﮐﺸﻒﺑﻪﻣﻮﻗﻊﻗﯿﻤﺖﺟﻠﻮﮔﯿﺮیﮐﺮدهوﺑﺎﺗﺎﺧﯿﺮدراﺻﻼحﻗﯿﻤﺖﺳﻬﺎمﻣﺮﺗﺒﻂاﺳت.اﻓﺸﺎیﻋﻤﻮﻣﯽﺑﻪﻃﻮرﺗﻘﺮﯾﺒﯽ،ﻋﺪمﺗﻘﺎرناﻃﻼﻋﺎﺗﯽﻣﯿﺎنﻣﺒﺎدﻟﻪﮐﻨﻨﺪﮔﺎنراﮐﺎﻫﺶﻣﯽدﻫﺪ (میهودومندلسون ۱۹۸۰)[۵].ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦﮐﯿﻔﯿﺖاﻃﻼﻋﺎت،ﻣﺎﻧﻨﺪﮐﯿﻔﯿﺖﮔﺰارشﮔﺮیﻣﺎﻟﯽ،ﺑﻪﺻﻮرﺗﯽآﺷﮑﺎرﺑﺮایﻧﻘﺪﺷﻮﻧﺪﮔﯽﺑﺎزارﺳﺮﻣﺎﯾﻪﻣﻬﻢاﺳﺖ. اﯾﻦﭘﮋوﻫﺶﺑﻪمطالعه شناخت وشدت رابطه ﻧﻘﺪﺷﻮﻧﺪﮔﯽباکیفیت اطلاعات مالی خواهد پرداختدرﺻﻮرﺗﯽﮐﻪوﺟﻮداﯾﻦرابطه ﺗﺎﯾﯿﺪﺷﻮدﺑﯿﺎنﮔﺮاﻫﻤﯿﺖنقدشوندگی برﮐﯿﻔﯿﺖﺻﻮرتﻫﺎیﻣﺎﻟﯽﺑﺮایﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮیﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬارانﻓﻌﺎلدرﺑﻮرسﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. دراﯾﻦﺻﻮرت،ﻧﻬﺎدﻫﺎیﻣﺎﻟﯽ،ﺑﻮرساوراقﺑﻬﺎدار،ﺳﺎزﻣﺎنﺣﺴﺎﺑﺮﺳﯽودیگر فعالان عرصه اقتصادﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖﺟﻬﺖﺣﻔﻆﻣﻨﺎﻓﻊﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬارانواﻋﺘﺒﺎردﻫﻨﺪﮔﺎنﮐﻨﺘﺮلﺑﯿﺸﺘﺮیﺑﺮﮐﯿﻔﯿﺖﺻﻮرتﻫﺎیﻣﺎﻟﯽﺷﺮﮐﺖﻫﺎداﺷﺘﻪﺑﺎﺷﻨﺪ؛درﺻﻮرﺗﯽﮐﻪاین رابطه ﺑﻪاﺛﺒﺎتﻧﺮﺳﺪﻧﺸﺎندﻫﻨﺪه­یاﯾﻦﻣﻮﺿﻮعاﺳﺖﮐﻪﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬارانواﻓﺮادﻓﻌﺎلدرﺑﻮرسﺟﻬﺖاﻧﺠﺎمدادوﺳﺘﺪﺳﻬﺎمﺷﺮﮐﺖﻫﺎیﺑﻮرﺳﯽﺑﻪاﻃﻼﻋﺎتﻣﺎﻟﯽﺷﺮﮐﺖﻫﺎﮐﻢﺗﻮﺟﻪﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪوﺑﻪاﺧﺒﺎراﻗﺘﺼﺎدیوﺳﯿﺎﺳﯽﮐﺸﻮرﻧﺴﺒﺖﺑﻪﺻﻮرتﻫﺎیﻣﺎﻟﯽﺷﺮﮐﺖﻫﺎﺗﻮﺟﻪﺑﯿﺸﺘﺮیدارﻧﺪ.بنابراین­دراﯾﻦﺣﺎﻟﺖوﻇﯿﻔﻪیﻧﻬﺎدﻫﺎیﻣﺎﻟﯽﺟﻬﺖآﻣﻮزشﻓﻌﺎﻻنوﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاراندرﺑﻮرسﺑﯿﺸﺘﺮﺑﻪﭼﺸﻢﻣﯽآﯾﺪ. ﺑﺎﺗﻮﺟﻪﺑﻪﻣﻄﺎﻟﺐﻓﻮق،اﯾﻦﭘﮋوﻫﺶﺑﺮایاﺳﺘﻔﺎدهﮐﻨﻨﺪﮔﺎنازﺻﻮرتﻫﺎیﻣﺎﻟﯽﺑﻪﺟﻬﺖ درک روابطنقدشوندگی باکیفیت اطلاعات مالیﺳﻮدﻣﻨﺪﺧﻮاﻫﺪﺑﻮدوازﺳﻮیدﯾﮕﺮﺑﺎاﻧﺠﺎماﯾﻦﭘﮋوﻫﺶ،اﺑﻌﺎدﻣﺨﺘﻠﻒﻣﻮﺿﻮع،برای ﻧﻬﺎدﻫﺎیﻣﺎﻟﯽو جامعه داﻧﺸﮕﺎﻫیانروﺷﻦﺧﻮاﻫﺪﺷﺪ.ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦمی­توان میزان وشدت رابطه نقدشوندگی راباکیفیت اطلاعات­ما لی را مورد بررسی قرار داد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۱-۴ اهداف­پژوهش:
۱-۴-۱-هدف کلی­پژوهش:
شناخت رابطه نقدشوندگی­باکیفیت اطلاعات­مالی درشرکتهای پذیرفته شده در بورس واوراق بهادار تهران
۱-۴-۲-اهداف ویژه
۱-شناخت رابطه نقدشوندگیوکیفیت اطلاعات مالی از طریق مطالعه نقدشوندگی­باسه معیار کیفیت اطلاعات مالی که عبارتنداز:کیفیت سود، اقلام تعهدی اختیاری و صورتهای مالی تجدیدارائه شده
۲-تعیین رابطه نقدشوندگی باکیفیت سود
۳-تعیین رابطه نقدشوندگی با اقلام تعهدی اختیاری
۴- تعیین رابطه نقدشوندگی­باصورتهای مالی تجدیدنظرشده (به عنوان یکی از معیارهای کیفیت اطلاعات ­
۵-تعیین وضعیت نقدشوندگی بعداززمان ارائه­مجددصورتهای مالی
۱-۴-۳-اهداف کاربردی:
۱-این پژوهش می تواند به شناخت وتحلیل دقیق نقدشوندگیدر کیفیت سود ،کیفیت اقلام تعهدی اختیاری وتغییرات آن در حول وحوش تجدید ارائه صورتهای مالی شرکتها وتاثیر آن برسرمایه گذاران از نظر محتوای اطلاعات­نقدشوندگی­وبرآوردآن­دردوره­تجدیدارائه­وبعدازتجدیدارائه­صورتهای­مالی­کمک­­نماید.
۲-کمک به استفاده کنندگان ،قانونگذاران،تحلیلگران واعتباردهند گان مالی
۳- توسعه ادبیات مالی مرتبط بانقدشوندگی وکیفیت اطلاعات مالی
۱-۵ فرضیه های پژوهش:
فرضیه اصلی:بین نقدشوندگی­وکیفیت اطلاعات مالی رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد .
فرضیه­فرعی اول :بین نقدشوندگی وکیفیت سود رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .
فرضیه­فرعی­دوم­:بین نقدشوندگی­وکیفیت اقلام تعهدی اختیاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .
فرضیه ­فرعی سوم:بین نقدشوندگی­وتجدید ارائه صورتهای مالی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .
فرضیه­فرعی­چهارم :بین­زمان­بعدازارائه صورتهای مالی تجدید نظرشده وکاهش نقدشوندگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .
۱-۶-دامنه­پژوهش:
دامنه­پژوهشازلحاظمکانی،زمانیوموضوعیبهشرحذیلاست :
۱-۶-۱قلمروموضوعی
دامنه پژوهش از نظر موضوعی ارتباط نقدشوندگی باکیفیت اطلاعات مالی
۱-۶-۲قلمرومکانی
قلمرو مکانی :شرکتهایپذیرفتهشدهدرسازمانبورساوراقبهادارتهران که ملزمبهارائهاطلاعاتهستند. که اطلاعات آنها را میتوان از طریق نرم افزارهای بورسی وشرکتها وهمچنین سایتها به دست آورد.
۱-۶-۳–قلمرو زمانی
قلمرو زمانی: جهت بررسی وشناخت موضوع را دراین پژوهش، دوره زمانی بین سالهای ۱۳۸۷تا پایان سال مالی ۱۳۹۱ در نظر گرفته خواهدشد
.
۱-۷تعریف واژگان واصطلاحات به کاررفته درپژوهش۱-۷-۱-تعاریف مفهومی
نقدشوندگیتوانایی شرکت در تامین مالی در راستای فعالیتهای شرکتوطبق تعریف آمیهود[۶] نقدشوندگی یک شرکت یعنی نسبت بازده سهام یک شرکت برحجم معاملات سهام آن شرکت.
کیفیت اطلاعات مالی :
یعنی­استفاده کنندگان از صورتهای مالی بتوانند واحد تجاری را از نظر عملکرد ­مالی، انعطاف پذیری مالی­ووضعیت
مالی­باسایرواحدهامقایسه­وآثاررویدادها­ومعاملات­راپیش­بینی­کنند(استانداردهای حسابداری، نشریه ۱۶۰ص۲۴)
دراین پژوهش­کیفیت اطلاعات مالی، ازطریق سه معیار:۱-کیفیت سود ۲-کیفیت اقلام تعهدی اختیاری(مدیریت سود) ۳- صورتهای مالی تجدید ارائه شده مورد آزمون قرار می­گیرد .
کیفیت سود :
کیفیت سود زمینه بالقوه رشدسود ومیزان احتمال تحقق سودهای آتی است.به عبارت دیگر ارزش یک سهم تنها به سود هرسهم سال جاری شرکت بستگی نداردبلکه به انتظارات ما از آینده شرکت وقدرت سودآوری سالهای آتی وضریب اطمینان نسبت به سودهای آتی بستگی دارد(جهانخانی،ظریف فرد،۱۳۷۴) .
اقلام تعهدی اختیاری:
اقلام تعهدی اختیاری اقلامی است که مدیریت بر آنها کنترل دارد و می‌تواند آنها را به تاخیر اندازد یا حذف کند یا ثبت و شناسایی آنها را تسریع کندو اقلام تعهدی اختیاری در اختیار و قابل اعمال نظر توسط مدیریت است(مشایخی،مهرانی،۱۳۸۴).
تجدید ارائه صورتهای مالی:
شرکتها به دلیل اصلاح اشتباهات دوره گذشته وبه علت تغییر در روش های حسابداری، صورتهای مالی راتجدید ارائه می­ کنند(سروری مهر ،۱۳۸۵وکردستانی وهمکاران،۱۳۸۹).
۱-۷-۲تعاریف عملیاتی:
نقدشوندگی در این پژوهش از طریق فرمول عدم نقدشوندگیآمهیود(۲۰۰۴)سنجیده می شود.
هرچقدر این نسبت بیشتر باشد نقدشوندگی شرکت پایین می باشد.
:بازده سهام روزانه می باشد. Rid
: حجم ریالی معاملات روزانه سهام VOLDid
از طریق مدل نقدشوندگی سهام یک شرکت وتقابل آن باصورتهای مالی تجدید ارائه شده نیز میتوان به مدلهای جدیدی دست پیداکرد.
کیفیت اطلاعات مالی :
ﺗﻌﺮﻳﻒﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪﺷﺪﻩﻛﻠﻲﺩﺭﺑﺎﺭﻩﻛﻴﻔﻴﺖاطلاعاتﻣﺎﻟﻲﻭﺟﻮﺩﻧﺪﺍﺭﺩ.ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦﺩﺭﺍﻳﻦپژوهشﺑﺮﺍﻱﻛﻤﻲﺳﺎﺧﺘﻦﻛﻴﻔﻴﺖاطلاعاتﻣﺎﻟﻲﺍﺯسهﻣﻌﻴﺎﺭﻛﻪﺩرپژوهش­هایﭘﻴﺸﻴﻦﺑﻪﻛﺎﺭﮔﺮﻓﺘﻪﺷﺪﻩﺍﻧدﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩخواهدشدﺩﺭﺍﻳﻦﭘﮋﻭﻫﺶ ازسه­معیارذیل:
۱-مدل کیفیت ­سودپنمن(۲۰۰۱)[۷]
۲-ﻣﺪﻝﺍﻗﻼﻡﺗﻌﻬﺪﻱﺍﺧﺘﻴﺎﺭﻱﻛﻮﺗﺎﺭﻱ(۲۰۰۵)[۸]که این مدل در پژوهش چن وهمکاران[۹](۲۰۱۱)نیز به عنوان یک معیار برای اندازه گیری کیفیت اطلاعات مالی استفاده شده است.
۳- صورتهای مالی­تجدید ارائه شده نیز به عنوان معیارسوم برای سنجش کیفیت اطلاعات مالی استفاده شده است­که تجدید ارائه صورتهای مالی باکاهش کیفیت اطلاعات مالی همراه می باشد.
۱-مدل کیفیت سود پنمن(۲۰۰۱)

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 02:37:00 ب.ظ ]