۱٫ دستور پزشک برای استفاده از محلول ساکارز مورد نیاز نیست.
۲٫ توانایی نوزاد به مکیدن و بلع توسط پرستار تعیین می شود. ناتوانی در مکیدن یا بلعیدن، منع استفاده از ساکارز است. نوزادی که قادر به مکیدن است، اما توانایی محدود در بلع دارد (به عنوان مثال، لوله داخل تراشه) میتوان PESTAN(به خاطر محدودیت سایت در درج بعضی کلمات ، این کلمه به صورت فینگیلیش درج شده ولی در فایل اصلی پایان نامه کلمه به صورت فارسی نوشته شده است)ک را به ساکارز آغشته کرد اما حجم زیادی از ساکارز به دلیل امکان آسپیراسیون نباید داده شود.
۳٫ ساکارز خوراکی باید با روش های زیر در نظر گرفته می شود:

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

 

خونگیری از پاشنه پا

پانکچر شریانی و وریدی

معاینات چشم

جایگذاری لوله بینی ـ معدی

تزریق عضلانی و زیرجلدی

کندن چسب

ساکشن

جایگذاری کاتتر وریدی مرکزی (PCVC)

۴٫ ساکارز خوراکی می تواند به همراه مسکن های دارویی در رویه های زیر مورد استفاده قرار گیرد:

 

 

ختنه

LP (پونکسیون کمری)

گذاشتن chest tube

۵٫ محلول ساکارز ۲۴ درصد باید روزانه توسط پرستار آماده شده و در یخچال NICU نگهداری شود. حدود ۵ سی سی از محلول را باید در یک فنجان دارویی ریخت و یا ۱ تا ۲ سی سی در سرنگ به صورت خوراکی استفاده کرد.
۶٫ امنیت استفاده از ساکاروز به صورت تک دوز ثابت شده است.

 

 

در نوزادانی که بطور کامل از شیر مادر استفاده میکنند میتوان از دوزهای مکرر استفاده کرد.

در نوزادانی که NPO هستند و یا محدودیت تغذیه دهانی دارند محلول ساکارز را با فرو بردن PESTAN(به خاطر محدودیت سایت در درج بعضی کلمات ، این کلمه به صورت فینگیلیش درج شده ولی در فایل اصلی پایان نامه کلمه به صورت فارسی نوشته شده است)ک در آن میتوان استفاده کرد.

دوز مورد استفاده:
۱٫ دوز در نوزاد ترم ۵/۰ تا ۲ سی سی و در نوزاد نارس ۱/۰ تا ۴/۰ سی سی
تجویز
۱٫ از طریق نوک PESTAN(به خاطر محدودیت سایت در درج بعضی کلمات ، این کلمه به صورت فینگیلیش درج شده ولی در فایل اصلی پایان نامه کلمه به صورت فارسی نوشته شده است) یا سرنگ (۲ دقیقه قبل از پروسیجر دردناک، از گوشه لب حین مکیدن PESTAN(به خاطر محدودیت سایت در درج بعضی کلمات ، این کلمه به صورت فینگیلیش درج شده ولی در فایل اصلی پایان نامه کلمه به صورت فارسی نوشته شده است) و یا بر روی قسمت قدامی زبان نوزاد ریخته شود همچنین نوزادانی که NPO هستند و دستگاه گوارش پایدار دارند نیز میتوانند ساکارز از طریق نوک PESTAN(به خاطر محدودیت سایت در درج بعضی کلمات ، این کلمه به صورت فینگیلیش درج شده ولی در فایل اصلی پایان نامه کلمه به صورت فارسی نوشته شده است) یا سرنگ دریافت کنند.)
۲٫ PESTAN(به خاطر محدودیت سایت در درج بعضی کلمات ، این کلمه به صورت فینگیلیش درج شده ولی در فایل اصلی پایان نامه کلمه به صورت فارسی نوشته شده است)ک (آغشته به محلول ساکارز و مکرر در طی پروسیجر دردناک، روش ارجح اگر نوزاد قادر به مکیدن است (۲۱).
ب) روش های محیطی در کنترل درد نوزادان :
نوزادان ذخیره محدودی برای روبه رو شدن با تحریکات بالای حسی دارند. تحریکاتی که واکنش هایی مانند افزایش ضربان قلب، کاهش اشباع اکسیژن، افزایش نیاز به حمایت تنفسی و خواب و بیداری منقطع را سبب می شود. مداخله های طراحی شده برای کاهش تأثیر منفی صدا، نور، دیگر عوامل محیطی، اقدامات درمانی و مراقبتی مؤثر بر کارکرد عصبی– رفتاری و فیزیولوژیک معمولاً به صورت مراقبت حمایتی تکامل بیان می شود.

 

 

کاهش صدا

 

پرهیز از صداهای بلند ناخوشایند (برای مثال بستن سریع درهای انکوباتور)

پرهیز از صداهای غیر ضروری (برای نمونه نوشتن گزارش پرستاری بر روی انکوباتور)

صحبت کردن با صدای آرام و کوتاه

 

کاهش نور

 

بستن چشم های نوزاد

پوشاندن نسبی انکوباتور و کاهش نور محیط وقتی نور به طور مستقیم برای انجام مراقبت نیاز نمیباشد.

فراهم کردن آشیانه برای نوزاد برای فراهم کردن محدودیت حرکتی

جمع کردن اندام ها و نزدیک کردن به سینه

قرار دادن حوله های لوله شده اطراف نوزاد برای کنترل حرکت

نوزاد در آشیانه قرار گرفته و اندام ها در وضعیت جمع و در خط وسط است.

 

ارتقاء خود آرامی (Self- calming)

 

وضعیت دادن به نوزاد برای رسیدن دست ها به دهان یا صورت

جابجا کردن نوزاد به آرامی

پرهیز از تغییرات ناگهانی وضعیت

محدود کردن تعاملات اجتماعی (برای مثال صحبت کردن یا نوازش کردن نوزاد)
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

انجام مراقبت پایه با توجه به دوره خواب/ بیداری نوزاد

پیش از آغاز هر مراقبت، نگه داشتن دست ها بالای نوزاد تا نوزاد حضور مراقبت دهنده را احساس کند.

هماهنگ کردن مراقبت با واکنش های نوزاد

مراقبت باید برای هر نوزاد منحصر به فرد باشد. ممکن است مداخله هایی که برای یک نوزاد کارساز است برای نوزاد دیگر مناسب نباشد. گاهی ممکن است نوزاد به رغم مراقبت حمایتی تکاملی نشانه های استرس را نشان دهد. باید تلاش کرد حین و پس از هر اقدامی، حمایت وضعیتی و آسایش نوزاد تأمین شود. در هر زمان ممکن باید به نوزاد وقت داد تا از فرایند دردآور و استرس زا بهبود یابد (۲۸).
ج) روش های رفتاری درکنترل درد نوزادان:

 

پوزیشن فلکشن یا وضعیت جنینی:

روش های غیر دارویی احتمالا به طور مستقیم با بلوک راه های انتقال درد و یا فعال کردن راه های مهار آن و یا تغییر در سیستم تعدیل کننده درد، اثر میکند و یا به طور غیر مستقیم با کاهش درک تحریک دردناک، باعث کم شدن درد می شود. یکی از روش های تسکین درد در نوزادان وضعیت جنینی است. در مطالعات مشخص شده است که این نوع محدود کردن، بر کاهش پاسخ فیزیولوژیکی و رفتاری موثر بوده است. تصور میشود که محدود کردن نوزاد و نگه داشتن وی در یک وضعیت جمع شده، تحریک ملایم و همزمانی بین سیستمهای حسی ـ لمسی، حرارتی و حرکتی را ایجاد می کند که می تواند، سیستم های کنترل دروازه ای را تعدیل کرده و به موجب آن انتقال درد را تغییر دهد (۴۵).

 

قنداق کردن:

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:43:00 ق.ظ ]