مرحله رشد سریع دارای ویژگی های زیر می باشد:
۱٫ شرکت محصولات (خدمات) جدیدی ارائه می‌کند و از حالت تک محصولی خارج گردیده است.
۲٫ شرکت تلاش می‌کند سطح خدمات ارائه شده را افزایش دهد.
۳٫ شرکت فروش و موفقیت را یکسان می‌داند و سود را به عنوان درصد ثابتی از فروش متوقع است.
۴٫ هدف شرکت فروش بیشتر ونفوذدربازاراست،ولی،برنامه مناسبی برای این منظورتدوین نشده است.
۵٫ معمولا قیمت تمام شده کالایی که تولید شده نامعلوم است و یا هزینه‌های محاسبه شده کمتر از مقدار واقعی است.
۶٫ مدیریت زمان و تمرکز کافی برای هماهنگ کردن امور ندارد و به آزمایش و کسب تجربه به روش سعی و خطا می‌پردازد.
۷٫ رشد شرکت بر اساس برنامه نیست، بلکه، بر اساس نیاز محیط و به صورت واکنشی است.
۸٫ شرکت دچار کمبود جا و مکان است.
۹٫ محل‌کار افراد پراکنده است و در هرمکانی که لازم باشد حضور می‌یابند.
۱۰٫ تعداد جلسات کم و زمان آنها معمولا کوتاه است و مکان ویژه‌ای برای برگزاری جلسات وجود ندارد.
۱۱٫ شرکت بر محور افراد شرکتدهی شده است و هرگونه تغییری در سطح کارکنان یا مدیریت می‌تواند باعث بروز تغییرات شدید رفتاری در اداره و یا بقای شرکت گردد.
۱۲٫ مجوز انجام فعالیت برای کارکنان در سطح وسیعی وجود دارد و در صورت بروز اشتباه، بخشوده می‌شوند.
۱۳٫ انتظار می‌رود که هر کس، آنچه را لازم است، انجام دهد و برا ی انجام کارها فرهنگ پارتیزانی حاکم است.
۱۴٫ محدوده مسئولیتها مبهم است و بین وظایف کارکنان تداخل وجود دارد.
۱۵٫ مدیریت دچار بحران تفویض اختیار است(همان منبع).
۲-۳-۸- مرحله گذر از رشد سریع
مرحله گذر از رشد سریع دارای ویژگی های زیر می باشد:
۱٫ مدیریت درگیر فعالیتهایی شده است که ارتباطی با فعالیتهای شرکت ندارند.
۲٫ مدیریت در تلاش است تا از هر فرصتی که پیش می‌آید برای گسترش فعالیتهای شرکت بهره ببرد، اما، دچار بحران تعیین اولویت سرمایه گذاری است.
۳٫ مدیریت به بودجه و برنامه توجه دارد؛ اما، کنترل واقعی بر نتایج طرح ریزی شده ندارد، به نحوی که نوسانات شدید و انحرافات جدی بین بودجه و عملکرد واقعی وجود دارد.
۴٫ مدیریت برای کاهش فشار حاصل از حجم زیاد کارها، برخی از اختیارات خود را، به طور محدود، به زیردستان خود تفویض کرده است.
۵٫ شرکت شروع به وضع مقررات و ضوابط و ایجاد سیستمهای فرعی جهت اداره امور نموده است؛ با این حال، شرکت فاقد قالب و رویه و سیستم است و اولویت با عملکرد می‌باشد.
۶٫ اختیارات و شرح وظایف، تا حدودی، تعریف شده‌اند؛ اما، به صورت مستند وجود ندارند.
۷٫ سیستم تعیین دستمزدها و پرداخت حقوق به صورت محدود و ناهمگون وجود دارد.
۸٫ کارکنان آنچه در توان دارند برای انجام وظایف محوله بکار می‌بندند.
۹٫ میزان فروش و سهم بازار رو به افزایش است.
۱۰٫ مشکل کمبود نقدینگی به حدی نیست که لطمه اساسی وارد کند ولی حرکت شرکت را کند کرده است(همان منبع).
۲-۳-۹- مرحله تله بنیانگذار
۱٫ مدیریت شرکت را درگیر سرمایه گذاری در زمینه‌هایی کرده است که هیچ گونه تجربه و شناختی نسبت به آنها ندارد.
۲٫ شرکت و مدیریت فاقد تمرکز هستند و خط مشی و سیاستهای شرکت مشخص نیستند.
۳٫ مدیریت به صورت نهادی عمل نمی‌کند و در تصمیم گیری ها منافع کلی شرکت را ملحوظ نمی‌کند.
۴٫ بنیانگذار به تنهایی نمی‌تواند شرکت را اداره کند و فردی نیز وجود ندارد که بتواند کارهای او را بر عهده گرفته، سرو سامان دهد.
۵٫ سلطه و نفوذ بنیانگذار بر شرکت به حدی است که خروج وی از شرکت منجر به مرگ شرکت خواهد گردید.
۶٫ ساختار شرکتی، آیین نامه و سیستمی برای اداره شرکت وجود ندارد و تلاشی نیز برای ایجاد آن صورت نمی‌گیرد.
۷٫ از توانایی های افراد به درستی استفاده نمی‌شود و ارجاع کار به افراد بر اساس در دسترس بودن آنها، و نه صلاحیت و شایستگی آنها، صورت می‌گیرد.
۸٫ ابهام در مورد شرح وظایف و مسئولیت افراد وجود دارد.
۹٫ کارکنان برای انجام وظایفشان متعهد نیستند.
۱۰٫ شرکت به جای کسب درآمد، ضرر می‌دهد (همان منبع).
۲-۳-۱۰- مرحله بلوغ
مرحله بلوغ دارای ویژگی های زیر می باشد:
۱٫ شرکت به حدی بزرگ شده است که اداره آن از توان یک نفر خارج است و برای اداره آن نیاز به شخصی وجود دارد که بتواند نقش رهبر را ایفا کند.
۲٫ چارت های شرکتی مرتبا در حال تغییر هستند.
۳٫ تضاد و درگیری بین مدیریت ارشد شرکت مشهود است.
۴٫ تعداد جلسات زیاد، زمان آنها طولانی و اغلب غیر مفید هستند.
۵٫ افراد با سابقه به عنوان مغز و حافظه ‌های شرکت عمل می‌کنند. اگر آنها شرکت را ترک کنندتازمانی که شخص دیگری بیایدورشته اموررابه دست گیرد، شرکت دچار مساله خواهد بود.
۶٫ افراد با سابقه دارای قدرت سیاسی بسیار زیادی در شرکت هستند و در مقابل تازه واردها موضع گیری می‌کنند.
۷٫ اهداف فردی در تقابل با اهداف شرکتی قرار گرفته‌، سوء ظن در ارتباطات حاکم است و بازار شایعه داغ است.
۸٫ تاکید جدی و الزام بر ایجاد سیستم، خط مشی‌ها، مقررات و دستورالعمل ها وجود دارد.
۹٫ وجود و توسعه قالبها (دستورالعملها، رویه‌ها و …) برای انجام کارها،موجب افزایش سودگشته است،به همین دلیل،فعالیتهای قسمتهای ستادی وتشکیلاتی گسترش یافته وموردتوجه قرارگرفته است.
۱۰٫ شرکت شروع به ایجاد سیستمی جهت ارزیابی و کنترل عملکرد خود نموده است.
۱۱٫ شرکت شروع به ایجاد سیستمی جهت ارزیابی، استخدام و آموزش افراد کرده است.
۱۲٫ شرکت سعی دارد تا سیستمی جهت رسیدگی به شکایات مشتریان و ارائه خدمات پس از فروش ایجاد کند.
۱۳٫ شرکت تلاش می‌کند از طریق انجام کار حساب شده تر و توجه بیشتر به کیفیت، سود خود را افزایش دهد.
۱۴٫ شرکت در صدد ارائه محصولات (خدمات) جدید و ایجاد (کسب) استانداردهای تضمین کیفیت برای محصولات است.
۱۵٫ سرمایه در گردش شرکت در وضعیت خوبی است (همان منبع).
۲-۳-۱۱- گذرازمرحله بلوغ
مرحله گذر ار مرحله بلوغ دارای ویژگی های زیر می باشد:

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

 

شرکت آرمان و بینش خود را مورد بازبینی قرار داده و استراتژی جدیدی برای خود تعریف کرده است.

۲٫ قوانین و خط مشی‌هایی برای شرکت تدوین شده است؛ اما، در موارد نسبتا زیادی رعایت نشده یا اعمال نمی‌شوند.
۳٫ مدیریت ترسیم محدوده برای مسئولیت ها و گسترش اختیارات را آغاز کرده است.
۴٫ شرح وظایف وجود دارد، اما در بسیاری از موارد، بیانگر چگونگی انجام امور نیست.
۵٫ مدیریت اقدام به تفویض برخی از اختیارات به قسمتهای مسوول نموده است؛ اما، همچنان در موارد خاص، راسا وارد عمل می‌شود.
۶٫ فردی برای سر و سامان دادن به امور اجرایی شرکت استخدام شده است.
۷٫ مدیریت برای یافتن بازارهای جدید و افزایش سهم بازار از طریق سنجش انتظارات مشتریان و ایجاد فرصتهای فروش برنامه ریزی می‌کند.

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 07:41:00 ق.ظ ]