وی نظریات اندیشمندان انتقادنگر غربی و جهان سومی در تجزیه و تحلیل عملکردهای کنونی وسایل ارتباط جمعی جوامع سرمایه داری را به (آثار اجتماعی منفی صنایع فرهنگی و فرهنگ توده مورد نظر تئودور آدرنو)، (وسایل ارتباط جمعی به مثابه ابزارهای سلطه سیاسی مورد نظر لوئی آلتوسر)، (لزوم بازنگری اصول حقوقی و حرفه ای ارتباطی مورد نظر هربرت شیلر) و (ساختار قدرت فراملی ارتباطات و تاثیرگذاری آن در ایجاد شرایط سلطه و وابستگی مورد نظر خوآن سوماویا) تقسیم می کند. (۷)
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
پیشینه تحقیق در ارتباطات توسعه
دکتر معتمد نژاد از یک سو خواستار بررسی بیشتر برای بهره برداری از انواع ارتباطات و وسایل ارتباطی در راه پیشبرد برنامه های توسعه می شود و از سوی دیگر‏، بر بررسی ضرورت های توسعه وسایل و تکنولوژی های مختلف ارتباطی و بهبود عملکردهای آنها در مسیر تامین منافع و مصالح همگانی جامعه تاکید می کند. (۱۰)
پژوهش درباره ارتباطات در خدمت توسعه
دکتر معتمدنژاد با بیان این واقعیت که در بسیاری از کشورها از ارتباطات به منزله بازویی توانا و اهرمی نیرومند در برنامه ریزیهای توسعه ملی کمک گرفته می شود، این نکته را یادآور می شود که در جهان حاضر، ارتباطات به مثابه یکی از ارکان اساسی و عناصر ضروری تحقق برنامه های گوناگون توسعه در قالب برنامه ریزیهای مملکتی جای خود را کسب کرده است. (۱۱)
وی با اشاره به پژوهش های معدود و محدودی که در مورد کاربردهای ارتباطات و مخصوصا وسایل ارتباط جمعی در پیشرفت برنامه های توسعه ممالک جهان سوم از سوی محققان شرقی و غربی و بویژه یونسکو انجام شده، از آنها به عنوان نخستین پیشینه های پژوهشی ارتباطات توسعه در کشور یاد کرده و بررسی آنها را مفید می داند. (۱۲)
پژوهش در مورد پیشرفت ارتباطات
دکتر معتمدنژاد با اشاره به شرایط کنونی جامعه ایران که در مرحله ادامه کوشش برای بازسازی کشور و پیشبرد برنامه های توسعه و نقش حساس ارتباطات در کمک به تحقق آنهاست و همچنین اهمیت روزافزون تاکتیک های نوین ارتباطی در دگرگونی های جوامع معاصر در سطح جهانی، توجه به پیشرفت های تکنولوژی ها و وسایل ارتباطی را در ابعاد و جهات گوناگون ضروری دانسته و هر گونه اقدام در راه کاربرد بهتر ارتباطات بر اساس مبانی صحیح برنامه ریزی و سیاست گذاری را منوط به انجام تحقیقی جامع و همه جانبه در زمینه های مختلف کاربردهای ارتباطات می داند.(۱۳)
وی به طور خاص خواستار تحقیقی همه جانبه در قالب یک برنامه جامع است که هم در آن شاخه های سه گانه ارتباطات نوین معاصر شامل ارتباطات جمعی( مطبوعات، رادیو و تلویزیون و سینما)، ارتباطات دور ( تلگراف، تلکس، تلفن، پست تصویری و ارتباط ماهواره ای) و ارتباطات کامپیوتری(سخت افزارها و نرم افزارها) جداگانه بررسی شده و هم تکنولوژی ها، امکان ها و شیوه های ارتباطی یاد شده در قالب یک مجموعه کلی مورد مطالعه قرار گیرد. (۱۴)
ارتباطات در برنامه های توسعه ملی
دکتر معتمد نژاد با تاکید بر برنامه ریزی در مورد ارتباطات به عنوان یکی از ارکان مهم برنامه های توسعه، به تلاش های کشورهای جهان سوم و بویژه اقدامات و تصمیم های یونسکو جهت ترغیب کشورهای در حال توسعه به عدم تقلید و پیروی از الگوی واحد جهانی ((نوسازی)) غربی و توجه بیش از پیش به برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های ملی ارتباطی اشاره کرده و از کم توجهی به نقش ارتباطات در کمک به تامین هدف های توسعه در ایران با وجود سوابق طولانی برنامه ریزی برای عمران و توسعه انتقاد کرده است. (۱۵)
وی با تحلیل برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، این برنامه را محدود به بیان وظایف اجتماعی کلی ارتباطات جمعی دانسته و به عبارت دیگر معتقد است گه در این برنامه به ((توسعه ارتباطات)) بیش از (( ارتباطات توسعه)) توجه شده است.
عکس مرتبط با اقتصاد
دکتر معتمدنژاد برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را نیز بی اعتنا به کاربرد و برنامه ریزی امکانات ارتباطی در دستیابی به هدف های مختلف توسعه دانسته و تنها مواردی را که اشاره صریحی به ارتباطات توسعه در این برنامه شده است، محدود به مقولاتی در مورد بهداشت، آموزش و کنترل جمعیت می داند. (۱۶)
هر چند توجه به نقش ((ارتباطات توسعه)) در برنامه های سوم و چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برجسته تر شده است، ولی در مجموع دکتر معتمدنژاد بر این باور است که چه قبل و چه بعد از انقلاب به نقش ارتباطات در کمک به تامین هدف های توسعه، توجه لازم معطوف نشده و تنها به اشاره های پراکنده در مورد بعضی از زمینه های استفاده از امکانات فرهنگی و از جمله ارتباطی بسنده شده است.
دکتر معتمدنژاد در مورد جایگاه ارتباطات سنتی در توسعه با اشاره به فراموش شدن اهمیت این نوع از ارتباطات برغم سوابق دیرین آن در روند توسعه در قرن های اخیر و محدود شدن آن در مطالعات ادبی و هنری‏، از غافل ماندن نسبت به ارتباطات سنتی انتقاد کرده است.
جایگاه ارتباطات سنتی در توسعه
دکتر معتمدنژاد در مورد جایگاه ارتباطات سنتی در توسعه با اشاره به فراموش شدن اهمیت این نوع از ارتباطات برغم سوابق دیرین آن در روند توسعه در قرن های اخیر و محدود شدن آن در مطالعات ادبی و هنری‏، از غافل ماندن نسبت به ارتباطات سنتی انتقاد کرده است.(۱۷)
وی با اشاره به مطالعات تخصصی غربی مربوط به ارتباطات سنتی از دهه ۱۹۵۰ تاکنون در زمینه هایی همچون شناخت تاثیر شیوه های ارتباطی در ظهور و سقوط تمدن ها، بررسی تفاوت های ذهنی و فکری جوامع دارای فرهنگ شفاهی و فرهنگ مکتوب و چاپی‏، عرضه نظریه های نوسازی و توسعه و نیز چگونگی کاربرد این ارتباطات در توسعه ملی و سیاستگذاری و برنامه ریزی درباره آنها، عنوان می کند که در بسیاری از این مطالعات با دیدی منفی به ارتباطات سنتی نگریسته شده است و تنها بعضی از سازمان های بین المللی مانند یونسکو دیدگاه مثبتی به این نوع ارتباطات در بعضی موارد داشته اند. (۱۸)دکتر معتمدنژاد بویژه در مورد ارتباطات سنتی، دیدگاه مثبتی نسبت به گزارش کمیسیون مک براید داشته و بر جنبه های مختلف کاربرد ارتباطات سنتی در عصر حاضر تاکید می کند.وی همچون بسیاری از پژوهشگران ارتباطی بر این باور است که ویژگی ها و پیامدهای کاربرد ارتباطات سنتی اسلامی و ترکیب آنها با تکنولوژی های جدید ارتباطی در جریان انقلاب اسلامی ایران برای پژوهشگران ارتباطی غرب، غیر قابل انتظار و غافلگیر کننده بوده است.
در این مورد الیهو کاتز، محقق معروف آمریکایی عنوان می کند: (( سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران که پیشرفته ترین سازمان رادیو و تلویزیون آسیایی پس از ژاپن و نیرومندترین سازمان رادیو و تلویزیونی جهان سوم به شمار می رفت، در برابر شبکه ارتباطات میان فردی انقلاب اسلامی ایران، مرکب از روحانیون‏،‏ بازاری ها و دانشجویان فلج شده و در برابر مراکز ارتباطات سنتی اسلامی کاربرد خود را از دست داد.))(۱۹)
سیاست گذاری ملی ارتباطات
دکتر معتمدنژاد بهره گیری مناسب و موثر از کاربردهای ارتباطات در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه ریزی برای پیشرفت و گسترش امکانات و وسایل ارتباطی در حال حاضر را منوط به شرایط و ویژگی های ریشه گیری و پیروزی انقلاب و آرمان ها و هدف های آن می داند. (۲۰)
جمع بندی چارچوب نظری تحقیق
رسانه های جمعی کارکردهای مختلفی از جمله انتقال اطلاعات و معلومات،آموزش،سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت مخاطبان را برعهده دارند .رسانه های جدید به دلیل برخورداری از ویژگی هایی نظیر بی مکانی،فرازمانی،عدم محدودیت به قوانین مدنی متکی بر دولت-ملت ها، قابل دسترس بودن به طور همزمان،برخورداری از فضاهای فرهنگی ،اعتقادی،اقتصادی و سیاسی جدید و خصوصا داشتن پویایی و آزادی عمل کاربران در استفاده از آنها توانسته اند روز به روز مخاطبان بیشتری را جذب کنندو هر یک از این مخاطبان متناسب با ویژگی های فردی و اجتماعی خود استفاده های خاصی از این رسانه ها نمایند و تحت تاثیر آن قرار گیرند. با مطالعه نظریاتی که پیرامون بحث عملکرد رسانه ها و نیز تغییرات فرهنگی وجود دارد این نظریات حاکی از آن است که عوامل مختلفی در بازتولید و تغییر فرهنگی در افراد موثر است که در این تحقیق این عوامل در دو بخش ویژگی های فردی از جمله سن،جنس،وضعیت تاهل ،سطح تحصیلات،وضعیت اشتغال و درآمد بررسی می شود.بخش دیگر مولفه های کاربری اینترنت از جمله مدت مواجهه ،میزان مواجهه،تعداد ساعات مواجهه در هر بار مراجعه،میزان مشارکت،هدف و انگیزه مواجهه در نظر گرفته شدند.لذا در این فرایند ۰عملکرد رسانه های جدید در تغییرات فرهنگی)عوامل و فاکتورهایی نقش دارند که در ذیل به آنها اشاره می شود:
۱-بر اساس نظریه استفاده و رضامندی مردم خودشان تصمیم می گیرند که چه برنامه هایی را از چه رسانه هایی انتخاب نمایند. تصمیم آنها بر اساس علایق شخصی،آرزوها،ارزشهای اعتقادی،عادات و ارضای نیازهای مختلف سرچشمه می گیرد.(دی فلور، ۶۰۲:۱۳۸۳)
۲-کاربران بر اساس نظریه استفاده و رضامندی ،بر اساس بافت اجتماعی خود ،انگیزه ها و اهداف متفاوتی در استفاده از رسانه های جدید دارند و بر این اساس بازخوردهای متفاوتی نیز می گیرندو این بازخوردها،تاثیر متفاوتی در احساسات ،ارزشها و رفتار(فرهنگ فردی) آنها می گذارد…..هر چه هدفمندتر استفاده کنند تاثیر بیشتر خواهد بود.
سئوالات تحقیق
سئوال اصلی تحقیق
– مطبوعات محلی استان خوزستان با توجه به تعدد و نیز رویکرد آنها در زمینه های فرهنگی و اجتماعی چه تاثیری بر نگرش فرهنگی مردم دارند؟
سئوالات فرعی تحقیق:
۱-نقش مطالب دینی در نگرش فرهنگی مخاطبان چگونه است؟
۲-میزان رضایتمندی مخاطبان از نشریات چگونه است؟
۳-چه مطالبی در رشد کارکردفرهنگی نشریات موثرند؟
۴-نقش آگهی های تبلیغی در رشد فرهنگی نشریات چگونه است؟
۵-نشریات محلی تا چه اندازه ، زمینه های فعالیت مانند فرهنگی ، اجتماعی و… را در قالب محتوا مراعات می کنند؟
۶-نگاه نو به مسائل فرهنگی جامعه متناسب با نیاز مخاطبان بعنوان یک نوآوری در نشر فرهنگ و توسعه آن چقدر موثر بوده است ؟
۷-نشریات در راستای تعامل بعنوان کارکرد فرهنگی یک رسانه مکتوب به چه میزان از نیازهای مخاطبان را به خود اختصاص داده اند؟
۸-نقش حرفه ای گرایی در ارتقا مطالب فرهنگی نشریات چگونه اس
فرضیات تحقیق
فرضیه اصلی
حضور افراد با دانش حرفه ای مرتبط -بخصوص دانش آموختگان علوم ارتباطات ورشته های مرتبط دیگر – با حوزه رسانه، با تحقق تاثیر نشریات محلی بر نگرش فرهنگی جامعه رابطه معنی داردارد.(استان خوزستان(
فرضیه های فرعی:
فرضیه هایی که در طول تحقیق از طریق انجام تحقیق قصد دستیابی به نتایج آنها را داریم عبارتند:
۱-نشریات محلی بر روی نگرش فرهنگی افراد با توجه به مرتبط بودن رشته تحصیلی، سطح تحصیلات و سابقه شغلی پاسخ دهندگان متفاوت می باشد.
الف. ارتباط بین مرتبط بودن رشته تحصیلی پاسخ دهندگان با اثریخشی نشریات محلی برنگرش فرهنگی آنها.
ب. ارتباط سابقه شغلی پاسخ دهندگان و اثربخشی نشریات محلی بر روی نگرش فرهنگی آنها.
پ. ارتباط تحصیلات افراد و اثربخشی نشریات محلی بر روی نگرش آنها
۲- نظارت مناسب با ارتقای محتوای نشریات محلی ارتباط مثبت و معناداری دارد.
۳- استفاده ابزاری و اقتصادی از نشریات محلی با نارضایتی مخاطبان ارتباط مثبت و معناداری دارد.
۴- بین گسترش نشریات محلی و نحوه سبک زندگی مردم ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
۵- بین گسترش نشریات محلی و حذف باورهای نادرست و خرافه ای مردم ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
فصل چهارم
یافته های تحقیق
فرضیه های تحقیق
فرضیه اول:
نشریات محلی بر روی نگرش فرهنگی افراد با توجه به مرتبط بودن رشته تحصیلی، سطح تحصیلات و سابقه شغلی پاسخ دهندگان متفاوت می باشد.
الف. ارتباط بین مرتبط بودن رشته تحصیلی پاسخ دهندگان با اثریخشی نشریات محلی برنگرش فرهنگی آنها.
ب. ارتباط سابقه شغلی پاسخ دهندگان و اثربخشی نشریات محلی بر روی نگرش فرهنگی آنها.
پ. ارتباط تحصیلات افراد و اثربخشی نشریات محلی بر روی نگرش آنها
فرضیه دوم: نظارت مناسب با ارتقای محتوای نشریات محلی ارتباط مثبت و معناداری دارد.
فرضیه سوم: استفاده ابزاری و اقتصادی از نشریات محلی با نارضایتی مخاطبان ارتباط مثبت و معناداری دارد.
فرضیه چهارم: بین گسترش نشریات محلی و نحوه سبک زندگی مردم ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
فرضیه پنجم: بین گسترش نشریات محلی و حذف باورهای نادرست و خرافه ای مردم ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
فرضیه اول:
اثربخشی نشریات محلی بر روی نگرش فرهنگی افراد با توجه به مرتبط بودن رشته تحصیلی، سطح تحصیلات و سابقه شغلی پاسخ دهندگان متفاوت می باشد.
الف. ارتباط بین اثربخشی نشریات محلی و نگرش فرهنگی پاسخ دهندگان با رشته تحصیلی مرتبط و غیر مرتبط
جدول شماره ۱
آزمون تی تست گروه های مستقل بین رشته های مرتبط و غیر مرتبط در اثرپذیری فرهنگی

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق مح

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:16:00 ق.ظ ]