۱-۸-۳) تعداد دفعات گردش سهام (تعریف مفهومی)

حجم سهام معامله شده تقسیم بر تعداد سهام منتشره شرکت در یک بازه زمانی مشخص، تعداد دفعات گردش سهام را نشان می‌دهد. این معیار به صورت سالانه محاسبه می‌شود.

۱-۸-۴) تعداد دفعات گردش سهام (تعریف عملیاتی)

در این پژوهش با پیروی از پژوهش های مختلف نظیر مارشال (۲۰۰۶)،‌چان و فاف (۲۰۰۳) بیکر و استین (۲۰۰۳)‌و داتار، نایک و رادکلیف (۱۹۹۸) تعداد دفعات گردش سهام را از رابطه زیر بدست می‌آوریم:
(کایل، ۱۹۸۵)

(Number of Sharess Traded) : NST: تعداد سهام معامله شده
(Number of Sharess Outstanding): NSO: تعداد سهام منتشر شده
Turn over: تعداد دفعات گردش سهام (رحمانی، حسینی، رضاپور، ۱۳۸۹، ۴۵)

۱-۸-۵) نسبت بدهی کوتاه‌مدت (نوو، ۱۳۷۳)

Short-term dept= بدهی کوتاه‌مدت
Total Assets= کل دارایی ها

۱-۸-۶) نسبت بدهی بلندمدت (نوو، ۱۳۷۳)

Long-term dept= بدهی بلندمدت
Total Assets= کل دارایی ها

۱-۸-۷) نسبت حقوق صاحبان سهام (نوو، ۱۳۷۳)

Equity= حقوق صاحبان سهام
Total Assets= کل دارایی ها

۱-۹) محدودیت‌های تحقیق

عدم دسترسی به مقاله مشابه داخلی با عنوان پژوهش.
نقدشوندگی دارای معیارهای متعددی است ولی معیارهای نقدشوندگی مد نظر ما در این تحقیق شکاف قیمتی نسبی و تعداد دفعات گردش سهام است و سایر معیارهای نقدشوندگی مورد بررسی قرار نگرفتند که این مورد می‌تواند به عنوان یکی دیگر از محدودیت های این تحقیق محسوب گردد.
بحث نقدشوندگی بخصوص در کشورهای ما بحث جدیدی است و بالطبع مشکلات خاص خود را دارد. معیارهای جدیدی برای اندازه‌گیری نقدشوندگی وجود دارد که هنوز در کشور ما رایج نیستند.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

۱-۱۰) ‌ساختار پایان‌نامه

این تحقیق در پنج فصل ارائه شده است. فصل اول به کلیات تحقیق، شامل مقدمه، بیان مسئله، بیان ضرورت و اهمیت موضوع، اهداف تحقیق، سوالات تحقیق، فرضیه‌های تحقیق، قلمرو تحقیق، تعریف متغیرهای تحقیق، محدودیت‌های تحقیق و ساختار تحقیق اختصاص یافته است.
در فصل دوم مبانی نظری موضوع تحقیق شامل ساختار سرمایه، نقدشوندگی و پیشینه تجربی ار ائه می‌شود.
فصل سوم به روش شناسی تحقیق می‌پردازد که شامل جامعه‌ی آماری، روش و ابزار گردآوری داده‌ها، روش‌های آماری قابل استفاده و محدوده‌های تحقیق می‌باشد.
فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌ آوری شده می‌پردازد.
نهایتا در فصل پنجم نتایج و پیشنهاداتی در زمینه‌ی موضوع مورد بررسی ارائه می‌گردد.

فصل دوم

 

مبانی نظری تحقیق

 

۲-۱) مقدمه

این فصل با توجه به موضوع تحقیق و با هدف حمایت نظری از فرضیه‌ها، در ۴ قسمت تنظیم شده است.
با توجه به اینکه تحقیق حاضر درصدد است به بررسی تأثیر ساختار سرمایه، بر نقدشوندگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بپردازد، لذا در بخش اول فصل؛ ساختار سرمایه، اندازه‌گیری‌های مختلف و عوامل تاثیرگذار (معیارها) بر آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در بخش دوم فصل، نقدشوندگی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.
در بخش سوم میکوشیم ارتباط بین ساختار سرمایه با نقدشوندگی را تشریح کنیم.
و در قسمت پایانی نیز پیشینه تجربی تحقیق برای تشریح تاثیر ساختار سرمایه با نقدشوندگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از دید انواع تحقیقات انجام شده در خارج از کشور و داخل کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۲ ـ ۲) ساختار سرمایه

ساختار سرمایه ترکیبی از بدهی‌های کوتاه‌مدت، بدهی‌های بلندمدت و حقوق صاحبان سهام می‌باشد. که به وسیله آن داراییهای شرکت تامین مالی شده است. به عبارت دیگر به ترکیب بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام، ساختار سرمایه گفته می‌شود که شامل اقلام سمت چپ ترازنامه می‌باشد (جهانخانی، علی، ۱۳۷۴).
چنانچه یک شرکت اقدام به انتشار سرمایه بنماید، حداقل نرخ بازدهی که شرکت از سرمایه‌گذاری‌های تامین شده توسط سهام عادی باید بدست ‌آورد تا قیمت سهام عادی بدون تغییر باقی بماند، ‌هزینه سهام عادی گفته می‌شود. همچنین هزینه بدهی نیز نرخ تنزیلی است که ارزش فعلی هزینه‌های بهره بعلاوه اصل مبلغ در سررسید را برابر مبلغ اولیه بدهی کند. هزینه سهام ممتاز نیز تابعی از سود سهام ممتاز می‌باشد.
هر تصمیم و تغییری که در درون شرکت (عملیات، مدیریت، تصمیمات مالی، سرمایه‌گذاری) اتفاق می‌افتد، تاثیر بر روی ریسک و بازده سهام عادی آن شرکت در بازار دارد. یکی از این عوامل ساختار سرمایه شرکت است. یعنی نسبت بدهی و آورده سهامداران در تامین مالی قسمت چپ ترازنامه شرکت چقدر باشد؟ استفاده از بدهی ارزان قیمت، ممکن است باعث کاهش هزینه سرمایه شرکت شود ولی از طرفی نیز ممکن است موجب افزایش ریسک مالی و هزینه ورشکستگی شرکت شود.
در بازار سرمایه که اوراق بهادار شرکت در آن معامله می‌شود سرمایه‌گذارانی وجود دارند که ریسک و بازده دارند و معیار تصمیم‌گیری آنها ریسک و بازده است. سرمایه‌گذاران بر اساس میزان تحمل خود در برابر ریسک، به ریسک سهام شرکت واکنش نشان می‌دهند. این سرمایه‌گذاران در برابر تحمل انواع ریسک خواستار انواع متفاوت بازدهی می‌باشند. عوامل متعددی بر روی ریسک سهام عادی شرکت تاثیر دارند. تغییر کل اقتصاد، تغییرات یک رشته تجارت و تغییرات منحصر به فرد برای یک شرکت از جمله این عوامل می‌باشند.
آن قسمت از تغییراتی که در یک زمان برای سهام تمام شرکت ها اتفاق می‌افتد، بعنوان عامل ریسک سیستماتیک نامیده می‌شود. تئوری ها و تحقیقات عملی متفاوتی بر روی ساختار سرمایه و ریسک سیستماتیک در بازار انجام گرفته است.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 01:16:00 ق.ظ ]