قلمرو موضوعی پژوهش حاضر، رابطه بین انعطاف پذیری مالی و سیاست های نقدی با تاکید بر چرخه عمر شرکتمی باشد.
۱-۷-۲ – قلمرو زمانی انجام پژوهش
قلمرو زمانی انجام پژوهش از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۲ در نظر گرفته شده است.
۱-۷-۳ – قلمرو مکانی پژوهش
اطلاعات مورد نیاز این نوشتار مربوط به شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار است و به دلیل جامعیت و سهولت دسترسی به بورس اوراق بهادار قلمرو مکانی این پژوهش تهران می باشد.
۱-۸- تعریف مفاهیم و متغیر های پژوهش
انعطاف پذیری مالی:
تعریف مفهومی:عبارت است از توان واحد انتفاعی در تامین وجه نقد در فاصله کوتاهی از زمان دریافت اطلاعات در خصوص نیازمندی های مالی پیش بینی نشده یا پیدا شدن فرصت مناسب برای سرمایه گذاری می باشد(قوی،۱۳۹۰).
تعریف عملیاتی: برای مشخص شدن شرکت های دارای انعطاف پذیری مالی، شرکت هایی که در سه سال متوالی دارای نسبت اهرمی کمتر از میانه جامعه آماری داشته باشند به عنوان شرکت های دارای انعطاف پذیری مالی طبقه بندی می شوند(مارچیکا و مارا،۲۰۰۷).
سیاست های نقدی:
تعریف مفهومی: در این تحقیق منظور از سیاست های نقدی همان استفاده از سطح انباشت وجه نقد می باشد
تعریف عملیاتی: برای اندازه گیری این متغیر از تقسیم موجودی وجه نقد بر دارایی استفاده می شود.
چرخه عمر:
تعریف مفهومی: شرکتها و بنگاه های اقتصادی، همچون تمامی موجودات زنده دارای منحنی عمر(ظهور، رشد، بلوغ و افول) هستند. شرکت ها در هر مرحله از عمر خود دارای الگوهای رفتاری خاص به منظور چیرگی بر مسائل آن دوره و مشکلات مربوط به انتقال از دوره ای به دوره دیگر هستند(کرمی و عمرانی،۱۳۸۹).
عکس مرتبط با اقتصاد
تعریف عملیاتی:نخست مقدار هر یک از متغیرهای رشد فروش، مخارج سرمایه ای، نسبت سود تقسیمی و سن (عمر) شرکت برای هر سال- شرکت محاسبه می شود.سال- شرکت ها بر اساس هر یک از چهار متغیر مذکور و با بهره گرفتن از پنجک های آماری به پنج طبقه تقسیم می شوند که با توجه به قرار گرفتن در پنجک (طبقه) مورد نظر، نمره بین ۱ تا ۵ می گیرند، سپس برای هر سال-شرکت، نمره ای مرکب به دست می آید که با توجه به شرایط زیر در یکی از مراحل رشد، بلوغ و افول طبقه بندی می شود:الف- در صورتی که مجموع نمرات بین ۱۶ و ۲۰ باشد، در مرحله رشد قرار دارد، ب- در صورتی که مجموع نمرات بین ۹ و ۱۵ باشد، در مرحله بلوغ قرار دارد، ج- در صورتی که مجموع نمرات بین ۴ و ۸ باشد، در مرحله افول قرار دارد(کرمی و عمرانی،۱۳۸۹).
۱-۹- ساختار کلی پژوهش
پژوهش حاضر در پنج فصل ارائه خواهد شد:
در فصل اول ما به بیان مساله، ضرورت و اهمیت انجام پژوهش، اهداف علمی و کاربردی پژوهش و به صورت خلاصه به بیان چارچوب نظری و تعاریف واژه ­ها و اصطلاحات تخصصی بکار رفته در پژوهش پرداختیم.
در فصل دوم ضمن مروری فشرده بر ادبیات موضوع پژوهش ومبانی نظری، سوابق داخلی و خارجی انجام شده در این زمینه مورد بررسی قرار می­گیرد.
در فصل سوم اختصاص دارد به روش شناسی پژوهش شامل توضیحات در زمینه جامعه و نمونه آماری، روش پژوهش و روش تجزیه و تحلیل داده ­ها و در آخر فصل سوم به تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش و روش آماری آزمون فرضیات خواهیم پرداخت.
در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ­های پژوهش توسط روش های آماری مناسب پرداخته خواهد شد.
در فصل پنجم ضمن بیان خلاصه­ای از موضوع پژوهش و روش پژوهش، نتایج آزمون فرضیات تحلیل خواهد شد. همچنین پیشنهاداتی که می ­تواند در پژوهشات آتی مورد استفاده قرر گیرد، ارائه می­ شود.
۱-۱۰- خلاصه فصل
در انجام هر پژوهشی یکی از مهمترین بخش­ها، ارائه طرح پژوهش (کلیات) مناسب می­باشد. در این فصل سعی شده تا با بیان قسمتهای مختلف مطالعه انجام شده، طرحی از آن ارائه گردد. بدین منظور، در این فصل با بیان مقدمه­ای کلیات طرح پژوهش مشخص گردیده و در ادامه به بیان مسئله و چارچوب نظری، اهداف علمی و کاربردی پژوهش،دلایل و ضرورت انجام پژوهش و فرضیات پرداخته شده است. در انتها تعاریف واژگان کلیدی و ساختارکلی پژوهش ارائه شده است.
فصل دوم
مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش
سرفصل مطالب
مقدمه
بخش اول: انعطاف پذیری مالی
بخش دوم:چرخه عمر شرکت
بخش سوم: سیاست های نقدی
پیشینه پژوهش
خلاصه فصل
۲-۱- مقدمه
به اعتقاد صاحب­نظران روش تحقیق، محققی که قصد رشد و توسعه­ دانش مورد مطالعه خود را دارد، ابتدا باید مبانی نظری و پیشینه تحقیقاتی را که تاکنون در زمینه­ دانش مذکور انجام شده را شناسایی و مطالعه نماید. مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقیق (مشتمل بر شناسایی، مطالعه و ارزیابی تحقیقات مشاهدات علمی گزارش­شده، عقاید و دیدگاه ­های صاحب­نظران در ارتباط با موضوع مورد تحقیق) به عنوان یکی از مراحل اساسی هر تحقیق علمی مورد بحث قرار گرفته شده و محققین معتقدند که انجام این مطالعات، به محقق کمک می­ کند تا بینش عمیقی در مورد تحقیق و حوزه­ای که تحقیق به آن تعلق دارد، کسب کند.در این فصل به مطالعه مبانی نظری مرتبط با موضوع تحقیق و مروری بر تحقیقات انجام گرفته در زمینه تحقیق حاضر پرداخته شده است. فصل حاضر در چهار بخش طبقه بندی شده است:
بخش اول: انعطاف پذیری مالی
بخش دوم:چرخه عمر شرکت
بخش سوم: سیاست های نقدی
بخش چهارم: پیشینه تحقیق
۲-۲- بخش اول: انعطاف پذیری مالی
۲-۲-۱- مبانی انعطاف پذیری مالی
بایون[۲۰] (۲۰۰۹) انعطاف پذیری مالی را چنین تعریف می کند” درجه ای از ظرفیت و سرعت که شرکت می تواند منابع مورد نیاز برای واکنش های تدافعی(پرداخت بدهی ها)و تهاجمی(سرمایه گذاری) را برای افزایش ارزش شرکت، فراهم نماید. پوسیا و جونز)۲۰۰۹)[۲۱] انعطاف پذیری مالی را چنین توصیف می نماید که ” انعطاف پذیری مالی به توانایی شرکت در ایجاد مزیت از فرصتهای غیر منتظره با توجه به سیاست های مالی و ساختار مالی شرکتها بستگی دارد”. انعطاف پذیری مکانیسم کلیدی برای کنترل پویایی سرمایه گذاری هایی است، که به علت عدم انعطاف پذیری تصمیم گیری های مالی و عدم اطمینان مربوط به آنها بروز می کند. انعطاف پذیری مالی بیشتر می تواند به عنوان توانایی شرکت ها به تخصیص دوباره جریان پول نقد بین اوراق قرضه و سهامداران در طول زمان برای تطابق بهتر ریسک عملیاتی و با خلق ارزش بلند مدت تعریف شود(دونالدسون،۱۹۶۹)[۲۲]. انعطاف پذیری شرکت ها را می توان با سرمایه گذاری در دارایی های واقعی یا مالی ذخیره کرد. انعطاف پذیری مالی به علت اینکه تامین مالی خارجی پر هزینه است می تواند برای سهامداران بسیار مفید باشد. انعطاف پذیری شرکت از یک سو ، با افزایش نقدینگی و افزایش ارزش وثیقه گذاری دارایی ها خود ،باعث افزایش ظرفیت بدهی و همچنین کاهش هزینه های ورشکستگی می شود(ماور و تریانتیس،۱۹۹۴)[۲۳] . با این حال ، اگر چه ممکن است شرکت ها از داشتن انعطاف پذیری، زمانی که هزینه فرصت سرمایه گذاری در انعطاف پذیری کم است بهره ببرند اما حفظ انعطاف پذیری نیز پر هزینه است(قوی،۱۳۹۰).
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
به عنوان مثال ، کیم ، ماور و شرمن (۱۹۹۸)[۲۴] و ویلیامسون (۱۹۹۹)[۲۵] نشان می دهد که سرمایه گذاری در دارایی های جاری (یا انعطاف پذیر) دارایی های پر هزینه است زیرا شرکت می توانست به جای سرمایه گذاری در دارایی های جاری، در دارایی های ثابت مولد سرمایه گذاری نماید. به طور کلی ، وقتی که عدم اطمینان در تصمیم گیری ها افزایش می یابد ، ارزش دارایی های انعطاف پذیر نیز افزایش می یابد. از این رو ، تغییر در سطوح بدهی منعکس کننده تعدیلاتی است که می تواند اطلاعات در مورد انعطاف پذیری مالی شرکت ها ارائه دهد. ارزش انعطاف پذیری مالی با افزایش تفاوت در هزینه های تامین مالی خارجی و داخلی، افزایش می یابد. از این رو ، شرکت هایی که انعطاف پذیری مالی کمتری دارند دارای احتمال بیشتری برای روبرو شدن با محدودیت های[۲۶] مالی هستند، که ممکن است شرکت را مجبور به تعدیل سرمایه گذاری های ثابت خود و تبدیل آنها به پول نقد در جریانهای شوک نقدینگی کنند. در اینجا انعطاف پذیری واقعی اشاره به منابع واقعی شرکت ها دارد که باعث بهبود توانایی شرکت برای انجام عملیات آتی، نیاز های سرمایه گذاری و فرصتهای رشد می شود(همان منبع).
بنابراین انعطاف پذیری مالی، توان شرکتها را برای تامین مالی به منظور واکنش بموقع در برابر پیشامدهای غیر منتظره آینده و حداکثر کردن ارزش شرکت نشان می­دهد. در مطالعات گذشته انعطاف پذیری مالی تعریف عملیاتی نشده و تنها تعریفی ذهنی همچون توانایی شرکت برای پاسخگویی در برابر رویدادهای غیرمنتظره آینده ارائه شده است(بایون،۲۰۰۸). با این حال بایون در سال ۲۰۰۸ از مراحل چرخه حیات یعنی تولد، رشد و بلوغ به عنوان جایگزینی برای تعریف عملیاتی انعطاف پذیری مالی استفاده کرد.
۲-۲-۲- انعطاف پذیری مالی و ارزیابی جریان های نقدی آتی
اطلاعات انعطاف­پذیری مالی در زمان برنامه ریزی در جهت جریان نقدی شرکت بسیار مهم است. سطح انعطاف­پذیری مالی می-تواند تاثیر عمده در برجسته نمودن ریسک، قدرت پرداخت تعهدات و نرخ بازده یک شرکت موثر باشد. در حال حاضر انعطاف­پذیری مالی که در صورتهای مالی ارائه شده است به گونه ای که بین نیازهای اطلاعاتی استفاده-کنندگان و اطلاعات واقعی فاصله وجود دارد. استقرار محتمل ترین گزینه در دسترس با تغییر مدیریت الگوهای جریان­های نقدی ممکن است به عنوان انعطاف­پذیری مالی در موسسات و شرکتها تاکید دارند. اطلاعات انعطاف­پذیری مالی می-تواند به تحلیل­گران در شناسایی بهترین گزینه و کاهش عدم اطمینان به عکس العمل شرکتها نسبت به وقایع آتی کمک نماید. این امر که انعطاف­پذیری مالی ارزیابی بخش نامطمئن جریان­های نقدی مورد انتظار آتی شرکت را تسهیل می­ کند، توسط یادداشت­ نظرخواهی منتشر شده در سال (۱۹۸۰) توسط هیات استانداردهای حسابداری مالی مورد تائید قرار گرفته است(همان منبع).
حسابداری267″ />
۲-۲-۳- نیاز تحلیلگران مالی به اطلاعاتی در زمینه انعطاف­پذیری مالی
اطلاعات در زمینه انعطاف­پذیری مالی در پیش ­بینی جریانهای نقدی مهم می­باشد. در واقع شناسایی اطلاعات مورد نیاز برای انعطاف­پذیری مالی ضروری است بیانیه شماره ۵ مفاهیم حسابداری مالی با تاکید بر توانایی کنترل و تنظیم دریافت و پرداختها، انعطاف­پذیری مالی را این تعریف می­ کند:” انعطاف­پذیری مالی توانایی واحد تجاری برای انجام یک فعالیت موثر برای تغییر و اصلاح مبالغ زمانبندی جریان­های نقدی است به گونه­ ای که بتوان به فرصتها و نیازهای غیر منتظره واکنش و پاسخ مناسبی بدهد”.
یادداشت­ نظرخواهی منتشر شده در سال ۱۹۸۰ توسط هیات استانداردهای مالی اهمیت انعطاف­پذیری مالی را در میزان اندازه ­گیری سازگاری یک شرکت معرفی می­ کند. نیاز یک شرکت به انعطاف­پذیری مالی ممکن است برای گرفتن مزایای یک فرصت سرمایه ­گذاری غیر منتظره جدید و یا حفظ شرکت در برابر بحران ناشی از تغییرات شرایط عملیاتی باشد. انعطاف­پذیری مالی نیاز تحلیلگران مالی به عنوان یک گروه عمده از استفاده کنندگان صورتهای مالی مورد توجه قرار گرفته است زیرا اطلاعات ارائه شده در این زمینه کمک شایان و برای آنها سودمند می­باشد(زارع تیموری،۱۳۸۹).
در ارزیابی انعطاف­پذیری مالی به طور کلی می­توان چهار گروه عمده اطلاعاتی( که ضرورتا منحصر به فرد نیستند) به شرح زیر شناسایی شده است:

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

 

توانایی مطلوبیت مالی

توانایی تغییرات راهبرد سرمایه ­گذاری

توانایی تغییرات عملیات

سایر اطلاعات کمی و کیفی

۲-۲-۳-۱- توانایی مطلوبیت مالی
اطلاعات با پتانسیل و توان مطلوب مالی ممکن است به زیر مجموعه­های مانند توان رشد و با پرداخت حقوق صاحبان سرمایه، توان رشد و پرداخت تامین مالی بیرونی و توانایی تغییر در ساختار تامین مالی تقسیم گردد.
اطلاعات مربوط به توان رشد و پرداخت حقوق صاحبان سهام برای تحلیل تصفیه و یا احتمال صدور و بازخرید سهام بخاطر حوادث آتی مفید می­باشد و ممکن است شامل جزئیات سهام صادر نشده، نرخ صدور سهام در آینده و سیاست توزیع سود باشد. در مورد اطلاعات با توان و پتانسیل رشد و پرداخت تامین مالی خارجی، شرایط و استمرار تمام وامهای موجود بایستی در دسترس باشد. هاپکینز[۲۷](۱۹۸۲) معتقد است که اطلاعات بیشتری در مورد محدودیت­های اعمال شده در استقراض آتی موسسات و توافق وام­گیری موجود بعنوان ابزاری برای ارزیابی انعطاف­پذیری مالی تحلیلگران تاثیرگذار است. ساختار تامین مالی ممکن است به وسیله تغییر ارتباط بین حقوق صاحبان سرمایه و تامین کنندگان خارجی و ارتباط بین تامین مالی کوتاه مدت و بلند مدت دگرگون شود. در این زمینه یادداشتهای نظرخواهی جمع­آوری شده که که بر افشای تصمیمات مدیریت و تحلیل اطلاعات در زمینه سیاست­ها و طرحهای سرمایه ­گذاری آتی و فعالیت تامین مالی شرکتهاست ممکن است در ارزیابی ظرفیت تامین مالی و انعطاف­پذیری مالی مفید واقع گردد(همان منبع).
۲-۲-۳-۲- توانایی تغییرات راهبرد سرمایه ­گذاری
جریان­های نقدی آتی می ­تواند به وسیله تغییر در راهبرد سرمایه ­گذاری موسسه دگرگون شود به طوریکه جریان وجه ننقد ممکن است ایجاد و گسترش یابد. همچنین تغییرات در سیاست­های سرمایه ­گذاری کوتاه مدت از قبیل تغییر در سطح سهام و سرمایه ­گذاری و یا کاهش سرمایه می ­تواند بر جریان­های نقدی تاثیر گذار باشد.
۲-۲-۳-۳- توانایی تغییرات عملیات
اطلاعات مرتبط با تجزیه و تحلیل تحلیلگران ممکن است شامل افزایش نرخ فروش، تغییرات آتی در عملیات تولید، تجدید ساختار در خط تولید، معرفی محصولات جدید و توان بالقوه بازارهای جدید باشد. از یادداشتهای نظرخواهی منتشره توسط هیات استانداردهای حسابداری امریکا این نتیجه حاصل می­ شود که شرکتهایی که دارایی­ های خود را سریعتر بتوانند به وجه نقد تبدیل نمایند و بر جریان­های نقدی ناشی از عملیات به طور موثر تاثیرگذار باشند از انعطاف­پذیری مالی بیشتری برخوردار هستند(همان منبع).
۲-۲-۳-۴- سایر اطلاعات کمی و کیفی
توانایی تغییرات در الگوی جریان­های نقدی به وسیله تصمیمات در زمینه ­های زیر تحت تاثیر قرار می­گیرد:

 

 

طرحهای مختلف آتی

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:22:00 ب.ظ ]