۱۸٫۱۸

 

۳۶٫۹۰

 

۱۸٫۷۲-

 

 

 

ادبیات و روان شناسی

 

۳۶٫۳۷

 

۳۶٫۹۰

 

۰٫۵۳-

 

 

 

مدیریت

 

۴۵٫۴۶

 

۳۶٫۹۰

 

۸٫۵۶+

 

 

 

کل

 

۳۷۲٫۷

 

 

 

 

 

 

 

فصل پنجم
نتیجه گیری و
پیشنهادات
۵-۱: نتایج نهایی پژوهش انجام شده .
هدف از پژوهش حاضر ، بررسی کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بر اساس استانداردهای دانشگاهی ایران بوده است . برای انجام پژوهش ، پرسشنامه ای حاوی ۸۲ سوال ، طراحی شده و در قالب پرسشنامه بین کتابخانه ها توزیع شده است . نتایج به دست آمده از پرسشنامه ها توسط نرم افزار spss توسط آزمون مجذور کی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۵-۱-۱ : سوال اول : میزان مطابقت اهداف و وظایف کتابخانه های دانشکده های دانشگاه آزاد واحد کرج ، با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران تا چه اندازه است ؟
برای پاسخگویی به این پرسش ، ۵ سوال در پرسشنامه طراحی شده بود . نتایج به دست آمده بدین صورت است که تمامی کتابخانه ها ( ۱۰۰ % ) دارای اهداف و وظایف مدون و مکتوب هستند ، ۵۵٫۶ % از اهداف و وظایف مکتوب به تصویب ریاست واحد یا دانشکده ها می رسد ، ۶۰ % کتابخانه ها دارای برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت هستند ، در ۵۰ % کتابخانه ها اهداف و وظایف در فواصل معین مورد بررسی قرار می گیرد و در ۵۰ % کتابخانه ها تاثیرات پیشرفت های علمی بر کار کتابخانه ها مورد توجه است .
به طور کلی در استاندارد اول ، کتابخانه های فنی و مهندسی ، تربیت بدنی و ادبیات و روانشناسی با ۱۰۰ % بیشترین مطابقت با استاندارد و کتابخانه های حقوق و علوم سیاسی ، مدیریت و الهیات با ۱۰ % کمترین مطابقت را با استاندارد داشته اند .
نتیجه ای که از تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برای استاندارد اول به دست آمد ، بی معناست . عدم معناداری به این مفهوم که کتابخانه های مذکور ، اختلاف سطح زیادی با هم و یا برخی کتابخانه ها با میانگین فراوانی به دست آمده دارند . به تعبیری دیگر ، لازم است کتابخانه های بررسی شده اقدامات اساسی برای رسیدن به حد استاندارد اول انجام دهند.
۵-۱-۲ : سوال دوم : میزان مطابقت سبک و شیوه ی مدیریت کتابخانه های دانشکده های دانشگاه آزاد واحد کرج ، با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران تا چه اندازه است ؟
برای پاسخ به این پرسش ، ۹ پرسش در پرسشنامه مطرح شده بود که بررسی پاسخ های ارائه شده ، نشان داد که ۶۰ % کتابخانه ها دارای جایگاه روشن و مکتوب از نظر سلسله مراتب اداری هستند ، ۷۰ % کتابخانه ها زیر نظر رؤسای دانشکده ها یا مسئولین پژوهشی فعالیت می کنند ، در ۶۰ % کتابخانه ها امکان برقراری رابطه با ریاست مربوطه وجود دارد ، ۶۰ % کتابخانه ها دارای ساختار سازمانی مناسب و هماهنگ با اهداف را دارا می باشند ، در ۴۰ % کتابخانه ها کمیته مشورتی وجود دارد ، ۲۰ % کتابخانه ها دارای قواعد و مقررات کاری به صورت تدوین شده هستند و ۱۰ % از رؤسای کتابخانه ها عضو شوراهای پژوهشی هستند .
به طور کلی ، کتابخانه های ادبیات و روانشناسی ، مرکزی و تربیت بدنی با ۷۵ % بیشترین مطابقت و کتابخانه الهیات با ۱۰ % کمترین مطابقت را با استاندارد دوم داشته اند .
نتیجه به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده برای استاندارد دوم ، بی معناست . بی معنی به این مفهوم که کتابخانه های حاضر در پژوهش انجام شده ، اختلاف سطح زیادی با یکدیگر و یا با میانگین فراوانی به دست آمده دارند . به مفهومی دیگر ، کتابخانه های بررسی شده برای رسیدن به حد استاندارد دوم باید اقداماتی را انجام دهند .
۵-۱-۳ : سوال سوم : میزان مطابقت تعداد نیروی انسانی شاغل در کتابخانه های دانشکده های دانشگاه آزاد واحد کرج ، با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران تا چه اندازه است؟
در پاسخ به این پرسش ۶ سوال در پرسشنامه مطرح گردیده است که از بررسی پاسخ های ارائه شده ، می توان دریافت که ، در ۳۰ % کتابخانه ها تدبیری برای تشویق کتابداران در نظر گرفته شده ، در ۶۰ % کتابخانه ها برنامه ریزی و مدیریت زیر نظر کتابدار متخصص انجام می گیرد ، در ۱۰۰ % کتابخانه ها ، از دوره های آموزشی ضمن خدمت استفاده می شود ، در ۹۰ % کتابخانه ها ، کارمندان دارای شرح وظایف روشن و مکتوب هستند ، در ۸۸٫۸۷ % از کتابخانه ها ، رئیس کتابخانه دارای مدرک کتابداری می باشد ، در ۳۷٫۵ % از کتابخانه های برنامه های مدون و مکتوب برای آشنا کردن کارمندان تازه وارد با نحوه کار وجود دارد و در ۵۰ % کتابخانه ها عملکرد کارکنان بررسی می شود .
با توجه به بررسی انجام شده ، کتابخانه علوم پایه ( ۱۰۰ % ) بیشترین مطابقت را با استاندارد داشته و کتابخانه های مدیریت و الهیات با ۲۸٫۵۷ % کمترین مطابقت را با استاندارد نیروی انسانی دارا می باشند .
بر طبق بررسی های انجام شده ، از نقطه نظر کمی ، کتابخانه دامپزشکی با ۲۲٫۲۲ % دارای بیشترین مطابقت از نظر تعداد نیروی انسانی با استاندارد کتابخانه های دانشگاهی ایران و کتابخانه ادبیات و روانشناسی با ۴٫۵۴ % کمترین مطابقت با استاندارد را دارا می باشند . به طور کلی کتابخانه های بررسی شده ، ۸٫۷۰ % از نظر نیروی انسانی با استاندارد مطابقت دارند و این خود نشان دهنده این مهم است که کتابخانه های پژوهش حاضر از نظر نیروی انسانی در وضعیت مناسبی قرار ندارند.
از نقطه نظر نیروی انسانی متخصص نیز ، کتابخانه دامپزشکی با ۴۰ % بیشترین مطابقت و کتابخانه مدیریت با صفر درصد کمترین مطابقت با استاندارد نیروی انسانی متخصص را دارا می باشند . به طور کلی ، از نظر نیروی انسانی متخصص ، کتابخانه های بررسی شده ، ۱۳٫۳۶ % با استاندارد کتابخانه های دانشگاهی ایران مطابقت دارند.
نتیجه ای که از تجزیه و تحلیل داده ها برای کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ، به دست آمد، بی معناست . عدم معنا داری به این مفهوم می باشد که کتابخانه های حاضر در پژوهش ، با هم اختلاف سطح زیادی داشته و یا برخی از آنها از مینیمم فراوانی قابل قبول ، در سطح پایین تری قرار دارند . به تعبیری دیگر ، لازم است برای افزایش سطح استاندارد سوم در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ، تدابیری مناسب اندیشیده شود .
۵-۱-۴ : سوال چهارم ، میزان مطابقت مجموعه ی منابع موجود در کتابخانه های دانشکده های دانشگاه آزاد واحد کرج ، با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران تا چه اندازه است ؟
برای پاسخ به این پرسش ، ۱۲ سوال در پرسشنامه مطرح شده بود . بررسی پاسخ های ارائه شده توسط کتابداران ، اینگونه نشان داد که ، در ۹۰ % کتابخانه ها نیازهای بالقوه آموزشی و پژوهشی جامعه دانشگاهی در مجموعه سازی در نظر گرفته شده است ، در ۸۰ کتابخانه ها به منظور ارتقا کیفیت مجموعه ، خط مشی و راهکار مناسبی وجود دارد ، در ۶۰ % کتابخانه ها امکان استفاده از اینترنت برای کاربران فراهم است ، در ۱۲٫۵ % از کتابخانه های بررسی شده ، تعداد کافی کتابخانه برای استفاده کاربر وجود دارد، در ۶۶٫۶۷ % کتابخانه ها پایگاه های اطلاعاتی مدون سازماندهی وجود دارد ، در ۵۷٫۱۴ % رئیس کتابخانه مسئول گزینش و خرید نهایی کتاب است ، در ۹۰ % کتابخانه ها از منابع روزآمد استفاده می شود ، در ۹۰ % کتابخانه ها مجموعه هر رشته سالیانه بازبینی می شود ، ۱۰۰ % کتابخانه ها آمادگی پذیرش سیستم های کامپیوتری با حفظ یکپارچگی مجموعه را دارند و در ۶۶٫۶۷ % از کتابخانه ها ، تهیه کتاب و نشریه به صورت متمرکز انجام می شود .
در بین کتابخانه های بررسی شده ، کتابخانه های فنی و مهندسی ، مدیریت و حقوق و علوم سیاسی با ۸۳٫۳۴ % بیشترین مطابقت و کتابخانه های تربیت بدنی ، دامپزشکی و ادبیات و روانشناسی با ۵۸٫۳۳ % کمترین مطابقت با استاندارد را دارا می باشند .
از نقطه نظر کمی نیز ، با بهره گرفتن از روابط موجود برای تعداد استاندارد مجموعه ، کتابخانه الهیات با ۴۷٫۶۷ % دارای بیشترین مطابقت با استاندارد و کتابخانه علوم پایه با ۷٫۰۶ % کمترین میزان مطابقت با استاندارد را دارا می باشند .
نتیجه به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها برای کتابخانه های حاضر در پژوهش ، با معناست . با معنا به این مفهوم که تمامی کتابخانه ها در یک سطح قرار دارند و اگر میانگین کتابخانه ها پایین است ، همه ضعیف و اگر میانگین کتابخانه ها بالاست ، همه قوی هستند . به تعبیری دیگر ، کتابخانه های پژوهش حاضر در یک رنج کلیی در رابطه با استاندارد چهارم قرار گرفته اند.
۵-۱-۵ : سوال پنجم ، میزان مطابقت سازمان دهی منابع در کتابخانه های دانشکده های دانشگاه آزاد واحد کرج ، با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران تا چه اندازه است ؟
برای پاسخگویی به سوال پنجم پژوهش ، ۹ پرسش در پرسشنامه طرح شده بود که بررسی های حاصل نشان می دهد که در ۸۰ % کتابخانه ها امکان دسترسی یکپارچه به فهرستی واحد از تمام موارد موجود برای کاربران وجود دارد ، در ۱۰۰ % کتابخانه ها نظام رده بندی بر اساس یکی از قواعد بین المللی است . در ۷۷٫۷۸ % از کتابخانه های مورد بررسی ، امکان استفاده از فهرست های و پایگاه های کتابشناختی وجود دارد ، در ۲۸٫۵۷ % از کتابخانه ها امکان استفاده از فهرست عمومی به طور همزمان وجود دارد ، در ۲۵ % از کتابخانه ها از برخی منابع ، نمایه نامه تهیه می شود ، در ۱۰۰ کتابخانه ها نظام رده بندی بر اساس نظام رده بندی کنگره است و در هیچ یک از کتابخانه ها از نظام رده بندی NLM استفاده نمی شود .
در بین کتابخانه های حاضر در پژوهش ، کتابخانه تربیت بدنی با ۷۰ % بیشترین و کتابخانه فنی و مهندسی با ۳۰ % کمترین مطابقت با استاندارد را دارا می باشند .
نتیجه به دست آمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده ، بی معناست . عدم معناداری به این مفهوم است که کتابخانه های بررسی شده ، اختلاف زیادی با هم و یا اختلاف زیادی با میانگین فراوانی به دست آمده دارند . به همین منظور ، کتابخانه های جامعه پژوهشی حاضر باید برای رسیدن به میانگین مطلوب اقدامات مناسبی را انجام دهند .

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:31:00 ب.ظ ]