۴-۲-۸-۱-۵- فلاح …………………………………………………………………………………………………………………………………..۶۰
۴-۲-۸-۱-۴- غفران …………………………………………………………………………………………………………………………………۶۰
۴-۲-۸-۲- پیامد منفی………………………………………………………………………………………………………………………………۶۰
۴-۲-۸-۲-۱- جایگزین کردن گروه دیگری………………………………………………………………………………………………۶۰
۴-۲-۸-۲-۱- عذاب الهی ………………………………………………………………………………………………………………………….۶۱
۴-۲-۹- آسیب شناسی………………………………………………………………………………………………………………………………۶۱
۴-۲-۹-۱- دنیاطلبی…………………………………………………………………………………………………………………………………..۶۲
۴-۲-۹-۲- گرایش به مال و قدرت…………………………………………………………………………………………………………….۶۲
۴-۲-۹-۳- راحت طلبی…………………………………………………………………………………………………………………………….۶۲
۴-۲-۹-۴- ترس…………………………………………………………………………………………………………………………………………۶۳
۴-۲-۹-۵- سیاهی قلوب……………………………………………………………………………………………………………………………۶۴
عنوان صفحه
۴-۲-۹-۶- عذر تراشی……………………………………………………………………………………………………………………………….۶۴
۴-۳٫ بخش دوم : دلالت تربیتی
۴-۳-۱- مفهوم شناسی تربیت جهادی……………………………………………………………………………………………………….۶۵
۴-۳-۲- الزامات راهبردی در تربیت جهادی……………………………………………………………………………………………….۶۵
۴-۳-۲-۱- الزامات معرفتی………………………………………………………………………………………………………………………….۶۶
الزام اول: شناخت حداکثری از دین……………………………………………………………………………………………………………..۶۶
الزام دوم : آمیختگی حیات با رنج………………………………………………………………………………………………………………..۶۷
الزام سوم: هدفمندی در سخت کوشی…………………………………………………………………………………………………………۶۸
الزام چهارم: شناخت حق و تقابل همیشگی با باطل……………………………………………………………………………………۶۸
الزام پنجم : نگرش سلسله مراتبی در هدایت و تبعیت…………………………………………………………………………………۶۹
۴-۳-۲-۲- الزامات عملی……………………………………………………………………………………………………………………………..۷۰
الزام اول: مراقبت هماهنگ درون و برون……………………………………………………………………………………………………..۷۰
الزام دوم : پویایی هماهنگ با ضرورت زمانه…………………………………………………………………………………………………۷۱
الزام سوم: اعتدال در طریق…………………………………………………………………………………………………………………………..۷۲
۴-۳-۳- قلمروهای تربیتی جهاد………………………………………………………………………………………………………………….۷۳
تربیت اسلامی: مرحله زمینه ساز………………………………………………………………………………………………………………….۷۳
تربیت اخلاقی: مرحله آغازین……………………………………………………………………………………………………………………….۷۴
تربیت اجتماعی: مرحله عملیاتی………………………………………………………………………………………………………………….۷۵
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۴-۳-۴- نقش مربی در تربیت جهادی………………………………………………………………………………………………………..۷۵
۴-۳-۴-۱- موقعیت های تربیتی………………………………………………………………………………………………………………….۷۷
۴-۳-۴-۱-۱- هجوم (حصارشکنی) …………………………………………………………………………………………………………..۷۷
۴-۳-۴-۱-۲- موقعیت دفاع(حصاربندی) …………………………………………………………………………………………………۷۸
۴-۳-۴-۱-۳- موقعیت هجرت (طرد آگاهانه) ………………………………………………………………………………………….۷۹
۴-۳-۴-۱-۴- تقیه(سکوت آگاهانه) ………………………………………………………………………………………………………….۸۰
فصل پنجم: نتیجه گیری
۵-۱- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………۸۲
۲-۵- بررسی سؤال‌ها و نتیجه‌گیری………………………………………………………………………………………………………….۸۲
۵-۲-۱- یافته‌های پژوهش در رابطه با سؤال اول…………………………………………………………………………………………۸۳
۵-۲-۲-یافته‌های پژوهش در رابطه با سؤال دوم……………………………………………………………………………………….۸۶
عنوان صفحه
۳-۵- پیشنهادها…………………………………………………………………………………………………………………………………………..۸۹
۵-۳-۱- برای کارگزاران تربیتی…………………………………………………………………………………………………………………۹۰
۵-۳-۲- برای پژوهشگران……………………………………………………………………………………………………………………………۹۰
منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۹۱
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل ۴-۱: عناوین کلی مبانی نظری جهاد در قرآن…………………………………………………………………………………..۸۳
شکل ۴-۲: شاخصه های انسان جهادی از نظر قرآن…………………………………………………………………………………..۸۵
شکل ۴-۳: الزامات راهبردی در تربیت جهادی…………………………………………………………………………………………..۸۷
شکل ۴-۴: موقعیت تربیتی مبتنی بر موقعیت جهاد…………………………………………………………………………………..۸۸
شکل ۵-۱: تبیین کلی تربیت جهادی…………………………………………………………………………………………………………۸۶
فصل اول
کلیات تحقیق

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 


. مقدمه

موضوع تربیت، انسان است و برای تربیت انسان نسخه های مختلفی ارائه شده است. مدلهای تربیتی بر اساس نگرش به انسان تنظیم می شود. در این راستا فلسفه تعلیم و تربیت بر اساس نگرش به انسانها، تلاش می کند تا با نگاهی عمیق تر به بنیان اندیشه ها، دستورالعمل و توصیه های تربیتی را استخراج کند. در تربیت اسلامی این مبانی از متون اسلامی گرفته می شود. مفاهیم نهفته در متون اسلامی به ویژه قرآن هنوز برای بسیاری از صاحب نظران امر تربیت ناشناخته است و معمولا دستورات تربیتی بر اساس شناخت ظاهر آیات و روایات ارائه می گردد.
یکی از مفاهیم مذکور در قرآن «جهاد» است. این مفهوم در قرآن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در زمینه های مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی­کاربرد دارد. اما در تحقیقات انجام شده در مورد جهاد از منظر تربیتی به آن توجه نشده است. در مفهوم جهاد، عنصر مبارزه نهفته است و این مبارزه را لزوماً نمی توان به جنگ و قتال فیزیکی تفسیر کرد. زندگی در معنایی، سراسر مبارزه کردن است و آدمی که رفتارش محل تأمل نظریه پردازان تربیتی است، همواره در میدان مبارزه و چالشی برای رسیدن به رشد و کمال است. در دوران کنونی که شرایط حاکم بر دنیا پیچیده تر از گذشته می باشد، چگونگی مبارزه نیز پیچیده شده است.تربیت، مبارزه ای برای رسیدن به تکامل است. مبارزه ای که تلاش جدی را برای رفع موانع در بردارد.
عکس مرتبط با اقتصاد
در این پژوهش تلاش می شود زوایای عمیق جهاد بر اساس آیات قرآن و با رجوع به تفاسیر واکاوی شود و سپس بر اساس مولفه های جهاد، انسان جهادی معرفی شود و بر اساس نوع نگرش به انسان، برنامه تربیتی لازم برای تربیت انسان جهادی استنباط شود. در ادامه و در فصل اول شرح دقیق تر مساله تحقیق بیان خواهد شد.

 

 


شرح و بیان مسأله

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 03:58:00 ق.ظ ]