فرضیه ۴ – چنین به نظر می رسد که ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی باعث رضایت مندی بیشتر ارباب ارجوع میگردد .
۱-۸ متغیرهاتحقیق :

 

 

مستقل :تکنولوژی اطلاعات ، که شامل ارسال لیست اینترنتی و پرداخت حق بیمه اینترنتی

وابسته : عملکرد سازمانی ، که شامل کاهش مراجعه حضوری مشتریان به سازمان و افزایش رضایت مندی آنها و کاهش هزینه های سازمان تامین اجتماعی و همچنین کاهش خطای کاربران
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۱-۹تعریف مفاهیم و اصلاحات تحقیق :
تکنولوژی اطلاعات :
تکنولوژی اطلاعات عبارت است از مجموعه ابزارها، ماشینها، دانش، روش و مهارت استفاده از آنها در تولید، دریافت، انتقال، جابجایی، ذخیره، پردازش، آماده سازی، گزارش گیری، پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات، از ساده ترین تا پیشرفته ترین مراحل اطلاعاتی.
با توجه به کاربرد کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری در برآورده کردن شرایط فوق الذکر، امروز، فناوری اطلاعات را نقطه تلاقی سخت افزار، نرم افزار و شبکه های کامپیوتری می دانند. با اینحال مجموعه ای از قوانین و پروتکلهای ارتباطی و سیستمهای جانبی کامپیوتر و مهارتها و روش های بهره برداری و ارتباطی در کاربری کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری در این تعریف مستتر هستند و تناقضی بین دو تعریف وجود ندارد.
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
بر اساس آنچه گفته شد، در تعریف امروزی از تکنولوژی اطلاعات، سه عامل اصلی وجود دارند که تلاقی این سه عامل می توان تکنولوژی اطلاعات را تعریف نمود: نرم افزار ، سخت افزار ، شبکه ارتباطی
در حقیقت با بهره گرفتن از تکنولوژی اطلاعات تلاش می کنیم تا به اطلاعات مناسب برای بهره مندی در لایه های مختلف سازمانی دست یابیم. بر این اساس، مشخصه های اطلاعات مناسب را به صورت زیر تعریف می کنیم:
اطلاعات مناسب به اطلاعاتی اطلاق می شود که دارای جمیع مشخصات زیر باشند:
• دقیق
• به هنگام
• مرتبط
• معتبر
• صحیح
• در دسترس
ارزیابی عملکرد :
مدیریت سازمان ها بدون توجه به عملکرد آنها امکان پذیر نیست . برای اندازه گیری عملکرد سازمان ها نیاز به یک سیستم دقیق و کار آمد می باشد که از آن به عنوان سیستم اندازه گیری عملکرد نامبرده می شود .برای اندازه گیری عملکرد ،تعاریف مختلغی ارائه شده است که هر کدام از جنبه خاصی از جنبه خاصی به این موضوع نگریسته است اما تعریف کوتاه و کاملی از این سیستم را می توان به این شکل زیر ارئه کرد :
یک سیستم اندازه گیری عملکرد ، میزان دستیابی سازمان به به اهداف از پیش تعیین شده را از طریق اندازه گیری مجموعه ای از شاخص ها تعیین می کند .
نکات اساسی یک سیستم اندازه گیری عملکرد شامل موارد در پی آمده است
-اهداف واضح ،واقع گرا و قابل سنجش که از ماموزیت سازمانی و برای مدیریت و برنامه ریزی نشئات می گیرند .
-اندازه گیری عملکرد برای سنجش میزان دستیابی به ماموریت و اهداف .
-داده های درست تکرار پذیر و قابل قبول .
-سیستم بازخورد برای پشتیبانی و بهبود مستمر فرایند های سازمان (طیب زاده ،۱۳۸۴ ،۴۱ )

مدیریت اطلاعات :
مدیریت اطلاعات در یک سازمان، توانایی سازمان در ایجاد، نگهداری، بازیابی و توزیع اطلاعات صحیح و به هنگام در بین افراد مورد نظر با حداقل هزینه و مناسبترین جهت تصمیم گیری است. سازمان اطلاعات را به منظور هماهنگی اقتصادی و اثر بخش در تولید، کنترل، نگهداری و بازیابی و توزیع اطلاعات از منابع داخلی و خارجی در جهت ارتقاء عملکرد خود انجام می دهد. (Best, 1988, 13-24)
عکس مرتبط با اقتصاد
تعاریف فوق به صورت محدود مدیریت اطلاعات را در نظر گرفته است، زیرا به ویژگیهای اطلاعات، محتوا، مالکیت، نحوه ارایه، ابزارهای نگهداری، پرورش و سایر عناصر توجه نشده است. بنابراین می توان گفت که مفهوم اصلی مدیریت اطلاعات با به کارگیری فناوری های اطلاعات نوین دچار گسترش معنایی گردیده است و به کلیه امور مربوط به نحوه جذب، ایجاد، نگهداری، پرورش و بازیابی و توزیع اطلاعات و نقش آن در ایجاد برتری رقابتی در سازمان مرتبط می شود.
از طرفی، اطلاعات مانند سایر منابع سازمان: مواد، سرمایه، منابع انسانی و فناوری، یک منبع با اهمیت است. بنابراین مانند سایر منابع بایستی به درستی مدیریت شود. فناوری اطلاعات نیز دائما در حال تغییر و دگرگونی است، لذا به منظور استفاده موثر و کارآ باید اداره و مدیریت شود. (صرافی زاده، ۱۳۸۶، ۴۴،)
سازمان تامین اجتماعی :
سازمان تامین اجتماعی با گسترده ترین حجم تعهدات و خدمات حمایتی و بیشترین سطح ارتباطات با بدنه جمعیتی کشور ،بزرگترین نهاد در عرصه بیمه های اجتماعی محسوب می شود .جمعهیت تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر بیمه شده اصلی و نزدیک به دو میلیون و پانصد هزار نفر بازنشسته و مستمری بگیر است که با در نظر گرفتن افراد خانواده بیمه شدگان ، این سازمان با حدود ۴۵ میلیون نفر بیمه شده اصلی و تبعی یکی از پر حجم ترین گردش های مالی را دارا می باشد .سازمان تامین اجتماعی با اتکا بر ساختار عمومی و غیر دولتی ، هویتی اجتماعی و اقتصادی دارد و آرمان آن دستیابی به سازمانی است دانش مدار ،کارآمد ، پایدار ،امانتدار و پاسخگو ، که از طریق ارتقای کیفیت زندگی و بهبود سطح معیشت و سلامت بیمه شدگان و خانواده آنان در جهت اعتلای کرامت انسانی و کمک به تحقق عدالت اجتماعی گام بر می دارد .رویکرد سازمان در نیل به اهداف خود ، بر پایه بهبود تعاملات با شرکای اجتماعی و مشارکت سه جانبه بیمه شدگان ، کارفرمایان و دولت استوار است. خدمات و حمایت های سازمان تامین اجتماعی در دو بخش اصلی بیمه ای و درمانی و با پشتیبانی فعالیت های اقتصادی استوار است .شبکه بیمه ای سازمان تامین اجتماعی بیش از ۱۸ مورد خدمات و حمایت های کوتاه مدت و بلند مدت به بیمه شدگان اعم از شاغل و بازنشسته را از طریق ۵۶۰ شعبه بیمه ای در سراسر کشور ارائه میدهد
که ۹ خدمت عمده شامل مستمری بازنشستگی ، مستمری از کار افتادگی، مستمری فوت برای بازماندگان ، غرامت ایام بیکاری ، درمان ، غرامت ایام بیماری ، اروتزو پروتز ، کمک هزینه ازدواج ، هزینه سفر می باشد .

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

کارفرمایان :

-تعریف نظری :کارفرمای شخص حقیقی یا حقوقی است که بیمه شده به دستور و یا به حساب او کار می کند .کلیه کسانی که به عنوان مدیر یا مسئول ، عهده دار اداره کارگاه هستند ،نماینده کارفرما محسوب می شوند .و کارفرما مسئول انجام کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذبور در قبال بیمه شده به عهده می گیرند .(همان ،ص ۲۲ )

-تعریف عملیاتی :در این تحقیق منظور از کارفرما، اشخاصی است که مسئولیت انجام تعهدات بیمه شده را در قبال سازمان تامین اجتماعی به عهده دارد .

فصل دوم :
مبانی نظری
۲-۱ مقدمه
در حال حاضر دانش و دستاوردهای علمی بشر تا جایی پیش رفته که کمتر موضوعی می توان یافت بوسیله دانشمندان و محققین بدان توجه نشده باشد ، به عبارتی دیگر ، در موضوعاتی که برای تحقیقات انتخاب می شود ، می توان تحقیقات مشابهی را یافت نمود و از نتایج این تلاش ها در جهت حل مسائل جدید بهره برد . از طرفی حاصل این دستاوردها ، نظریه ها و تئوری هایی می باشد که در زمینه های گوناگون ارائه شده و می تواند مبنای نظری و عقلانی را برای تحقیق در حال انجام ، فراهم آورد . بنابر این مطالعه تحقیقات انجام شده در گذشته در خصوص تامین اجتماعی و تکنولوژی اطلاعات نیز ، از این قاعده مستثنی نبوده و می تواند ما را در انجام تحقیق حاضر و ارائه مبانی نظری مورد نیاز کمک شایانی نماید .
در این فصل سعی می شود ابتدا مبانی نظری تحقیق مورد بررسی قرار گیرد ، سپس پژوهش های خارجی و داخلی مشابه و مربوط به تحقیق حاضر ، مطرح شود و پس از نقد این پژوهش ها ، چهارچوب نظری تحقیق ارائه گردد .
۲-۲مبانی نظری تحقیق
در این بخش مبانی نظری تامین اجتماعی و سپس مبانی نظری تکنولوژی اطلاعات به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرد .
۲-۲-۱ مبانی نظری تامین اجتماعی
دولت ها و دانشمندان اجتماعی به این نتیجه رسیده اند که توسعه پایدار سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی هر کشوری با سطح و کیفیت تامین اجتماعی در آن کشور رابطه مستقیم و جدایی ناپذیر دارد . البته تامین اجتماعی مفهومی جدید و متعلق به عصر حاضر نیست و می توان پیدایش آن را به شکل گیری نخستین اجتماعات انسانی و جوامع مدنی و تاسیس دولت در جوامع مختلف مربوط دانست ؛ به نحوی که انسان ها از همان آغاز ، بنا به طبیعت انسانی و خلق و خوی اجتماعی خود نمی توانستند نسبت به رنج ، محرومیت ، بیماری و از کار افتادگی هم نوعان خویش بی تفاوت باشند ؛ لذا نخستین حمایت های اجتماعی را باید در نوع دوستی و کمک های انسان ها به یکدیگر جستجو کرد ، پدیده ای که تا به امروز نیز در بیشتر جوامع بشری باقی است .(پلو ،۱۳۷۹ ،ص ۵۰ )
از طرفی در فلسفه” ارسطو”از دو نوع عدالت اجتماعی سخن رفته است ؛ عدالت تنبیهی ، که هدفش مجازات تمام کسانی است که قوانین و مقررات را رعایت نمی کنند و عدالت توزیعی ،که عبارت است از رعایت تناسب میان مسئولیت ها و افتخارات و شایستگی ها و کوشش هایی که که هر فرد انجام می دهد .(نظری ،۱۳۸۳ ،ص ۶۸ )
ارسطو در زمینه دخالت دولت در توزیع عادلانه ثروت، نقش های مختلفی را برای دولت در نظر می گیرد تا زمینه برای توزیع برابر امکانات فراهم آید .زمینه های دخالت دولت شامل نقش باز توزیعی از طریق نوعی مالیات و پیشگیری از تجمع ثروت از طریق قانون گذاری است .اصطلاح “عدالت اجتماعی ” امروزه عموما مترادف با آنچه در گذشته “عدالت توزیعی “نامیده می شود به کار می رود .(پلو ،۱۳۷۹، ص ۵۲ )
مبانی نظری با “تئوری دموکراسی در بر گیرنده حق مالکیت “و “سرمایه داری مبتنی بر دولت رفاه ” گسترش می یابد ، به نحوی که هر دو ، حق مالکیت خصوصی در زمینه سرمایه های تولیدی را به رسمیت می شناسد اما تفاوت عمده این است که در دموکراسی در بر گیرنده حق مالکیت ، برای گسترش مالکیت ثروت و سرمایه ،زندگی سیاسی به دست بخش کوچکی از جامعه ، اداره می شود .بر عکس ،در سرمایه داری مبتنی بر دولت رفاه اجازه می دهد که طبقه کوچکی ، تقریبا انحصار ابزارهای تولید را در اختیار داشته باشد .در سرمایه داری مبتنی بر دولت رفاه ، هدف این است که همه از حد اقل زندگی آبرومندانه برخوردار شوند ؛ یعنی ،نیازهای اساسی شان برآورده شوند و از مصونیت معینی علیه حادثه و بد بیاری برای مثال ، غرامت بیکاری و مراقبت های بهداشتی ، بهره مند شوند .(رالز ،۱۳۸۳ ،ص ۳۰ )
به این ترتیب دولت رفاه ،اساسا سازماندهی “کمک های اجتماعی “و نیز اجرای “برنامه های تامین اجتماعی “را بر عهده دارد .منظور از کمک های اجتماعی ، انواع و اقسام خدمات و کمک هایی است که در جامعه مدرن بر حسب پیدایش برخی نیاز های اجتماعی و سیاسی جدید اهمیت پیدا کرده است و اجرای آنها اغلب از دولت ، به دلیل پر هزینه بودن و فقدان سود تجاری و در نتیجه عدم علاقه مندی سرمایه گزاری خصوصی به فعالیت در این زمینه مانند کالای عمومی ، انتظار می رود .(پلو ،۱۳۷۹ ، ص ۵۴ )
Aristotle
John rawls
Social aids
Social security programs
مراد از تامین اجتماعی نیز برنامه هایی است که به طور کلی به منظور کاهش مخاطرات در زندگی و حمایت از افراد جامعه صورت می پذیرد . در رویکرد کلی تامین اجتماعی دلالتی کم و بیش مشابه به کمک های اجتماعی دارد و منظور از آن کلیه سیاست های اجتماعی و برنامه هایی است که با پرداخت پول و ارائه خدمات و بیمه های اجتماعی و تامین خدمات درمانی رایگان کم هزینه ، مردم را در برابر کاهش یا قطع درآمد حاصل از بیکاری ، پیری ، بیماری و از کار افتادگی و تامین معاش افراد خانواده پس از فوت سرپرست ، حمایت کند .در این برنامه ها در کنار پیری که یک فرایند طبیعی و اجتناب نا پذیر است ، به طور معمول چهار گروه از مخاطرات مورد توجه قرار می گیرند که از این قرارند :

 

 

از کار افتادگی ، که ریشه در حوادث و بیماری دارد.

بیکاری ناخواسته و غیر ارادی .

فشار اقتصادی و اجتماعی ناشی از بزرگ بودن اندازه خانواده .

بیماری ها ، بویژه بیماری های واگیر دار ، که موجب به خطر افتادن سلامت جامعه و بروز بی سامانی اجتماعی می شود .

به این اعتبار موضوع تامین اجتماعی ،مقابله با آثار و نتایج چهار نوع رنج اجتماعی مشترک تاریخ بشر ، یعنی بیکاری ،بیماری ، بی چیزی و فقر ، بی قدرتی و ضعف می باشد .از انجا که بیکاری منشا فقرو بی قدرتی و در مواردی نیز بیماری است ، مقابله با آن در چارچوب پذیرش مسولیت فراهم سازی شرایط برای گسترش فرصت های اشتغال از طریق دولت ، یکی از مهم ترین وظایف دولت های رفاه تلقی شده است .(همان ،ص ۵۶ )

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 03:03:00 ب.ظ ]