۲-۶-۱ تحقیقات داخل کشور
تحقیقات در زمینه بازاریابی عمومی
پی بردن به نظر مصرفکنندگان درباره محصول یکی از بخشهای مهم تحقیقات بازاریابی در کشورهای پیشرفته است. با توجه به اهمیت این قسمت، فعالیتهای مرتبط با تحقیقات بازاریابی در ایران، موجب بالا رفتن کیفیت محصولات تولیدی شده و امکان ارائه خدمات به شکل مناسبتری را فراهم می آورد.
در ایران تحقیقات متعدد و متنوعی در ارتباط با مفاهیم مختلف و کاربردی در حوزه عمومی بازاریابی صورت گرفته است که از آن جمله میتوان به تحقیقات و پایاننامههایی اشاره نمود، که در طی سالیان اخیر توسط دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در رشته مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی و رشته تربیت بدنی با گرایش مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی صورت گرفته است. با توجه به حجم و تعداد بالای این تحقیقات و پژوهش های انجام شده، در ادامه به مرور و بررسی عنوان، نام محقق و سال انجام چند مورد از مهمترین تحقیقات صورت گرفته در این زمینه که با مفاهیم آمیخته بازاریابی عمومی مرتبط میباشد، پرداخته میشود:
“رویکردی جدید به آمیخته بازاریابی اینترنتی” عنوان مطالعهای است که باقری کنی در سال۱۳۸۴ انجام داده است. در این مطالعه محقق در صدد شناسایی تغییرات آمیخته بازاریابی است تا از این رهگذر بتوان از مزایای رقابتی دنیای الکترونیک بهره برد. با این توجه، مولفین با در نظر قرار دادن دو بعد چرخه عمر محصول و بلوغ مشتری، به طراحی مدل مفهومی آمیخته بازاریابی اینترنتی پرداختند. در این مدل، ۶ مولفه جمع آوری اطلاعات، محصول، قیمت، ارتباطات، توزیع و علامت تجاری شرکت به عنوان مولفههای آمیخته بازاریابی اینترنتی شناسایی گردید(باقری کنی، ۱۳۸۴).
“نقش آمیخته تبلیغات و بازاریابی در افزایش فروش بیمه اتومبیل در سالهای ۱۳۷۰-۱۳۷۵” عنوان پژوهشی است که، باباپور در سال ۱۳۷۷ به انجام رسانیده است. هدف از انجام این تحقیق بررسی و شناسایی مهمترین عوامل موثر تبلیغاتی و اقدامات بازاریابی موثر در فروش هرچه بیشتر بیمه اتومبیل میباشد (باباپور، ۱۳۷۷).
“بررسی تطبیقی نظرات مشتریان و مدیران شعب بانک رفاه در زمینه رابطه عوامل آمیخته بازاریابی خدمات با جذب مشتری” عنوان پژوهش دیگری است که در سال ۱۳۸۱ توسط خفتان پژوه انجام شده است. هدف از انجام این تحقیق بررسی تفاوتهای میان دیدگاه های مشتریان و مدیران شعب بانک رفاه در رابطه با عناصر آمیخته بازاریابی خدمات (محصول و یا خدمت، مکان، ترویج، قیمت، کارکنان، داراییها و امکانات فیزیکی) عنوان میگردد (خفتان، ۱۳۸۱).
“شناسایی و رتبهبندی مهمترین عناصر آمیخته بازاریابی به فروش خرده فروشان محصولات یک و یک از نظر خرده فروشان این محصول در تهران بزرگ” عنوان مطالعهای است که در سال ۱۳۸۱ توسط نصیری در دانشگاه تهران صورت گرفته است. بر مبنای این مطالعه و بر اساس یافتههای این تحقیق تمامی عناصر آمیخته بازاریابی برای محصول مورد اشاره از اهمیت بالایی برخوردارند ولی برخی از این عناصر نظیر قیمت و توزیع محصول از نظر مصرف کنندگان از اهمیت بالاتری برخوردار میباشند (نصیری، ۱۳۸۱).
“طراحی یک الگوی برنامهریزی و پیشبرد فروش به منظور تعیین آمیخته پیشبرد فروش مناسب برای شرکتهای ارائه کننده خدمات نرمافزاری سازمانی” عنوان مطالعه دیگری است که عسکری در سال ۱۳۸۴ در دانشگاه تهران انجام داده است. محقق در این مطالعه در پی ارائه الگوی برنامهریزی پیشبرد فروش به صورت مقدماتی و تعیین محتوای برنامه پیشبرد فروش و مراحل و اقدامات لازم در هر مرحله جهت برنامهریزی برای اجرای دقیق آن میباشد. درنهایت سعی بر آن شد که الگوی نهایی تهیه شده تمامی اقدامات لازم را در برگیرد، و تا جایی که امکان داشته باشد از قابلیتهای اجرایی لازم جهت برنامهریزی پیشبرد فروش در شرکتهای مورد نظر برخوردار باشد (عسکری، ۱۳۸۴).
تحقیقات در زمینه بازاریابی ورزشی
مرور و بررسی ابتدایی درارتباط با تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در حوزه بازاریابی ورزشی مؤید این واقعیت است که در این زمینه تحقیقات و مطالعات بسیار انجام شده است که از آن جمله می توان به پایاننامهها، رسالهها و مطالعات دانشگاهی که در این ارتباط صورت گرفته است اشاره نمود، در ادامه به بررسی چند مورد از مهمترین آنها پرداخته میشود.
“بررسی وضعیت بازاریابی ورزشی از طریق اینترنت در ایران با تاکید بر عناصر(۴P)” عنوان پژوهشی است که توسط یوسفی در سال ۱۳۸۵ انجام شده وهدف از این پژوهش، بررسی میزان تاثیر اینترنت بر آمیخته بازاریابی ورزشی )محصول، توزیع، ترویج و قیمت( و نیز اولویت بندی تاثیر اینترنت و امکانات آن بر عناصر آمیخته بازاریابی ورزشی در وضعیت های جاری و مطلوب از دید کارشناسان و بازاریابان ورزشی بوده. لذا پژوهشگران در این پژوهش درصدد بررسی این موضوع بودن که در وضعیت کنونی، بازاریابان محصولات و فراورده های ورزشی تا چه حد از رسانه تعاملی و فراگیر اینترنت در فعالیت های بازاریابی خود سود می برند و در وضعیت آرمانی و مطلوب وضع چگونه خواهد بود؟ بر اساس یافته های پژوهش، از دید کارشناسان و خبرگان ورزشی به صورت منفک و جدا از هم، تفاوت معنی داری مبنی برتاثیر اینترنت بر هر یک از عناصر چهار P (محصول، قیمت، مکان، ترویج)[۶] بین نظرات کارشناسان و بازاریابان وجود ندارد(یوسفی، ۱۳۸۵).
“بررسی موانع درون سازمانی بازاریابی مؤسسه های ورزشی ایران” عنوان پژوهشی است که توسط آقازاده در سال (۱۳۸۵) در ارتباط با موانع درونی و موانع بیرونی موثر در توسعه بازاریابی موسسات ورزشی و با تاکید بر موانع درونی صورت گرفته است، که موانع درونی مؤسسه های ورزشی در قالب موانع مربوط به) مدیریت (۵ مؤلفه،) اهداف و راهبرد (۳ مؤلفه، )نظام بازاریابی) ۶ مؤلفه،) فرهنگ سازمان( ۳مؤلفه، )کارکنان (۳ مؤلفه، و) ساختار سازمانی (۳ مؤلفه شناسایی شدند. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که از نظر خبرگان، کلیه مؤلفه ها به عنوان موانع بالقوه توسعه بازاریابی در مؤسسه های ورزشی کشور مورد تایید بوده، اغلب از وضعیت نامساعد و بازدارنده ای در فضای کسب و کار ایران برخوردارند و اولویت زیادی برای رفع سریع این موانع در راستای توسعه ورزش عمومی، تخصصی و قهرمانی در سطح کشور و بین المللی وجود دارد(آقازاده، ۱۳۸۵).
“عوامل مهم در بازاریابی گردشگری ورزشی در ایران” عنوان پژوهشی است که هنرور و همکاران در سال ۱۳۸۵ به انجام رسانیده اند، این محققان اهداف خود را از انجام این پژوهش اینگونه بیان می دارند، که با بررسی نظرات مدیران، ورزشکاران و دست اندرکاران امر گردشگری و ورزش درباره بازاریابی گردشگری ورزشی و نیز مرور یافته های حاصل از پژوهش های مختلف در زمینه گردشگری ورزشی و تطبیق این یافته ها با شرایط و ویژگی های ایران عوامل مهم در بازاریابی گردشگری ورزشی شناسایی شد و راهکارهایی در این زمینه مطرح گردید. نتایج نشان داد از دیدگاه آزمودنی ها، علاقه به فرهنگ، هنر، معماری و مکان های باستانی؛ بازاریابی و خدمات مناسب آژانس های گردشگری؛ وجود تفریحات شبانه در کشور میزبان؛ و … از عوامل مهمی اند که بازاریابان گردشگری ورزشی باید در انتخاب بازارهای هدف و تهیه آمیزه های بازاریابی به آنها توجه کنند. همچنین، لزوم توجه به نیازهای مختلف گردشگران و برنامه ریزی درازمدت در بازاریابی گردشگری ورزشی از دیگر نتایجی است که در بسیاری از پژوهش ها بر آنها تاکید شده است. در تمام موارد و عوامل شناسایی شده در این پژوهش و سایر پژوهش ها، نقش مدیریت علمی در موفقیت در برنامه های بازاریابی بسیار مهم است. در انتهای مقاله، راهکارهایی برای بازاریابی اثربخش گردشگری ورزشی مطرح شده است(هنرور، ۱۳۸۵).
تصویر درباره گردشگری
“تحلیل سیاست خصوصی سازی در ورزش کشور با تأکید بر ورزش قهرمانی” عنوان رسالهای است که در سال ۱۳۸۳ توسط رضوی به رشته تحریر درآمده است. دراین تحقیق، محقق آهنگ رشد و ضرورت خصوصی سازی در جهت منطقی کردن ساختار اقتصادی جوامع، کاهش بار مالی دولتها ،افزایش کارایی ،گسترش فعالیتها و اشتغال زایی و استفاده کارامد از امکانات و منابع توصیه کرده و یادآور شده که مهمترین هدف خصوصی سازی، تمرکز زدایی در اقتصاد و جلب مشارکت بیشتر مردم در فعالیتهای تولیدی، خدماتی و ارتقاء رشد اقتصادی در هر کشور میباشد. بررسی تجارب ملل از اعمال سیاست خصوصی سازی و بهرهمندی از آن در جهت درآمد زایی و کاهش بدهیها و قروض بنگاههای دولتی در نزد دولتهای انگلستان، آلمان، آرژانتین، مکزیک و … مؤید این واقعیت میباشد. در این پژوهش ابزار اصلی جمعاوری دادهها پرسشنامه محقق ساختهای است که در میان مدیران ورزشی کشور توزیع شده است. نتایج تحقیق در هشت محور اصلی متمرکز شده که این محورها عبارتند از: ضرورت خصوصی سازی در ورزش ، هماهنگی اصول خصوصی سازی با تحولات ورزشی، تأثیر خصوصی سازی بر کارایی ورزشی، تأثیر خصوصی سازی بر اصلاح ساختار ورزش، تأثیر خصوصی سازی بر افزایش بهرهوری، تأثیر براصلاح قوانین و مقررات بهرهوری، خارج شدن تمرکز ورزش قهرمانی از بخش دولتی به غیر دولتی ،انتقال ورزش قهرمانی از سازمان تربیت بدنی به کمیته ملی المپیک. نگاهی گذرا به هریک از محورهای مورد اشاره مؤید این واقعیت است که، خصوصی سازی و محورهای مختلف آن از تأثیرات عمیق و قابل ملاحظه ای در راستای تبیین و اجرای استراتژیهای مختلف در میان سازمانهای ورزشی برخوردار میباشد (رضوی، ۱۳۸۳).
عکس مرتبط با اقتصاد
“بررسی تطبیقی شیوههای بازاریابی ورزش دانشگاهی ایران و ترکیه” عنوان پژوهش دیگری است که توسط محرمزاده در سال ۱۳۸۲ و با هدف بررسی شیوههای بازاریابی دانشگاهی با رویکردی تطبیقی میان دانشگاههای ایران و ترکیه انجام شدهاست. در راستای تحقق این هدف، محقق در مطالعه خویش موارد مختلفی را در ارتباط با شیوههای بازاریابی ورزش دانشگاهی در این دو کشور مورد بررسی قرار داده است که از آن جمله میتوان به بررسی تولید ناخالص داخلی و سهم ورزش، شناخت وضعیت عرضه و تقاضای خدمات ورزش دانشگاهی، مطالعه صنعت ورزش و مطالعه اجزای آن در این کشورها، بررسی ارتباط میان تبلیغات و بازاریابی ورزشی، تعیین شرایط مکان یابی ارائه خدمات ورزش دانشگاهی، شناخت نقش رسانههای گروهی ، تماشاگران و حامیان مالی در بازاریابی خدمات ورزشی ، مطالعه فرصتهای ممکن در زمینه بازاریابی توریسم ورزشی و بررسی نقش بازاریابی ورزشی در مدیریت سازمانهای ورزشی اشاره کرد، که محقق برمبنای این بررسی ها به نتایج و دستاوردهای نسبتا جدیدی دست یافته و توصیههای مختلفی را در این زمینه ارائه نموده است (محرم زاده، ۱۳۸۲).
“وضعیت و روش بازاریابی ورزشی در ایران و چند کشور منتخب و ارائه الگوی کاربردی” عنوان مطالعه ای است که جمشیدیان در ارتباط با بررسی جنبه های مختلف بازاریابی ورزشی در ایران در سال ۱۳۸۵ انجام داده است. در این مطالعه محقق سعی در بررسی روشهای به کار گرفته شده بازاریابی ورزشی در ایران و مقایسه این روشهای مورد استفاده با روشهای مورد استفاده در سایر کشورها می نماید. بر این اساس و به دنبال مطالعات مقدماتی انجام شده توسط محقق ۲۰ مورد از روشهای بازاریابی در کشورهای منتخب (آمریکا، انگلستان، ایرلند شمالی، کانادا و استرالیا) مورد شناسایی قرار میگیرد. نتایج حاصل از بررسی های صورت گرفته نشان میدهد که از این ۲۰ مورد سه مورد از آنها در ایران مورد توجه و استفاده چندانی قرار نمیگیرد. که عبارتند از مشارکت سهامداران و سرمایهگذاران، توریسم ورزشی، و تشکیل کلاسهای آموزشی ورزشیمختلف برای مردم. همچنین بر اساس بخش دیگری از یافتههای این بررسی از نظر مدیران ورزشی در کشور ما اولویت های اصلی در استفاده از شیوههای نوین بازاریابی ورزشی به ترتیب شامل، حق پخش تلویزیونی، حمایتهای مالی (اسپانسرشیپ) و برگزاری همایشهای علمی ورزشی میباشند (جمشیدیان، ۱۳۸۵).
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
“تحلیل و مدل سازی آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور با رویکرد تصمیم محور” عنوان رساله ای است که معماری در سال ۱۳۸۶ در دانشگاه تهران به انجام رسانیده است. در این تحقیق محقق، اقدام به مدل سازی آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور با روش تحلیل مسیر نموده است. همچنین، با بهره گرفتن از تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل پنهان در آمیخته بازاریابی ورزش کشور شناسایی گردیده است. در الگوی اکتشافی آمیخته، کلیه متغیرهای تبیین کننده و بارهای عاملی متغیرهای هر عامل، محاسبه و مهمترین متغیرها در هر عامل، برای تصمیم گیری مدیران معرفی شدهاند. با بهره گرفتن از نتایج این تحلیلها آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور مدلسازی شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که هشت عامل در تبیین آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور نقش دارند؛ که از میان این هشت عامل ، عامل قدرتهای حاکم بر بازار، حمایت مالی، مدیریت قیمتگذاری، و مدیریت ترویج و متغیرهای تبیین کننده هریک از عوامل چهارگانه فوق، به عنوان متغیرهای مستقل برای دستکاری مدیران؛ دو عامل مدیریت فرایند و مدیریت روابط عمومی و متغیرهای تبیین کننده هریک به عنوان متغیرهای واسط و دو عامل مدیریت نشان و مدیریت مکان به عنوان متغیرهای پاسخ در مدل شناسایی شدهاند. این محقق همچنین بنا به دلایل ذیل مدل مورد اشاره را دارای بیشترین میزان تناسب و کارایی با دادههای ورزش کشور بر میشمارد:
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
این مدل بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی ساخته شدهاست و بر حسب انتظار بیشترین تناسب را با دادههای ورزش کشور دارد.
این مدل در مقایسه با سایر مدلها و به علت در نظر گرفتن هشت عامل، اطلاعات بیشتری را درباره اثرات متغیرها داشته، و با معرفی متغیرهای مستقل بیشتر، راهکارهای مدیریتی بیشتری را فراهم می کند (معماری، ۱۳۸۶).
۲-۶ -۲ تحقیقات خارجی
در بررسی تحقیقات صورت گرفته در حوزه سایر کشورها ابتدا به مرور مطالعات عمومی بازاریابی ورزشی و سپس به بررسی مطالعات اختصاصی در ارتباط با هریک از عناصر آمیخته بازاریابی ورزشی به طور جداگانه پرداخته میشود.
تحقیقات در زمینه عمومی بازاریابی ورزشی
” گرایشات اخیر در صنایع ورزشی ژاپن” عنوان تحقیقی است که در سال ۱۹۹۳ در ژاپن صورت گرفته است. آگا[۷] و کیمورا[۸] در این پژوهش به بررسی رشد فزاینده در تقاضا برای خدمات ورزشی در کشور ژاپن میپرداند. این محققین در بیان دلایل این افزایش تقاضا، شواهدی نظیر کاهش ساعات کاری افراد در ژاپن در سالهای اخیر و افزوده شدن به اوقات فراغت مردم ژاپن، تغییرات در سبک زندگی ژاپنیها، افزایش تسهیلات و خدمات ورزشی ژاپن و در نهایت رشد صنعت ورزش در ژاپن را بیان می نمایند.
” استراتژیهای کسب و کار رقابتی برای ورزش” عنوان مقاله ای است که در سال ۱۹۹۴ توسط پروفسور گریسر[۹] با موضوع بازاریابی ورزشی و در نقد کتاب نگاشته شده خانم بروکس[۱۰] که در همان سال چاپ شده بود، به رشته تحریر درآمده است. وی در این مقاله به بررسی مطالب و محتوای کتاب مزبور میپردازد و تحلیلهای عمیق و جامعی پیرامون مفاهیم مطرح شده در کتاب عنوان مینماید. به عنوان نمونه در بخشی از مقاله مطالب مطرح شده در کتاب مورد اشاره توسط نویسنده مطالب روشن با ساختار مشخص و متعادل از لحاظ توجه به مفهوم بازاریابی و مفاهیم ورزشی عنوان میشود و یکی از نقاط قوت آن توجه و تمرکز نویسنده بر خواننده کتاب به عنوان یک مدیر ورزشی اجرایی بیان میگردد. در ادامه، پروفسور گریسر با جزییات بیشتری قسمتهای مختلف کتاب را مورد نقد و بررسی موشکافانه خویش قرار میدهد.
“عکسالعملهای مربوط به آمیخته بازاریابی پیشروان بازار” عنوان مطالعهای است که، در سال ۱۹۹۷ توسط شانکار[۱۱] انجام شده است. دراین مطالعه محقق سعی در برررسی رفتارها و واکنشهای پیشروان بازار بر اساس تغییرات و نوسانات محیط ورزش بر اساس الگوی آمیخته بازاریابی می کند. به اعتقاد شانکار، عکسالعملهای مربوط به آمیخته بازاریابی پیشروان بازار نکته بسیار مهم و تأثیرگذار در دنیای پر رقابت امروزی محسوب میشود، که مطالعه و بررسی آنها میتواند دارای نکات آموزنده فراوان برای سایر سازمانهای ورزشی فعال به همراه داشته باشد. تحقیقات تئوریک گذشته نشان میدهد که پیشروان بازار هم میبایست در بازارهای ایستا و با ثبات و هم در بازارهای رو به رشد فعالیت داشته باشند که در این میان و بر مبنای هر یک از این تصمیمگیریها برنامه ریزی و طراحی هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی میتواند بسیار مهم و تأثیرگذار باشد. این مطالعه هر یک از این موارد را از جنبههای مختلف و به طور کامل مورد تحلیل قرار میدهد.
“شخصی سازی و قابلیت شخصی سازی آمیخته بازاریابی” عنوان مطالعهدیگری است که، لاگ من[۱۲] در سال ۱۹۹۷ به انجام رسانیده است. به اعتقاد این محقق، کسب و کارهای امروزی در جستجوی روشهای اختصاصی طراحی، قیمت گذاری، فروش و تحویل کالاها به مشتریان خویش میباشند. استراتژیهای بازاریابی نیز بیشتر به سمت شخصی سازی و اختصاصی شدن گرایش پیدا کرده است. محقق در این بررسی با بررسی تکتک عناصر آمیخته بازاریابی به تشریح چهارچوب نظری خویش جهت شخصی سازی آمیخته بازاریابی میپردازد و هریک از عناصر آمیخته بازاریابی را بر اساس این چهارچوب مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد. به نحوی که بر اساس شرایط و ویژگی های هر سازمان از ترکیبات مختلف مربوط به عناصرآمیخته بازاریابی استفاده گردد.
“بررسی صنعت ورزش و شناسایی جایگاه نویسندگان مختلف در زمینه بازاریابی ورزشی” عنوان مطالعه دیگری است که شانون[۱۳] در سال ۱۹۹۹ به انجام رسانیده است. به اعتقاد این محقق، علیرغم اینکه صنعت ورزش دوازدهمین صنعت بزرگ در ایالات متحده آمریکا میباشد ولی تنها تعداد معدودی مجلات اصلی و تخصصی علمی در ارتباط با مباحث بازاریابی ورزشی وجود دارد. این موضوع باعث شده که برخی از این نویسندگان مجبور شوند تا بررسیهای خویش را تحت عناوین دیگری نظیر کیفیت خدمات و … ارائه نمایند. محقق در این بررسی، مقالات مختلف را تحت ۱۸ طبقهبندی اصلی، تقسیم بندی مینماید و این گونه بیان میدارد که از میان طبقههای مختلف مقالات بیشترین تحقیقات و بررسیها در زمینه بحث اسپانسرشیپ صورت گرفته است. در نهایت محقق، اقدام به ارائه یک فهرست جامع از مقالات ارائه شده در مجلات آکادمیک مینماید.
“آمیخته بازاریابی الکترونیک” عنوان مطالعهای است که درسال ۲۰۰۰ توسط رابینز [۱۴] در استرالیا صورت گرفته است. محقق در این مطالعه به بررسی ظهور برخی تغییرات در مباحث بازاریابی که منجر به توسعه سریع تجارت الکترونیک گردیده است، میپردازد. بخشی از پژوهش فوقالذکر به تشریح و جستجوی مشخصههای بازاریابی الکترونیک و تأکید بیشتر بر جنبههایی که از تازگی و اهمیت بیشتری برخوردارند میپردازد، و در بخش دیگر محقق به بررسی تأثیرات این موارد در بازاریابی و تأثیرات بر آمیخته بازاریابی شرکتها و چگونگی پیدایش و ظهور عناصر آمیخته بازاریابی الکترونیک در این میان میپردازد و در پایان مطالعه با انجام نتیجه گیریهایی بر اساس مشاهدات مختلف صورت گرفته در ارتباط با نحوه پاسخگویی مدیران نسبت به این تغییرات پایان مییابد.
“بررسی سطح درگیری (پیچیدگی) در انتخاب فعالیتهای ورزشی” عنوان مطالعه ای است که پارک[۱۵] در سال ۲۰۰۱ انجام داده است. این مطالعه بر اساس بررسی های جامعی که توسط آقای پارک در کشور کره جنوبی صورت گرفته به رشته تحریر درآمده است. محقق در بیان دلایل این مطالعه این گونه عنوان مینماید که به علت اینکه اکثر مطالعات و بررسیهای صورت گرفته پیرامون مفاهیم سطح درگیری (پیچیدگی) در دو کشور ایالات متحده آمریکا و کانادا صورت گرفته است، این تحقیق به جستجوی اینکه چنین مفهومی را تا چه میزان میتوان در مشارکتهای ورزشی تفریحی اندازهگیری نمود (در نمونه مورد نظر از مردم کره) و به علاوه به بررسی این مطلب که، این مفهوم در مورد فعالیتهای ورزشی مختلف میتواند متفاوت باشد، میپردازد.
“افزایش بازاریابی در ورزش از طریق برنامه های فرهنگی و هنری، درس هایی از فستیوالهای هنری المپیک ۲۰۰۰ سیدنی” عنوان مطالعه دیگری است که توسط گارسیا [۱۶] در سال ۲۰۰۱ در کشور اسپانیا ارائه شده است. موضوع اصلی این پژوهش پیرامون استفاده از فعالیتهای فرهنگی و هنری در رویدادهای ورزشی میباشد. به اعتقاد محقق فرهنگ و هنر از مقولههای جدانشدنی ورزش میباشند که به طور سنتی به همراه رویدادهای ورزشی مختلف مورد توجه میباشند. در این بررسی برای پرداختن به ابعاد مختلف این موضوع مورد المپیک ۲۰۰۰ سیدنی بررسی و مطالعه گردیده است. با توجه به اینکه برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری در خلال برگزاری مسابقات مختلف به عنوان یکی از مهمترین اجزای آمیخته ترویج در بازاریابی ورزشی مطرح میباشد، بدیهی است که انجام چنین بررسیها و مطالعاتی میتواند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.
“بازاریابی کالجهای ورزشی سیاهپوستان” عنوان مطالعهای است که، جکسون[۱۷] ، لایونز[۱۸] و گودن[۱۹] با هدف بحث و بررسی پیرامون برنامههای بازاریابی برای جذب ورزشکاران سرشناس به کالجهای مخصوص سیاهپوستان در سال ۲۰۰۱ به انجام رسانیدهاند. به همین منظور در این پژوهش پس از مطالعه مبانی نظری و بر اساس متدولوژی مورد نظرمحققین پرسشنامههای تهیه شده و به بخشهای ورزشی سی و دو مورد از این کالجها فرستاده شده است که ۶۳ درصد از آنها به این سؤالات پاسخ گفتهاند. در نهایت و بر اساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل های انجام گرفته محققین مذکور توصیهها و پیشنهادات ارزشمندی جهت هر چه بهتر شدن برنامههای بازاریابی در این مؤسسات ارائه مینمایند.
” تدریس بازاریابی ورزشی” عنوان مطالعهای است که پیتس[۲۰] در سال ۲۰۰۲ انجام داده است. در این مطالعه محقق سعی در ارائه توصیههایی در زمینه نحوه تدریس مباحث مربوط به بازاریابی ورزشی ارائه نموده است. این محقق، در ارتباط با تاریخچه و سیر تکاملی آموزشهای مربوط به بازاریابی ورزشی این طور عنوان مینماید که هر چند اطلاعات بسیار دقیق و ثابت شدهای در این زمینه وجود ندارد ولی اواخر سالهای ۱۸۰۰ میلادی و اوایل سالهای ۱۹۰۰ را به عنوان نخستین سالهای شروع فعالیتهای آموزشی مرتبط با بازاریابی ورزشی عنوان میدارد. در ادامه محقق به بررسی روند تکاملی این موضوع پرداخته و منابع مختلف آموزشی بازاریابی ورزشی را معرفی و مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد. نکته بسیار مهم و مورد نظر پیتس در عرصه بازاریابی ورزشی در این مطالعه، نکتهای است که درجمعبندی نهایی بدان اشاره می گردد به اعتقاد این محقق، تمامی موارد ذکر شده در ارتباط با آموزشهای مختلف در زمینه بازاریابی ورزشی تنها در صورت برخورداری دانشجویان از تجارب عملی و درگیر شدن آنان در مباحث اجرایی می تواند مؤثر و مفید واقع گردد.
“مسائل جاری و مفهوم سازی کیفیت خدمات در صنعت ورزش” عنوان مطالعه دیگری است که توسط کو[۲۱] و پاستور[۲۲] در سال ۲۰۰۴ ارائه شده است. این مطالعه به بررسی مسائل و موضوعات فعلی کیفیت خدمات در صنعت ورزشی پرداخته و یک مدل مفهومی که بر روی ادراکات مصرف کنندگان از کیفیت خدمات در جهت خدمات و سازمانها در صنعت ورزش متمرکز است، میپردازد. در این مدل کیفیت خدمات خود از چهار عضو اولیه تشکیل میگردد، که هر یک از آنها از مؤلفه های فرعی دیگری تشکیل میشوند. این چهار عنصر شامل: ۱ـ کیفیت برنامهها ۲ـ کیفیت تعاملات و ارتباطات ۳ـ کیفیت نتایج ۴ـ کیفیت محیط می باشند.
رویکرد سلسله مراتبی در این مدل به محققان این امکان را میدهد تا رویههای خاص و ویژگیهای خدمات را به ابعاد مختلف این مدل ارتباط دهند. به طورکلی این مدل برای ارائه یک چهارچوب مفهومی جامع برای مدیران و دانشجویان و مشارکت کنندگان ورزشی ارائه میشود.
“ترکیب بازاریابی و ورزش یک مطالعه موردی” عنوان مطالعهای است که ماربر[۲۳]، ویلن[۲۴] و پوسلیوسنی[۲۵] بر مبنای بررسی های صورت گرفته در سال ۲۰۰۵ بر روی تیم یانکیهای نیویورک [۲۶] ارائه دادهاند. محققان در این مطالعه به بررسی چگونگی ترکیب بازاریابی و امور ورزشی در تیم مزبور و پاسخگویی به این سؤال که چرا این تیم از ناظر مالی و دیگر جنبهها موفق میباشد؟ و اینکه چرا این تیم از بلیط فروشی درآمد بالایی کسب نموده و درآمدزایی این تیم از قبل آگهیها و تبلیغات و سایر منابع درآمدی از سایر تیمهای ورزشی آمریکایی بالاتر است. این مطالعه به بررسی اینکه مدیریت تیم چگونه از مفاهیم بازاریابی و عناصر آمیخته آن (۴p) در جهت موفقیت تیم خویش بهره میبرد، میپردازد.
“قدم در راه کسب مدال طلای بازاریابی المپیک” عنوان مطالعهای است که، کرونیک[۲۷] و دالتون[۲۸] به منظور تحلیل وقایع و رویدادهای مختلف مربوط به المپیک آتی که در سال ۲۰۰۸میلادی در کشور چین برگزار میگردد، به انجام رسانیدهاند. به اعتقاد این محققین، در این المپیک شرکتهای چینی و سایر شرکتهای فعال در این رویداد درسهای بازاریابی ارزشمندی از پیشینیان خود فرا میگیرند. انتخاب شهر پکن به عنوان میزبان المپیک باعث شده که شرکتهای داخلی و بینالمللی بسیاری جهت حمایت از این رویدادها ابراز تمایل نمایند. و بر این اساس میبایست کلیه موارد و مسائل مربوط به حمایت کنندگان و تعاملات میان آنان و مسولین برگزاری چنین رویدادها و مسابقات مهمی به درستی و به دقت مورد تحلیل قرار گیرد، در ادامه توصیههای مختلف برای استفاده اثربخشتر حامیان از این رویداد وچگونگی دستیابی آنان به اهداف مورد نظر خویش مورد تحلیل وبررسی قرار میگیرد.نکته بسیار مهم در انجام چنین مطالعاتی را میتوان اهمیت بحث اسپانسرشیپ در رویدادهای ورزشی و توجه به آن در چند سال مانده به برگزاری رویدادی نظیر المپیک توسط محققین مختلف ذکر نمود.
تحقیقات در زمینه عناصر بازاریابی ورزشی
در ادامه به مرور مطالعاتی پرداخته می شود که در هرکدام فقط یکی از عناصر آمیخته بازاریابی به طور مجزا مورد بررسی قرار گرفتهاند.
مروری بر تحقیقات صورت گرفته پیرامون عنصر محصول در آمیخته بازاریابی ورزشی
“تأثیرات فرهنگ و موارد اخلاقی بر جهتگیری مشتریان” عنوان مطالعهای است که، پونز[۲۹] ، لورش[۳۰]، نایک[۳۱] و پرالت[۳۲] در سال ۲۰۰۱ انجام دادهاند. در این مطالعه، فرهنگ و هویتهای اخلاقی به عنوان ساختارهای چند بعدی تشریح شده اند که، تأثیرات آنها بر جهتگیریهای مشتریان و گرایشات آنها به رویدادهای ورزشی مورد اندازهگیری قرار گرفته و قدرت آنها در جهت تأثیرگذاری در شکل دهی گرایشات مشتریان به رویدادهای ورزشی از طریق تجزیه و تحلیل رگرسیون محاسبه شده است. به علاوه این مطالعه صحت ماهیت فرهنگی رخدادهای ورزشی و توسعه بخشهای بازار خاص در میان گروههای فرهنگی را مورد بررسی قرار داده است.
” نقش جنسیت در انتقال مفاهیم تبلیغاتی توسط ورزشکاران حرفهای در ارتباط با محصولات مختلف” عنوان مطالعهای است که، پیتز[۳۳]، پارکز[۳۴] و اسپنسر[۳۵] در سال ۲۰۰۴ به انجام رسانیدهاند. در این مطالعه، نمونه آماری را سفیدپوستان اروپایی، آمریکایی، بین ۱۸ تا ۲۲ سال تشکیل می دادند، متغیرها و عوامل تأثیرگذار مورد بررسی قرار گرفته است، بدین شکل که از مشارکت کنندگان درخواست گردیده که چهره چند تن از ورزشکاران مطرح را ملاحظه نمایند و بر این اساس سؤالات مختلف از آنها پرسیده شده است. سؤالاتی در ارتباط هر ورزشکار و اینکه نظر آنها در ارتباط با محصولات ورزشی مرتبط با رشته آنها چیست؟ و آیا این ورزشکاران میتوانند بر نیات خرید آنان تأثیرگذار باشند؟ نتایج نشان داد که
ورزشکاران مرد با احتمال بیشتری به درستی شناسایی میشوند و آنها توانسته بودند تأثیرات بیشتری بر نیات خرید مشتریان خویش ایجاد نمایند.
“ورزشکاران به عنوان مبلغین محصولات” عنوان پژوهشی است که توسط بوید[۳۶] و شانک[۳۷] در سال ۲۰۰۴ صورت گرفتهاست. به اعتقاد این محققان هر چند امروزه نقش ورزشکاران به عنوان مبلغین محصولات مختلف رو به افزایش است. اما در این زمینه تحقیقات کمی در ارتباط با دیدگاه مصرف کنندگان در مورد این ورزشکاران و عامل تأثیرگذار بر میزان اثربخش این فعالیتها صورت گرفته است و بخصوص اینکه اطلاعاتی محدود در ارتباط با نحوه تعامل و سازگاری سه عامل ورزشکار تبلیغ کننده، محصول و مصرف کننده وجود دارد. بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط ایزی[۳۸] درسال ۲۰۰۳ در این ارتباط سالیانه ارقام بسیار بالایی هزینه میگردد به نحوی که ورزشکاران معروفی نظیر مایکل جردن[۳۹] چیزی در حدود ۳۰ میلیون دلار در سال، لنس آرمسترانگ[۴۰] ۵/۱۶ میلیون دلار در سال و تایگر وودز[۴۱] ۷۰ میلیون دلار در سال بابت صحه گذاری بر محصولات ورزشی و غیر ورزشی دریافت مینمایند.
براساس دیگر آمارهای منتشره توسط مجله اقتصاد ورزش در سال ۲۰۰۲، همچنین شرکتهای آمریکایی برای انجام چنین اموری در سال ۲۰۰۱ جمعاً مبلغ ۸۹۷ میلیون دلار به ورزشکاران، مربیان و دیگر شخصیتهای ورزشی پرداخت نموده اند. در نهایت نتایج حاصل از این بررسی نشان میدهد که صرف نظر از نوع محصول، محصولاتی که هم از لحاظ جنسیت و هم از لحاظ رشته ورزشکار با محصولات تبلیغ شده ارتباط بیشتری داشته باشند، نهایتاً از نظر مصرف کنندگان نیز بیشتر مورد پذیرش قرار خواهند گرفت.
“تأثیرات اینترنت بر توزیع محصولات” عنوان مطالعه دیگری است که، فیلو[۴۲] و فانک[۴۳] در سال ۲۰۰۵ به انجام رسانیدهاند. امروزه اینترنت سریعتر از سایر تکنولوژیها و رسانههای اطلاعاتی و ارتباطی توسعه یافته است، در این راستا کسب و کارهای تجاری نیز به سرعت این رشد را احساس نموده و سعی در راه اندازی و اصلاح و بهبود وب سایتهای خویش به طور مداوم نموده اند. عمده تحقیقات صورت گرفته در ارتباط با تحقیقات بازاریابی اینترنتی بر تحلیلهای محتوایی مورد استفاده در آمیخته بازاریابی سنتی متمرکز است. این مطالعه به بازاریابی اینترنتی از دیدگاه مشتری گرایانه نظر کرده و به سازمانهای ورزشی توصیه مینماید. که چگون محصولات خویش را در محیط مجازی وب به نمایش گذاشته و از چه اصول و قواعدی تبعیت نمایند.
مروری بر تحقیقات صورت گرفته پیرامون عنصر مکان در آمیخته بازاریابی ورزشی
“مکان و بقا در[۴۴]NHL “ عنوان یکی از قدیمیترین تحقیقات صورت گرفته در ارتباط با عنصر مکان از عناصر آمیخته بازاریابی ورزشی است که در سال ۱۹۸۸و توسط جونز[۴۵] و فرگوسن[۴۶] صورت گرفته است. این مطالعه در جستجوی نقش این عنصر در سودآوری و بقای تیمهای شرکتکننده در لیگهای آمریکا، به ارائه یک مدل متناسب با ساختار حرفهای ورزشی برای استفاده در جهت بررسی نقش مکان و سایر عوامل تعیین کننده سودآوری میپردازند. توجه خاص و ویژه در این مدل معطوف به تأثیرات مکان بر روی مخاطبین، قدرت بازار و کیفیت بلند مدت تیمی میباشد. دادههای مورد استفاده در این مطالعه نیز بر اساس دادههای مربوط به این مسابقات در خلال سالهای ۱۹۷۷ و ۱۹۷۸ گرداوری شده است.
” نقش ورزشگاهها و مکان های ورزشی در فرایند اجتماعی شدن افراد” عنوان مطالعه دیگری است که، ملنیک[۴۷] در سال ۱۹۹۳ انجام دادهاست. نتایج حاصل از این بررسی نشان میدهد که، استادیومهای ورزشی در بسیاری از کشورها به طور فزایندهای در ارتباط با فرایند اجتماعی شدن افراد، مهم و با اهمیت گردیدهاند به عنوان نمونه جامعه چند پاره آمریکایی در حال حاضر، باعث شده که خیلی از این افراد خویش را تنها و نیازمند معاشرات و تعاملات اجتماعی احساس نمایند. که در این میان حضور در مکانهای ورزشی به علت مشخصهها و ویژگیهای خاص این مکانها میتواند بسیار حائز اهمیت باشند.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
“افزایش تمرکز بر مکان درآمیخته بازاریابی خدمات ورزشی” عنوان مطالعه ای است که توسط، وستربیک[۴۸] و شیلبوری[۴۹] در سال ۱۹۹۹ ارائه گردیده است. این مطالعه سعی در بررسی افزایش تمرکز بر عنصر مکان در عناصر آمیخته بازاریابی ورزشی از ابعاد و نقطه نظرهای مختلف دارد. استدلال و مبنای منطقی این تحقیق از تمرکز مجدد عناصر آمیخته بازاریابی در هنگام بازاریابی ورزش از یک مفهومسازی در ارتباط با عنصر مکان به عنوان یکی از تسهیلات و امکانات لازم در استراتژیهای بازاریابی نشأت میگیرد. هر چند به عقیده این محققان تا زمان این بررسی، تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نگرفته است. در این مطالعه به بررسی اهمیت ورزش در جوامع مختلف از طریق مرور تاریخی این قضیه پرداخته میشود و اینکه به دلایل مختلف مکان یعنی جایی که افراد در آن بازی میکنند و یا به تماشای یک رویداد ورزشی میپردازند، مهم بوده و خواهد بود. مکان ورزشی به عنوان یک خانه دارای مشخصههای تصویری لذت بخش و دارای یک تقدس خاص میباشد. برای مدیران ورزشی، این قضیه بسیار مهم است که بتوانند از این عناصر به عنوان مزیتهای خویش در فرایند بازاریابی ورزش استفاده نمایند. بررسی اینکه چه اجزایی از عنصر مکان برای چه گروه از تماشاگران ورزشی از اهمیت بیشتری برخوردار میباشند میتواند به درک بهتر رفتارهای خرید و مصرف در بخش ورزشی کمک فراوانی بنماید.
در بخش دیگری از این مطالعه، عناصر نام برده شده قبلی در یک آمیخته بازاریابی ورزشی مجدداً متمرکز شده، یکپارچه میشوند تا بتوانند به عنوان ابزاری در جهت کمک به مدیران ورزشی در جهت تمرکز بیشتر بر روی تسهیلات در هنگام بازاریابی ورزشی مورد استفاده قرار گیرند.
“تأثیر سن و شمار مخاطبین ورزشی بر مکان؛ ابعاد اختصاصی کیفیت خدمات در مسابقات فوتبال استرالیا” عنوان مطالعه دیگری است که توسط وستربیک و با هدف، بررسی ارتباط میان پنج عامل مرتبط با مکان در مجموعههای ورزشی که به کیفیت خدمات مربوط میشوند به عنوان متغیرهای وابسته و دو عامل جمعیت شناختی مهم شمار مخاطبین و سن آنان به عنوان متغیرهای مستقل، در سال ۲۰۰۰ ارائه گردیده است.
بر اساس یافتههای این تحقیق استادیومهای ورزشی میبایست دارای ویژگیهایی باشند که احساس در منزل بودن را برای مخاطبین فراهم آورده و جای راحتی برای آنان باشد. از دیگر نتایج میتوان به نتیجهای که بر اساس آن تجهیزات و تسهیلات رفاهی و اجتماعی برای تماشاگران مسنتر به مراتب از اهمیت بیشتری نسبت به مشخصههای استادیوم برخوردار میباشد، اشاره نمود.
مروری بر تحقیقات صورت گرفته پیرامون عنصر قیمت درآمیخته بازاریابی ورزشی
“مطالعه ای اکتشافی در ارتباط با معیارهای مورد استفاده در تعیین بلیط مسابقات NFL” عنوان مطالعهای توصیفی است که، توسط ریسه[۵۰] و استد[۵۱] در سال ۲۰۰۱ ارائه شده است ، هدف از این مطالعه، بررسی استراتژیهای قیمت گذاری در لیگ ملی فوتبال آمریکا میباشد. مبنای این بررسی اطلاعات دریافتی بر اساس پرسشنامههای الکترونیکی میباشد. که از پرسشهایی در زمینه فرایندهای مختلف مورد استفاده افراد درگیر در قیمت گذاری بلیط در تیمهای مختلف حاضر در لیگ، تشکیل شده است. برای پاسخ به این پرسشها از مقیاس ده موردی لیکرت استفاده شده است که برای پرسشهای بسته مورد استفاده قرار میگیرد. بر اساس ۶۱ درصد از پرسشنامههایی که به سؤالات مربوطه پاسخ دادهاند نتایجی حاصل شده است که از آن جمله میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
عملکرد تیمها مهمترین عامل تأثیرگذار بر فرایند قیمت گذاری بلیط مسابقات میباشد. عوامل دیگر به ترتیب اهمیت شامل، درآمدهای مورد انتظار و نیاز تیمها، موارد مرتبط با روابط عمومی، میزان پذیرش بازار از افزایش قیمتهای مربوط به بلیط، شرایط تماشاگران و متوسط قیمت بلیط در لیگ میباشند.
“بررسی منابع درآمدی [۵۲]NFL”عنوان مطالع دیگری است که، آبراهامسون[۵۳] و فارمر[۵۴] در سال ۲۰۰۱ انجام دادهاند. یافتههای حاصل از بررسیها و مطالعات این محققین نشان میدهد که، از میان منابع درآمدی مختلف مؤسسات و سازمانهای ورزشی، درآمدی که از بلیط فروشی حاصل میشود از بیشترین میزان اهمیت برخوردار است و براساس تحقیقات و مطالعات صورت گرفته توسط این محققین که در خلال سالهای ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹، تماشاگران تنها در لیگ NFL 5/3 میلیارد دلار جهت تهیه بلیط مسابقات پرداخت نموده اند.
مروری بر تحقیقات صورت گرفته پیرامون عنصر ترویج درآمیخته بازاریابی ورزشی
“اهداف بازاریابی در سازمانهای حرفهای و دانشگاهی ورزشی” عنوان مطالعهای است که، هانسن[۵۵] و گاسیر[۵۶] به منظور بررسی اهداف بازاریابی و ترویج توسط سازمانهای حرفهای و دانشگاهی ورزشی بر مبنای تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، در سال ۱۹۹۲ ارائه دادهاند. در این راستا، ۱۹ هدف که از پیش تعیین و مورد بررسی قرار گرفته در قالب پرسشنامههایی به این قبیل مؤسسات ارسال گردیده و در نهایت بر اساس ۱۶۴ پرسشنامهای که به این سؤالات پاسخ گفتهاند و با تکنیک تحلیل عاملی، شش عامل اصلیتر مورد شناسایی قرار گرفتهاند.
نتایج حاصل از تحلیلهای آماری همچنین نشان میدهد که در میان لیگهای مختلف تفاوت معناداری از لحاظ دو عامل تصویر اجتماعی تیم و ارزشهای سرگرم کننده ورزش وجود دارد. تیمهای حرفهای در ۵ الی ۶ هدف با تیمهای دانشگاهی تفاوت مینمایند. که این عوامل عبارتند از: ارزش قیمت بلیط، ارزشهای سرگرم کننده ورزش، تصویر تیم، ماهیت اجتماعی تیم و حضور ورزشکاران در رویدادهای اجتماعی.
“استفاده از اسپانسرشیپ ورزشی برای نفوذ به بازارهای محلی” عنوان مطالعه دیگری است که، توسط کازنز[۵۷] و اسلک[۵۸] در سال ۱۹۹۶ ارائه شده است. این محققان اهداف خود را از انجام این مطالعه این طور بیان مینمایند که: بسیاری از مالکان فروشگاههای ارائه غذاهای آماده امروزه از حمایت ورزشی برای نفوذ به حوزه بازارهای محلی استفاده مینمایند، بر این مبنا هدف از این مطالعه نحوه تصمیم گیری این مؤسسات برای حمایت از ورزش و خواستها و مقاصد آنها از وارد شدن به این حوزه میباشد. بر این اساس مصاحبههایی با ۱۱ شرکت ارائه غذاهای آماده حمایت کننده از ورزش صورت گرفته و سایر اطلاعات نیز از مدارک و مستندات شرکت در راستای این بررسی صورت میگیرد و نتایج آن ارائه میگردد به عنوان مثال مشخص میگردد که ساختار و فرهنگ سازمانی رستورانهای زنجیرهای از عوامل مهم تأثیر گذار بر نحوه تصمیم گیری در ارتباط با شکل حمایت از ورزش میباشد.
“درک فرایند حمایت کنندگی از ورزش از دیدگاه یک شرکت” عنوان مطالعهای است که، کوپلند[۵۹] فریزبی[۶۰] و مک کارویل[۶۱] در سال ۱۹۹۶ درکانادا به انجام رسانیدهاند. در این مطالعه، به مرور اهداف اسپانسرشیپ ورزشی برای انجام این کار و بررسی جنبههای مختلف آن پرداخته میشود. از مباحث دیگر مطرح شده در این تحقیق میتوان به بررسی اهداف، معیارهای انتخاب زمینه های اسپانسرشیپ و معیارهای ارزیابی اثربخشی اسپانسرشیپ اشاره نمود. پس از بررسی ادبیات موضوع، تحقیق صورت گرفته در ارتباط با بررسی مباحث ذکر شده در یک نمونه از شرکتهای کانادایی تشریح و تحلیل میگردد.
“رویدادهای اجتماعی ابزاری منحصر به فرد برای بازاریابی و ترویج” عنوان مطالعهای است که، توسط تارانتو[۶۲] در ارتباط با بازاریابی رویدادهای مختلف اجتماعی و نقش مهم و تأثیرگذار آنها در سال ۱۹۹۸صورت گرفته است. تمرکز بر افزایش و گسترش سرمایهگذاری کسب و کارهای مختلف بر رویدادهای ویژه علیالخصوص رویدادهای ورزشی به عنوان یک عنصر مهم آمیخته بازاریابی، یکی از واقعیتهای مشهود در محیطهای کسب و کار فعلی قلمداد شد. رخدادهای اجتماعی به خاطر ویژگیهای منحصر به فرد خود به موفقیتهای سازمانهای تجاری کمک وافری مینمایند، که این بررسی به تجزیه و تحلیل آن از زوایای مختلف پرداخته است.
“ریسکهای موجود در زمینه هزینهها و مخارج صرف شده در ورزش و عنصر ترویج درآمیخته بازاریابی” عنوان مطالعه دیگری است که در آن براون[۶۳] و کرویتزر[۶۴] با ارائه آمار مختلف سعی در بررسی میزان اهمیت این موضوع و تجزیه و تحلیل ارقام بسیار بالای صرف شده در ورزش در طی سالیان گذشته را دارند. در این مطالعه در ارتباط با چگونگی بهره گیری بازاریابان از اصول متداول در مباحث مدیریت ریسک بررسیها و تجزیه و تحلیل های دقیق و کاملی صورت گرفته است.
“اسپانسرشیپها امروزه بخشی از آمیخته رسانه اند” عنوان مطالعهای است که توسط مدوکس[۶۵] در سال ۲۰۰۳ به انجام رسیده است. امروزه بازاریابان و برنامهریزان رسانهای به طور فزایندهای در جستجوی فرصت های حمایتکنندگی نوآورانه در تلاش برای دستیابی به مخاطبین هدف خویش میباشند. این مطالعه به بررسی فعالیتهای مربوط به حمایت کنندگی توسط یکی از آژانسهای رسانهای در کشور آمریکا میپردازد و این موضوع را از زوایای مختلف و بر اساس دیدگاههای بازاریابی و رسانهای مورد تحلیل و بررسی کارشناسانه قرار میدهد.
“دورنمای هویت اجتماعی در کارکنان شرکت به واسطه حمایت کنندگی ورزشی”عنوان مطالعهای است که هیک من[۶۶] ، لارنـس[۶۷] و وارد[۶۸] در سال ۲۰۰۵ و با توجه به دیدگاه این محققین مبنی بر اینکه، علاوه بر تأثیرات بهره گیری از ارتباطات بازاریابی یکپارچه و حمایت کنندگی از ورزش در ارتباط با عناصر آمیخته بازاریابی برای پاسخگویی به بازارهای هدف و بهبود تصویر شرکت، یکی دیگر از کاربردهای فراوان این مبحث مربوط به لزوم بهره گیری از ابزار حمایت کنندگی ورزشی به عنوان یک استراتژی مدیریتی از پیش طراحی شده برای ایجاد انگیزه و توانمندسازی کارکنان شرکت در جهت مشتری مداری، ارائه گردیده است. این مطالعه در جستجوی تأثیرات حمایت کنندگی ورزش بر کارکنان شرکتهای حامی میباشد. بر اساس یافتههای این تحقیق میزان تعهد و تمایل کارکنان شرکت به ارضای خواستهای مصرف کنندگان در شرکتهایی که اقدام به حمایت از رویدادهای ورزشی مینمایند، به طور معنا داری از دیگر شرکتها بالاتر است. همچنین این بررسی نشان میدهد که حمایت کنندگی از ورزش میتواند به عنوان یک شکل از ارتباطات داخلی در نظر گرفته شود که میتواند به تغییر و رشد فرهنگ شرکت در سطوح مختلف سازمانی کمک نماید.
در سی سال گذشته، اسپانسرشیپ از یک فعالیت در مقیاس کوچک که تنها در تعداد معدودی از کشورهای توسعه یافته انجام میشده است به یک صنعت جهانی عظیم رشد و گسترش پیدا کرده است (میناگان[۶۹] ۱۹۹۸). اسپانسرشیپ امروزه به خوبی جایگاه خویش به عنوان ابزاری ارتباطی و بنابراین به عنوان شکلی از یک سرمایهگذاری تجاری پیدا کرده است به شکلی که، در سال ۲۰۰۱ سرمایهگذاری جهانی در بخش اسپانسرشیپ چیزی در حدود ۲۴ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شده است.[۷۰]
در بخش تحقیقات، رشد اسپانسرشیپ با شمار زیادی مطالعه در این ارتباط همراه شده است که به بررسی جنبه های مختلف اجرایی و تئوریک آن پرداختهاند. از حیث بررسی و دستهبندی این نوع تحقیقات نیز تاکنون چندین مطالعه و بررسی صورت گرفته است.
نخستین محققی که اقدام به خلاصه کردن و طبقهبندی این مقالات نموده است آقای فرنچ[۷۱] بوده که در رساله دکتری خویش به بررسی این مهم پرداخته است هرچند در این ارتباط فعالیتهای دیگری نیز توسط سایر محققین صورت گرفته است به گفته والیزر[۷۲] شاید جامعترین بررسی در ارتباط با پیشینه تحقیقاتی اسپانسرشیپ توسط کورنون و میناگان[۷۳] صورت گرفته باشد.
در نتیجه یکی از مهمترین وظایف بازاریابان ورزشی شناخت مشتریان مختلف لیگهای ورزشی به عنوان خریداران محصول میباشد. این مطالعه چهار گروه از مشتریان را به شرح ذیل معرفی مینماید:
تماشاگران
تلویزیون و رسانههای دیگر
انجمنهای مرتبط با ارائه تسهیلات و پشتیبانی کننده از باشگاههای محلی
سازمانها و شرکتهایی که با تیمها و لیگهای مختلف تعامل و همکاری دارند
موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:29:00 ب.ظ ]