جدول شماره 10- نرخ رشد جمعیت بخش باغبهادران در فاصله سالهای 1385- 1335

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1385-1365 1365-1355
1355-1345
1345-1335
سال
51/1 72/4 15/4 43/2 بخش باغبهادران
7/1 74/3 44/3 08/4 شهر باغبهادران
4/1
95/4
32/4 08/2 روستاهای تابعه
با توجه به جدول شماره 9 ، نرخ رشد جمعیتی بخش باغبهادران در فاصله سالهای 75-65 ، حدود 51/1درصد بوده است كه این نرخ رشد و مقایسه آن با نرخ رشد روستاهای تابعه بخش نشان می دهد كه در این منطقه مهاجرت به صورت منظومه ای صورت گرفته ؛ به این مفهوم كه مهاجرت از روستاها به سمت مركز بخش و از مركز بخش به طرف شهرهای بزرگتر و مركز شهرستان و استان بوده است . البته رونق صنعت گردشگری به همراه گسترش سایر زیرساختهای اقتصادی منطقه می تواند باعث بهبود اوضاع اقتصادی منطقه شده و از افزایش بی رویه مهاجرت روستائیان به سمت مراكز شهری جلوگیری نماید .
عکس مرتبط با اقتصاد

3-20 جغرافیای تاریخی
3-20-1- جغرافیای تاریخی شهرستان لنجان
وقتی در بعد تاریخی ، سخن از لنجان به میان می آید ، منظور این لنجان و در محدوده فعلی نیست ؛ زیرا تاریخ پرتحول چند دهه اخیر منطقه آنقدر شتاب داشته كه نظام اداری و سیاسی كشور را بارهابه تجدید نظر در تقسیمات اداری و سیاسی منطقه وا داشته است .
به هر ترتیب ما از لنجانی سخن می گوییم كه در منابع تاریخی از جمله « نصف جهان فی تعریف اصفهان » اینگونه مشخص شده است : « مغرب این بلوك فریدن است و بخشی از چهارمحال ، شرق آن جی و ماربین است . شمال آن نجف آباد و كرون است و جنوب آن سمیرم و از جمله نه بلوك اصفهان به شمار می رفته و از نظری این بلوك نافع ترین بلوكات اصفهان است و تقریباً مشتمل است بر 360 قریه بزرگ و كوچك كه بعضی از آنها را شهر می گفتند » . ( محمد مهدی بن محمد رضا الاصفهانی ، 1368 ، 112 )
موقعیت طبیعی و جغرافیایی لنجان ، این منطقه را از دیرباز در كنار مراكز پر سابقه و تاریخی جمعیتی و شهرنشینی چون اصفهان و … و از طرف دیگر در مجاورت ترددگاه ها و اتراقگاه های ایلات و عشایر اطراف قرار داده است و آبادیهای چسبیده به منطقه بختیاری ، در حكم پادگانهای مرزی عمل می كرده است . بخصوص از دوره صفویه به بعد و قدرت گرفتن ایل بختیاری در اواخر دوران قاجار ، درگیریهای آبادیها با ایلات و عشایر بیشتر شده است .
ناصر خسرو در قرن پنجم از این مكان عبور كرده و در باره این منزلگاه می نویسد :« و از آنجا به خان لنجان رسیدیم بر دروازه شهر به نام سلطان طغرل بیک نوشته دیدم و از آنجا به شهر اصفهان هفت فرسنگ بود» .
پلهای قدیمی روی رودخانه در منطقه لنجان ، حكایت از اهمیت ارتباطی ، سابقه تاریخی و رشد سكونتگاه های منطقه دارد . وجود شهرهایی چون شهر فیروزان در قرن 6 هجری و خان لنجان و اشترگان در قرن 7 و آثار تاریخی به جا مانده ، همه دلیل بر اهمیت تاریخی وگذشته این منطقه است .
ابن حوقل در قرن چهارم هجری درباره خان لنجان می گوید : « خان لنجان شهری است كوچك و فراخ نعمت و پر بركت و قلعه و آتشكده ای دارد و گویند آتش آن از آتشهای ازلی و قدیم است » . ( ابن حوقل ، 1361 ، ص 40 )
دوران صفویه نقطه‌ی عطفی در تاریخ قدیم بلوك لنجان است ؛ در این دوره لنجان به واسطه استعداد طبیعی و سطح بالای نیروی مولد خود نسبت به آن دوران ، جزء مناطقی بوده كه بالاخص مورد توجه شاهان صفوی و امرا قرار گرفته و به قول عالم آرای عباسی ، « اراضی اطراف اصفهان عمده جزء اراضی خاصه و دولتی به حساب می آمده است » و یكی از اقدامات اساسی این دوره اصلاحاتی است كه در سیستم آبیاری منطقه صورت گرفته و این اصلاحات به طومار شیخ بهایی معروف است . بر اساس این طومار بلوك لنجان 75 روز ، ماربین 53 روز ، براآن وكرارج 3و 4 روز و رودشتین 3 روز در ماه های نقصان آب ، از آب زاینده رود سهم می برده اند .
همچنین بندها و پلهای متعددی نیز برای بهره گیری از آب و بالابردن سطح تولید ساخته شده است ( مانند پل ورگان یا پل بابا محمد در گرگن لنجان ) .
اقدامات دیگر تلاشی بوده كه جهت افزایش آب زاینده رود صورت گرفته است ؛ ولی دنباله كار بخاطر به خطر افتادن منافع عده ای از زمین داران بزرگ و صاحب نفوذ ( مانند شیخ علی خان رئیس الوزراء )، انجام نشده است .
پس از سقوط صفویه به دست افغانها ( بین سالهای 1345- 1135هجری ) و شروع دوران افول و خرابی اصفهان و منطقه ، دوران خرابی روستاهای منطقه ، كاهش و فرار جمعیت ، ویرانی قناتها و نهرها و از هم پاشیدگی نظم سنتی امور و به ویژه انتقال پایتخت از اصفهان به مشهد ، شیراز و تهران به انحطاط عمومی منطقه افزوده شد .
نقطه عطف تاریخ لنجان در سبز فایل ، از دهه 40 و با ورود صنایع بزرگ به منطقه و استقرار صنایعی چون ذوب آهن ، پلی اكریل ، سیمان سپاهان ، فولادمباركه ، صنایع دفاع و دهها صنعت دیگر آغاز می شود . بدیهی است استقرار این صنایع در لنجان و تبدیل آن به یک قطب صنعتی در مقیاس منطقه ای و محلی ، به معنای شروع تحولی عظیم در زندگی اقتصادی و اجتماعی بوده و مراكز جمعیتی منطقه را شدیداً تحت تأثیر خود قرار داده است كه تا به امروز ادامه دارد .
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
3-20-2- وجه تسمیه باغبهادران
باغبهادران در فرهنگنامه ها و كتب تاریخی به نامهای متعدد خوانده شده است كه به بعضی از آنها و وجه تسمی
ه آنها اشاره می شود :
نام باغبهادران در اصل باغ آذران ( آذران به معنای آتشكده ) بوده است و با توجه به وجود آتشكده ای كه هنوز هم آثاری از آن به نام قلعه كافر، در قسمت شرق باغبهادران در حاشیه شمالی زاینده رود در نزدیكی محله ملك آباد بر فراز تپه ای باقی مانده است ، می توان این وجه تسمیه را پذیرفت ؛ همچنین در رقبات نادری 1، این قریه به نام باغ باباداران یادداشت شده است و به عقیده عده‌ای دیگر ، باغبهادران در اصل بغ ( خدای بزرگ ) ، باد ( نگهبان ) ، ران ( محل ) بوده است . ( بغبادران ) . ( كتابچه انجمن شهر باغبهادران ، 1341 ، ص 6 )
همچنین در بعضی از منابع به نامهای دیگری آمده كه به آنها اشاره می شود :
باغ وردان : در صورت صحت این نظر ، وجه تسمیه این نام وجود باغهای گل سرخ در هنگام تشكیل آن بوده است . 0 شكر چی باغبادرانی ، غلامحسین ، 1373 ، ص 34 )
باغ بادران : باغِ بادران ( بادران : فرشته ای كه باد را حركت می دهد ، حركت دهنده باد ) (عمید ، حسن ، 1360 )
BAGH- E- BAD – RAN باغِبادِران BAGH-E-BADERANو باغباداران BAGH-BADARAN ؛ همه و همه تلفظهایی هستند از نامی كه امروزه بیش از هر نام دیگر و تحت عنوان باغبادران BAGH- BADORAN مورد قبول عامه مردم واقع شده است و وجه تسمیه آن را عمدتاً در ریشه باغ آذران یا بغ بادران می دانند و دلایل و مدارك گوناگون و متعددی مؤید این نظر می باشد .
و سرانجام باغبهادران BAGH-BAHADERANكه عموماً به صورت باغبهادران BAGH-BAHADORAN تلفظ می گردد ، مطرح می شود كه با توجه به توضیح وجه تسمیه ، بعضی معتقدند نام اصلی شهر نیز می باشد .
از آنجا كه وزارت كشور ، بالاترین مرجع تصمیم گیری در خصوص تعیین نام شهرها
می باشد و سایر دستگاه ها ملزم به رعایت مفاد مصوبات آن وزارت خانه می باشند ، آخرین نام مورد ملاك آن وزارت خانه محترم كه در نامه شماره 6914/34/2/1 مورخ 30/3/69 در خصوص تعیین درجه شهرداری منعكس گردیده، باغبهادران می باشد . ( شهرداری باغبهادران ، 1370 ، ص 34 )

3-21 پیدایش و گسترش شهر باغبهادران
كناره زاینده رود از دیرباز مهد پیدایش و گسترش تمدن بوده است . در این میان باغ آذران از كهنسال ترین آنان است . آثار باقیمانده ای مانند آتشكده ( قلعه كافر ) و قلعه نظامی متعلق به دوران صفویه و یا افشاریه و ظروف سفالین و كاشی های دوران صفویه ، نشان دهنده رونق این شهر در تمام این دوره هاست .

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:31:00 ب.ظ ]