۳-۱-۴- آثار تعویق صدور حکم ۵۶
۳-۲- میانجیگری و حصول سازش ۵۷
۳-۳- قرار بایگانی کردن پرونده ۶۴
۳-۴- صدور حکم معافیت از کیفر ۶۶
۷۱
۴-۱-آزادی مشروط ۷۲
۴-۱-۱- تعریف آزادی مشروط ۷۳
۴-۱-۲-مبانی آزادی مشروط ۷۳
۴-۱-۳-قلمرو ۷۴
۴-۱-۴- فواید آزادی مشروط ۷۴
۴-۱-۵- آثار ۷۵
۴-۲- تعلیق اجرای مجازات ۷۵
۴-۲-۱- تعریف تعلیق ۷۷
۴-۲-۲- فواید تعلیق اجرای مجازات ۷۷
۴-۳- جزای نقدی ۷۹
۴-۳-۱- مفهوم جزای نقدی ۷۹
۴-۳-۲-محاسن جزای نقدی ۸۰
۴-۳-۳- معایب جزای نقدی ۸۰
۴-۴-دوره مراقبتی ۸۱
۴-۴-۱- چیستی دورۀ مراقبتی ۸۱
۴-۴-۲-جایگاه دورۀ مراقبتی در حقوق کیفری ایران ۸۲

پایان نامه

۴-۵-جریمه روزانه ۸۷
۴-۵-۱-مفهوم جریمه روزانه ۸۷
۴-۵-۲-فواید ۸۸
۴-۵-۳- شرایط اعطا و نحوۀ اجرای جریمه روزانه ۸۹
۴-۶-خدمات عام المنفعه ۹۰
۴-۶-۱-اهداف خدمات عمومی یا عام المنفعه ۹۱
۴-۶-۱-۱-کاهش جمعیت کیفری زندان و صرفه‌جویی در هزینه‌ها ۹۱
۴-۶-۱-۲- بازپذیری اجتماعی و تقویت حس مسئولیت در بزهکار ۹۲
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۴-۶-۱-۳-مبارزه با افزایش تکرار جرم ۹۳
۴-۶-۱-۴-جبران خسارات بزهدیده ۹۴
۴-۶-۱-۵-ایجاد اعتماد عمومی نسبت به عملکرد نظام عدالت کیفری ۹۴
۴-۶-۲- فواید خدمات عمومی یا عام المنفعه ۹۵
۴-۷-تخفیف مجازات ۹۶
۴-۷-۱عذرهای تخفیف دهنده ۹۶
۴-۷-۱-۱-عذرهمکاری ۹۶
۴-۷-۱-۲-عذر ترک جرم ۹۷
۳-۴-۷-۱-۳-عذر خانوادگی ۹۷
۴-۷-۱-۴-عذر معالجه ۹۷
۴-۷-۲-کیفیات مخفف ۹۸
۴-۷-۳-کیفیات مخفف موثر در میزان مجازات ۱۰۰
۴-۷-۳-۱-گذشت شاکی یا مدعی خصوصی ۱۰۱
۴-۷-۳-۲-همکاری موثر متهم ۱۰۱
۴-۷-۳-۳-حالت برانگیختگی و انگیزه شرافتمندانه متهم ۱۰۱
۴-۷-۳-۴-اعلام و اقرار متهم ۱۰۲
۴-۷-۳-۵-ندامت، حسن سابقه و یا وضع خاص متهم ۱۰۲
۴-۷-۳-۶-کوشش متهم پس از جرم ۱۰۲
۴-۷-۳-۷-خفیف بودن زیان وارده شده به بزه دیده یا نتایج زیانبار جرم ۱۰۲
۴-۷-۳-۸-مداخله ضعیف شریک یا معاون در وقوع جرم ۱۰۳
۴-۷-۴-آثار کیفیات مخفف ۱۰۳
۴-۷-۴-۱-اثر کیفیات نسبت به مجازاتها ۱۰۴
۴-۷-۴-۲-اثر کیفیات مخفف نسبت به اقدامات تامینی ۱۰۶
۱۰۸
۵-۱-نتیجه گیری ۱۰۹
۵-۲-پیشنهادات ۱۱۱
منابع و ماخذ ۱۱۲

 

چکیده

امروزه بنا به شرایط اقتصادی و سیاسی و اجتماعی که روز به روز توقعات و نیازهای بشر رو به فزونی می‌رود و شرایط زندگی در حال تغییری بسیار سریع می‌باشد، انسان‌ها برای تأمین نیازهایشان راه‌های متنوعی را امتحان می‌کنند. گاهی بعضی از انسان‌ها نمی‌توانند از راه‌های مشروع نیازهای خویش را تأمین کنند به همین سبب به دنبال راه‌های نامشروع می‌روند تا از این طریق بتوانند به خواسته‌های خویش جامه عمل بپوشانند. این راه‌های نامشروع در قوانین کشورها جرم محسوب می‌شود و در اکثر اوقات، کسی که دست به اعمال نامشروع و ناهنجار می‌زند، مجرم محسوب می‌شود. از این رو حکومت‌ها برای کنترل جرائم و امنیت انسان‌ها، روش‌هایی را برای تنبیه و تأدیب مجرمین به کار می‌برند که زندان، شلاق، جریمه، محرومیت از حقوق اجتماعی از جمله آن‌ ها می‌باشد. از سوی دیگر این روش‌ها معایبی هم دارد که برای برخی از مجرمین کارا نمی‌باشد. در سال‌های اخیر حکومت‌ها به سوی کاهش جمعیت زندان‌ها گرایش پیداکرده‌اند. در این راه حکومت ها به نهادهایی مانند تعویق صدور حکم، آزادی مشروط، دوره مراقبتی، جزایی نقدی و…… جهت کاهش جمعیت کیفری متوسل شده اند.
عکس مرتبط با اقتصاد
واژگان کلیدی: زندان، اصلاح، بازپروری، دادسرا، جمعیت کیفری، جایگزین‌های زندان.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.

فصل اول: کلیات پژوهش

 

۱-۱-مقدمه

شکست تدابیر و برنامه های اصلاحی و بازدارنده زندان، اصل ضرورت و سودمندی همگانی کیفر را که خاستگاهی در اندیشه های روشنگرانه سزار بکاریای ایتالیایی داشته است، با تردید و تزلزل جدی مواجه ساخته است.تجربه ثابت نموده که اعمال بی حد و مرز این مجازات، حتی در یک نظام مترقی و مدعی کیفرشناسی فایده گرا، نمی تواند نقشی انصراف آور و پیشگیرانه را ایفا نماید. لذا زندان که روزگاری تاسیس آن موجب مباهات حکمرانان و اندیشمندان علوم جنایی بوده است، به دلیل ضعف و ناکارآمدی در سیاست های جنایی و رواج فرهنگ کیفر محوری و جرم انگاری های افراطی، صرفا به ابزاری برای اعمال قدرت و حل مشکلات سطحی دولتها مبدل شده و بر عمق نابسامانی های موجود بسی افزوده است. چنین پدیده ای افزون بر ایجاد بحران تورم جمعیت کیفری، به جهت نقض حقوق و آزادی های فردی نیز، نقطه عزیمت بد نامی حقوق جزا گردیده است. واقعیت آن است که ارزیابی عملکرد زندان چندان مثبت نمی باشد، زیرا زندان یک رسالت پیشگیرانه محدود دارد و صرفا بزهکار را برای مدتی از محیط اجتماعی دور ساخته و در عوض، پیامد های منفی اجتماعی، روانی و جسمانی بر فرد زندانی به جای می گذارد، چرا که، وضعیت های داخلی و خارجی زندان اجازه نمی دهد تا این نهاد وظیفه اصلاحی و تربیتی کیفرشناسانه اش را به نحوی مطلوب و سازنده، به معرض اجرا در آورد. اما، علیرغم انتقاداتی که به سیستم زندانبانی و شرایط نامناسب زندان ها وارد است، این کیفر همچنان به عنوان مرسوم ترین مجازات در سرتاسر دنیا به حساب می آید، به طوری که تجسم یک سیاست کیفری بدون زندان در ذهن، امری محال و ناممکن می نماید. بنابراین، با درک این مهم که شعار حذف کامل زندان، نمی تواند در شرایط فعلی واقعگرایانه باشد، تلاشهای انجام شده از سوی دولتها، وضع موجود برای برخورداری از یک نظام زندانبانی بهتر و کارآتر بوده است که از یکسو، به انسانی تر کردن شرایط زندانها بیانجامد و از سویی دیگر، بر اهمیت نقش اصلاحی و ارعابی مجازات حبس بیفزاید. انتقاد های فوق، زمینه تحول و دگرگونی واکنش های اجتماعی علیه جرم و ضرورت طرح اندیشه های کاهش جمعیت کیفری را با هدف تحدید مداخله های کیفری و در جهت ارائه الگوی جنایی مناسب مهیا ساخته است.

 

۱-۲-بیان مسئله

در هر جامعه ای جرم جنایت همیشه بوده و در آینده نیز وجود خواهد داشت، چرا که این دو مقوله در هیچ یک از ادوار تاریخی از بین نرفته و همیشه همراه بشر بوده اند. یکی از مواردی که در کل مکاتب کیفری در عرصه‌های مختلف مدنظر حقوق دانان قرار گرفته است این می باشد که چگونه و با چه راهکارهای میتوانیم جرم و آثار آن را کاهش داده و مجرم را اصلاح نماییم و از طرف دیگر متضمن منافع اجتماع نیز باشیم یکی از این راهکارها زندان می باشد. فردی که از بدو تولد تربیت صحیح نداشته باشد و با مشکلات مادی و معنوی نیز مواجهه بوده است، آیا در عرض چند ماه در زندان اصلاح و تربیت می شود به چه نحوی و با چه وسیله ای؟ آیا نگهداری فرد در چهار دیواری زندانانان را متنبه و یا اصلاح می نماید. اکثر مردم از زندان ترس وحشت دارند، ولی با کنجکاوی می‌خواهند بداند زندان چه محیطی و در انجا چه می گذرد همین مسائل مربوط به زندان هاست که آن را در زمره مسائل بین الملی قرار داده است( دانش:۱۳۷۶، ۱).
طبق نظر مارک آنسل نباید در اعمال مجازات ها تنها به دفاع جامعه پرداخت، بلکه باید به هدف دیگری که شامل جلوگیری از سقوط بزهکار و آماده کردن او به بازگشت جامعه است مورد توجه قرار گیرد( گلدوزیان: ۱۳۹۲، ۷۶).
حبس و سایر تدابیری که منجر به قطع ارتباط مجرم با محیط بیرون می گردد، زجرآور است. به صرف این واقعیت که از استقلال فرد زندانی به لحاظ سلب آزادی او می کاهد از این رو نظام زندان مگر تا حدی که لازمه سیاست جداسازی یا حفظ نظم باشد نباید در چنین شرایطی درد و رنج را تشدید کند(طه و اشرافی: ۱۳۸۶، ۲۱۶).
زندان در لغت به معنای «بندیخانه و جایی که محکومان و تبهکاران را در آنجا نگاه می دارند و محبس» آمده است(معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم: ۱۳۸۳، ۳۳۱).
منظور از زندان، محل اقامتی است که مجرمان مدت معینی از عمر خود را تحت کنترل کارکنان زندان سپری می کنند، با این امید که مجرم در محیط بسته زندان از رفتار مجرمانه خود پشیمان شده و با کمک مددکاران اجتماعی و کارشناسان تربیتی زندان، امکان بازگشت به زندگی توأم با هم نوایی با هنجارها برای او فراهم شود. یکی از مجازات‌ها که برای مقابله با جرایم در جوامع مختلف بشری از آن استفاده می شود و در اکثر کشورهای جهان از مهمترین ابزارهای دفاع اجتماعی در مقابل پدیده جرم و شخص مجرم به حساب می‌آید، زندان است(کاوه: ۱۳۹۱، ۵۶).

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 03:56:00 ب.ظ ]