به طور کلی بحران را می توان این گونه بیان نمود که ” دربحران،کنترل براوضاع به حداقل مي رسد". بحران ها همچون انفجارهاي هسته اي، درزماني کوتاه، انرژي فوق العاده اي را آزاد مي کنند، با بروز بحران دريک حوزه از تصميم گيري، مشکلات و معضلات ديگرنيز سرباز مي کنند ونقائص سازماني پنهان شده و يا مطالبات اعتراضي که در غير اين صورت، فرصت يا جرأت ابراز نداشته اند، وارد صحنه شده و به مشکل اصلي مي افزايند.
ب) متغیر مستقل: سیاست خارجی انگلستان یکی از متغیرهای رساله حاضر می باشد.
گفتار10- سازماندهی تحقیق:
در این جا درپی ترسیم شمای اصلی نوشتار کنونی می باشیم و ارائه پاسخی متقن و علمی بدین سوال که “ما در تحقیق حاضر در پی چه می باشیم” گفتمان اصلی رساله حاضر را شامل می شود. مواردی همچون تبیین دلایل بازگشت تاریخی به دوران قاجار مرحله دوم سازماندهی نوشتار کنونی را شامل می شود. دسته بندی بحران های سیاسی انگلستان بر حسب شدت و میزان تاثیرات آن بر کشور ایران در هر دوره نیز سومین بخش از سازماندهی را شامل می شود. همچنین در مرحله چهارم، دلایل تبیین عینی و علمی هر فصل نیز مورد نظر قرار دارد ونهایتا شناخت شناسی هرچه بهتر و دقیق تر از استعمار انگلستان و ترسیم الگوی چند وجهی از آینده بحران های مذکور نیز قسمت پایانی سازماندهی رساله را تشکیل می دهد.

 

نمودار
ستونی
سازماندهی
پژوهش

1- اثبات این موضوع که حضور انگلیس در ایران اغلب همراه با بحران سازی های سیاسی بوده است.
2- تبیین عینی ابزارها، اهداف و بازخورد های بحران های مذکور بر جامعه ایران.
3- رویکردها و چشم اندازهای ایران در آینده روابط سیاسی با انگلستان(آینده پژوهی) چه خواهد بود؟
1- در این رساله در پی چه چیزی هستیم؟
2- 3- روش جامعه شناسی تاریخی(داخلی و بین المللی ِ هابدن)
1- 3- روش تاریخی: بررسی صرف وقایع سیاسی ایران و تاثیر انگلستان در آن
2- روش تحقیق
2- 4- الگوی بی ثباتی سیاسی دیوید ساندرز: تغییر رژیم، تغییر حکومت، چالش های مسالمت آمیز و خشونت آمیز
1- 4- مدل وابستگی دوس سانتوس: وابستگی استعماری، مالی- صنعتی، علمی- فناورانه
3- چارچوب نظری
وابستگی سلسله وار فعالیت های سیاسی انگلستان در ایران
استفاده از نظریه مدیریت بحران مایکل برچر
2- 5- مصادیق عینی بحران سازی های سیاسی در ایران عهد پهلوی اول، نفت، مبارزه بارقبای استعماری
1-5- دلایل لزوم بررسی تاریخی بحران سازی های سیاسی انگلستان در ایران پیشاپهلوی، اقتصاد و بازرگانی، تجزیه طلبی ارضی، بنیادگرایی قومی و مذهبی
5- عناوین اصلی هر فصل
4- 5 – انگلیس و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جنگ تحمیلی، تحریم ها، تجزیه طلبی ارضی، بحران هسته ای
3- 5 - بحران سازی های سیاسی انگلستان در دوران پهلوی دوم، بنیادگرایی مذهبی، کودتای 28 مرداد، تجزیه طلبی ارضی
1-6- بنیادگرایی قومی و مذهبی
نمودار عملکرد ایران و انگلستان،
میزانِ شکل دهی رفتار سیاسی متقابل
بازتاب عملگرایانه مدل سه گانه در قالب تهدیدها
2-6- سیاست های تجزیه طلبی ارضی
6- نتیجه گیری و آینده پژوهی
3-6- بحران های اقتصادی- نظامی
جمع بندی:
در فصل اول، عنوان طرح تحقیقاتی، مورد بررسی قرار گرفت. در این بین، بیان مسئله، به عنوان مهمترین شاخص مورد تبیین واقع شد و این اصل که بحران سازی های سیاسی انگلستان و حضور این کشور در ابتدا به عنوان معضلی بزرگ برای کشور به شمار می رفته است مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه علل و عوامل حضور انگلستان در ایران نیز تا حدی بررسی گردید. در ادامه طرح سوالات اصلی و فرعی با عنوان تاثیرانگلستان، در ایجاد کدامیک از بحران های سیاسی عینیت یافته در جامعه ایران معاصر ملموس تر بوده است؟ و نیز بحران سازی های سیاسی بریتانیا در هر دوره از حیات کشور ایران تا سال 1390 شمسی کدام بوده است مورد بررسی قرار گرفته و فرضیات آن نیز طرح و ارائه گردید.
پایان نامه - مقاله - پروژه
در گام بعدی، پیشینه پژوهش تبیین گردید و مجموعه کتب و رساله ها و مقالات علمی که در خصوص فعالیت های سیاسی، نظامی، اقتصادی و دیگر زمینه ها از سوی بریتانیا در ایران صورت گرفت بحث و به تحلیل نقاط ضعف هریک پرداخته شد و در نهایت ویژگی رساله کنونی که آن را متمایز از دیگر پژوهش ها نموده است نیز بیان گردید. در طرح رساله، یقینا مشکلاتی ذهنیت نویسنده را به خود مشغول داشته است. این امر در تحلیل بحران سازی های کنونی بریتانیا در ایران که اسناد سری و فوق سری آن سال ها بعد منتشر خواهد شد، دشواری ها را چند برابر نموده است.
در مرحله بعد، اهمیت پژوهش مورد تبیین واقع گردید. یقینا آسیب شناسی و شناخت رویکرد های بحران ساز بریتانیا در ایران از گذشته تا کنون و ارائه اهکارهای علمی، عینی و کاربردی جهت خنثی نمودن بحران سازی ها در دوران حاضر و آینده، نخستین و مهمترین عامل در اهمیت پژوهش حاضر خواهد بود. بررسی متغیرهای مستقل و وابسته مرحله دیگری از فصل اول را شکل داده است. در این خصوص، بحران های سیاسی در ایران ِمعاصر به عنوان متغیر وابسته و سیاست خارجی انگلستان به عنوان متغیر مستقل درنظر گرفته شده است.
در نهایت ترسیم نمودار سازماندهی پژوهش آخرین گام در طراحی و تشریح فصل اول این رساله به شمار رفته است. به عبارتی دیگر در ترسیم نمودار سازماندهی پژوهش به این نکته که در رساله حاضر در پی چه چیزی هستیم و از چه رویکردها و نظریاتی استفاده شده است و نهایتا ترسیم چشم انداز آینده روابط ایران و بریتانیا پرداخته شده است.
فصل دوم: مباحث مفهومی و نظری
گفتار1- مفاهیم سه گانه بحران سازی، بحران شناسی و مدیریت بحران:

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 03:05:00 ب.ظ ]