ابزار تحقیق
مهمترین ابزار جمع آوری داده ها در تحقیق حاضر پرسشنامه می باشد. این پرسشنامه جهت سنجش متغیرهای تحقیق طراحی شده است. در پرسشنامه این تحقیق، با توجه به اهداف تحقیق، سوالات متعددی به روش بسته طراحی شدند. سوالات بسته، پاسخگو را محدود به انتخاب پاسخی یگانه از فهرستی که محقق تعیین کرده می کند. پرسش های این پرسشنامه شامل تعدادی سوال بسته دو گزینه ای و چند گزینه ای در یکی از سطوح سنجش کمی، اسمی و ترتیبی بود. همچنین بعضی از سوالات پرسشنامه در سطح سنجش فاصله ای قرار گرفته اند.
این پرسشنامه حاوی بخش های مختلفی است. نکته قابل ذکر دیگر در پژوهش حاضر در مورد ابزار تحقیق این است که ابتدا برای آشنایی با افراد مورد مطالعه و نوع پاسخگویی به سوالات، یک پرسشنامه تدوین و در بین ۲۰ نفر از جامعه آماری توزیع گردید و بعد از بررسی پاسخ ها، پرسشنامه اصلی تدوین گردید. در پرسشنامه تدوین شده ۲۷ سوال انتخاب شد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
نرم افزار کامپیوتری
جهت انجام پردازش داده ها از نرم افزار Spss نسخه ۱۹ و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Amos نسخه ۲۰ استفاده شده است.
روش اجرای پژوهش
برای اجرای این تحقیق ابتدا مطابق با اهداف و فرضیه های پژوهش، سوالاتی در قالب پرسشنامه طراحی شد که کلیه متغیرهای وابسته و مستقل تحقیق در آن مورد سنجش و اندازه گیری قرار گرفتند. نتیجه اجرای آزمایشی پیش آزمون این پرسشنامه، استخراج و اصلاحات لازم در ابزار اطلاعات، با بهره گرفتن از نرم افزار ۱۹Spss و۲۰ Amos تحت ویندوز[۱۷۱]، داده ها استخراج، طبقه بندی، توصیف و تحلیل شده و در نهایت گزارش نهایی تحقیق بر مبنای یافته ها و نتایج تنظیم و تدوین گردید.
تجزیه و تحلیل داده ها
به منظور تجزیه وتحلیل داده ها می بایست به فرضیات تحقیق و نیز سطوح سنجش و تأثیرگذاری متغیرها توجه داشت. زیرا هر روش آماری داده هایی را در سطح معینی از اندازه گیری طلب می کند. دواس[۱۷۲] بر این باور است که سه عامل بر نحوه تحلیل داده ها موثر می باشد:
۱- تعداد متغیرهای تحقیق
۲- سطح سنجش متغیرها
۳- استفاده از داده ها برای مقاصد توصیفی یا استنباطی
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

 

 

  • یافته های توصیفی

 

 

 

  • یافته های استنباطی

 

 

 

  • آزمون فرضیات

 

 

یافته های توصیفی
الف. توصیف داده ها
سیمای جامعه آماری
اندازه‌های ثبت شده در مجموعه‌ی داده‌ها، اجزای اساسی اطلاعاتی هستند که جامعه آماری به محقق منتقل می‌سازد. بنابراین، در مواجه با ترکیبات تعداد زیادی از اندازه‌ها، ذهن انسان نمی‌تواند محتوای کلی اطلاعات ثبت شده در مجموعه‌ی داده‌ها را فورا درک کند. مثلا نمی‌توانیم در مورد مقداری که این اندازه‌ها گرایش به تجمع در اطراف آن دارند، الگوی تجمع یا چگونگی تفریق آن‌ها، تصوری ذهنی بدست آوریم. تهیه خلاصه‌ای که این قبیل ویژگی های برجسته‌ی داده‌ها را روشن سازد، به فهم مجموعه‌ی داده‌ها کمک می‌کند و ما را در اجتناب از اغتشاش فکری یاری می‌دهد (باتاچاریا و جانسون[۱۷۳]، ۱۳۸۸).
تجزیه و تحلیل داده ها[۱۷۴] فرآیندی چند مرحله ای است که طی آن داده هایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمع آوری در نمونه (جامعه) آماری فراهم آمده اند خلاصه، کدبندی و دسته بندی و در نهایت پردازش می شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط ها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آیند. در این فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم جنبه تجربی پالایش می شوند. فرایند تجزیه و تحلیل با توجه به نوع تحقیق، مسئله تحقیق، ماهیت فرضیه ها، نوع نظریه سازی، ابزار بکار رفته در جمع آوری اطلاعات و … متفاوت هستند (خاکی، ۱۳۷۹: ۳۰۶).
تحلیل های آماری بر دو گونه اند: تحلیل توصیفی و تحلیل استنباطی. آمار توصیفی صرفاً به توصیف جامعه می پردازد و هدف آن محاسبه پارامترهای جامعه است. در آمار استنباطی محقق با بهره گرفتن از مقادیر نمونه آماره ها را محاسبه می کند و در صورت امکان آماره ها به پارامترهای جامعه تعمیم داده می شوند (آذر و مومنی، ۱۳۸۴).
در این قسمت متغیرهای زمینه ای که ویژگی فردی و اجتماعی پاسخگویان را که بر حسب جنسیت، سن، سطح تحصیلات و میزان سابقه کار مشخص می کنند، مورد بررسی و توصیف قرار داده می شوند.
جدول۴-۱٫ توزیع فراوانی پاسخگویان را بر حسب جنسیت

 

 

جدول(۴-۱). توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت

 

 

 

جنسیت

 

فراوانی

 

درصد فراوانی

 

درصد فراوانی معتبر

 

درصد فراوانی تجمعی

 

 

 

 

 

مرد

 

۷۹

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 03:35:00 ب.ظ ]