PHP Portal Builder (PPB)
ActMon Password Recovery XP
Internet Macros Web Test Recorder
نرم افزارهای نمایه سازی لینکها
PHP Lightning Portal (PLP)
PHP Portal Builder (PPB)
Registry First Aid
IEManager
Advanced Java Tree Menu
نقش موتورهای جستجو در نمایه سازی وب
حجم انبوه اطلاعات وب و عدم نمایه سازی جامع، متخصصان این حوزه را برآن داشته تا با مدد از فن آوری افکار، موتورهای جستجو را بکار گیرند و راهکاری مناسب جهت نمایه سازی را فراهم آورند. از سوی دیگر برخی از وبسایتها برای اطمینان از بازیابی بیشترین رتبه بندیهای مرتبط، از اصطلاحات کلیدی استفاده میکنند، این در حالی است که تعدادی دیگر از نمایه سازی کور بهره میگیرند.
مشکل اصلی این نوع نمایه سازی اضافه بازیابی است که حجم زیاد اطلاعات نامرتبط را شامل میشود، لذا جهت افزایش جامعیت و مانعیت بازیابی، موتورهای جستجو به عنوان یک راهکار مطرح شدند. (دیگان، ۱۳۸۲، ص ۱۶۱)
موتورهای جستجو، ابر موتورها و ابر دادهها در واقع ابزارهای کمکی برای نمایه سازی و ارائه اطلاعات مرتبط با موضوع مورد جستجو در اینترنت هستند. نمایهها اساس کار موتورهای جستجو در رتبه بندی نتایج جستجو و ترکیب منطقی واژهها (جستجوی بولی) برای بازیابی اطلاعات در اینترنت را تشکیل میدهد. اما بزرگترین موتورهای جستجو هم قادر به نمایه سازی وب نیستند. برخی از این موتورها نظام نمایه سازی تمام متن دارند و هر واژه موجود درمتن به جز واژههای فاقد بار اطلاعاتی مانند حروف اضافه، ربط و تعریف را نمایه میکند. برخی بخشی از منبع را نمایه میکنند.برخی دیگر، سرعنوانها، عناوین فرعی و فراپیوندها را همراه ۲۰ خط ابتدای متن و ۱۰۰ کلمهای که از بسامد بالایی برخوردار است، نمایه میکنند. (داورپناه،۱۳۸۱،ص ۸۴)
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
انواع نمایه سازی موتورهای جستجو
نمایه سازی وب میتواند از طریق روشها و ابزارهای اتوماتیک یا به وسیله نیروی انسانی انجام بگیرد. در نمایه سازی از نوع دوم اشخاص حقیقی منابع را شناسایی و جمع اوری مینمایند، سپس آن ها را بازبینی، سازماندهی و طبقه بندی میکنند. موتورهای جستجویی مانند گوگل توسط یک روبات خزنده وب[۶۱] شاخص گذاری شدهاند. نرم افزار خزنده وب ابزاری است که در لابه لای شبکه جهانی وب میخزد و سایتهای جدید را مورد جستجو قرار میدهد؛ چنانچه وبسایت جدیدی یافت شد آدرس آن به پایگاه داده اضافه میگردد.
فهرست موتور جستجوی گوگل شامل بیش از یک بیلیون یوآرال[۶۲] میباشد. قلب این موتور نرم افزار رتبه صفحه[۶۳] است، رتبه صفحه با بهره گرفتن از ساختار لینک معتبر بر روی خاصیت دموکراتیک منحصر به فرد تکیه میکند. گوگل لینکها را از صفحه الف تا ب چک میکند و از آراهای مختلف دریافت شده برای این رتبه بندی استفاده میکند. صفحات با کیفیت بالا رتبه صفحه بالاتری دریافت میکنند که گوگل بعد از هر جستجو به خاطر میسپارد. گوگل از ترکیب رتبه صفحه و روشهای پیشرفته جور کردن متن برای یافتن صفحات با اهمیت و در عین حال مربوط به متن جستجو شده استفاده میکند. همچنین از تعداد تکرار کلمات متن جستجو شده پا فراتر نهاده و برای تشخیص اینکه این صفحه با کلمات مورد جستجو هماهنگی دارد، تمام وجوه محتوای صفحه و صفحات متصل شده به آن را بررسی میکند.
موتورهای جستجوی هات بات[۶۴]، آلتاویستا[۶۵] و اکسایت[۶۶] برای تفسیر پایگاه داده خود از ترکیب ماشین و انسان استفاده میکنند، در صورتی که موتور جستجوی یاهو توسط انسان ترجمه میشود. کاربران آدرس یوآرال وبسایتهای خود را برای موتور جستجو ارسال میکنند، سپس سایت مربوطه مورد بازبینی قرار میگیرد و یک انسان سایت را طبقه بندی میکند و در مورد عبارات جستجوی مربوطه تصمیم گیری میکند. در موتور جستجوی یاهو ابزارهای نمایه سازی چشمشها و بازوهای انسان جهت تصمیم گیری اینکه کدام کلید واژهها و اقلام مناسب هستند و سپس نمایه سازی صحیح مطرح است.
این در حالی است که بسیاری از سایتهای وب، از روش «نمایه انتهای کتاب در وب» برنامهای برای جستجوی سایت خود طراحی کردهاند. این برنامهها همچون جستجو در فایلهای تمام متن میتواند در نتایج جستجوی خود دارای مدارک نامرتبط و در اصطلاح همراه با ریزش کاذب باشد.اگر در چنین سایتهایی نمایهای شبیه آنچه در انتهای کتابها دیده میشود به وجود آید، مراجعهکننده میتواند به سرعت و با بهره گرفتن از لیست به مدخل مورد نظر خود وارد شود و با سرعت بالا و از دست دادن زمان کمتری به مدارک مورد نیاز خود وحتی به مدارک مرتبط با آن نیز دسترسی یابد (کمیجانی).
سئو[۶۷] چیست؟
معنای لغوی سئو بهینه سازی موتور جستجو میباشد، یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب هستند. بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ همچون گوگل بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از انجا ناشی میشود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند( در ایران اکثریت مردم با گوگل سر و کار دارند). به عنوان مثال در گوگل، اکثر مردم فقط به صفحهی اول نتایج جستجو نگاه میکنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو مخصوصا گوگل، این مسئله الزامی است که سایت شما درصفحه ی اول نتایج جستجوقرار گیرد.
علم بهینه سازی موتور جستجودر مورد روشهای فنی مانند عنوان صفحهی مناسب، تگ ها و متا تگ ها، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و کلاً محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، مطالعه میکند.
موتورهای جستجو ازجمله گوگل صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (عنکبوت) پیدا و فهرست بندی میکنند.
متاسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یک جور کار نمیکنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو ازجمله گوگل امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد. یکی از کارهایی که متخصصان بیهنه سازی موتورهای جستجو انجام میدهند، پیگیری تمام تغییرات عملکرد داخل موتورهای جستجو است. بنابراین آن ها میتوانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینه سازی کنند. به علاوه آن ها همراه با تغییرات موتورهای جستجوی مختلف خود را تابع این موتورها قرار میدهند.
هنگامی که شما یک طراح برای طراحی سایت تجاریتان انتخاب میکنید، شما باید از این طراح درباره یبهینه سازی موتورهای جستجوسوال کنید و باید از او بخواهید بر طبقاصول بهینه سازی برای موتورهای جستجوساخت صفحات وب سایت شما را شروع کند. در صورتیکه این کار طولانیتر از طراحیهایی که شما بیش از این داشتهاید، نیست. این کار خیلی آسانتر و معقولتر است که شما در همان بار اول که سایتتان بر روی وب قرار میگیرد، شامل بهینه سازی برای موتورهای جستجو
شود (شبکهی فناوری اطلاعات سیگنال دیزاین، ۱۳۹۰).
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
اهمیت سئو در چیست ؟
برتر بودن در نتایج جستجو ، بازدیدکنندگان ( مشتری ) زیادی را به دیدار از وب سایت شما دعوت میکند .
قریب به اتفاق کاربران اینترنت از موتورهای جستجو استفاده میکنند .
بیشترین در صد معاملات آنلاین به وسیله موتورهای جستجو آغاز میشود .
میلیونها وب سایت بر سر درآمد بیشتر با یکدیگر رقابت میکنند ؛ پس : هر وب سایتی که به سوی تجـارت حرکت میکند ، باید لینکهای نخست موتورهای جستجو را به خود اختصاص دهد (شبکهی فناوری اطلاعات سیگنال دیزاین، ۱۳۹۰) .
بهینه سازی سایت
پیاده سازی یک استراتژی موثر و بلند مدت ارتقا سایت در موتورهای جستجوگر بدون توجه به خود سایت اصولا غیر ممکن است. لذا پی ریزی یک بنای مستحکم در خود سایت ضروری می کند.
سئو پروسه طراحی، نوشتن متون، کد کردن و برنامه نویسی کل وب سایت با هدف بالا بردن شانس دستیابی به رتبههای بالا در نتایج جستجو است. در واقع بهینه سازی وسیلهای برای کمک به مخاطبان بالقوه سایتتان است که وب سایت شما را بیابند.
پیاده سازی یک استراتژی بلندمدت ارتقا سایت نیاز به این دارد که سه مولفه اصلی زیر در هر صفحه سایتتان وجود داشته باشد:
• مولفه متن
• مولفه لینک
• مولفه محبوبیت
تمام موتورهای جستجوگر مهم از این سه مولفه در الگوریتم رتبه بندی خود بهره میگیرند. حالت ایده آل اینگونه خواهد بود که هر سه مولفه را تا بالاترین جایگاه ممکن بهینه سازی نماییم. این حالت در شکل زیر نمایش داده شده است.
اما در عمل تعداد کمی از صفحات میتوانند به این حالت دست یابند. به طور کلی سایتها میتوانند در یکی از حالات زیر دارای رتبههای مناسبی باشند:
سایتهای دارای بالاترین حد بهینه سازی در هر سه مولفه اشاره شده.
سایتهای دارای مولفه های محبوبیت و متن بالا اما مولفه لینک متوسط.
سایتهای دارای مولفه متن و لینک متوسط اما محبوبیت بالا.
واضح است که سایت شما هر چقدر هم محبوب باشد اگر عبارت جستجو شده در آن موجود نباشد حتی در رتبههای آخر نتایج جستجو هم قرار نمیگیرد.
مولفه متن
موتورهای جستجوگر، کلمات و عبارتهای هر صفحه را بایگانی میکنند. لذا برای عملکرد بهتر، شما باید کلمات دلخواه را در مکانهای مهم کدهای سایت خود قرار دهید.
مهمترین بخش در مولفه متن، انتخاب عبارتهای کلیدی سایت است. شما باید عبارتهایی را بر گزینید که واقعا مخاطبان سایتتان آن ها را جستجو میکنند. کلمات کلیدی که انتخاب میکنید باید دارای شرایط زیر باشند:
مربوط به موضوع اصلی سایتتان باشند.
مطمئن باشید که کاربران دیگر آن ها را جستجو میکنند.
خیلی رقابتی نباشند. به عبارت دیگر آن کلمات، کلمات کلیدی سایتهای بسیار دیگری نباشند.
موتورهای جستجوگر به هنگام ارزیابی و رتبه بندی صفحات، به محتوای آن توجه زیادی دارند. متنی که برای یک موتور جستجوگر مهم است برای مخاطب اصلی شما هم مهم است در واقع منظور همان متنی است که مخاطب سایت شما به هنگام مراجعه به سایتتان میتواند بخواند.
منظور از متن مهم، متنی است که دو شرط زیر را دارا میباشد:
متن باید بدون انجام هر گونه عمل خاصی در مرورگرهای استاندارد قابل رویت باشد.
شما باید بتوانید متن را مستقیما از مرورگر خود کپی کرده و به یک ویرایشگر متن انتقال دهید.
عنوان صفحه به همراه متن نمایان آن مکانهای مهمی هستند که باید توجه ویژهای را به آن ها معطوف بدارید. موتورهای جستجوگر آن ها را به عنوان محتوای اصلی سایتتان در نظر میگیرند و بهینه سازی مناسب آن ها در رتبه بندی سایت تاثیر قابل توجهی دارد.
متا تگها و متون جایگزین تصاویر در اولویت بعدی قرار دارند زیرا برخی از موتورهای جستجوگر آن ها را نمیخوانند. به عنوان مثال برای دیدن کلمات متا شما باید کدهای صفحه را ببینید و همینطور برای دیدن متن جایگزین یک تصویر باید موس خود را روی آن تصویر مدتی ثابت نگه دارید.
اینها کارها همان کارهای خاصی است که بیننده برای دیدن متن انجام میدهد در حالیکه متن اصلی و مهم صفحه را بدون انجام هیچگونه عملی میتواند ببیند.