بررسی و مقایسهی گرگین ایرانی و پیران ویسه ی تورانی در شاهنامه، بر اساس جنبههای «شخصیت پردازی»، «منظر قهرمان و ضد قهرمان» و «خاستگاه فکری و عملی «هردو از دیدگاه کنشهای فردی و جمعی».- قسمت ۶- قسمت 2 | ... | |
اینان ضد قهرمانانی هستند که توانایی فوق بشری دارند و به انجام کارهای خارقالعاده دست میزنند و موجوداتی اهریمنی و دیو سیرت هستند و تقریباً در سراسر شاهنامه حضور دارند و جزئی از نیروی اهریمنی شاهنامه محسوب میشوند. جادوگران جزء این دستهاند. اژدهایان نیز در این دسته جای دارند که از بنیادهای اساطیری برخوردارند و معمولاً بر سر راه قهرمانان قرار میگیرند و به دست آنان از میان میروند. این صحنه در اغلب حماسهها وجود دارد و تکرار میشود. موجودات اهریمنی و عجیبی مانند گرگ گویا و سیمرغ که در هفت خوانها ظاهر میشوند نیز از این دستهاند.
۲-۶-۲-۶- ضد قهرمان اصلی فردی است که از نظر اندیشه و صفات و کنش و منش در نقطه مقابل قهرمان داستان قرار دارد و به دلایل و انگیزههای مختلف و با روشهای متفاوت به مبارزه با قهرمان میپردازد، این مبارزه و مقابله تا جایی که یکی از این دو فرد از میان برود ادامه خواهد داشت. این ضد قهرمان گاه در نقش ضد قهرمان جدالگر و یا ضد قهرمان اغواگر و ضد قهرمان سپهسالار نیز ایفای نقش میکند. در شاهنامه در برابر ایرانیان که قهرمان اصلی هستند، ضحاک و افراسیاب نقش ضد قهرمان اصلی را بازی میکنند و همانگونه که گفته شد مبارزه آن ها با ایرانیان تا زمان نابود شدنشان به دست فریدون و کیخسرو ادامه یافت.
۲-۶-۲-۷- ضد قهرمان مشاور اینان افرادی هستند که اغلب یکی از بزرگان کشور هستند و در مقام وزیر یا سپهسالار به ضد قهرمان اصلی یاری و مشورت میرساند. ضد قهرمان مشاور اغلب در مواقع درگیری و جنگ کنش مؤثرتری دارند؛ مانند پیران ویسه در مواقع جنگ ایران و توران عهدهدار مقام سپاهسالاری سپاه افراسیاب است.
۲-۶-۲-۸- ضد قهرمان سپهسالار این ضد قهرمان وظیفهی سرکردگی و هدایت سپاه ضد قهرمان را در جنگ بر عهده دارد. او معمولاً وظیفهی سامان دادن لشکر، فرستادن ضد قهرمان جدالگر و ارائه گزارش به ضد قهرمان اصلی را بر عهده دارد. مانند اسفندیار که هم ضد قهرمان سپاهسالار است و هم گاه جدالگر است.
۲-۶-۲-۹- ضد قهرمان جدالگر فردی است که به صورت آشکار و علنی به مبارزه با قهرمان اصلی میپردازد. این فرد به دستور ضد قهرمان اصلی و با انگیزههای درونی و فردی به نبرد اقدام میکنند.ضحاک و سهراب و اسفندیار از این نوع ضد قهرمانان محسوب میشوند.
۲-۶-۲-۱۰- ضد قهرمان اغواگر فردی است که با روشهای متفاوت و با اهداف مختلف قهرمان و یا دوستان خود را میفریبد و برای آسیب زدن به آن ها تلاش میکند. افرادی که فریب ضد قهرمان اغواگر را میخورند معمولاً یا ضد قهرمان هستند و یا قهرمانی که فریب ضد قهرمان اغواگر را خوردهاند؛
۲-۶-۲-۱۱- ضد قهرمان راهنما این ضد قهرمان در واقع پیش از این که راهنما باشد جدالگر یا اغواگر بوده است اما چون نتوانسته در مبارزه با قهرمان کامیاب شود با بند او اسیر گشته است و به ناچار با تهدید و یا تطمیع قهرمان به راهنمایی او میپردازد. مانند اولاد دیو که در هفت خوان رستم چون نتوانست در برابر رستم(قهرمان) مقاومت کند و در دست او گرفتار شد به ناچار و با وعدهی فرمانروایی مازندران، او را برای مبارزه با دیو سپید(ضد قهرمان اصلی) راهنمایی کرد و در پایان نیز به فرمانروایی رسید.
۲-۶-۳- تقابل قهرمان و ضد قهرمان در حماسه داستانها همواره عرصهی برخورد و تقابل شخصیتها هستند و از رهگذر این برخوردها و تقابلها، شخصیتها نقشهای متفاوتی از خود بروز میدهند و در همین عرصه است که شخصیتهای مختلف معنا پیدا میکنند. در حماسههای ایرانی و در رأس آن ها در حماسهی ملّی ایران همواره دو نیروی خیر و شرّ در جدالی مداوم با یکدیگر به سر میبرند . «در شناخت انواع شخصیتهایی که در تاریخ ادبیات دراماتیک به آن ها پرداخته شده است، میتوان تقسیمبندی چهارگانهای قائل شد که شاید کلیترین تقسیمبندی ممکن از انواع شخصیت در ادبیات دراماتیک باشد. این تقسیمبندی عبارت است از:
۲-۶-۴- قهرمان و ضد قهرمان در شاهنامه حماسهی ملی ایران آمیزهای است از اسطوره و تاریخ و بر مبنای طرحی از پیش پرداخته و برای بیان اندیشه و قصد معینی به وجود آمده است و بر بنیان جامع و سامان یافته از روی برداشت ذهنی خاص ایرانیان باستان طرحریزی شده است و بر اساس جهان بینی مذهبی و آیینی آن ها استوار است. شالودهی این جهانبینی بر اصلی استوار است و آن اینکه اعتقاد به دو بن آغازین و قدیمی متضاد خیر و شرّ، دارند که همواره در حال ستیزه و کارزارند و پهنای گیتی عرصهی این نبرد و میدان این کارزار است. تقابل و ستیزهی این دو بن به صورت تقابل و تضاد دو گروه نژادی متخاصم تظاهر پیدا کرده که از آن دو در روایات حماسی اوستا با نامهای ایرانی و انیرانی«Airya,Anairya» و در شاهنامه با عناوین ایرانی، تورانی یاد شده است.»(سرکاراتی، ۱۳۸۵: ۹۶-۹۹).
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:33:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|