مرحله دوازدهم) ایجاد هماهنگی در دبیرستان و تلاش برای ایجاد جو سازمانی کارآمد. مشاور در دبیرستان نقش هماهنگ کنند را دارد. او تلاش می‌کند که به مدیر دبیرستان در اداره مدرسه کمک کندو از بروز مسائل انضباطی جلوگیری و در حل آنها اقدام نماید. او به دبیران کمک می‌کند تا روند آموزشی آنان به خوبی پیش رودو مشکلات اجتماعی در کلاس حل شود، همچنین به دانش آموزان در داشتن انضباط و رعایت مقررات کمک می‌کند. مشاور با شرکت موثر در شوراهای مربوط تلاش می‌کند تا مشکلات را بررسی و راه حلهای مناسب را پیشنهاد نماید و با همکاری همه دست اندر کاران دبیرستان به حل آنها کمک کند (احمدی، ۱۳۸۳).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

۲-۱۹- پیشینه تحقیق

 

۲-۱۹-۱- پیشینه داخلی تحقیق

آقایی و همکاران(۱۳۹۰) درپژوهشی به بررسی تأثیر مشاوره شغلی گروهی به روش یادگیری کرومبولتز بر انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی، نگرانی‌های آینده تحصیلی ـ شغلی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان سال اول دبیرستان پرداختند. پژوهش از نوع نیمه تجربی و جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان پسر و دختر سال اول دبیرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری بودند که با بهره گرفتن از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تعداد ۶۰نفر (۳۰ دختر و ۳۰ پسر) از بین آنان انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس گروه آزمایش طی ۹ جلسه‌ی ۹۰ دقیقه‌ای مشاوره شغلی گروهی به شیوه یادگیری کرومبولتز را دریافت کرد. دانش‌آموزان گروه‌های آزمایش و کنترل طی ۳ مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری سه ماهه پرسشنامه‌های انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی و نگرانی‌های آینده تحصیلی ـ شغلی را تکمیل کردند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان دادند، ارائه مشاوره شغلی به روش یادگیری کرومبولتز بر انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی و نگرانی‌های آینده تحصیلی – شغلی دانش‌آموزان موثر بوده است. در حالی که مشاوره شغلی بر روی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر معنادار نداشته است. همچنین نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان دادند که تأثیر ارائه مشاوره شغلی پس از گذشت ۳ ماه از آخرین جلسه مشاوره بر روی انگیزش پیشرفت و نگرانی‌های آینده تحصیلی – شغلی پایدار بوده است.
مجیدی و همکاران(۱۳۹۰) در پژوهشی با هدف « بررسی اثر بخشی برنامه مشاوره ی تحصیلی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان مقطع دبیرستان دخترانه در شهر برازجان» انجام دادند. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان دخترانه در شهر برازجان به تعداد ۰۵۲ نفر بوده و با روش تصادفی ساده تعداد ۵۲ نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه انتخاب و سپس به دو گروه ۲۵نفری، (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند، برای گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه آموزش برگزار گردیده است. نتایج این تحقیق نشان داد که تاثیر برنامه مشاوره تحصیلی بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان معنی دار بوده و بین انگیزه ی دانش آموزانی که مورد مشاوره ی تحصیلی قرار گرفته اند با دانش آموزانی که مورد مشاوره واقع نشده اند تفاوت معنی داری وجود دارد.
عثنی عشری(۱۳۸۹) به بررسی اثر بخشی مشاوره گروهی بارویکرد الیس بر عملکرد تحصیلی و عزت نفس دانش آموزان دختر سال سوم مقطع متوسطه شهر زرند پرداختند.جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر شهر زرند بود که از طریق روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ۳۰ نفر (برای دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و کنترل ) انتخاب شدند . ابزار مورد استفاده پرسشنامه عملکرد تحصیلی و پرسشنامه عزت نفس مدرسه ای کوپراسمیت استفاده شد و برای تحلیل نمره‌های دو گروه از آزمون پارامتریکt مستقل استفاده شد.در این تحقیق عملکرد تحصیلی ،ابعاد مختلف عملکرد تحصیلی خودکار آمدی ، تأثیرات هیجانی ، برنامه ریزی ، فقدان کنترل پیامد ،و انگیزش و عزت نفس با توجه به شیوه مشاوره گروهی مورد بررسی قرار گرفته است . نتایج این تحقیق نشان داد که مشاوره گروهی بر خودکارآمدی ، ،برنامه ریزی فقدان کنترل پیامد ، انگیزش و عزت نفس موثر است ،اما بر تأثیرات هیجانی ، تأثیری ندارد.
گل میرزایی و همکاران(۱۳۹۰) در پژوهشی با عنوان تأثیر مشاوره حمایتی برای دانشجویان با پیشرفت تحصیلی ضعیف پرداختند. در این مطالعه نشان داده شده است که فرضیه پژوهش مبنی بر تأثیر برنامه مشاوره حمایتی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری مورد تأیید قرار نگرفته است و اختلاف معناداری بین دو گروه دریافت‌کننده مشاوره (مورد) و گروه بدون دریافت مشاوره (شاهد) مشاهده نشده بود در حالی که تفاضل میانگین قبل و بعد از انجام مطالعه در پسران به طور معناداری افزایش یافته بود.
فاضلی(۱۳۸۳) در تحقیقی به تأثیر مشاوره در پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرداخت.جامعه آماری این تحقیق مراکز مشاوره دانشجویی بودند. یافته‎ها حاکی از آن است که بین مراکز مشاوره دانشجویی از نظر دارا بودن فضا و نیروی‎انسانی متخصص تفاوت چشمگیری وجود دارد؛ ارائه خدمات بعضی از آنها، از نظر اینکه قادر به رفع نیازهای روز افزون دانشجویان باشند، محدود است. ضریب همبستگی پیرسون نشان می‌دهد که در میان عوامل چهارگانه کلیدی مدل نظری همبستگی وجود دارد. همچنین، نتایج عملیات رگرسیونی و مدل‎سازی معادله ساختاری نشان می‎دهد که مراکز مشاوره دانشجویی می‎توانند درموارد چهارگانه مذکور در مدل نظری به دانشجویان کمک کنند و این امر می‌تواند در حل مسائل آموزشی به پیشرفت تحصیلی مؤثر منجر شود. مهم‎ترین عامل در فرایند ارائه این خدمات، کمک به کسب و ارتقای خود پنداری مثبت در دانشجویان است.

 

۲-۱۹-۲- پیشینه خارجی تحقیق

ولز(۲۰۰۲) در پژوهشی که با هدف کمک به دانشجویان در غلبه بر موانع اقتصادی و فرهنگی آموزشی عالی طراحی شده ، نتایج نشان داد که دانش جویان ثبت نام شده در برنامه حمایتی دو برابر بیشتر از سایر دانشجویان احتمال بافی ماندن تا زمان فارغ التحصیل را دارند.
عکس مرتبط با اقتصاد
توماس (۲۰۰۱) تأثیر مشاوران در حل مشکلات تحصیلی دانش آموزان را بررسی کرد.او نظرات ۲۳۶۵نفر از مراجعان به مراکز مشاوره و ۶۳۷ نفر از دانش آموزان و دانش جویان پسر را مورد سنجش قرار داد . نتیجه تحقیق نشان داد که مشاوران در حل مشکلات تحصیلی و پیشرفت تحصیلی نقش به سزایی داشته اند.
هدلی (۱۹۸۸)در پژوهش خود نتیجه گرفت که فعالیت‌های راهنمای و مشاوره تأثیر مثبتی روی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد.

 

فصل سوم

 

روش شناسی تحقیق

 

 

۳-۱- مقدمه

در این فصل ابتدا به بررسی جامعه آماری و روش نمونه گیری پژوهش حاضر پرداخته می­ شود. در ادامه ابزارهای پژوهش و سپس به طرح پژوهش پرداخته شده و بعد روش اجرای پژوهش و جلسات آموزشی توضیح داده می­ شود و در آخر روش­های تجزیه و تحلیل داده ­ها ارائه می­گردد.

 

۳-۲- جامعه آماری و گروه نمونه مورد مطالعه

جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دبیرستانی پسر دوره دوم متوسطه شهرستان باوی که در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ در رشته‌های علوم تجربی ، علوم انسانی، فنی و حرفه ای و سال اول دبیرستان مشغول به تحصیل می‌باشند. در این پژوهش برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای استفاده شد، به این شکل از بین دبیرستان‌های شهرستان باوی دو دبیرستان به صورت تصادفی (مرحله اول) و سپس از میان این دو دبیرستان ۶۰ نفر انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند.

 

۳-۳- طرح تحقیق

این تحقیق یک طرح آزمایشی میدانی حقیقی با پیش آزمون و پس آزمون است که در آن از دو گروه آزمایش و گواه استفاده شده است.

جدول ۳-۱ طرح تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پس آزمون مداخله آزمایشی پیش آزمون انتخاب تصادفی گروه ها
O2 X* O1 RE آزمایش
O4 – O3 RC کنترل

۳-۴- ابزارهای پژوهش

پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر، پرسشنامه سلامت عمومی‌گلد برگ،و پرسشنامه هویت فردی بردبار،شرح محتصر هریک در زیر آمده است.

 

۳-۵-پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر:

پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر شامل ۳۳ گویه و هدف آن بررسی انگیزش تحصیلی در بین دانش آموزان می‌باشد. این ابزار شکل اصلاح شده مقیاس‏ هارتر(۱۹۸۱،۱۹۸۰)به عنوان یک ابزار سنجش انگیزش تحصیلی است.همان‏گونه که بیان شد مقیاس اصلی هارتر،انگیزش تحصیلی را با سؤال‏های دوقطبی می‏سنجد که یک قطب آن‏ انگیزش درونی و قطب دیگر انگیزش بیرونی است و پاسخ آزمودنی به موضوع هرسؤال فقط می‏تواند یکی از دلایل بیرونی یا درونی را دربرداشته باشد.از آنجا که در بسیاری موضوع‏های‏ تحصیلی انگیزه‏های درونی و بیرونی هردو نقش دارند،لپر و همکاران (۲۰۰۵) مقیاس هارتر را به‏ شکل مقیاس‏های معمول درآوردند که هرسؤال تنها یکی از دلایل انگیزش درونی و بیرونی‏ در نظر می‏گیرد.

 

۳-۶- روایی و پایایی پرسشنامه

قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه می­گیرد یعنی اینکه ابزار اندازه ­گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می­دهد.
پایایی این پرسشنامه توسط ظهیری و رجبی (۱۳۸۸) با آزمون آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از نرم افزار بالای spss بدست آمده است که به ترتیب زیر می‌باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نام متغیر میزان آلفای کرونباخ
انگیزش تحصیلی ۹۲/۰

۳-۷- پرسشنامه سلامت عمومی‌گلد برگ

پرسشنامه سلامت عمومی‌توسط گلدبرگ[۳۰] و هیلر[۳۱] در سال ۱۹۷۲ تهیه شده و به طور گسترده در پژوهش‌های متعددی مورد استفاده قرار گرفته است و یکی از شناخته‌ترین ابزارهای غربالگری در پژوهش‌های مربوط به سلامت روانی است. گلدبرگ و همکارانش ابتدا این پرسشنامه را برای غربالگری اختلالات روان‌شناختی غیر سایکوتیک، در مراکز درمانی و سایر جوامع طراحی و تدوین کردند. فرم اصلی و اولیه این پرسشنامه مشتمل بر ۶۰ سوال بوده است که متن سوالات درباره وضع سلامتی و ناراحتی‌های فرد و به طور کلی سلامت عمومی‌او، با تاکید بر مسائل روان‌شناختی و اجتماعی در زمان حال می‌باشد. که بعدها فرم‌های کوتاه‌تری مشتمل بر ۱۲، ۲۰، ۲۸، ۳۰ و ۴۴ ماده نیز تهیه شد. این پرسشنامه علاوه بر استخراج نمره کلی وضعیت سلامت روان افراد، از چهار زیر مقیاس نیز تشکیل یافته که هر کدام از آن‌ ها دارای هفت سؤال می‌باشند. سؤال‌های هر زیر مقیاس به ترتیب پشت سر هم آمده است. به گونه‌ای که از سؤال یک تا هفت مربوط به زیرمقیاس نشانه‌های جسمانی، از سؤال هشت تا ۱۴ مربوط به زیرمقیاس اضطراب، از سؤال ۱۵ تا ۲۱ مربوط به زیر مقیاس اختلال در کارکرد اجتماعی و از سوال ۲۲ تا ۲۸ مربوط به زیر مقیاس افسردگی می‌باشند. نمره‌گذاری آزمون براساس مقیاس لیکرت می‌باشد، که در آن برای هر فرد پنج نمره بدست می‌آید، که چهار نمره به مقیاس‌های فرعی و یک نمره به کل مواد پرسشنامه مربوط می‌شود. در نتیجه نمره کل یک فرد، از صفر تا هشتاد و چهار و نمره هر زیر مقیاس از صفر تا بیست و یک متغیر خواهد بود. که نمره بیشتر در هر مقیاس، نشانگر وضعیت نامطلوب آزمودنی می‌باشد. (ساعتچی و همکاران ۱۳۹۰)
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی
چهار زیر مقیاس عبارتند از: علایم جسمانی‌سازی، علایم اضطراب، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی؛ که در زیر مقیاس علایم جسمانی‌سازی: وضعیت سلامت عمومی‌و علایم جسمانی، در زیر مقیاس اضطراب: علایم و نشانه‌های بالینی اضطراری شدید، بی‌خوابی، تحت فشار بودن، عصبانی بودن و دلشوره و در زیر مقیاس کارکردی اجتماعی: توانایی فرد در انجام کارهای روزمره، احساس رضایت در انجام وظایف، احساس مقید بودن، قدرت یادگیری و لذت بردن از فعالیت‌های روزمره زندگی و در زیرمقیاس افسردگی: علایم اختصاصی افسردگی از قبیل احساس بی‌ارزشی، ناامیدی، بی‌ارزش بودن زندگی، افکار خودکشی، آرزوی مردن و ناتوانی در انجام کارها را می‌سنجد. پایایی پرسشنامه سلامت عمومی‌۲۸ سوالی (GHQ-28)در فرهنگ‌های مختلف تایید شده است. برای مثال، شیمجی، مینو، تیسودا (۲۰۰۰) با انجام این پرسشنامه برروی کارمندان ژاپنی ضریب پایانی (آلفای کرونباخ،۹۰/۰، را برای این پرسشنامه گزارش کردند. چونگ و اسپیرز (۱۹۹۴) ضریب پایانی این پرسشنامه را در گروه کامبوج‌های ساکن نیوزلند، به کمک روش بازآزمایی با فاصله زمانی ۲ تا ۴ هفته و با بهره گرفتن از فرمول ضریب همبستگی رتبه‌ای اسپیرمن به میزان ۵۵/۰ برآورد نمودند و ضریب هماهنگی درونی این پرسشنامه را با روش نمره‌گذاری لیکرت به میزان ۸۵/۰ گزارش کردند (به نقل از قاسمی، ۱۳۸۸).
هومن (۱۳۷۶) در هنجاریابی پرسشنامه سلامت عمومی‌۲۸ سوالی در ایران، هماهنگی درونی این پرسشنامه را با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس‌های فرعی، به ترتیب ۸۵/۰، ۸۷/۰، ۷۹/۰ و ۹۱/۰ گزارش نمود و برای کل مقیاس که نشان‌دهنده سلامت عمومی‌است، برابر با ۸۵/۰ برآورد کرده است.
گلدبرگ و بلک‌ول (۱۹۷۲) با بهره گرفتن از یک چک لیست مصاحبه بالینی در مورد ۲۰۰ نفر از بیماران بخش جراحی در انگلستان، به این نتیجه رسیدند که بیش از ۹۰% گروه نمونه توسط پرسشنامه به درستی به عنوان بیمار و سالم طبقه‌بندی می‌شوند. به علاوه ضریب همبستگی بین نمرات پرسشنامه سلامت عمومی‌۲۸ سؤالی را با نتیجه ارزیابی بالینی شدت اختلالات ۸۰/۰ گزارش نمودند. همچنین حساسیت و ویژگی آن به ترتیب ۸۴/۰ و ۸۲/۰ گزارش نمودند.
گلدبرگ و هیلر (۱۹۷۶) همبستگی بین داده‌های حاصل از اجرای دو پرسشنامه سلامت عمومی‌و فهرست علایم روانی SCL-90، برروی ۲۲۴ آزمودنی را به میزان ۷۸/۰ گزارش نمودند. پالاهنگ در سال ۱۳۷۴ در هنجاریابی پرسشنامه سلامت عمومی‌۲۸ سوالی برروی ۶۱۹ نفر از ساکنان بالاتر از ۱۵ سال شهر کاشان، با روش نمره‌گذاری لیکرت، ضریب آلفای کرونباخ ۸۲/۰ برای مردان و ۸۱/۰ برای زنان گزارش نموده است.
پرسشنامه سلامت عمومی‌را می‌توان بعنوان مجموعه پرسش هایی در نظر گرفت که از پایین ترین سطوح نشانه‌های مشترک مرضی که در اختلال‌های مختلف روانی وجود دارند تشکیل شده است و بدین ترتیب می‌تواند بیماران روانی را به عنوان یک طبقه کلی از آنهایی که خود را سالم می‌پندارند متمایز کند.
بنابراین هدف این پرسشنامه دستیابی به تشخیصی خاص در سلسله مراتب بیماریهای روانی نیست بلکه منظور اصلی آن، ایجاد تمایز بین بیماری روانی و سلامت روانی است.
نتیجه تصویری درباره سلامت روانی
در ایران یعقوبی در سال ۱۳۷۵ کار هنجاریابی آن را بر روی ۶۲۵ نفر از ساکنان مناطق شهری و روستایی صومعه سرا، انجام داد.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:03:00 ب.ظ ]