تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانشآموزان متوسطه پسر شهرستان باوی۹۴- قسمت ۶ | ... | |
مرحله دوازدهم) ایجاد هماهنگی در دبیرستان و تلاش برای ایجاد جو سازمانی کارآمد. مشاور در دبیرستان نقش هماهنگ کنند را دارد. او تلاش میکند که به مدیر دبیرستان در اداره مدرسه کمک کندو از بروز مسائل انضباطی جلوگیری و در حل آنها اقدام نماید. او به دبیران کمک میکند تا روند آموزشی آنان به خوبی پیش رودو مشکلات اجتماعی در کلاس حل شود، همچنین به دانش آموزان در داشتن انضباط و رعایت مقررات کمک میکند. مشاور با شرکت موثر در شوراهای مربوط تلاش میکند تا مشکلات را بررسی و راه حلهای مناسب را پیشنهاد نماید و با همکاری همه دست اندر کاران دبیرستان به حل آنها کمک کند (احمدی، ۱۳۸۳).
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید. ۲-۱۹- پیشینه تحقیق
۲-۱۹-۱- پیشینه داخلی تحقیق آقایی و همکاران(۱۳۹۰) درپژوهشی به بررسی تأثیر مشاوره شغلی گروهی به روش یادگیری کرومبولتز بر انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی، نگرانیهای آینده تحصیلی ـ شغلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول دبیرستان پرداختند. پژوهش از نوع نیمه تجربی و جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پسر و دختر سال اول دبیرستانهای استان چهارمحال و بختیاری بودند که با بهره گرفتن از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد ۶۰نفر (۳۰ دختر و ۳۰ پسر) از بین آنان انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس گروه آزمایش طی ۹ جلسهی ۹۰ دقیقهای مشاوره شغلی گروهی به شیوه یادگیری کرومبولتز را دریافت کرد. دانشآموزان گروههای آزمایش و کنترل طی ۳ مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری سه ماهه پرسشنامههای انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی و نگرانیهای آینده تحصیلی ـ شغلی را تکمیل کردند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان دادند، ارائه مشاوره شغلی به روش یادگیری کرومبولتز بر انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی و نگرانیهای آینده تحصیلی – شغلی دانشآموزان موثر بوده است. در حالی که مشاوره شغلی بر روی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تأثیر معنادار نداشته است. همچنین نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان دادند که تأثیر ارائه مشاوره شغلی پس از گذشت ۳ ماه از آخرین جلسه مشاوره بر روی انگیزش پیشرفت و نگرانیهای آینده تحصیلی – شغلی پایدار بوده است.
۲-۱۹-۲- پیشینه خارجی تحقیق ولز(۲۰۰۲) در پژوهشی که با هدف کمک به دانشجویان در غلبه بر موانع اقتصادی و فرهنگی آموزشی عالی طراحی شده ، نتایج نشان داد که دانش جویان ثبت نام شده در برنامه حمایتی دو برابر بیشتر از سایر دانشجویان احتمال بافی ماندن تا زمان فارغ التحصیل را دارند.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱- مقدمه در این فصل ابتدا به بررسی جامعه آماری و روش نمونه گیری پژوهش حاضر پرداخته می شود. در ادامه ابزارهای پژوهش و سپس به طرح پژوهش پرداخته شده و بعد روش اجرای پژوهش و جلسات آموزشی توضیح داده می شود و در آخر روشهای تجزیه و تحلیل داده ها ارائه میگردد.
۳-۲- جامعه آماری و گروه نمونه مورد مطالعه جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دبیرستانی پسر دوره دوم متوسطه شهرستان باوی که در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ در رشتههای علوم تجربی ، علوم انسانی، فنی و حرفه ای و سال اول دبیرستان مشغول به تحصیل میباشند. در این پژوهش برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای استفاده شد، به این شکل از بین دبیرستانهای شهرستان باوی دو دبیرستان به صورت تصادفی (مرحله اول) و سپس از میان این دو دبیرستان ۶۰ نفر انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند.
۳-۳- طرح تحقیق این تحقیق یک طرح آزمایشی میدانی حقیقی با پیش آزمون و پس آزمون است که در آن از دو گروه آزمایش و گواه استفاده شده است. جدول ۳-۱ طرح تحقیق
پس آزمون مداخله آزمایشی پیش آزمون انتخاب تصادفی گروه ها ۳-۴- ابزارهای پژوهش پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر، پرسشنامه سلامت عمومیگلد برگ،و پرسشنامه هویت فردی بردبار،شرح محتصر هریک در زیر آمده است.
۳-۵-پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر: پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر شامل ۳۳ گویه و هدف آن بررسی انگیزش تحصیلی در بین دانش آموزان میباشد. این ابزار شکل اصلاح شده مقیاس هارتر(۱۹۸۱،۱۹۸۰)به عنوان یک ابزار سنجش انگیزش تحصیلی است.همانگونه که بیان شد مقیاس اصلی هارتر،انگیزش تحصیلی را با سؤالهای دوقطبی میسنجد که یک قطب آن انگیزش درونی و قطب دیگر انگیزش بیرونی است و پاسخ آزمودنی به موضوع هرسؤال فقط میتواند یکی از دلایل بیرونی یا درونی را دربرداشته باشد.از آنجا که در بسیاری موضوعهای تحصیلی انگیزههای درونی و بیرونی هردو نقش دارند،لپر و همکاران (۲۰۰۵) مقیاس هارتر را به شکل مقیاسهای معمول درآوردند که هرسؤال تنها یکی از دلایل انگیزش درونی و بیرونی در نظر میگیرد.
۳-۶- روایی و پایایی پرسشنامه قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه میگیرد یعنی اینکه ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد.
نام متغیر میزان آلفای کرونباخ ۳-۷- پرسشنامه سلامت عمومیگلد برگ پرسشنامه سلامت عمومیتوسط گلدبرگ[۳۰] و هیلر[۳۱] در سال ۱۹۷۲ تهیه شده و به طور گسترده در پژوهشهای متعددی مورد استفاده قرار گرفته است و یکی از شناختهترین ابزارهای غربالگری در پژوهشهای مربوط به سلامت روانی است. گلدبرگ و همکارانش ابتدا این پرسشنامه را برای غربالگری اختلالات روانشناختی غیر سایکوتیک، در مراکز درمانی و سایر جوامع طراحی و تدوین کردند. فرم اصلی و اولیه این پرسشنامه مشتمل بر ۶۰ سوال بوده است که متن سوالات درباره وضع سلامتی و ناراحتیهای فرد و به طور کلی سلامت عمومیاو، با تاکید بر مسائل روانشناختی و اجتماعی در زمان حال میباشد. که بعدها فرمهای کوتاهتری مشتمل بر ۱۲، ۲۰، ۲۸، ۳۰ و ۴۴ ماده نیز تهیه شد. این پرسشنامه علاوه بر استخراج نمره کلی وضعیت سلامت روان افراد، از چهار زیر مقیاس نیز تشکیل یافته که هر کدام از آن ها دارای هفت سؤال میباشند. سؤالهای هر زیر مقیاس به ترتیب پشت سر هم آمده است. به گونهای که از سؤال یک تا هفت مربوط به زیرمقیاس نشانههای جسمانی، از سؤال هشت تا ۱۴ مربوط به زیرمقیاس اضطراب، از سؤال ۱۵ تا ۲۱ مربوط به زیر مقیاس اختلال در کارکرد اجتماعی و از سوال ۲۲ تا ۲۸ مربوط به زیر مقیاس افسردگی میباشند. نمرهگذاری آزمون براساس مقیاس لیکرت میباشد، که در آن برای هر فرد پنج نمره بدست میآید، که چهار نمره به مقیاسهای فرعی و یک نمره به کل مواد پرسشنامه مربوط میشود. در نتیجه نمره کل یک فرد، از صفر تا هشتاد و چهار و نمره هر زیر مقیاس از صفر تا بیست و یک متغیر خواهد بود. که نمره بیشتر در هر مقیاس، نشانگر وضعیت نامطلوب آزمودنی میباشد. (ساعتچی و همکاران ۱۳۹۰)
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:03:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|