۴-۲- ۲ شاخص ترینر
همان گونه که در مدل ذیل ملاحظه میشود، این معیار فقط اثر ریسک سیستماتیک را در ارزیابی عملکرد مورد سنجش قرار میدهد. این بدان علت است که فرض شده است که ریسک غیر سیستماتیک، با تنوع
بخشی مناسب، به صفر گرایش پیدا میکند.

فرمول شماره(۴- ۲)
بر همین اساس برای محاسبه این شاخص، با توجه به این مطلب که صورت کسر که نشان دهنده بازده اضافی صندوق ها است، برای محاسبه شاخص قبل محاسبه شده بود، لذا تنها بتا که شاخص ریسک سیستماتیک است، مورد محاسبه قرار گرفت. برای محاسبه شاخص بتا نیز از فرمول ذیل استفاده گردید.
پایان نامه - مقاله - پروژه

فرمول شماره(۴- ۳)
در نهایت، پس از محاسبۀ شاخص ترینر، اقدام به رتبه بندی صندوق های سرمایه گذاری بر اساس این شاخص گردید که نتایج آن در جدول شماره (الف- ۵) پیوست موجود است.
همانگونه که در جدول(الف- ۵) ملاحظه می شود بر اساس شاخص ترینر صندوق های یکم ایرانیان، آگاه و بانک تجارت در رتبه های اول تا سوم بهترین صندوق های سرمایه گذاری قرار گرفته اند و در این میان، صندوق های اقتصاد نوین، پاسارگاد و خبرگان از نظر عملکرد بدترین عملکرد را از میان صندوق های سرمایه گذاری به خود اختصاص داده اند.
۴- ۲- ۳ شاخص آلفای جنسن
همانگونه که در فصول گذشته بدان اشاره گردید، شاخص آلفای جنسن این قابلیت را دارا است که متوسط عملکرد صندوق های سرمایه گذاری را با در نظر گرفتن میزان حساسیت نسبت به بازار ، بررسی نماید. همچنین این شاخص توانایی سنجش مهارتهای مدیران صندوق های سرمایه گذاری را دارد. به عبارت دیگر این شاخص نشان میدهد که آیا مدیران صندوق های سرمایه گذاری توانسته اند برای صندوق سرمایه گذاری بازدهی فراتر از بازده بازار تحصیل نمایند؟ برای محاسبه شاخص آلفا از رابطه ذیل استفاده گردیده است.
فرمول شماره(۴- ۴)

براین اساس، اگر میزان پارامتر آلفای محاسبه شده بزرگتر از صفر باشد(  ) نشان دهنده این مطلب است که مدیران صندوق های سرمایه گذاری از چنان مهارتی برخوردار هستند که توانسته اند بازده اضافی نسبت به بازار کسب نمایند. برای محاسبه پارامتر آلفا از تابع اینترسپت[۱۹۰] در نرم افزار اکسل که قادر است این پارامتر را به درستی برآورد نماید، استفاده گردید. نتایج مربوط به این شاخص در جدول شماره(الف- ۶) در بخش پیوست ذکر شده است. همانگونه که در این جدول ملاحظه می شود صندوق های سرمایه گذاری بر اساس شاخص آلفای جنسن رتبه بندی شده اند. بر طبق این رتبه بندی تنها چهار صندوق سرمایه گذاری آگاه، بانک تجارت، یکم ایرانیان و شاداب توانسته اند آلفای مثبتی را به خود اختصاص دهند و بر همین اساس رتبه های اول این رتبه بندی را به خود اختصاص داده اند. همچنین در این رتبه بندی صندوق های سرمایه گذاری اقتصاد نوین، گلچین و پاسارگاد بدترین عملکرد را داشته و در رتبه های آخر قرار گرفته اند. علاوه بر آن، در این جدول اطلاعات رگرسیونی تابع خطی شاخص آلفا از قبیل ضریب همبستگی، ضریب تعیین، خطای معیار بتا و خطای معیار آلفا نیز آورده شده و در جدول مذکور مورد اشاره قرار گرفته است.
۴- ۲- ۴ شاخص فاما
همانطور که در فصول گذشته بیان شد شاخص فاما که توسط یوجین فاما ابداع شده است، شاخصی جهت ارزیابی عملکرد پرتفوی محسوب می شود. شاخص فاما این قابلیت را دارا است که بازده اضافی صندوقهای سرمایه گذاری نسبت به بازده مورد انتظار را بررسی نماید. به عبارت بهتر، این شاخص توانایی سنجش بازدهی اضافی نسبت به خط بازار سرمایهCML[191] را دارد. برای محاسبه این شاخص از فرمول ذیل استفاده گردید.

فرمول شماره(۴- ۵)
برای محاسبه این شاخص، ابتدا بازده اضافی بازار نسبت به بازده بدون ریسک محاسبه گردید و در نسبت انحراف معیار بازده صندوق سرمایه گذاری به انحراف معیار بازده بازار ضرب شد و در نهایت بازده اضافی صندوق های سرمایه گذاری نسبت به بازده بدون ریسک، از مقدار محاسبه شده در مرحله ، کسر گردیده شد. نتایج مربوط به شاخص فاما در جدول شماره (الف- ۷) پیوست موجود می باشد. همانگونه که در این جدول ملاحظه می شود صندوق های سرمایه گذاری بر اساس شاخص فاما رتبه بندی شده اند. در این رتبه بندی، تنها دو صندوق توانسته اند بازده اضافی نسبت بازده مورد انتظار کسب نمایند که این دو صندوق، صندوق های سرمایه گذاری آگاه و یکم ایرانیان می باشند که رتبه های اول در این رتبه بندی را نیز به خود اختصاص داده اند. همچنین صندوق های سرمایه گذاری شاداب و بانک تجارت در رتبه های بعدی این رتبه بندی جای گرفته اند، با این تفاوت که این صندوق ها نتوانسته اند بازدهی فراتر از بازده مورد انتظار کسب نمایند و دارای نسبت فامای منفی هستند. صندوق های سرمایه گذاری بانک صادرات، گلچین و پاسارگاد نیز بدترین عملکرد را بر اساس این شاخص به خود اختصاص داده و در رتبه های آخر این رتبه بندی قرار گرفته اند.
۴- ۲- ۵ شاخص مودیلیانی
همانطور که در فصول گذشته بیان شد، این مدل، در واقع از تفاوت بین شاخص شارپ صندوق سرمایه گذاری و شاخص شارپ بازار، ضربدر انحراف معیار شاخص بازار، به دست می آید. مدل  بازده اضافی را که سرمایه گذار به جای سرمایه گذاری در بازار، می تواند از صندوق های سرمایه گذاری کسب نماید، نشان می دهد برای محاسبه شاخص مودیلیانی از رابطه ذیل استفاده گردیده است.

فرمول شماره(۴- ۶)
نتایج مربوط به این شاخص در جدول شماره(الف- ۸) در بخش پیوست ذکر شده است. همانگونه که در این جدول ملاحظه می شود، پس از محاسبه شاخص مودیلیانی اقدام به رتبه بندی صندوق های سرمایه گذاری بر اساس شاخص فوق شده است. بر طبق جدول مذکور، تنها دو صندوق سرمایه گذاری آگاه و یکم ایرانیان توانسته اند مقادیر مثبتی برای شاخص مودیلیانی داشته باشند. این دو صندوق همان صندوق هایی هستند که در شاخص فاما نیز توانسته بودند مقادیر مثبتی را به خود اختصاص دهند. بنابراین دو صندوق مذکور، در رتبه های اول قرار گرفته اند. پس از آنها، صندوق های شاداب و بانک تجارت در رتبه های بعدی قرار دارند. صندوق های سرمایه گذاری بانک صادرات، پاسارگاد و خبرگان نیز دارای بدترین عملکرد بر اساس این شاخص هستند و رتبه های آخر را در این رتبه بندی به خود اختصاص داده اند.
۴- ۲- ۶ شاخص سورتینو
شاخص سورتینو همانگونه که در فصول گذشته بدان اشاره گردید، از شاخص های تئوری فرا مدرن پرتفوی(PMPT)[192] محسوب می شود. در این تئوری از مفهوم ریسک نامطلوب جهت سنجش ریسک پرتفوی استفاده میشود. به عبارت دیگر این تئوری، ریسکی که باید به اهداف خاص سرمایه‌گذاران مرتبط باشد را شناسایی کرده و هر پیامد یا نتیجه‌ای که بالاتر و بهتر از این هدف باشد، را به عنوان ریسک در نظر نمی‌گیرد بلکه آن را یک فرصت برای سرمایه گذاری عنوان میکند. معیار ریسک نامطلوب درتئوری پست مدرن پرتفوی، بین نوسانات مطلوب و نامطلوب[۱۹۳]، یک وجه تمایز واضح قائل می شود. در تئوری پست مدرن پرتفوی، تنها نوسانات پایین‌تر از نرخ بازده هدف سرمایه‌گذار، مشمول ریسک هستند و این مساله درحالی است که تمامی نوسانات بالاتر از این هدف (درشرایط عدم اطمینان)، به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری به منظور دستیابی به نرخ بازده مطلوب به حساب می‌آیند.
بر همین اساس برای محاسبه ریسک نامطلوب، به جای استفاده از واریانس و انحراف معیار، از مفهوم نیم واریانس و نیم انحراف معیار استفاده می شود. در این پژوهش برای محاسبه ریسک نامطلوب و نیم واریانس از فرمول ذیل استفاده شده است و برای محاسبه نیم انحراف معیار از ریشه دوم رابطه مذکور استفاده گردیده است.
فرمول شماره(۴- ۷)

همچنین برای محاسبه شاخص سورتینو که به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد تعدیل شده از بابت ریسک محسوب می شود، از رابطه ذیل استفاده گردید.

فرمول شماره(۴- ۸)
نتایج مربوط به این شاخص ارزیابی عملکرد در جدول شماره (الف- ۹) در بخش پیوست ذکر شده است. همانگونه که در این جدول ملاحظه می شود، پس از محاسبه مقادیر این شاخص برای هر یک از صندوق های سرمایه گذاری مورد بررسی، اقدام به رتبه بندی این صندوق ها شده است. بر اساس این رتبه بندی، صندوق های سرمایه گذاری آگاه، شاداب و یکم ایرانیان دارای بهترین عملکرد در میان صندوق های سرمایه گذاری مورد بررسی بوده و رتبه های اول را در این رتبه بندی به خود اختصاص داده اند. همچنین در این جدول ملاحظه می گردد که صندوق های سرمایه گذاری بانک صادرات، پاسارگاد و خبرگان دارای بدترین عملکرد در بین صندوق های سرمایه گذاری مورد بررسی بوده اند.
۴- ۲- ۷ شاخص نسبت اطلاعات
همانگونه که در فصول گذشته بدان اشاره گردید، شاخص نسبت اطلاعاتی، میزان بازده یک پرتفوی فعال، که به نسبت ریسک پذیرفته شده، یک صندوق سرمایه گذاری ایجاد میکند، را نشان میدهد. به عبارت دیگر، این معیار، بازده غیر معمول هر واحد ریسک غیر سیستماتیک را که قاعدتاً میتواند با نگهداری یک پرتفوی از شاخص بازار متنوع گردد، اندازه گیری می نماید.(بودی و کان و مارکوس[۱۹۴]، ۱۹۹۶).
به عبارت دیگر، این معیار می تواند به مثابه نسبت هزینه- فایده ای[۱۹۵] تلقی شود، که کیفیت اطلاعات سرمایه گذار را که توسط ریسک غیر سیستماتیک پایین آمده، ارزیابی می کند. این معیار نیز که توسط ویلیام شارپ طراحی شده است، شاخصی جهت ارزیابی عملکرد پرتفوی محسوب میشود. معیار نسبت اطلاعاتی، از تقسیم آلفای پرتفوی ، بر خطای ردیابی[۱۹۶] ریسک به دست می آید. بر این اساس فرمول محاسباتی آن به شرح ذیل می باشد:

فرمول شماره(۴- ۹)
در رابطه فوق، TE نشان دهنده خطای ردیابی ریسک است که در واقع از انحراف معیار خطای پرتفوی، که شاخص ریسک غیر سیستماتیک محسوب میشود، به دست می آید.بر این اساس فرمول محاسباتی آن به شرح ذیل می باشد:

فرمول شماره(۴- ۱۰)
نتایج مربوط به این شاخص ارزیابی عملکرد در جدول شماره (الف- ۱۰) در بخش پیوست ذکر شده است. در این جدول اقدام به رتبه بندی صندوق های سرمایه گذاری بر اساس شاخص مذکور شده است. در این رتبه بندی، صندوق های سرمایه گذاری آگاه، یکم ایرانیان و بانک تجارت در رتبه های اول تا سوم قرار گرفته اند و صندوق های سرمایه گذاری گلچین، اقتصاد نوین و پاسارگاد دارای بدترین عملکرد بوده و رتبه های آخر را در این رتبه بندی به خود اختصاص داده اند.
۴- ۳ آمار استنباطی و آزمون فرضیات تحقیق
پس از ارزیابی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری بر اساس هفت شاخص ارزیابی عملکرد تعدیل شده از بابت ریسک، در این بخش به آزمون فرضیات تحقیق پرداخته میشود. همانگونه که در فصل گذشته بدان اشاره گشت، فرضیات این تحقیق را میتوان به دو گروه کلی تقسیم نمود. گروه اول از فرضیات تحقیق به بررسی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری و عوامل مؤثر بر آنها میپردازد. در این گروه از فرضیات، محقق سعی دارد تا با آزمون های مناسب کارایی این شاخص ها را ارزیابی نموده و عوامل تأثیر گذار بر عملکرد صندوق های سرمایه گذاری را بررسی نماید. گروه دوم از فرضیات تحقیق نیز، به بررسی ارتباط میان دو تئوری که در شاخص های ارزیابی عملکرد، مستتر است، و ارتباط میان رتبه بندی شاخص های این دو تئوری می پردازد.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 03:40:00 ب.ظ ]