فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
۵-۱- مقدمه ۶۴
۵ـ۲ـ خلاصه پژوهش ۶۴
۵ـ۳ـ بحث و تفسیر نتایج مربوط به فرضیه های پژوهش ۶۸
۵ـ۴ـ پیشنهادهای کاربردی ۷۲
۵ـ۶ـ یپشنهاد های پژوهشی ۷۴
منابع و مؤاخذ
منابع فارسی ۷۶
منابع لاتین ۸۴
پیوست شماره ۱ (پرسش نامه) ۸۹
چکیده انگلیسی ۹۴
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول ۲ـ۱ـ مواد آزمون عملی مسابقات علمی – تخصصی ۱۸
جدول ۴ـ۱ـ توزیع فراوانی و درصد کارکنان برحسب سن ۴۷
جدول ۴-۲- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس جنسیت ۴۸
جدول ۴-۳- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس وضعیت تاهل ۴۹
جدول ۴-۴- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس رشته تحصیلی ۵۰
جدول ۴-۵- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس سطح تحصیلات ۵۱
جدول ۴-۶- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس سابقه تدریس ۵۲
جدول ۴-۷- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس مقطع تدریس ۵۳
جدول ۴-۸- بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای پژوهش به کمک آزمون کولموگروف – اسمیرنوف ۵۴
جدول ۴-۹- توصیف تاثیر مؤلفه امکانات رفاهی بر میزان حضور معلمان تربیت بدنی استان یزد در مسابقات علمی تخصصی ۵۵
جدول ۴-۱۰- توصیف تاثیر مؤلفه وضعیت اجرایی بر میزان حضور معلمان تربیت بدنی استان یزد در مسابقات علمی تخصصی ۵۵
جدول ۴-۱۱- توصیف تاثیر مؤلفه نتایج و جوایز بر میزان حضور معلمان تربیت بدنی استان یزد در مسابقات علمی تخصصی ۵۶
جدول ۴-۱۲- توصیف تاثیر مؤلفه مفاد آزمون بر میزان حضور معلمان تربیت بدنی استان یزد در مسابقات علمی تخصصی ۵۶
جدول ۴-۱۳- توصیف تاثیر مؤلفه اثربخشی مسابقات برعملکرد بر میزان حضور معلمان تربیت بدنی استان یزد در مسابقات علمی تخصصی ۵۷
جدول ۴-۱۴- توصیف تاثیر مؤلفه انگیزش درونی بر میزان حضور معلمان تربیت بدنی استان یزد در مسابقات علمی تخصصی ۵۷
جدول ۴-۱۵- مقایسه میانگین و انحراف استاندارد نظرات معلمان تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی در خصوص تاثیر امکانات رفاهی جهت شرکت در مسابقات علمی تخصصی ۵۸
جدول ۴-۱۶- مقایسه میانگین و انحراف استاندارد نظرات معلمان تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی در خصوص تاثیر وضعیت اجرایی جهت شرکت در مسابقات علمی تخصصی ۵۸
جدول ۴-۱۷- مقایسه میانگین و انحراف استاندارد نظرات معلمان تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی در خصوص تاثیر مفاد آزمون جهت شرکت در مسابقات علمی تخصصی ۵۹
جدول ۴-۱۸- مقایسه میانگین و انحراف استاندارد نظرات معلمان تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی در خصوص تاثیر نتایج و جوایز مسابقات جهت شرکت در مسابقات علمی تخصصی ۶۰
جدول ۴-۱۹- مقایسه میانگین و انحراف استاندارد نظرات معلمان تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی در خصوص اثربخشی مسابقات بر عملکرد جهت شرکت در مسابقات علمی تخصصی ۶۰
جدول ۴-۲۰- مقایسه میانگین و انحراف استاندارد نظرات معلمان تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی در خصوص تاثیر انگیزش درونی جهت شرکت در مسابقات علمی تخصصی ۶۱
جدول ۴-۲۱- آزمون معناداری عوامل مؤثر جهت شرکت معلمان تربیت بدنی استان یزد در مسابقات علمی تخصصی ۶۲
جدول ۴-۲۲- عوامل مؤثر جهت شرکت معلمان تربیت بدنی استان یزد در مسابقات علمی تخصصی ۶۲
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ۴ـ۱ـ توزیع فراوانی و درصد کارکنان برحسب سن ۴۸
نمودار ۴-۲- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس جنسیت ۴۸
نمودار ۴-۳- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس وضعیت تاهل ۴۹
نمودار ۴-۴- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس رشته تحصیلی ۵۰
نمودار ۴-۵- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس سطح تحصیلات ۵۱
نمودار ۴ـ۶ـ توزیع فراوانی و درصد کارکنان برحسب سابقه تدریس ۵۲
نمودار ۴ـ۷ـ توزیع فراوانی و درصد کارکنان برحسب مقطع تدریس ۵۳
چکیده
هدف تحقیق حاضر، بررسی و مقایسه اثربخشی مسابقات علمی تخصصی از دیدگاه معلمان ورزش فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی مقاطع آموزش و پرورش شهر یزد بود. جامعه آماری پژوهش شامل دبیران تربیت بدنی شهر یزد میباشد. تعداد این افراد در سال تحصیلی ۹۳-۹۲، ۵۴ نفر برآورد گردید و با توجه به محدود بودن جامعه آماری همین تعداد به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. این پژوهش از نوع توصیفی و به شیوه پیمایشی اجرا گردید. جهت اندازه گیری عوامل مؤثر بر اثربخشی مسابقات علمی تخصصی از پرسشنامه همتی نژاد و همکاران(۱۳۸۸) استفاده شد. پایایی ابزارهای تحقیق با بهره گرفتن از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و ۸۷/۰ بدست آمد. تجزیه وتحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی و با بهره گرفتن از نرم افزار ۲۱ spss انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که از دیدگاه معلمان اثر مؤلفه های امکانات رفاهی، وضعیت اجرایی، نتایج وجوایز، مفاد آزمون، اثربخشی مسابقات بر عملکرد و انگیزش درونی بر میزان حضور آنها در مسابقات علمی تخصصی معنادار بود. همچنین طبق نتایج پژوهش میان نظرات معلمان دارای مدرک تحصیلی تربیت بدنی و معلمان دارای مدرک تحصیلی غیرتربیت بدنی در مورد تاثیر مؤلفه های امکانات رفاهی، وضعیت اجرایی، نتایج وجوایز و انگیزش درونی جهت شرکت مجدد معلمان در مسابقات علمی تخصصی تفاوت معناداری وجود ندارد. در صورتی که در خصوص مؤلفه های مفاد آزمون و اثربخشی مسابقات بر عملکرد میان نظرات معلمان دارای مدرک تحصیلی تربیت بدنی و معلمان دارای مدرک تحصیلی غیرتربیت بدنی تفاوت معناداری وجود دارد.
واژگان کلیدی: اثربخشی، مسابقات علمی- تخصصی، دبیران تربیت بدنی، استان یزد.
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه
آموزش و پرورش و کلیه نظامهای تعلیم و تربیت بایستی به گونه ای عمل کنند که در خدمت نیازهای متنوع جوامع و افراد آن باشند، زیرا انواع تغییرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره اثرات فراوانی در تجدید و بازسازی آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت دارند. بدیهی است اگرچه عوامل و فاکتورهای متعددی همچون ساختمانها و کلاسهای درس مناسب و مواد آموزشی و یادگیری به فرایند تعلیم و تربیت کمک می کنند، اما مهمترین عامل، تعاملی است که بین معلم و دانش آموز ایجاد می شود. بنابراین لازم است شایسته ترین افراد برای حرفۀ معلمی به کار گرفته شوند و به منظور جلب و نگهداری افرادی توانا برای این حرفه بایستی به مسائلی از قبیل یافتن راه های ارتقای موفقیت معلمان در جامعه و ایجاد سیستم پاداش مناسب برای تشویق آنان توجه کافی نمود. ایجاد راه های ارتقایی که نقش معلم را در توسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و رشد تکنولوژی منعکس سازند، از اهمیت زیادی برخوردار است و کیفیت هر نظام آموزش به کیفیت معلمان آن وابسته است(مختاری، ۱۳۹۰). از آنجا که نهاد آموزش و پرورش در هر جامعه ای مسئول تحقق بخشیدن به اهداف تعلیم و تربیت در جامعه بوده و رسالت هدایت نسل جوان را بر عهده دارد، از طریق سازمان های آموزشی اهداف متعددی را دنبال می کند و دامنه مسئولیتهای آن گسترده تر از سایر مؤسسات است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
امروزه نقش معلم تنها انتقال معلومات به ذهن دانش آموزان نیست، بلکه معلم بایستی به دانش آموزان یاد دهد که چگونه بیاموزند. اهمیت و تأثیر ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی معلمان در تدریس موجب شده تا علاوه بر تأکید روی جنبه های علمی معلمان به ویژگیهای شخصیتی آنان نیز توجه شود[۴]. تربیت بدنی نیز به دلیل ماهیت جذاب و امکان تأمین سلامتی جسمانی، روانی و اجتماعی همواره مورد توجه دانشمندان بوده است و افرادی که روحیه شاد و بدنی آماده دارند قادر خواهند بود پیشرفت و بازده کار را در جامعه بالا ببرند و در نتیجه رضایت و خشنودی افراد دیگر را با رفتار خردمندانه تأمین کنند. وظیفه اصلی تربیت بدنی در مدارس، توسعه سلامتی و ایجاد نشاط و بطورکلی فراهم آوردن زمینۀ تأمین بهداشت جسمانی، روانی و اجتماعی دانش آموزان است که معلمین تربیت بدنی نقش عمده ای در تأمین این اهداف دارند و بدیهی است که خود نیز بایستی از سطح مطلوبی از آمادگی جسمانی و مهارتهای ورزشی برخوردار باشند. چرا که تکوین و ساختار آینده ای خوب به کیفیت و ماهیت تجارب تربیتی و آموزشی که دانش آموزان آنرا فرا می گیرند بستگی دارد(فراست، ۱۳۶۶). بدین منظور اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش به منظور اعتلای فرهنگ ورزش و تربیت بدنی و افزایش آگاهی های علمی و تقویت توانایی های جسمی و روحی معلمان و مربیان ورزش مسابقه ای را تحت عنوان مسابقۀ علمی- تخصصی طراحی کرده است. این مسابقه هر ساله در سه سطح شهرستانی، استانی و کشوری اجرا می شود.
۱-۲- تشریح و بیان مسئله
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 03:30:00 ق.ظ ]