فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
۵-۱- مقدمه ۶۴
۵ـ۲ـ خلاصه پژوهش ۶۴
۵ـ۳ـ بحث و تفسیر نتایج مربوط به فرضیه های پژوهش ۶۸
۵ـ۴ـ پیشنهادهای کاربردی ۷۲
۵ـ۶ـ یپشنهاد های پژوهشی ۷۴
منابع و مؤاخذ
منابع فارسی ۷۶
منابع لاتین ۸۴
پیوست شماره ۱ (پرسش نامه) ۸۹
چکیده انگلیسی ۹۴
فهرست جداول

 

 

 

 

 

 

 

عنوان صفحه

جدول ۲ـ۱ـ مواد آزمون عملی مسابقات علمی – تخصصی ۱۸
جدول ۴ـ۱ـ توزیع فراوانی و درصد کارکنان برحسب سن ۴۷
جدول ۴-۲- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس جنسیت ۴۸
جدول ۴-۳- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس وضعیت تاهل ۴۹
جدول ۴-۴- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس رشته تحصیلی ۵۰
جدول ۴-۵- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس سطح تحصیلات ۵۱
جدول ۴-۶- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس سابقه تدریس ۵۲
جدول ۴-۷- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس مقطع تدریس ۵۳
جدول ۴-۸- بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای پژوهش به کمک آزمون کولموگروف – اسمیرنوف ۵۴
جدول ۴-۹- توصیف تاثیر مؤلفه امکانات رفاهی بر میزان حضور معلمان تربیت بدنی استان یزد در مسابقات علمی تخصصی ۵۵
جدول ۴-۱۰- توصیف تاثیر مؤلفه وضعیت اجرایی بر میزان حضور معلمان تربیت بدنی استان یزد در مسابقات علمی تخصصی ۵۵
جدول ۴-۱۱- توصیف تاثیر مؤلفه نتایج و جوایز بر میزان حضور معلمان تربیت بدنی استان یزد در مسابقات علمی تخصصی ۵۶
جدول ۴-۱۲- توصیف تاثیر مؤلفه مفاد آزمون بر میزان حضور معلمان تربیت بدنی استان یزد در مسابقات علمی تخصصی ۵۶
جدول ۴-۱۳- توصیف تاثیر مؤلفه اثربخشی مسابقات برعملکرد بر میزان حضور معلمان تربیت بدنی استان یزد در مسابقات علمی تخصصی ۵۷
جدول ۴-۱۴- توصیف تاثیر مؤلفه انگیزش درونی بر میزان حضور معلمان تربیت بدنی استان یزد در مسابقات علمی تخصصی ۵۷
جدول ۴-۱۵- مقایسه میانگین و انحراف استاندارد نظرات معلمان تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی در خصوص تاثیر امکانات رفاهی جهت شرکت در مسابقات علمی تخصصی ۵۸
جدول ۴-۱۶- مقایسه میانگین و انحراف استاندارد نظرات معلمان تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی در خصوص تاثیر وضعیت اجرایی جهت شرکت در مسابقات علمی تخصصی ۵۸
جدول ۴-۱۷- مقایسه میانگین و انحراف استاندارد نظرات معلمان تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی در خصوص تاثیر مفاد آزمون جهت شرکت در مسابقات علمی تخصصی ۵۹
جدول ۴-۱۸- مقایسه میانگین و انحراف استاندارد نظرات معلمان تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی در خصوص تاثیر نتایج و جوایز مسابقات جهت شرکت در مسابقات علمی تخصصی ۶۰
جدول ۴-۱۹- مقایسه میانگین و انحراف استاندارد نظرات معلمان تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی در خصوص اثربخشی مسابقات بر عملکرد جهت شرکت در مسابقات علمی تخصصی ۶۰
جدول ۴-۲۰- مقایسه میانگین و انحراف استاندارد نظرات معلمان تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی در خصوص تاثیر انگیزش درونی جهت شرکت در مسابقات علمی تخصصی ۶۱
جدول ۴-۲۱- آزمون معناداری عوامل مؤثر جهت شرکت معلمان تربیت بدنی استان یزد در مسابقات علمی تخصصی ۶۲
جدول ۴-۲۲- عوامل مؤثر جهت شرکت معلمان تربیت بدنی استان یزد در مسابقات علمی تخصصی ۶۲
فهرست نمودارها

 

 

 

 

 

 

 

عنوان صفحه

نمودار ۴ـ۱ـ توزیع فراوانی و درصد کارکنان برحسب سن ۴۸
نمودار ۴-۲- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس جنسیت ۴۸
نمودار ۴-۳- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس وضعیت تاهل ۴۹
نمودار ۴-۴- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس رشته تحصیلی ۵۰
نمودار ۴-۵- توزیع فراوانی گروه نمونه براساس سطح تحصیلات ۵۱
نمودار ۴ـ۶ـ توزیع فراوانی و درصد کارکنان برحسب سابقه تدریس ۵۲
نمودار ۴ـ۷ـ توزیع فراوانی و درصد کارکنان برحسب مقطع تدریس ۵۳
چکیده
هدف تحقیق حاضر، بررسی و مقایسه اثربخشی مسابقات علمی تخصصی از دیدگاه معلمان ورزش فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی مقاطع آموزش و پرورش شهر یزد بود. جامعه آماری پژوهش شامل دبیران تربیت بدنی شهر یزد می­باشد. تعداد این افراد در سال تحصیلی ۹۳-۹۲، ۵۴ نفر برآورد گردید و با توجه به محدود بودن جامعه آماری همین تعداد به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. این پژوهش از نوع توصیفی و به شیوه پیمایشی اجرا گردید. جهت اندازه گیری عوامل مؤثر بر اثربخشی مسابقات علمی تخصصی از پرسشنامه همتی نژاد و همکاران(۱۳۸۸) استفاده شد. پایایی ابزارهای تحقیق با بهره گرفتن از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و ۸۷/۰ بدست آمد. تجزیه وتحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی و با بهره گرفتن از نرم افزار ۲۱ spss انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که از دیدگاه معلمان اثر مؤلفه­ های امکانات رفاهی، وضعیت اجرایی، نتایج وجوایز، مفاد آزمون، اثربخشی مسابقات بر عملکرد و انگیزش درونی بر میزان حضور آنها در مسابقات علمی تخصصی معنادار بود. همچنین طبق نتایج پژوهش میان نظرات معلمان دارای مدرک تحصیلی تربیت بدنی و معلمان دارای مدرک تحصیلی غیرتربیت بدنی در مورد تاثیر مؤلفه­ های امکانات رفاهی، وضعیت اجرایی، نتایج وجوایز و انگیزش درونی جهت شرکت مجدد معلمان در مسابقات علمی تخصصی تفاوت معناداری وجود ندارد. در صورتی که در خصوص مؤلفه­ های مفاد آزمون و اثربخشی مسابقات بر عملکرد میان نظرات معلمان دارای مدرک تحصیلی تربیت بدنی و معلمان دارای مدرک تحصیلی غیرتربیت بدنی تفاوت معناداری وجود دارد.
واژگان کلیدی: اثربخشی، مسابقات علمی- تخصصی، دبیران تربیت بدنی، استان یزد.
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه
آموزش و پرورش و کلیه نظامهای تعلیم و تربیت بایستی به گونه ای عمل کنند که در خدمت نیازهای متنوع جوامع و افراد آن باشند، زیرا انواع تغییرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره اثرات فراوانی در تجدید و بازسازی آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت دارند. بدیهی است اگرچه عوامل و فاکتورهای متعددی همچون ساختمانها و کلاسهای درس مناسب و مواد آموزشی و یادگیری به فرایند تعلیم و تربیت کمک می کنند، اما مهمترین عامل، تعاملی است که بین معلم و دانش آموز ایجاد می شود. بنابراین لازم است شایسته ترین افراد برای حرفۀ معلمی به کار گرفته شوند و به منظور جلب و نگهداری افرادی توانا برای این حرفه بایستی به مسائلی از قبیل یافتن راه های ارتقای موفقیت معلمان در جامعه و ایجاد سیستم پاداش مناسب برای تشویق آنان توجه کافی نمود. ایجاد راه های ارتقایی که نقش معلم را در توسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و رشد تکنولوژی منعکس سازند، از اهمیت زیادی برخوردار است و کیفیت هر نظام آموزش به کیفیت معلمان آن وابسته است(مختاری، ۱۳۹۰). از آنجا که نهاد آموزش و پرورش در هر جامعه ای مسئول تحقق بخشیدن به اهداف تعلیم و تربیت در جامعه بوده و رسالت هدایت نسل جوان را بر عهده دارد، از طریق سازمان های آموزشی اهداف متعددی را دنبال می کند و دامنه مسئولیتهای آن گسترده تر از سایر مؤسسات است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
امروزه نقش معلم تنها انتقال معلومات به ذهن دانش آموزان نیست، بلکه معلم بایستی به دانش آموزان یاد دهد که چگونه بیاموزند. اهمیت و تأثیر ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی معلمان در تدریس موجب شده تا علاوه بر تأکید روی جنبه های علمی معلمان به ویژگیهای شخصیتی آنان نیز توجه شود[۴]. تربیت بدنی نیز به دلیل ماهیت جذاب و امکان تأمین سلامتی جسمانی، روانی و اجتماعی همواره مورد توجه دانشمندان بوده است و افرادی که روحیه شاد و بدنی آماده دارند قادر خواهند بود پیشرفت و بازده کار را در جامعه بالا ببرند و در نتیجه رضایت و خشنودی افراد دیگر را با رفتار خردمندانه تأمین کنند. وظیفه اصلی تربیت بدنی در مدارس، توسعه سلامتی و ایجاد نشاط و بطورکلی فراهم آوردن زمینۀ تأمین بهداشت جسمانی، روانی و اجتماعی دانش آموزان است که معلمین تربیت بدنی نقش عمده ای در تأمین این اهداف دارند و بدیهی است که خود نیز بایستی از سطح مطلوبی از آمادگی جسمانی و مهارتهای ورزشی برخوردار باشند. چرا که تکوین و ساختار آینده ای خوب به کیفیت و ماهیت تجارب تربیتی و آموزشی که دانش آموزان آنرا فرا می گیرند بستگی دارد(فراست، ۱۳۶۶). بدین منظور اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش به منظور اعتلای فرهنگ ورزش و تربیت بدنی و افزایش آگاهی های علمی و تقویت توانایی های جسمی و روحی معلمان و مربیان ورزش مسابقه ای را تحت عنوان مسابقۀ علمی- تخصصی طراحی کرده است. این مسابقه هر ساله در سه سطح شهرستانی، استانی و کشوری اجرا می شود.
۱-۲- تشریح و بیان مسئله

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 03:30:00 ق.ظ ]