مشارکت تمامی بخشهای سازمان در فرایند بازاریابی خدمات با استفاده ار بازاریابی یکپارچه؛
تقویت نگرش مشتریمداری در بین تمامی اعضای سازمان؛
استخدام، آموزش و ایجاد انگیزه و توانمندسازی کارکنان به نحوی که بتوانند بطور کامل به مشتری، خدمت ارائه کنند؛
پیگیری مستمر و پاسخگویی بموقع به انتظارات و شکایات مشتریان؛
تجزیه و تحلیل ارزش مشتری، هزینه مشتری و گروهبندی آنها بر اساس میزان سودآوری، گردش حساب و شهرت تجاری آنها؛ و
انجام برنامه ریزی استراتژیک (بخصوص در قسمت بازاریابی) به منظور شناسایی فرصتها و تهدیدات محیط خارجی و نقاط قوت و ضعف داخلی سازمان.
از آنجا که این عامل، مهمترین عامل تاثیرگذار بر کسب مزیت رقابتی میباشد، به مدیران پیشنهاد می شود تاکید ویژهای بر روی این عامل داشته باشند.
5-4- محدودیتهای تحقیق
سرمایه فکری در برخی از پژوهشها شامل 4 بعد است که علاوه بر سه بعد مطرحشده در تحقیق حاضر، متغیر «سرمایه معنوی[82]» نیز به آن اضافه شده است. از آنجا که مدل سهبعدی چن و همکاران که در این پژوهش نیز مورد استفاده قرار گرفت، منبع بسیاری از پژوهشهای صورت گرفته است؛ فقدان مطالعاتی که در آن سرمایه فکری در 4 بعد مورد مطالعه قرار گرفته باشد، به وضوح حس می شود. همچنین میتوان برای سنجش مزیت رقابتی از ابعاد منابع ورودی، موقعیت در بازار و توان خلاقیت و نوآوری استفاده کرد.
سایر محدودیتهای پژوهش را نیز میتوان به صورت زیر برشمرد:
الف) عدم همكاری لازم و جدی نگرفتن كار پژوهشی از جانب پاسخ دهندگان.
ب) نبود سوابق و ادبیات فارسی كافی پیرامون رابطه میان سرمایه فکری با مزیت رقابتی.
ج) عدم اطمینان به پاسخهای پاسخ دهندگان به پرسشنامه ها و ناصحیحشدن نتیجه كه برای رفع این معضل، پژوهشگر مجبور به چند بار توزیع پرسشنامه ها گردید.
5-4- پیشنهادات برای تحقیقات آتی
با توجه به نتایج پژوهش حاضر، پیشنهادات زیر برای تحقیقات آتی ضروری به نظر میرسد:
بکارگیری بعد «سرمایه معنوی» به عنوان یکی از ابعاد سرمایه فکری
استفاده از ابعاد از ابعاد منابع ورودی، موقعیت در بازار و توان خلاقیت و نوآوری برای سنجش مزیت رقابتی
بررسی رابطه میان عدالت سازمانی و بهبود سرمایه های انسانی
بررسی رابطه میان سرمایه فکری با عملکرد تجاری سازمانها
رتبه بندی زیرمعیارهای سرمایه فکری
بررسی تاثیر هوشمندی رقابتی بر کسب مزیت رقابتی
منابع
بطحایی، عطیه، 1385، “بررسی اثرات سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی شرکت های تحت پوشش سازمان گسترش و نوآوری صنایع و معادن”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
حسابداری
حافظ نیا، محمد، 1377، “مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی”، تهران، انتشارات سمت.
خاكی، غلامرضا، 1378، روش تحقیق در مدیریت، تهران، مركز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
دیوید، فردآر، ترجمه: پارسائیان ، علی و اعرابی، سیدعلی، (1379)، مدیریت استراتژیك، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی
سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه، 1385، “روشهای تحقیق در علوم رفتاری”، تهران، انتشارات آگاه، چاپ هفتم
سعیدی، نیما، 1388، بررسی تاثیر عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی بر رقابتپذیری صنعت فرش کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
سكاران، اما، 1381، روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
شریعتی، مریم، 1391، بررسی تاثیر عوامل سازمانی بر کسب مزیت رقابتی، (مطالعه موردی شرکت زمزم)، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم.
صفاری، مهدی، حق شناس، فریده و هادی نژاد، منیژه، 1384، آمار و احتمالات در مدیریت و اقتصاد، تهران، انتشارات آوای نور، جلد اول.
عکس مرتبط با اقتصاد
صنایعی، علی و علوی شاد، عباس، (1385)، نقش مدیریت روابط با مشتری در كسب مزیت رقابتی بازارهای خدماتی، تهران: چهارمین كنفرانس بین المللی مدیریت.
غفاری، بابک، 1385، بررسی عوامل مؤثر بر مزیت رقابتی صنعت قطعهسازی خودرو کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت مدرس.
قلیچلی، بهروز، 1385، تبیین نقش سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی بر کسب مزیت رقابتی (مطالعه موردی شرکتهای ایران خودرو و پارس خودرو)، رساله دکتری، دانشکده مدیریت اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
الماسی، حسن، حسینی، سید یعقوب، سعیدی، نیما، حسنپور، محمود، 1389، ارائه مدلی کسب مزیت رقابتی صنعت فرش دستبافت کشور، مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک، تهران، ایران.
مهری، علی، 1383، طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو ایران، رساله دکتری، دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
نادری، عزیزالله و سیف نراقی، مریم، 1374، “روشهای تحقیق و چگونگی ارزیای آن در علوم انسانی”، تهران، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر.
Accounting Principles Board (APC), APB Opinion 17 Intangible Assets, American Institute of Certified Public Accountants, New York, NY. 1970<
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
/li>
Accounting Principles Board(APC),APB Opinion 17 Intangible Assets,American Institute of Certified Public Accountants, New York ,NY. 1970
Accounting Standards Board (ASB), FRS 10 Goodwill and Intangible Assets, Accounting Standards Board. 1997.
Accounting Standards Board(ASB),FRS 10 Goodwill and Intangible Assets, Accounting Standards Board. 1997.
Akimova, Irina, 2000, “Development of Market Orientation and Competitiveness of Ukranian Firms”, European Journal of Marketing, Vol. 34.
Ambashta Ajitabh, Momaya, K. 2002, “Competitive of Firms: Review of Theory, Frameworks, and Models”, Singapore Management Review, 26(1)
Bannany, Magdi, 2008, “A Study of Determinants of Intellectual Capital Performance in Banks: the UK case,” Journal of Intellectual Capital, Vol.9, N0.3, pp.487-498.
Bernnan, N & ConnelT B, 2000, “intellectual capital: current issues and policy implications”, journal of intellectual capital, Vol. 1, No.3
Bontis ,N., Crossan, M. AND Hulland, j,” Managing an organizational learning system by aligning stocks and flows”. Journal of Management Studies,39(4) June, 2002.pp.437-466.
Bontis, N. “Intellectual capital : an exploratory study that develops measures and models”. Managing Decision 36(2), 1998.pp.63-76.
Bontis, N.” Theres a price on your head: managing intellectual capital strategically” .Business Quarterly Summer, 1996.pp.41-47.
Bontis, N., Crossan, M. AND Hulland, j,” Managing an organizational learning system by aligning stocks and flows”. Journal of Management Studies,39(4) June, 2002.pp.437-466.
Bontis, N., Dragonetti, N. C., Jacobsen, K. and Roos, G., 1999, “The knowledge Toolbox: A review of the Tools Available to Measure and Manage Intangible Resources” .European Management Journal Vol 17 No.4 August, pp.391-402.
Bontis, N.,”CKO wanted- evangelical skills necessary: a review of the chief knowledge officer position”, Knowledge and Process Management,Vol.7 No.4,in press.2000
Bontis, N.,Dragonetti, N.C., Jacobsen , K. and Roos , G “The knowledge Toolbox: A review of the Tools Available to Measure and Manage Intangible Resources” .European Management Journal Vol 17 No.4 August ,pp.391-402. 1999
Bontis,N. “Intellectual capital : an exploratory study that develops measures and models”. Managing Decision 36(2), 1998.pp.63-76.
Bontis,N., “Managing organizational Knowledge by diagnosing intellectual capital:framing and advancing the state of the field”, International Journal of technology Management, Vol.18 No.5/6, 1999 pp.433-62.
Bontis,N.,”CKO wanted- evangelical skills necessary: a review of the chief knowledge officer position”, Knowledge and Process Management,Vol.7 No.4,in press.2000
Brooking,A.,Intellectual Capital, International Thompson Business Press,London. 1996
Celemi,,Growing a knowledge company,www.celemi.com Site includes Celemi intangibles assets monitor ,http://www.celemi.se/sbc2.html. 1998.
Chen, J., Zhu., Z. and Xie, H.Y., “Measuring intellectual capital: a new model and empirical Study”. Journal of Intellectual Capital ,Vol.5 ,No.1, 2004.pp.195-212.
Clarke, Martin, Seng, Dyna and Whiting, H., Rosalind, 2010, Intellectual Capital and Firm Performance in Australia, Department of Accountancy and Business Law, Working paper series no 12
Cornachione, Edgard, B., 2010, Investing in Human Capital: Integrating Intellectual Capital Architecture and Utility Theory, The Journal of Human Resource and Adult Learning Vol. 6, Num. 1, June 2010
Dess & Lumpkin, 2003, Strategic Management, Mc Graw-Hill