۹٫ بین برون سپاری با سن رابطه معنی داری وجود دارد.
۱۰٫ مولفه های برون سپاری با توجه به مدارک تحصیلی اختلاف معناداری با هم دارند.
۱۱٫ مولفه های برون سپاری با توجه به رشته های ورزشی انفرادی و تیمی اختلاف معناداری با هم دارند.

 

۶٫۱٫ محدودیتهای پژوهش

۱٫ در این پژوهش برای جمع‌ آوری اطلاعات فقط از پرسشنامه استفاده شده است، در حالی که اگر از مصاحبه و روش‌های کیفی جمع‌ آوری اطلاعات نیز استفاده شد، نتایج دقیق‌تر به دست می‌آمد.
۲٫ همکاری محدود برخی از مدیران و کارشناسان در تکمیل پرسشنامه.
۳٫ عدم توانایی کنترل تمامی متغیرهای مداخلهگر مانند: موقعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مدیران و کارشناسان ورزش.
عکس مرتبط با اقتصاد
۴٫ با توجه به اینکه تحقیق حاضر در سطح مدیران و کارشناسان ورزشی انجام گرفته است، تعمیم نتایج آن به سایر جوامع آماری باید با احتیاط انجام پذیرد.

 

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

۷٫۱٫ پیش فرضهای پژوهش

۱٫ پاسخ دهندگان مفهوم سؤالات پرسشنامه را به درستی درک کرده‌اند.
۲٫ پاسخ دهندگان با آگاهی، دقت و صداقت به پرسشنامه‌ها پاسخ داده‌اند.
۳٫ امکانات، روش‌ها و سایر شرایط محیطی در پاسخگویی پاسخ دهندگان تأثیری نداشته است.
۴٫ محقق بر این فرض است کلیه سؤالات انجام شده از طریق پرسشنامه، فهم مشابهی را برای محقق و پاسخ‌دهندگان ایجاد کرده است.
۵٫ محقق براین فرض است که کلیه پاسخ‌دهندگان دانش و اطلاعات کافی را برای فهم اطلاعات تخصصی دارا می‌باشد.
۶٫ پرسشنامه تحقیق به خوبی توانسته سؤالات و فرضهای پژوهش را پاسخگو باشد.

 

۸٫۱٫ قلمرو پژوهش

قلمرو موضوعی: تحقیق حاضر به لحاظ موضوعی در حوزه رفتار سازمانی انجام گرفته است.
قلمرو مکانی: این تحقیق در زمینه مدیران و کارشناسان ورزشی صورت پذیرفته است.
قلمرو زمانی: این تحقیق در نیمه دوم سال ۱۳۹۳ به انجام رسیده است.

 

۹٫۱٫ تعریف واژه‌ها و اصطلاحات پژوهش

برون سپاری: برون سپاری عبارتست از واگذاری برخی فعالیت های داخلی یک سازمان به تأمین کننده آن در بیرون از سازمان و واگذاری حق تصمیم گیری به تأمین کننده بیرونی بر اساس قرارداد (گریور[۱۵]، ۱۹۹۹).

 

۱۰٫۱٫ تعریف عملیاتی متغیرها

برون سپاری: توسط پرسشنامه ۲۲ سؤالی موانع برون سپاری آموزش ساخته همتی و همکاران (۱۳۹۱) سنجیده می شود.

 

فصل دوم:مبانی و پیشینه تحقیق

فصل دوم
مبانی و پیشینه تحقیق

 

۱٫۲٫ برون سپاری :

پیتر دراکر[۱۶] در ارتباط با برون سپاری و آثار آن می گوید: چنین امری در واقع در حکم تحولی بنیادین در ساختار سازمان های جهان فردا است. این بدان معناست که دیگر الزامی نیست که سازمان های بزرگ به تشکیلاتی بدل شوند که تعداد زیادی افراد را در استخدام خود داشته باشند. این قبیل سازمان ها به تشکیلاتی تبدیل می شوند که به درآمدهای عالی و بهره وری بالا دست پیدا می کنند. زیرا تنها بر فعالیت هایی تمرکز می کنند که به خاطر آنها مأموریت یافته اند، کارهایی را انجام می دهند که دقیقاً به اهداف سازمانی آنها مربوط است. کارهایی را که به خوبی می شناسند و به جزئیات آن آشنا هستند. بقیه کارهای خدماتی اینگونه سازمان ها به نهادهای بیرونی واگذار می شود. وی با ابداع نظریه کارکنان دانا در سال ۱۹۵۶ بر این موضوع تأکید کرد که افزایش آگاهی و دانش کارکنان و افراد جامعه منجر به تغییرات سازمانی و روابط کاری شده است. وی در واقع برون سپاری را مثال روشنی از اینکه روابط مابین سازمان ها در حال تغییر است می داند (خداوردی، ۱۳۸۹).

 

۲٫۲٫ تعریف برون سپاری

کلمه برون سپاری از دو لغت تشکیل شده است، خارج و منابع تأمین. از اینرو برای آنکه برون سپاری را تعریف کرد ابتدا باید معنی منابع تأمین را به خوبی دانست. منابع تأمین اشاره دارند به عمل انتقال کارها، مسئولیت ها و تصمیم گیری ها به دیگران (مدیری و انصاری، ۱۳۹۱). آندرسون و همکاران[۱۷] (۲۰۰۶) برون سپاری را تنها شامل تدارک و تهیه محصولات و خدمات از منابع خارجی نمی دانند، بلکه شامل انتقال مسئولیت ها برای وظایف کسب و کار و اغلب دانش مرتبط با آن به سازمان تأمین کننده به حساب می آورند.
برون سپاری عبارتست از واگذاری برخی فعالیت های داخلی یک سازمان به تأمین کننده آن در بیرون از سازمان و واگذاری حق تصمیم گیری به تأمین کننده بیرونی بر اساس قرارداد. در واقع در برون سپاری علاوه بر واگذاری فعالیت ها، عوامل تولید (کارکنان، تسهیلات، تجهیزات، فناوری و سایر دارایی ها) و اختیار تصمیم گیری (مسئولیت و حق تصمیم گیری در مورد فعالیت ها) نیز در اغلب موارد واگذار می گردد (گریور[۱۸]، ۱۹۹۹).
در مجموع تعاریف مختلفی از برون سپاری ذکر شده که می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

 

 

واگذاری تمام یا بخشی از مسئولیت یکی از واحدهای سازمان به یک عرضه کننده بیرون از سازمان.

خریدن بخشی از منابع یا امکانات یک شرکت یا سازمان.

نوعی مقاطعه کاری که در همه زمینه ها قابل استفاده باشد.

ارائه خدمات و ابزار برای یک سازمان.

تصمیم اتخاذ شده توسط یک سازمان جهت ارائه و یا فروش دارایی ها، نیروی انسانی و خدمات به شخص ثالث، که طرف قرارداد متعهد می گردد در قبال درآمد مشخص و در یک زمان معین، دارایی ها و خدمات قید شده در قرارداد را ارائه و مدیریت نماید (مهرگان و همکاران، ۱۳۹۰).

گریور بیان می دارد برون سپاری عبارتست از عمل انتقال بعضی از فعالیت های داخلی یک سازمان و واگذاری حق تصمیم به عرضه کنندگان بیرون از سازمان بر اساس یک قرارداد است. در حقیقت و در عمل در برون سپاری نه تنها فعالیت بلکه در اغلب موارد عوامل تولید و حق تصمیم گیری نیز واگذار می گردد. عوامل تولید: کارکنان، تسهیلات، تجهیزات، فن آوری و سایر دارائی های را نیز شامل می شود. درون سپاری، حق تصمیم گیری عبارت به مسئولیت برای تصمیم گیری بر روی اجزای اصلی فعالیت های منتقل شده اطلاق می شود (ادب و مینویی، ۱۳۸۹).
برون سپاری در مفهوم اولیه خود بدین معناست که کارکنان بخشی از فعالیت های شرکت را به بیرون می سپارند و در حقیقت، خود از فرایند آن خارج می شوند و کار توسط کارکنان تأمین کننده آن فعالیت انجام می شود. این مفهوم از برون سپاری به برون سپاری سنتی معروف است و در برون سپاری نو، کارکنان در حقیقت جابه جا نمی شوند و خدمتی نو، توسط یک شرکت در مجموعه فرایندهای کسب و کار همان شرکت مورد استفاده قرار می گیرد. در هر صورت چنانچه بخواهد تعریفی به صورت جامع تر بیان شود، باید تمامی جنبه های برون سپاری و دسته بندی های گوناگون را شامل شود. برون سپاری انتقال و یا نمایندگی دادن به یک تأمین کننده خدمات و یا عملیات همراه با مدیریت روز به روز فرایند کسب و کار است. براین اساس، مشتری خدمات مشخص تری را درباره موضوع های فرایند مرتبط با کسب و کار دریافت می کند که مجموعه آنها فرایند کسب و کار را تکمیل می کند. به عبارتی، مفهومی که بر اساس آن بخشی از وظایف یک شرکت از داخل شرکت به خارج آن منتقل و توسط دیگران انجام می شود، برون سپاری را تداعی می کند. هدف از برون سپاری کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت و یا آزاد سازی برخی منابع شرکت برای تخصیص آن به اموری است که اولویت بالاتری دارد. مفاهیم برون سپاری اگرچه بیشتر در حوزه های فن آوری اطلاعات مطرح شده و گسترش یافته است، اما برخی براین اعتقادند که فرایند برون سپاری از زمانی در عرصه تولید انواع کالا شکل گرفت که تولید انبوه به تولید مشتری گرا تغییر جهت داد. یک تعریف علمی از برون سپاری بدین صورت است: برون سپاری شکلی از قرارداد خارجی از پیش تعیین شده با موسسه دیگری برای تولید کالا یا خدمات است که قبلاً در داخل شرکت اراده می شده است (رجب زاده و انوری، ۱۳۸۵).

 

۱٫۳٫۲٫ سابقه برون سپاری

اگرچه کاربرد واژه برون سپاری در حوزه تولید و صنعت سابقه زیادی ندارد، اما موضوع جدیدی نیست و فراوان مورد استفاده قرار گرفته است. به نظر می رسد واگذاری فعالیت جمع آوری مالیات به پیمانکاران در زمان رومی ها نخستین شکل برون سپاری بوده است. در قرن هجدهم و نوزدهم میلادی در انگلستان عملیات نگهداری چراغ های خیابان، مدیریت زندان ها و جمع آوری مالیات فعالیت های واگذار شده به پیمانکاران بوده است. تقریباً در همین زمان در آمریکا و استرالیا تحویل محموله های پستی و در فرانسه ساخت و مدیریت خطوط راه آهن و توزیع منابع آب برون سپاری شده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت قبل و همچنین در خلال انقلاب صنعتی، انواعی از برون سپاری اجرا شده است. اگرچه واژه برون سپاری برای نخستین بار در سال ۱۹۸۹ میلادی، برای تشریح تصمیم شرکت کداک جهت واگذاری انجام فعالیت های فناوری اطلاعات به یکی از شرکت های تابعه IBM به عنوان یک راهبرد تجاری به کار رفت (چشم براه و مرتضوی، ۱۳۸۶).
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات

 

۲٫۳٫۲٫ زیرساخت ها و عوامل مؤثر بر برون سپاری

از عوامل مؤثر در یک برون سپاری موفق می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱٫ وجود رابطه دو طرفه بر مبنای مشارکت میان سازمان دریافت کننده و واگذار کننده برون سپاری به طوریکه یک رابطه برد- برد میان آنها ایجاد می شود. مشارکت همراه با تحقیق و توسعه موجب دسترسی به منابع علمی جدید، نوآوری های علمی مستمر، خلق دانش و کاهش هزینه های داخلی سازمان خواهد شد (بالو[۱۹]، ۲۰۰۸).
۲٫ اطمینان از رعایت اخلاق حرفه ای و حفظ و نگهداری و امنیت اطلاعات و فناوری واگذار شده به سازمان دریافت کننده برون سپاری ضروری می باشد (برتلند[۲۰]، ۲۰۰۳).
۳٫ وجود زیرساخت های لازم (مخصوصاً زیرساخت فماوری اطلاعات) جهت انتقال فناوری از سازمان واگذار کننده به دریافت کننده برون سپاری ضروری می باشد.
۴٫ وجود فرهنگ سازمانی برون سپاری در سازمان به طوریکه مقبولیت برون سپاری در میان کارکنان سازمان جا افتاده و کارکنان منافع خود و سازمان را در اجرای برون سپاری بدانند و در این خصوص همکاری های لازم را انجام دهند.
۵٫ در موفقیت فرامرزسپاری، روابط سیاسی و همکاری های دوستانه میان دو کشور نقش اساسی دارد (برتلند، ۲۰۰۳).
عوامل مختلفی در امر برون سپاری فعالیت های سازمانی دخیل هستند و محققین مختلف عوامل گوناگونی را مطرح نموده اند. در مطالعه ای که توسط یانگ[۲۱] (۲۰۰۶) صورت گرفت ۵ عامل استراتژی، کیفیت، مدیریت، اقتصاد و فناوری به عنوان عوامل تأثیرگذار در موفقیت برون سپاری معرفی شده اند (یانگ، ۲۰۰۶). در مطالعه دیگری شش دلیل عمده برای استفاده از استراتژی برون سپاری توسط سازمان های مختلف بیان شده که عبارتند از: صرفه جویی های مالی، تمرکز راهبردی، دسترسی به تکنولوژی های پیشرفته، ارائه خدمات پیشرفته، دست یابی به مهارت ها و تخصص های جدید و خط مشی های سازمانی (آلدر[۲۲]، ۲۰۰۳). در مطالعه دیگری تمایل به کاهش هزینه ها و افزایش کارآیی، تمرکز بر قابلیت های کلیدی سازمان، شناخت و معرفی نیروی کاری منعطف، بهبود مدیریت روابط صنعتی، ارضاء اهداف شخصی تصمیم گیرندگان و تابعیت از قوانین حکومتی به عنوان دلایل عمده برون سپاری نام برده شده اند (یانگ و همکاران، ۲۰۰۷). آرنولد[۲۳] (۲۰۰۳) در پزوهشی که بر روی عوامل تأثیرگذار بر برون سپاری انجام داده است سه عامل صرفه جویی در هزینه ها، تمرکز بر قابلیت های کلیدی و انعطاف پذیری در برابر تغییرات محیطی را به عنوان عوامل مؤثر در استراتژی برون سپاری معرفی می نماید (یانگ، ۲۰۰۶). از مهمترین عوامل برون سپاری می توان به کاهش کنترل مدیریت، بهبود کیفیت خدمات، تمرکز بر قابلیت های کلیدی، دست یابی به تکنولوژی های جدید، کاهش هزینه های سربار، افزایش خبرگی در داخل سازمان، کاهش هزینه های داد و ستد، کاهش هزینه های تولید، سرمایه گذاری در فناوری، افزایش ظرفیت و بهبود موقعیت در زنجیره تأمین و افزایش ظرفیت تغییر در سازمان اشاره نمود (جهارخاریا[۲۴]، ۲۰۰۷).

 

۳٫۳٫۲٫ اجزاء اصلی برون سپاری

۱- ارتباط نزدیک مابین فرایند برون سپاری و عوامل کلیدی موفقیت سازمان.
۲- انتقال مالکیت فعالیت های کسب و کاری که قبلاً در داخل سازمان انجام می شد که اغلب همراه با انتقال کارمندان و دارایی های فیزیکی به ارائه دهنده خدمت است.
۳- برقراری روابط همکاری سراسری که طولانی تر و جامع تر از قراردادهای همکاری معمولی می باشد.
۴- تعهد بلند مدت مابین سازمان ارائه دهنده خدمت.
۵- تعریف قراردادی سطح خدمت ارائه شده و میزان تعهدات طرفین قرارداد (برتلند، ۲۰۰۳).

 

۴٫۳٫۲٫ مدل های کسب و کار برون سپاری

مدل های مختلفی برای برون سپاری خدمات اراده شده است ولی از آن میان چهار مدل زیر مهمتر می باشد:
۱٫ برون سپاری مستقیم: سازمان به طور مستقیم برای پیمانکار برون سپاری سرمایه گذاری می کند، سازمان متولی تصمیم گیری ها است و بدون واسطه و به طور مستقیم با پیمانکاران سر و کار دارد.
۲٫ برون سپاری پیمانکار طرف سوم: سازمان از خدمات مشاوره یی یک پیمانکار طرف سوم در فعالیت های مرتبط با سرمایه گذاری و معاملات برون سپاری استفاده می کند؛ همچنین فعالیت هایی مانند حمل و نقل، انبارداری، مدیریت موجودی و توزیع می تواند به این پیمانکار واگذار شود. به طور مشخص، پیمانکار طرف سوم وظیفه ایجاد هماهنگی بین سازمان و سایر پیمانکارهای برون سپاری را به عهده دارد.
۳٫ سرمایه گذاری مشترک: در این روش، سازمان با پیمانکار برون سپاری به جای عقد یک قرارداد معاملاتی ساده به یک سرمایه گذاری مشترک روی می آورند که در این حالت ریسک و منافع بین آنها تسهیم می شود.
۴٫ ایجاد زیر مجموعه مکمل: در این روش، ضمن اینکه سازمان کماکان فعالیت های خود را ادامه می دهد، یک یر مجموعه مستقل در ناحیه جغرافیایی دیگری ایجاد می کند تا فعالیت هایی مشابه با تمام یا بخشی از فعالیت های سازمان را انجام دهد. به این ترتیب، شبکه توزیع سازمان بدون صرف هزینه و منابع زیادی گسترش می یابد (پرویزیان و دهقان نیری، ۱۳۸۵).

 

۵٫۳٫۲٫ برون سپاری راهبردی

برون سپاری راهبردی عبارتست از تصمیم راهبردی یک سازمان به منظور واگذاری فعالیتی که در داخل سازمان انجام می شود به تأمین کننده بیرونی. بنابراین برون سپاری راهبردی با راهبردهای بلند مدت سازمان همراستا می باشد. برون سپاری راهبردی با توجه به چشم انداز آینده، ساختار، مزیت رقابتی، عملکرد و هزینه های فعلی و آینده سازمان به بررسی موضوع برون سپاری می پردازد (بیوسی[۲۵]، ۲۰۰۸).
برون سپاری راهبردی به فعالیت های مرتبط با کسب و کار اصلی شرکت و فعالیت هایی که به صورت بالقوه و بالفعل می تواند مزیت رقابتی ایجاد کرده و منجر به خلق ارزش برای سازمان شوند، اشاره می کند. از آنجا که برون سپاری راهبردی با تغییر مرزهای سازمان مرتبط است، همانند کسب و کار و راهبرد اصلی سازمان در نظر گرفته می شود (برتلند، ۲۰۰۳).

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:57:00 ق.ظ ]