۰۲۴۶۹۷/۰

 

 

 

 

 

مقدار بهینه پارامترهای مختلف در شکل (۲-۸) نشان داده شده است.

شکل (۲-۸) اثرپارامترهایی نظیر غلظت سورفکتانت، غلظت نمک، pH و دما بر روی استخراج سانست یلو. شرایط بهینه بدست آمده: غلظت سورفکتانت، ۵/۱ درصد (وزنی/ حجمی)؛ غلظت نمک، ۱۰ درصد (وزنی/ حجمی)؛ ۳pH=؛ دما، ۷۵/۵۸ درجه سانتیگراد.
۴-۲-۲-۳- تاثیر غلظت تریتون ۱۱۴-X
با توجه به شکل (۲-۸) با افزایش غلظت تریتون ۱۱۴-X از ۳/۰ درصد (وزنی/حجمی) به ۵/۱ درصد (وزنی/حجمی) میزان استخراج سانست یلو افزایش می­یابد. در نتیجه غلطت ۵/۱ درصد به عنوان غلظت بهینه انتخاب شد. در واقع با افزایش محلول سورفکتانت تعداد میسل­های آب گریز در محلول افزایش یافته که منجر به تثبیت بیشتر رنگ سانست یلو در میسل می­باشد. از آنجایی که غلظت سورفکتانت در فاز رقیق باقی مانده نزدیک غلظت بحرانی میسلی است، غلظت میسل سورفکتانت (همراه با رنگ حل شده) در فاز انباشته شده ژله مانند افزایش می­بابد. بنابراین توانایی استخراج از رنگ با افزایش غلظت سورفکتانت افزایش می­بابد [۸۲].
پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۲-۲-۴- تاثیر غلظت نمک
افزایش نمک جدایی از دو فاز را تسهیل می کند. همان طور که در شکل (۲-۸) نشان داده شده است، افزایش غلظت کلرید سدیم از صفر درصد (وزنی/حجمی) به ۱۰ درصد (وزنی/ حجمی) باعث افزایش راندمان استخراج شده است. بنابراین غلظت ۱۰ درصد وزنی/حجمی از نمک کلرید سدیم به عنوان مقدار بهینه نمک انتخاب شد که می­توان این مسئله را این طور توجیح کرد که افزایش نمک می ­تواند باعث افزایش ناسازگاری در پوسته­های هیدراسیون از آنالیت­ها و ماکرو­مولکول­های سورفکتانت شود که می ­تواند غلظت آب آزاد در فاز غنی از سورفکتانت را کاهش دهد در نتیجه حجم فاز غنی از سورفکتانت کاهش می­یابد و آب بیشتر به فاز رقیق می­رود و فاکتور پیش­تغلیظ (نسبت حجم/ فاز) افزایش می­یابد که منجر به افزایش بازده استخراج می­گردد [۶۹ و ۸۲].
۴-۲-۲-۵- بررسی تاثیر pH فاز آبی
به منظور انتقال گونه از فاز آبی به فاز آلی، pH محلول آبی باید به گونه ­ای تنظیم شود که امکان ایجاد گونه­ های مولکولی را فراهم سازد چرا که گونه­ ها فقط به صورت مولکولی می­توانند به فاز آلی منتقل شوند. در بررسی هایی که انجام شد با توجه به شکل (۲-۸) از۳ =pH تا ۱۰ کاهش در میزان استخراج صورت گرفت. در نتیجه pH برابر با ۳ به عنوان pH بهینه انتخاب شد.
برای مطالعه تاثیر pH فاز آبی بر روی میزان جذب، هیدروکلریک اسید و سدیم هیدروکسید با غلظت ۱/۰ مولار تهیه شد. در pH بهینه همه مولکول­ها به شکل خنثی هستند و انتقال آن‌ها از فاز آبی به فاز آلی بیشتر می­ شود و در نتیجه میزان استخراج افزایش می­یابد. در pH های بالاتر از pH بهینه گونه به شکل آنیونی وجود داشته، در نتیجه حلالیت گونه در فاز آبی افزایش یافته و میزان نفوذ آن به فاز آلی کم می­ شود در نتیجه بازده استخراج کاهش می­یابد.
۴-۲-۲-۶- بررسی تاثیر دما
همان طور که در شکل (۲-۸) نشان داده شده است دمای ۴۵ درجه سانتیگراد به عنوان دمای بهینه بدست آمده است. غلظت بحرانی میسلی از سورفکتانت غیر یونی با دما کاهش می­یابد. با افزایش دما تا مقدار بهینه تعداد تجمع میسلی به دلیل افزایش آب گریزی افزایش پیدا کرده که باعث افزایش توانایی استخراج از سانست یلو شده است. با افزایش دما بعد از نقطه بهینه حلالیت سورفکتانت در محلول آبی به طور چشمگیری افزایش می­یابد و در نتیجه حجم فاز غنی از سورفکتانت کاهش می­یابد که باعث کاهش راندمان استخراج می­گردد [۶۹ و۸۳].
۴-۲-۲-۷- تحلیل سطح پاسخ برای میزان استخراج سانست یلو
نمودار سه بعدی سطح پاسخ برای استخراج سانست یلو، با رسم پاسخ در برابر دو متغیر (به ترتیب دما/pH، دما/ غلظت تریتون ۱۱۴-X، دما/ مقدار نمک، /pH مقدار نمک و مقدار نمک/ غلظت تریتون ۱۱۴-X با بهره گرفتن از نرم افزار مینی تاب ترسیم شدکه سطح پاسخ برای دو متغیر مستقل در صورتی که متغیر سوم ثابت نگه داشته می­ شود نشان می­دهد.
همان طور که در شکل (۲-۹) نشان داده شده است، A نمودار سه بعدی میزان جذب سانست یلو در برابر دما/ pHنشان می‌دهدکه بیشترین مقدار جذب سانست یلو در دمای حدود ۵۹ درجه سانتیگراد و۳ =pH قرار دارد. B نمودار سه بعدی میزان جذب سانست یلو در برابر دما/ غلظت تریتون ۱۱۴-X نشان می‌دهدکه بیشترین مقدار جذب سانست یلو در دمای حدود ۵۹ درجه سانتیگراد و غلظت ۵/۱ درصد (وزنی/ حجمی) از تریتون ۱۱۴-X قرار دارد. C نمودار سه بعدی میزان جذب سانست یلو در برابر دما / مقدار نمک نشان می‌دهدکه بیشترین مقدار جذب سانست یلو در دمای حدود ۵۹ درجه سانتیگراد و غلظت ۱۰ درصد (وزنی/ حجمی) از نمک کلرید سدیم قرار دارد.D نمودار سه بعدی میزان جذب سانست یلو در برابر pH/ مقدار نمک نشان می‌دهدکه بیشترین مقدار جذب سانست یلو در ۳ =pH و غلظت ۱۰ درصد (وزنی/ حجمی) از نمک کلرید سدیم قرار دارد. E نمودار سه بعدی میزان جذب سانست یلو در برابر مقدار نمک/ غلظت تریتون ۱۱۴-X نشان می‌دهدکه بیشترین مقدار جذب سانست یلو در غلظت ۱۰ درصد (وزنی/ حجمی) از نمک کلرید سدیم و غلظت ۵/۱ درصد (وزنی/ حجمی) از تریتون ۱۱۴-X قرار دارد.

B
A
C

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:34:00 ب.ظ ]