جرح و تعدیل شهود از منظر حقوق موضوعه و فقه اسلامی- قسمت ۲ | ... | |
۱ـ ۲ـ۲ـ۱ـ۱ اسلام از نظر فقهای امامیه ۲۲
چکیده شهادت به عنوان یکی از ادله استوار در اثبات حق، ادعا، و یا رد آن مورد پذیرش فقها و حقوقدانان بوده است. از نظر فقها، شهادت عبارت از همان اعلام و اخبار است که در آن قطع و یقین شرط شده است و شهادت گاهی به معنای تحمل شهادت، یعنی گواه شدن و گاهی به معنای ادای شهادت یعنی گواه دادن. البته شهادت در صورتی دارای اعتبار است که شرایط لازم در شهادت و شاهد موجود باشد. ماده ۱۳۱۳ ق.م. و ماده ۱۵۵ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری شرایط شهود را: بلوغ، عقل، ایمان، طهارت، مولد، عدالت، عدم تهمت و … میدانند و همچنین شهادت باید از روی قطع و یقین باشد، مطابقت با دعوی داشته باشد و شهادت شهود باید مفاداً متحد و در معنا با هم موافق باشند هر چند که در لفظ مخالف هم باشند. در منابع فقهی و در متون قانونی شرایط و مواردی را جهت مستند بودن شهادت برشمردند. جرح و تعدیل (جارح و معدل) اصطلاحاتی که در این زمینه به کار برده میشود طرفی که شهود، علیه او شهادت دادهاند میتواند با استناد به مواردی چند به حجیت شهادت ایشان اشکال وارد کند و از سوی دیگر مشهودله (کسی که شهادت به نفع او داده شده است) میتواند شهود خود را تعدیل و تزکیه نماید. ارزش اثباتی شهادت شهود در حقوق اسلام (فقه امامیه) برخلاف حقوق ایران با تعداد شهود معین در تمامی دعاوی حقوقی دارای ارزش نامحدودی است. در فقه امامیه چنانچه شهود از شهادت خود پیش از صدور حکم و یا بعد از صدور حکم رجوع نمایند، بر هر کدام از موارد مذکور آثار خاصی مترتب است و مسئولیت شهود در هر دو متفاوت است. در حالی که در حقوق مدنی ایران به این کیفیت و به طور تفضیلی اشارهای نشده است. ما در این پایاننامه موضوع جرح و تعدیل شهود را از منظر فقهی و حقوقی مورد بررسی قرار دادهایم. پایان نامه حقوق کلید واژگان: ادله اثبات دعوا، شهادت، شاهد، جرح، تعدیل. مقدمه یکی از دلایل مهم در امور کیفری شهادت است. شهادت عبارت است از اظهارات اشخاص خارج از دعوا که امر مورد اختلاف را دیده یا شنیده یا شخصاً از آن آگاه شدهاند. یعنی شخص به نفع یکی از اصحاب دعوا و بر ضرر دیگری اعلام اطلاع و خبر از وقوع امری نماید، اگر وسیلهی آگاهی گواه قوه بینایی او باشد، گواه را شاهد عینی و گواهی را مشاهده نامند و اگر وسیلهی آگاهی قوه سامعه باشد، گواه را شاهد سمعی و گواهی را اسماع خوانند. شهادت واژهای تازی و معادل فارسی آن گواهی میباشد و به شاهد گواه اطلاق میگردد. در حقوق اسلام شهادت شهود یکی از مهمترین دلایل اثبات دعواست و تقریبا در تمام نظامهای حقوقی دنیا نیز پذیرفته شده است. این دلیل در فقه، هم در مورد حقالله و هم در مورد حقالناس مورد توجه واقع شده و برای فیصله دادن دعاوی قابل استناد دانسته شده است. اهمیت ویژه شهادت در بین ادله اثبات دعوا، به دلیل سادگی و عمومیت آن نسبت به اقرار و سوگند است و اقامهی آن به سادگی صورت میگیرد. شهادت وسیلهای مهم برای اثبات جرم، این دلیل به ویژه، بعد از انقلاب ارزش سنتی خود را بازیافته و اکنون در حقوق مذهبی کشور ما یکی از مهمترین دلایل اثبات دعوی محسوب میگردد و به ویژه در امور کیفری اصلیترین طریق اثبات دعوی شناخته شده است. جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید. ضرورت تحقیق ارزش و اهمیت شهادت به عنوان یکی از ادلهی اثبات دعاوی محاکم تمامی کشورها پذیرفته شده و اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست. از آنجایی که امروزه در محاکم ایران مشاهده میگردد که بعضاً پروندههای بسیاری به استناد شهادت شهود منتهی به صدور رأی گردیده است. لذا ضروری است در این خصوص یک کار تحقیقی و پژوهشی انجام گیرد چرا که اگر نتوان به درستی در خصوص جایگاه شهادت و ارزش آن در اثبات دعاوی بررسی نمود چه بسا آثار زیانبار و جبرانناپذیری به افراد دعوی و در نهایت به کل جامعه وارد خواهد شد.
اهداف تحقیق هدف از تحقیق مطالعه تطبیقی جرح و تعدیل شهود از منظر حقوق موضوعه و فقه اسلامی، دیدگاههای مختلف فقهی و قوانین مختلف بررسی میگردد.
پرسشهای تحقیق ۱ـ مستند شهادت شاهد چیست؟
فرضیهها ۱ـ رسیدن به عدالت شهود در شهادت یکی از روشهای استناد است.
پیشینهتحقیق در مورد موضوع مطروحه یعنی جرح و تعدیل شهود تا کنون هیچ تحقیق مستقل و جامعی صورت نگرفته است.
روش تحقیق این تحقیق پژوهش کاربردی میباشد که با بهره گرفتن از کتابهای حقوقی به روش کتابخانهای صورت گرفته است.
مشکلات تحقیق نبودن منابع مشخص و مستقل در مورد موضوع مطروحه از مشکلات این تحقیق بوده است.
ساختار تحقیق
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:55:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|