پایدار – ناپایدار
با توجه به داده های به دست آمده در جدول ۴-۷ ، ضریب همبستگی بدست آمده (۵۵/۰- r= ( بین سبک اسنادی پایدار – ناپایدار و پیشرفت تحصیلی در سطح ۰۱/۰= α نشانگر رابطه منفی و معنادار است. بنابراین فرضیه صفر مبنی بر عدم وجود رابطه رد می شود. و با ۹۹% اطمینان می توان گفت که بین این دو متغیر رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین ضریب همبستگی بدست آمده (۳۹/۰- r= ( بین سبک اسنادی پایدار – ناپایدار و عزت نفس در سطح ۰۵/۰= α معنادار است. بنابراین فرضیه پژوهش مبنی بر وجود رابطه بین دو متغیر تایید می شود. و با ۹۵% اطمینان می توان گفت که بین این دو متغیر رابطه معنی داری وجود دارد.
فرضیه سوم: بین سبک های اسنادی کلی- اختصاصی و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.
بر طبق یافته های مندرج در جدول شماره۴-۵، ضریب همبستگی (۵۴/۰) که در سطح معناداری (۰۵/۰) بین سبک اسنادی کلی – اختصاصی و پیشرفت تحصیلی بدست آمده، نشانگر وجود رابطه مثبت و معنادار بین سبک اسناد کلی – اختصاصی و پیشرفت تحصیلی می باشد. همچنین نتایج جدول ۴-۸ نشان می دهد که بین سبک اسناد کلی – اختصاصی و پیشرفت تحصیلی همبستگی (۴۴/۰) در سطح معناداری (۰۵/۰) وجود دارد. ضریب به دست آمده نشانگر همبستگی منفی و معنادار بین دو متغیر در موقعیت می باشد. بنابراین فرضیه پژوهشی تایید می شود و بین سبک اسنادی پایدار- ناپایدار و پیشرفت تحصیلی همبستگی وجود دارد. که این یافته با یافته های زارعی (۱۳۸۰)، ذکایی (۱۳۸۹)، رضایی مقدم و رستمی(۱۳۸۹)، اوزولینز (۲۰۰۳)، و گارنفرید و بارتلتو (۱۹۷۴) هم سویی دارد. یافته ها نشان می دهد دانش آموزانی که از پیشرفت تحصیلی بالایی برخوردارند موفقیت ها و وقایع مثبت را به عوامل کلی یا عمومی نسبت می دهند یعنی دارای اسنادهای عام برای وقایع مثبت هستند، به عبارتی اسناد موفقیت ها به عوامل کلی و عمومی با افزایش پیشرفت تحصیلی توأم است. همچنین، یافته ها نشان می دهد که دانش آموزانی با پیشرفت تحصیلی بالا شکست ها را به عوامل خاص و ویژه نسبت می دهند.
جدول شماره (۴-۵): همبستگی بین سبک اسنادی کلی- اختصاصی با پیشرفت تحصیلی و عزت نفس
جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.
عزت نفس پیشرفت تحصیلی متغیر
تعدادنمونه سطح معناداری ضریب همبستگی پیرسون سطح معناداری ضریب همبستگی پیرسون آزمون
۱۲۰ ۰۴۱/۰ ۳۴/۰ ۰۳۵/۰ ۵۴/۰ سبک اسنادی
کلی – اختصاصی
با توجه به داده های بدست آمده در جدول ۴-۵ ، ضریب همبستگی بدست آمده (۵۴/۰ r= ( بین سبک اسنادی کلی – اختصاصی و پیشرفت تحصیلی در سطح معناداری ۰۵/۰= α نشانگر رابطه مثبت و معنادار می باشد. بنابراین فرضیه صفر مبنی بر عدم وجود رابطه رد می شود. و با ۹۵% اطمینان می توان گفت که بین این دو متغیر رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین ضریب همبستگی به دست آمده (۳۴/۰ r=) بین سبک اسنادی کلی – اختصاصی و عزت نفس در سطح معناداری ۰۵/۰= α نشانگر رابطه مثبت و معنادار می باشد. بنابراین فرضیه صفر مبنی بر عدم وجود رابطه رد می شود. و با ۹۵% اطمینان میتوان گفت که بین این دو متغیر رابطه معنی داری وجود دارد.
جدول شماره (۴-۸): همبستگی بین سبک اسنادی کلی – اختصاصی با عزت نفس و پیشرفت تحصیلی
عزت نفس پیشرفت تحصیلی متغیر
تعدادنمونه سطح معناداری ضریب همبستگی پیرسون سطح معناداری ضریب همبستگی پیرسون آزمون
۱۲۰ ۰۱۱/۰ ۵۲/۰- ۰۲۵/۰ ۴۴/۰- اسناد
کلی – اختصاصی
با توجه به داده های به دست آمده در جدول ۴-۸ ، ضریب همبستگی به دست آمده (۴۴/۰-r= ( بین سبک اسنادی کلی – اختصاصی و پیشرفت تحصیلی در سطح معناداری ۰۵/۰= α نشانگر رابطه منفی و معنادار میباشد. بنابراین فرضیه صفر مبنی بر عدم وجود رابطه رد می شود و با ۹۵% اطمینان می توان گفت که بین این دو متغیر رابطه معنی داری وجود دارد.و همچنین ضریب همبستگی به دست آمده (۵۲/۰-r= ( بین سبک اسنادی کلی – اختصاصی و عزت نفس در سطح معناداری ۰۵/۰= α نشانگر رابطه منفی و معنادار می باشد. بنابراین فرضیه صفر مبنی بر عدم وجود رابطه رد می شود و با ۹۵% اطمینان می توان گفت که بین این دو متغیر رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه چهارم: بین سبک اسناد درونی – بیرونی و عزت نفس رابطه وجود دارد.
بر طبق یافته های مندرج در جدول شماره۴-۳، ضریب همبستگی (۵۷/۰) در سطح معناداری (۰۵/۰) بین سبک اسناد درونی – بیرونی و عزت نفس به دست آمده، نشانگر وجود رابطه مثبت و معناداری بین سبک اسناد درونی – بیرونی و عزت نفس می باشد. همچنین نتایج جدول ۴- ۶ نشان می دهد که بین سبک اسناد درونی – بیرونی و عزت نفس همبستگی (۴۵/۰-) در سطح معناداری(۰۵/۰) وجود دارد. ضریب به دست آمده نشانگر همبستگی منفی و معنادار بین دو متغیر میباشد. بنابراین فرضیه پژوهشی تایید می شود و بین سبک اسنادی درونی – بیرونی عزت نفس همبستگی وجود دارد. این یافته با یافته های زارعی (۱۳۸۰)، ذکایی (۱۳۸۹)، بیابانگرد (۱۳۷۲)، کریمی(۱۳۷۵)، اوزولینز (۲۰۰۳)، و گارنفرید و بارتلتو (۱۹۷۴) هم سویی دارد. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد دانش آموزانی چنانچه در عملکرد تحصیلی موفقیتی حاصل کنند با اسناد آن به عوامل درونی عزت نفس و احساس ارزشمندی خود را افزایش می دهند. اما در صورت اینکه در عملکرد تحصیلی دچار شکست شوند، با انکار مسئولیت عملکرد خود (با اسناد به عوامل خارجی) از کاهش شدید عزت نفس و عزت نفس خویش اجتناب می کنند.
طبق جداول فرضیه اول
فرضیه پنجم: بین سبک اسناد پایدار- ناپایدار و عزت نفس رابطه وجود دارد.
بر طبق یافته های مندرج در جدول شماره۴-۴، ضریب همبستگی (۶۳/۰) که در سطح معناداری (۰۵/۰) بین سبک اسناد پایدار – ناپایدار و عزت نفس به دست آمده نشانگر وجود رابطه مثبت و معنادار بین سبک اسناد پایدار – ناپایدار و عزت نفس می باشد. همچنین نتایج جدول ۴- ۷ نشان میدهد که بین سبک اسناد پایدار – ناپایدار و عزت نفس همبستگی (۳۹/۰-) در سطح معناداری (۰۵/۰) وجود دارد. ضریب به دست آمده نشانگر همبستگی منفی و معنادار بین دو متغیر سبک اسناد پایدار – ناپایدار و عزت نفس می باشد. بنابراین فرضیه پژوهشی تایید می شود و بین سبک اسنادی پایدار – ناپایدار و عزت نفس همبستگی وجود دارد. این یافته با یافته های پژوهش اوزولینز (۲۰۰۳)، و زارعی (۱۳۸۰)، ذکایی (۱۳۸۹)، بیابانگرد (۱۳۷۲)، کریمی(۱۳۷۵)، هم سویی دارد. یافته های پژوهش نشان داد که چنانچه عملکرد دانش آموزان با انتظار آن ها هماهنگ باشد، آن را با عوامل پایدار مثل استعداد نسبت می دهند که موجب اتکا به تواناییشان و افزایش عزت نفس شان می شود. نتایج همچنین نشان داد که چنانچه عملکرد دانش آموزان هماهنگ با انتظار آنها نباشد آن را به عوامل ناپایدار مثل شانس نسبت می دهند که موجب کاهش عزت نفس شان می شود.
طبق جداول فرضیه دوم
فرضیه ششم: بین سبک اسناد کلی- اختصاصی و عزت نفس رابطه وجود دارد.
بر طبق یافته های مندرج در جدول شماره۴-۵، ضریب همبستگی (۳۴/۰) که در سطح معناداری (۰۵/۰) بین سبک اسناد کلی – اختصاصی و عزت نفس به دست آمده نشانگر وجود رابطه مثبت و معنادار بین سبک اسناد کلی – اختصاصی و عزت نفس می باشد. همچنین نتایج جدول ۴- ۸ نشان میدهد که بین سبک اسناد کلی – اختصاصی و عزت نفس همبستگی (۵۲/۰-) در سطح معناداری (۰۵/۰) وجود دارد. ضریب به دست آمده نشانگر همبستگی منفی و معنادار بین دو متغیر در موقعیت اسناد کلی – اختصاصی می باشد. بنابراین فرضیه پژوهشی تایید می شود و بین سبک اسنادی کلی – اختصاصی عزت نفس همبستگی وجود دارد. این یافته ها با یافته های پژوهش اوزولینز (۲۰۰۳)، گارنفرید و بارتلتو (۱۹۷۴) و زارعی (۱۳۸۰)، ذکایی (۱۳۸۹) و بیابانگرد (۱۳۷۰)، کریمی(۱۳۷۵)، هم سویی دارد. یافته های پژوهش نشان می دهد که دانشآموزان به طور کلی تمایل دارند موفقیت های خود را به عوامل کلی ربط دهند و این باعث افزایش عزت نفس آنها می شود.
طبق جداول فرضیه سوم
فرضیه هفتم: سبک های اسنادی پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی هستند.
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 09:19:00 ق.ظ ]