مقایسه سطح اطمینان قاب های فولادی مهاربندی همگرا طراحی شده با ضوابط مبحث دهم ۹۳- قسمت ۱۱ | ... | |
روشهای متعددی برای خلاصه کردن منحنیهای IDA وجود دارد، با بهره گرفتن از درونیابی اسپلاین میتوان خطوط مقادیر DM را در سطوح دلخواه (۵% Sa(T1, تولید کرد؛ هر خط شامل مقدار DM برای هر رکورد است که ممکن است موقعی که یک رکورد در یک سطح IM پایینتر به خط صاف رسیده محدود یا نامحدد باشد. با خلاصه کردن مقادیر DM برای هر خط به درصدهای ۱۶، ۵۰، ۸۴، مقادیر DM بدست میآید که در ادامه هر یک درونیابی میشود تا همانطور که در شکل ۳-۱۲ نشان داده شده منحنیهای ۱۶%، ۵۰%، ۸۴% IDA را تولیدکند. مثلاً برای =۰٫۴g (Sa(T1,5% ،۱۶% رکوردها%۲٫۳ θmax< تولید میکنند و ۵۰% رکوردها %۵/۲ θmax< و ۸۴% رکوردها % ۶٫۵ θmax<. با فرض پیوستگی و یکنواختی منحنیهای IDA این مقادیر میتوانند بطور معکوس هم بکار روند، مثلاً برای تولید نیاز %۴ θmax=،۸۴/۰% رکوردها باید در سطوح g31/0Sa(T1,5%) > و۵۰% رکوردهادرg52/0Sa(T1,5%)> و ۱۶% رکوردها درg 76/0Sa(T1,5%) > مقیاس بندی کرد. درنتیجه، نقاط IO، ۱۶%، ۵۰% و ۸۴% و خطوط هموار ناپایداری کلی روی منحنی IDA ۸۴، ۵۰ و ۱۶ قرار دارند که یک نتیجه مستقیم از تعریف این حالتهای حدی است. از طرف دیگر، چنین خاصیت کلی برای نقاط CP وجود ندارد.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید. ۳-۳- سودبردن از داده ها فراتر از محاسبات ضروری موردنیاز برای مهندسی زلزله عملکردی اطلاعات بسیاری زیادی را میتوان از IDA با نگاه دقیقتر در نتایج و رسم آنها به طرق دیگر جمع آوری کرد. مثلاً شکل ۳-۱۳ یک پروفیل طبقه به طبقه از بیشینه مقادیر چرخش در سطوح Sa(T1,5%) مختلف را نشان میدهد. بصورت متوسط، هر چه شدت افزایش مییابد به نظر میرسد طبقه پنجم بیشترین تغییر شکل را جمع میکند. از طرف دیگر، منحنیهای IDA مربوط به طبقات فرد در شکل۳-۱۴ رسم شده، که هر طبقه با یک منحنی مخصوص نشان داده شده است. جذابترین بخش در این رکورد تغییر ناگهانی رفتار در اطراف g82/0 = Sa(T1,5%) است، که طبقات بالا هرچه IM افزایش مییابد تغییر شکلهای بیشتر و بیشتری میگیرند، درحالیکه طبقات پایین تقریباً انحرافهای حداکثر ثابتی را نشان میدهند. شکل۳- ۱۳٫ بیشینه مقادیر چرخش برای تمام طبقات در چندین Sa(T1,5%) شکل۳- ۱۴٫ منحنیهای IDA طبقات فرد]۶[
فصل چهارم
کلیاتی در مورد عدم قطعیت و سطح اطمینان سازهها
۴-۱- مقدمه با توجه به اینکه مسایل مهندسی عمران با نوعی عدم قطعیت به واسطه وجود پارامترهای تصادفی مواجه میباشد، لذا نیاز به تحلیل قابلیت اطمینان و ارزیابی احتمال خرابی سازهها امری ضروری است. در نظر گرفتن بحث عدم قطعیت در خصوصیات و ویژگیهای مواد و مصالح، پارامترهای هندسی، شرایط مرزی و بارهای اعمالی برای توصیف عمر واقعی سیستمهای سازههای مهندسی امری اجتناب ناپذیر است. در بعضی موارد به دلیل عدم آگاهی در مورد جزئیات عدم قطعیتها در مرحله طراحی، ایمنی سازه به خطر میافتد؛ لذا به طور منطقی عدم قطعیتها دلیل استفاده از ضرایب اطمینان در مراحل روشهای طراحی میباشند. واسطه وجود این دلایل نیاز به یک روش علمی و سیستماتیک به منظور ارزیابی قابلیت اطمینان و پیش بینی احتمال خرابی سازهها آن ها احساس میگردد.
۴-۲- عدم قطعیت قلمرو بحث احتمالات و قابلیت اطمینان به هیچ یک از رشتههای مهندسی محدود نمیشود و ویژگی بسیار مهم و تفکیک ناپذیر برنامهریزی، طراحی و کاربری همه سیستمهای سازهای از کوچکترین و سادهترین تا بزرگترین و پیچیدهترین آن ها است.
۴-۳- عدم قطعیتهای موجود در سازه و تاریخچه آن پاسکال و فرمات دو ریاضیدان فرانسوی بودند که تئوری احتمالاتی را در قرن ۱۷ فرمولبندی و نقش شانس و احتمال را در مسائل ریاضی مطرح نمودند. تئوری احتمالاتی، احتمال رویداد یک پیشامد و میزان کمی عدم دقت در پیشامدهای تصادفی را بیان میکند[۲۴].
۴-۴- منابع عدم قطعیتها به طور کلی منابع عدم قطعیت را میتوان در پنج گروه زیر تقسیم بندی نمود [۲۷و۲۸]:
۴-۴-۱- زمان طراحی عبارتست از ایجاد طرح برای استفاده در آینده بر اساس تجربه و دانستههای پیشین. بنابراین طراح به کمک دانستههای قبلی خود اقدام به ایجاد طرح برای استفاده در آینده می کند. بنابراین یکی از عوامل عدم قطعیت تحت عنوان پیشگویی آینده در طراحی وارد میشود. نامعلوم بودن زمان وقوع زلزله در آینده، اثر بار برف و بار زنده مثالهایی از این نوع عدم قطعیت میباشد.
۴-۴-۲- محدودیت آماری در بحثهای آماری، هر چه جامعه آماری کاملتر باشد، نتایج حاصله از آن نیز کاملتر و به واقعیت نزدیکتر خواهد بود[۲۸].
۴-۴-۳- مدل سازی مدلسازی به معنای ایجاد سیستمی است که بتواند شرایط محیطی سیستم واقعی را لحاظ نموده و پاسخ سیستم را نسبت نیازهای وارده مطابق آنچه در واقعیت اتفاق میافتد، بیان نماید. بدیهی است در روند انجام مدلسازی فرضیات زیادی جهت سادهسازی انجام میشود. به عنوان نمونه شرط همگرایی در روش ATC-40 برای تعیین تغییر مکان هدف سازه، تفاوت بین جابجایی طیفی بدست آمده و جابجایی فرض شده که باید کمتر از ۵ درصد باشد، یکی از عوامل عدم قطعیت در مدل سازی می باشد. این قسمت از عدم قطعیتها که در گروه اصلی شناختی قرار دارد با تجربه و تکامل علم بشری بهبود خواهد یافت. با توجه به موارد مشابه میتوان گفت بحث مدلسازی و سادهسازی در آن، یکی از منابع اصلی عدم قطعیتها میباشد[۲۷].
۴-۴-۴- متغیرهای تصادفی مفهوم یک متغیر تصادفی ارتباط تنگاتنگی با رفتار یک تجربه یا آزمایش دارد. چنانچه آزمایشی به کرات انجام پذیرد (و تا حد امکان کلیه شرایط در هر آزمایش دقیقاً ثابت بماند) در صورت یکسان بودن نتایج بهدست آمده از اندازهگیری، آیتمهای اندازهگیری شده، قطعی و یقین اندیشانه (Deterministic) تلقی میشود و چنانچه نتایج عددی دارای تغیرات باشند، آیتمهای اندازهگیری شده، تصادفی (Random) در نظر گرفته میشوند. در مهندسی سازه هرگاه اندازهگیریهای عددی با دقت چهار یا پنج رقم معنیدار انجام پذیرند و این اندازهگیریها با شرایط مشابه تکرار شوند، هیچ گاه نتایج عددی حاصل یکسان نخواهد بود. بنابراین منطقیتر است که هر آیتم اندازهگیری شده در یک آزمایش، یک متغیر تصادفی در نظر گرفته شود و سپس میزان پراکندگی در مشاهدات یک مسئله مهندسی، مورد ارزیابی قرار گیرد. این مسئله زمانی به واقعیت نزدیک است که بتوان برای تمام جامعه آماری آزمایش انجام داد. در مهندسی عمران پارامترهای زیادی مربوط به بار و مقاومت وجود دارد که نمیتوان تمام آن ها را مورد آزمایش قرار داد. به عنوان مثال تنش تسلیم یک عضو، که با توجه به تعداد زیاد عضوهای سازه امکان آزمایش روی تمام اعضا ممکن نیست. در واقع این متغیر، یک عدد نیست بلکه در محدودهای از اعداد قرار میگیرد. بنابراین یکی دیگر از منابع عدم قطعیت را میتوان متغیرهای تصادفی نامید[۲۸].
۴-۴-۵- خطاهای انسانی به طور کلی خطاهای انسانی یک قسمت از علم مهندسی است و به عنوان خطاهای عملکرد و خودآگاهی بیان میشود و یکی از منابع عدم قطعیت میباشد. به عبارت دیگر برای کاهش این نوع از خطاها، بکارگیری کارشناسانی برای کنترل محاسبات، نظارت و ساخت دقیق لازم میباشد[۲۴].
۴-۵- منابع عدم قطعیت در تعیین عملکرد سازه تقسیم بندیهای متعددی جهت بررسی عدم اطمینانهای موجود در روند تعیین عملکرد سازه توسط محققین ارائه گردیده است، که عدم قطعیتها به دو دسته کاملاً مجزا تقسیم بندی شده است [۲۹]:
۴-۵-۱- منابع عدم قطعیت در ظرفیت سازه ظرفیت سازه میزان تحمل اعضا و المانهای آن، تحت نیاز وارده میباشد. به عبارت دیگر میزان انرژی ناشی از نیاز وارده به سازه که توسط اعضا و المانهای آن مستهلک میشود با این شرط که سازه بتواند سطح عملکرد مطلوب خود را حفظ نماید، ظرفیت سازه گفته میشود[۸].
۴-۵-۲- منابع عدم قطعیت در تقاضا سازه از جمله منابع عدم قطعیت در نیاز سازه میتوان به موارد زیر اشاره کرد، که چگونگی ایجاد عدم قطعیت آن ها در داخل پرانتزهای هر مورد اشاره گردیده است:
۴-۶- قابلیت اطمینان و لزوم بررسی آن قابلیت اطمینان، احتمال موفقیت یا احتمال اینکه سازه بدون وقوع خرابی به وظایف تعیین شده با محدودیتهای تعیین شده در طراحی (مانند محدوده زمانی و مکانی عمل سیستم) عمل کند میباشد. تئوری قابلیت اطمینان اولین بار توسط متخصصین دریانوردی و شرکت بیمه در قرن ۱۹ به منظور محاسبه میزان سوددهی بیشتر توسعه پیدا کرد. هدف آن ها پیشبینی احتمال مرگ جامعه یا فرد بود. از بسیاری از جهات خرابی یک سازه مانند هواپیماها، ماشینها، کشتیها، پلها و… همانند زندگی یا مرگ جانداران بیولوژیکی میباشد. اگر چه تعاریف و طبقه بندیهای زیادی در مورد خرابی سازهها وجود دارد، یک مشخصه بارز این است که گسیختگی سازهها میتواند ناشی از کاهش خواص و عمر مؤلفههای آن باشد.
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 03:07:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|