کلمن(۱۹۸۸)(۱۳۷۷)و(۱۳۸۵)

بستگی شبکه های اجتماعی، سازمان اجتماعی قابل دسترس، ثبات، ایدئولوژی(دین)، رفاه و فراوانی،
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

 

پاتنام،۱۳۸۵،۲۰۰۰

 

عوامل موثر بر تخریب سرمایه اجتماعی را شامل دوشغله شدن والدین، بزرگ شدن شهرها و دوری مسافت، وسایل سرگرمی(تلویزیون، وسایل الکترونیکی دیگر)، تغییرات نسلی میداند. همچنین او ثبات ساکنان را عامل شکل گیری سرمایه اجتماعی در محل زندگیشان میداند

 

 

فوکویاما ۱۳۷۹،۱۳۸۵

 

دین،سنت، تجربه مشترک تاریخی، قانون و نظامهای قانونی، کنش متقابل بین اعضا، فرهنگ، طبیعت و جهانی شدن را از عوامل موثر بر ایجاد سرمایه اجتماعی در سطح کلان میداند

 

 

اسونسن ها[۳۰]۲۰۰۴

 

در کتاب خود ایجاد و تخریب سرمایه اجتماعی معتقدند عناصر سیاسی بر روی عناصر مدنی تأثیر می گذارد و عناصر مدنی بر روی عناصر سازمانی و عناصر گفتمانی[۳۱] تأثیر گذاشته و این عناصر باعث بوجود آمدن سرمایه اجتماعی درون گروهی و برون گروهی می گردند.

 

 

استون و هیوز[۳۲] ۲۰۰۲

 

استون و هیوز در تحقیقی پیمایشی تعیین کننده های سرمایه اجتماعی را شامل موارد زیر می‌دانند. ۱- ویژگی های شخصی(سن، جنس، سلامت) ۲- ویژگی های خانوادگی (وضعیت روابط،وضعیت تأهل، وجود فرزندان) ۳- منابع(آموزش، انتقال، مالکیت منزل) ۴- گرایش ها و ارزش ها (تساهل، تنوع، اهداف مشترک) ۵- ویژگی های حوزه(شهری و روستایی، سطح وضعیت اقتصادی اجتماعی، وجود شبکه ها در حوزه محلی، امنیت حوزه محلی
عکس مرتبط با اقتصاد

 

 

آلهاندر پورتس ۱۹۹۸

 

پورتس سرچشمه های سرمایه اجتماعی را شامل میل به کمال جویی(درونی کردن هنجارها، همبستگی محدود) و ابزاری(مبادلات متقابل، اعتماد قابل تضمین) می داند.

 

 

گلیزر،لایسبون ساکردوت۲۰۰۰

 

تحرک یا جابجایی محل اقامت، سن مشاغل اجتماعی، مالکیت منزل مسکونی، آموزش، هزینه‌ی فرصت زمان، همگونی قومی و زبانی،

 

 

پارگال، گلیگان، و هوک۲۰۰۰

 

درآمد، آموزش، سن و شغل سرپرست خانوار
ویژگی های محل مانند: تعداد ساکنین، ریشه سکنه بلوک، ترکیب مالکین و غیر مالکین، سن محله، تعداد انجمن ها، فراوانی نشست ها

 

 

 

فصل سوم

 

روش تحقیق

 

۳-۱) مقدمه

برای پژوهش تعریف‌های گوناگونی ارائه شده است. مثلاً «جان دیویی» در کتاب «منطق نظریه تحقیق» آن را تغییر کنترل شده یک موقعیت غیرثابت یا نامعین به موقعیتی که از لحاظ ویژگی ها و روابط کاملا معین و ثابت است و در وضعی قرار دارد که عناصر موقعیت اصلی یا اولی به صورت یک کل متحد تغییر یافته‌اند، تعریف می‌کند (دلاور،۱۳۷۴). قبول هر یک یا همه این تعریف‌ها مستلزم روش ها و فنون علمی خاص است. که پژوهشگر را ملزم می‌سازد تا هم برای پاسخگویی به مسأله با توجه به هدف و ماهیت پژوهش و امکانات اجرایی از آنها بهره ببرد و هم به معرفی دقیق آن بپردازد تا راهنمای خواننده‌ها برای استفاده از نتایج پژوهش و یا تکرار احتمالی پژوهش در جامعه‌های دیگر قرار گیرد.
در فعالیت هاى پژوهشى به منظور تأئید یا رد فرضیه هاى پژوهش لازم است از علم آمار و روش هاى پژوهشی استفاده گردد، تا بتوان با اطمینان نتایج تحقیقات را مورد استفاده قرار داده و به آنها استناد کرد. «روش تحقیق دستیابى به حل مشکلات است» (عزتى، ۱۳۷۶، ص۲۰) (نقل از خاکى ۱۳۷۸، ص۲۰۱) بر این اساس در این پژوهش که یک پژوهش کاربردی است از روش تحقیق همبستگى استفاده شده است. همچنین براى جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از روشهاى کتابخانه‌اى، توزیع پرسشنامه، مراجعه به اسناد و مدارک استفاده شده است. در بخش مطالعات کتابخانه‌اى با بهره گرفتن از کتب، مجلات فارسى و لاتین، مطالب نظرى و ادبیات موضوع بیان گردیده و با بهره گرفتن از این اطلاعات شاخص مناسب براى سنجش متغیرهاى پژوهش شناسایى شده و سپس این شاخص که در قالب پرسشنامه مى‌باشد بین نمونه‌ها، از جامعه آمارى توزیع شده‌است. سپس از طریق اطلاعات به دست آمده و با بهره‌گیرى از روش هاى آمار توصیفى و استنباطى و با بهره گرفتن از نرم افزار spss داده هاى به دست آمده تجزیه و تحلیل شده‌اند.
در این فصل ابتدا روش پژوهش و طرح اصلی مطالعه مورد بحث قرار گرفته و پس از آن، افراد مورد مطالعه، جامعه‌ای که نمونه از آن انتخاب شده‌اند همچنین شیوه انتخاب آنها همراه با نحوه برآورد حجم نمونه توضیح داده شده است. توصیف ابزار یا وسایل اندازه‌گیری، روش جمع‌ آوری اطلاعات، نحوه اجرا، برآورد روایی، محاسبه‌ی اعتبار پرسشنامه و روش های آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل، قسمت دیگری از این فصل را به خود اختصاص داده است.
۳-۲) روش تحقیق
«هدف از انتخاب روش تحقیق مشخص کردن شیوه و روشی است که محقق اتخاذ می‌کند تا او را هر چه دقیق‌تر، آسان تر، سریع تر و ارزان تر در دستیابی به پاسخ برای پرس‌ های تحقیق مورد نظر کمک کند»(نادری وهمکار، ۱۳۷۲). منظور از روش تحقیق این است که مشخص کنیم چه نوع روشى براى بررسى موضوع لازم است که این امر بستگى به اهداف و ماهیت تحقیق و همچنین امکانات اجرایى آن دارد. تحقیق حاضر از آن جهت که به بررسى و شناخت بیشتر روابط میان متغیرها و شرایط موجود مى‌پردازد، در دسته تحقیقات توصیفى قرار مى‌گیرد. این روش بر ساختن فرضیه و آزمایش آن، تحلیل روابط میان متغیرهاى دستکارى نشده و پروراندن قوانین کلى تأکید دارد، تحقیق توصیفى آنچه که هست را توصیف مى کند (شامل توصیف تجزیه و تحلیل و تغییر شرایط موجود) همچنین تلاش مى‌کند تا روابط میان متغیرهاى دستکارى نشده را کشف نماید (جان بست ۱۳۷۳ ص۴۴-۴۳).
چون در این تحقیق سعی بر آن است تا روابط بین متغیرها بررسی گردد یا داده ها و اطلاعاتی کشف شود از روش تحقیق زمینه یابی (توصیفی) استفاده شده است.
در این پژوهش هدف، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم‌گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان می‌باشد. روش تحقیق توصیفی ازنوع پیمایشی است. «در تحقیق پیمایشی پژوهشگر برای کشف عقاید، افکار، ادراکات و ترجیح‌های افراد مورد نظر از پرسشنامه و مصاحبه استفاده می‌کند»(سلیمی، ۱۳۷۰).

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

۳-۳) جامعه آماری

یک جامعه آمارى عبارتست از مجموعه اى از افراد یا واحدها که داراى حداقل یک صفت مشترک باشند، معمولاً در هر پژوهش، جامعه مورد بررسى، یک جامعه آمارى است که پژوهشگر مایل است درباره (صفت ها) متغیر واحدهاى آن به مطالعه بپردازد. جامعه مجموعه‌ اعضای فرضی یا حقیقی است که نتایج پژوهش به آن تعمیم داده می‌شود(دلاور، ۱۳۷۴). جامعه آماری در پژوهش حاضر کلیه کارکنان شعبات بانک تجارت در استان اصفهان می باشد.

 

۳-۴) تعیین حجم نمونه

«نمونه بخشی از جامعه است که معرف آن می‌باشد به بیان دیگر نمونه گیری یعنی انتخاب تعدادی از افراد، حوادث، اشیا از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده آن جامعه» (خورشیدی و همکار، ۱۳۸۱)
نمونه عبارت است از «زیر مجموعه‌ای از جمعیتی که پژوهشگر مایل است نتایج را به آنها تعمیم دهد»(خوئی نژاد، ۱۳۸۰).

لذا در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه به شرح ذیل عمل می‌کنیم.
= n تعداد نمونه
= S2 پیش برآورد واریانس
= N حجم جامعه آماری
= d دقت احتمالی
= t مقدار متغیر نرمال واحد متناظر با سطح اطمینان
از جمله عوامل متعددی که در تعیین اندازه نمونه مؤثر واقع می‌شود عبارتند از:‌ حجم جامعه آماری، امکانات مالی و زمانی محقق، دقت احتمالی مطلوب و سطح اطمینان.
در این پژوهش با توجه به اینکه واریانس جامعه نامعلوم بود ابتدا مطالعه مقدماتی با توزیع ۳۰ پرسشنامه انجام و واریانس صفت مورد مطالعه برآورد و در نتیجه با بهره گرفتن از فرمول حجم نمونه به شرح زیر تعیین گردید.

بنابراین حجم نمونه برای انجام تحقیق تعداد۱۹۱ نفر از کارکنان شعبات بانک تجارت استان اصفهان می‌باشد . از تعداد۱۹۱ پرسشنامه توزیع شده تعداد ۱۸۷ پرسشنامه برگشت داده شد که نرخ بازگشت پرسشنامه ها ۹۸% می‌باشد.از این تعداد پرسشنامه برگشت داده شده ۱۸۴ عدد آن قابل استفاده بوده است. بنابراین نمونه نهایی این تحقیق ۱۸۴ نفرمی باشندکه کلیه‌ی تحلیل‌های آماری براین اساس انجام گرفته است.

 

۳-۵) روش نمونه گیری

نمونه‌گیری به عنوان یک ابزار جهت تسهیل کار محقق عمل می‌کند. پس از شناسایی جامعه آماری، باید با بهره گرفتن از تکنیک مناسب به نمونه‌گیری مبادرت ورزید. نمونه‌گیری عبارت است از انتخاب افراد نمونه از میان اعضاء یک جامعه تعریف شده آماری،‌که بر اساس اصول و قواعد خاص انجام می‌شود(بست[۳۳]،۱۳۶۶).
نمونه‌گیری که با قضاوت پژوهشگر انجام می‌شود تلاشی است آگاهانه برای دستیابی به نمونه‌ای که احتمالاً با در نظرگرفتن نواحی، نمایانگر جامعه آماری باشد وگروه‌هایی راگزینش کند که درجمع نتایج حاصل ازمطالعه ی آن، برای جمعیت وسیع‌تری قابل تعمیم باشد(کرلینگر[۳۴]،۱۹۷۳).
در غالب تحقیقات محقق علاقمند است نمونه تحقیقی را به طریقی انتخاب کند که مطمئن شود زیرمجموعه‌ها با همان نسبتی که در جامعه هستند با همان نسبت به عنوان نماینده جامعه در نمونه حضور داشته باشند. به همین منظور در نمونه‌گیری طبقه‌ای جامعه به گروه های متجانس تقسیم می‌شود و هر گروه از افرادی که دارای ویژگی‌های مشابه هستند تشکیل شده است(دلاور،۱۳۷۶).
در این تحقیق نیز برای به دست آوردن نمونه موردنظر از روش طبقه‌ای استفاده شده است. بدین طریق که پس از تعیین نسبت افراد جامعه (شعب مورد پژوهش) درصدی که هر بانک در بین کل جمعیت دارد محاسبه می‌شود و سپس به همان نسبت نمونه مورد نظر را به‌شیوه‌ی تصادفی انتخاب می‌کنیم.
۳-۶) روش گردآورى اطلاعات
روش گردآورى اطلاعات به دو شیوه صورت می‌پذیرد
الف: کتابخانه‌اى
ب: میدانی
الف) روش کتابخانه‌اى: هر محققى قبل از شروع تحقیق و هنگامى که به موضوعى ویژه براى تحقیق علاقه‌مند شده است، ناگریز از مراجعه به کتابخانه خواهد بود. با مطالعه کتاب ها، مقالات، تحقیقات، جستجوى اطلاعات در شبکه اینترنت و مقالات خارجى محقق مى‌تواند موضوع تحقیق خود را بیشتر بشناسد و ابعاد آن را ببیند و هدف یا هدف‌هاى تحقیق خود را بیشتر بشناسد. در این تحقیق نیز از منابع مختلف کتابخانه‌اى فارسى و لاتین، اطلاعات موجود در شبکه اینترنت و… استفاده شده است.
ب: روش میدانى: از لحاظ مطالعات محیطى این تحقیق یک مطالعه میدانى به حساب مى‌آید که با مطالعه و بررسى نظرى و جمع آورى اطلاعات لازم با بهره گرفتن از پرسشنامه از جامعه آمارى صورت گرفته است.

 

۳-۷ ) ابزار جمع‌ آوری اطلاعات

تبدیل پاسخ ها به داده‌ها بخش مهمی از فرایند پژوهش است. پژوهشگر برای این تبدیل به یک وسیله اندازه‌گیری نیاز دارد. هرگاه ارزش متغیر بخصوصی را در آزمودنی بخصوص یا در لحظه معینی از زمان معلوم کنیم، می‌گوییم آن متغیر را اندازه گرفته‌ایم. اندازه‌گیری شامل قواعدی است برای اختصاص اعداد به چیزها، افراد یا رویدادها به منظور کمی ساختن آنها(هومن،۱۳۷۵).
با عنایت به اینکه انتخاب‌ها به وسیله و ابزار تحقیق به اهداف و روش انتخابی در تحقیق بستگی دارد لذا در این تحقیق چون از شیوه توصیفی ـ پیمایشی استفاده شده است، پرسشنامه به عنوان ابزار مناسب جمع‌ آوری داده‌ها می‌باشد.

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:27:00 ب.ظ ]