نمودار شماره شماره ۴‌- ۱: درصد پاسخ‌های نمونه آماری به سوال جنسیت :…………۴۸
نمودار شماره ۴‌- ۲: درصد پاسخ‌های نمونه آماری به سؤال میزان تحصیلات :……..۴۹
نمودار ۴-۳، نمودار ستونی سابقه مدیریت پاسخگویان ( به‌سال) : …………………..۵۰
نمودار شماره ۴- ۴: درصد پاسخ‌های نمونه آماری به هوش چندگانه :…………………۵۲
نمودار شماره ۴- ۵: درصد پاسخ‌های نمونه آماری به تفکر انتقادی :………………….۵۳
نمودار شماره ۴- ۶: درصد پاسخ‌های نمونه آماری به هوش موسیقیایی :……………..۵۵
نمودار شماره ۴- ۷: درصد پاسخ‌های نمونه آماری به هوش حرکتی :…………………۵۶
نمودار شماره ۴- ۸: درصد پاسخ‌های نمونه آماری به هوش منطقی :…………………۵۷
نمودار شماره ۴- ۹: درصد پاسخ‌های نمونه آماری به هوش زبانی :………………….۵۸
نمودار شماره ۴- ۱۰: درصد پاسخ‌های نمونه آماری به هوش اجتماعی :…………….۵۹
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
نمودار شماره ۴- ۱۱: درصد پاسخ‌های نمونه آماری به هوش درون فردی :…………۶۱
نمودار شماره ۴- ۱۲: درصد پاسخ‌های نمونه آماری به هوش طبیعت گرایی :………۶۲
نمودار شماره ۴- ۱۳: درصد پاسخ‌های نمونه آماری به هوش فضایی :……………..۶۳
چکیده
پژوهش حاضر از نظر روش، پیمایشی و از حیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل تشکیل می دهد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده که با سطح اطمینان ۹۵% برابر که حجم نمونه برابر یا ۶۶بدست آمده است. برای نمونه گیری از نمونه ها؛ از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردیده گردید.برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش به وسیله دو پرسشنامه استاندارد تعدیل شدهپرسشنامه ی هوش چندگانه گاردنر و پرسشنامه ی تفکر انتقادی واتسون_گلاسرانجام می‌گیرد. پایاییبرایپرسشنامه هوش چندگانه برابر با ۹۰۶/۰ و برای پرسشنامه تفکر انتقادی برابر با ۸۳۲/۰ بدست آمده است. به منظور تجزیه و تحلیل داد‌های بدست آمده از پرسشنامه‌های جمع‌ آوری شده از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. بدین ترتیب که برای توصیف پاسخ‌های داده شده به سؤالات پرسشنامه‌ی تحقیق از جدول فراوانی و درصد پاسخ‌های مربوط به هر یک از سؤالات استفاده شده است. و همچنین برای نشان‌دادن بعضی از داده‌های آماری بصورت منسجم، از نمودار ستونی استفاده گردیده و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیه‌ها از آزمون همبستگی اسپیرمن (r ) استفاده شده است. برای تعیین سطح معنی‌دار بودن r از آماره آزمون t استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که بین هوش چندگانه مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل و تفکر انتقادی آنها رابطه معنی داری وجود دارد. اما در بعد هوش موسقیایی رابطه ای وجود ندارد.
نتیجه تصویری برای موضوع هوش
واژه های کلیدی:هوش چندگانه،تفکر انتقادی،مدیر.

فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱-مقدمه
به اعتقاد روانشناسان تربیتی ، هوش کیفیتی است که مسبب موفقیت تحصیلی می‌شود و از این رو یک نوع استعداد تحصیلی به شمار می‌رود. آنها برای توجیه این اعتقاد اشاره می‌کنند که کودکان باهوش نمره‌های بهتری در دروس خود می‌گیرند و پیشرفت تحصیلی چشم گیری نسبت به کودکان کم هوش دارند. مخالفان این دیدگاه معتقدند کیفیت هوش را نمی‌توان به نمره‌ها و پیشرفت تحصیلی محدود کرد، زیرا موفقیت در مشاغل و نوع کاری که فرد قادر به انجام آن است و به گونه کلی پیشرفت در بیشتر موقعیتهای زندگی بستگی به میزان هوش دارد.
از طرفی، یکی از ویژگی های اساسی انسان آگاهی از رفتار خود و برخورداری از نیروی تفکر[۱] است . به عبارت دیگر انسان می تواند از رفتار خود اگاه باشد و در برخورد با مسائل و امور متفاوت از نیروی تفکر خود استفاده کند (شریعتمداری، ۱۳۷۹ ). اگر چه علاقه به توسعۀ توانایی های تفکر انتقادی[۲] در محافل آموزشی پدیده ای جدید نیست و منشاء چنین علاقه ای به مکتب افلاطون برمی گردد (مایرز، ترجمۀ ابیلی، ۱۳۸۶ ). برای آنکه نسلی پویا و تلاشگر داشته باشیم، باید شیوه های قضاوت دربارۀ جامعه و تفکر در مورد زندگی خویش و دیگران را بیاموزیم.
۱-۲-عنوان و موضوع تحقیق
عنوان تحقیق ((بررسی رابطه بین هوش چندگانه و تفکر انتقادی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل)) می باشد. موضوع اصلی این تحقیق، بررسی رابطه بین هوش چندگانه با میزان تفکر انتقادی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل است.
۱-۳-بیان مساله
مدیریت یک سازمان برای انطباق با تغییرات و به منظور بقا و رشد در محیطهای جدید، ویژگیهای خاصی را می طلبد که عموماً مدیران برای پاسخ به آنها با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند. مدیران موفق عصر تغییر و آشوب مدیرانی هستند که هوشمندانه و توانمندانه بتوانند کشتی سازمان را با بهره گیری از انواع هوشها به سر منزل مقصود برسانند.
سازمانها برای اینکه بتوانند در محیط پرتلاطم ورقابتی امروز باقی بمانند، باید خود را به شیوه های تفکر نوین سازمانی مجهزسازند و به طورمستمر خود را بهبود بخشند. در این زمینه یکی از مهمترین مولفه های شخصیتی که می تواند به مدیران و متولیان سازمان کمک کند. هوش چندگانه و تفکر انتقادی است که مدیران با بالا بردن توان و قدرت تفکر انتقادی قادر به حل مسائل جاری خواهند بود (مختاری پور و سیادت، ۱۳۸۴، ۲۰).
امرزه اکثر سازمان‌ها و افراد، هوش و تفکر انتقادی را مزیتی رقابتی و قابلیت استراتژیک می‌دانند. در محیط و بازار جهانی، هوش و تفکر انتقادی بالا اهرم های مورد نیاز رهبران و مدیران تلقی می‌شوند. سازمان‌ها و مدیرانی که ارزش استراتژیک اینها را درک کنند، می‌توانند از تفاوت‌ها و تنوع ها برای ایجاد مزیت رقابتی استفاده کنند. از این‌رو:
نتیجه تصویری برای موضوع هوش

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

 

افراد دارای هوش و تفکر انتقادی بالا قادرند اثر قابل توجهی بر راهبردهای مدیریتی مختلف داشته باشند. این افراد جزء دارایی‌های ارزشمند سازمان هستند و به خصوص در زمان بحران ارزش خود را بیشتر نمایان می‌سازند.

با گسترش فعالیت‌ها، نیاز به قابلیتی که مدیران را دربرخورد با پیچیدگی‌های مختلف محیطی پیش رو یاری رساند، بیش از پیش احساس می‌شود لذا مدیرانی که قادر به درک پیچیدگیهای مدیریتی در کلاس جهانی باشند. به عبارتی دارای هوش چندگانه و قدرت تفکر انتقادی بالا باشند، موفق تر عمل کرده و بهتر میتوانند به اهداف سازمانی برسند (رحمانی و تهران پور، ۱۳۸۸، ۴۰-۴۲).

گاردنر (۱۹۸۳) بیان داشت که هر انسان دارای حداقل از هفت هوش طبیعی برخوردار است. وی این هوشها را تحت عناوین هوش زبانی یا کلامی[۳]، هوش موسیقیایی یا موزون[۴]، هوش منطقی یا ریاضی[۵]، هوش بصیری یا فضایی[۶]، هوش بدنی یا جنبشی[۷]، هوش درون فردی[۸]، هوش میان فردی[۹] اعلام کرد. همچنین در سال ۱۹۹۹ هوش طبیعت‌گرایی[۱۰] را هم به هفت هوش دیگر اضافه کرد (حسین نژاد و بالغی زاده، ۱۳۸۱، ۴۴).
با توجه به موضوعات گفته شده در این تحقیق بر آنیم تا رابطه بین هوش چندگانه مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه۱۳ با میزان تفکر انتقادی آنها را بر اساس نظریه هوش چندگانه گاردنر و تفکز انتقادی تفکر انتقادی واتسون و گلیزر بسنجیم.
۱-۴-اهداف تحقیق
الف) اهداف کلی
هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین هوش چندگانه مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها است.
ب) اهداف کاربردی

 

 

بررسی رابطه هوش موسیقیایی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها.
نتیجه تصویری برای موضوع هوش

 

بررسی رابطه هوش حرکتی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها.

بررسی رابطه هوش منطقی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها.

بررسی رابطه هوش فضایی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها.

بررسی رابطه هوش زبانی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها.

بررسی رابطه هوش اجتماعی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها.

بررسی رابطه هوش درون فردی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیلبا میزان تفکر انتقادی آنها.

بررسی رابطه هوش طبیعت گرایی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها.

ج) اهداف ویژه تحقیق

 

 

بررسی رابطه بین هوش چندگانه مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها.

ارائه پیشنهادهایی به منظور ارتقای تفکر انتقادی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با تاکید بر هوش چندگانه.

بررسی میزان تاثیر هوش چندگانه مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل بر میزان تفکر انتقادی آنها.

تعیین ترتیب تأثیر هر یک از ابعاد هوش چندگانه بر میزان تفکر انتقادی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل

۱-۵-سوال تحقیق

 

 

میزان تاثیر تحصیلات مدیران بر هوش چندگانه آنها تا چه اندازه می باشد؟

میزان تاثیر تحصیلات مدیران بر تفکر انتقادی آنها تا چه اندازه می باشد؟

میزان تاثیر سابقه مدیریت مدیران بر هوش چندگانه آنها تا چه اندازه می باشد؟

میزان تاثیر سابقه مدیریت مدیران بر تفکر انتقادی آنها تا چه اندازه می باشد؟

۱-۶-فرضیه های تحقیق

 

 

بین هوش چندگانه مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها رابطه وجود دارد.
بین هوش موسیقیایی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها رابطه وجود دارد.

بین هوش حرکتی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها رابطه وجود دارد.

بین هوش منطقی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها رابطه وجود دارد.

بین هوش فضایی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها رابطه وجود دارد.

بین هوش زبانی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها رابطه وجود دارد.

بین هوش اجتماعی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها رابطه وجود دارد.

بین هوش درون فردی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها رابطه وجود دارد.

بین هوش طبیعت گرایی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها رابطه وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 06:55:00 ق.ظ ]