قصد خرید را به طور کلی می توان به سه دسته تقسیم کرد :

 

۱-۱-۸-۲ قصد خرید آنی :

در بسیاری از موارد خریدهایی انجام می دهیم که برای آن قصد قبلی و برنامه خاصی نداریم و به صورت آنی تصمیم می گیریم آن کالا را بخریم ،مثل خرید یک پیراهن و غیره

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

۲-۱-۸-۲قصد خرید قبلی :

برای خرید بعضی کالاها از قبل برنامه ریزی می کنیم و خرید آن ها را به شرایط خاصی واگذار می نماییم.مثل خرید لباس های تابستانی یا زمستانی

 

۳-۱-۸-۲قصد خرید اقتصادی :
عکس مرتبط با اقتصاد

تصمیم خرید بعضی از کالاها پیچیده می باشد،خرید کالاهای بادوام و گرانقیمت از این قبیل هستند.در مورد کالاها و اجناسی که با این نوع قصد خرید تدارک دیده می شود ، نفوذ عمیق در افرادی که تصمیم بر خرید می گیرند لازم است . ( کاتلر و کانور[۱۱۴]، ۱۹۷۷)
در تحقیقی که توسط اسمیت (۱۹۹۸ ) با عنوان ابعادی از خدمات کالاهای صنعتی که منجر به قصد خرید محصول در آینده می شود انجام گردید .اثرات جانبی شامل : خدمات تلفنی ، خدمات حمل و نقل ، و هم چنین رضایت از عملکرد قبلی محصول را بر قصد خرید محصول در آینده مورد بررسی قرار داد.
فرضیات تحقیق به شرح زیر ارائه شد :
۱)رضایت قبلی از محصول بر قصد خرید محصول در آینده نقش دارد.
۲)خدمات تلفنی بر قصد خرید محصول در آینده نقش دارد.
۳)خدمات حمل و نقل بر قصد خرید محصول در آینده نقش دارد.
نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که خدمات تلفنی و حمل و نقل به همراه رضایت از عملکرد قبلی محصول می تواند بر قصد خرید محصول آینده اثر گذارد.هم چنین مشخص شد که خدمات تلفنی بین سه متغیر دیگر ، بیشترین تاثیر را بر قصد خرید محصول در آینده دارد.
قصد رفتاری بیانگر شدت نیت و اراده فردی برای انجام رفتار هدف است.رابطه ی قصد رفتاری با رفتار نشان می دهد افراد تمایل دارند در رفتارهایی درگیر شوند که قصد انجام آن ها را دارند.(یعقوبی و شاکری،۱۳۸۷)
قصد تعیین کننده عمل در یک مسیر معین است. قصد رفتار به عنوان احتمال ذهنی شکل دهی یک رفتار خاص تعریف شده است .به عنوان مثال ،قصد خرید یک محصول خاص به عنوان پیش بینی کننده خوب رفتار واقعی در خرید محصول تشخیص داده شده است. مطابق با پژوهش لامبر ،قصد رفتاری به عنوان یک حالت ذهنی تعریف می شود که منعکس کننده تصمیم شخص برای انجام رفتار است.بنابراین داشتن درک بهتری از مقاصد رفتاری مصرف کنندگان می تواند به بازاریابان کمک کند تا ارتباط بهتری با گروه هدف برقرار کنند.( عبدالقادر [۱۱۵]، ۲۰۰۸)
اغلب مقیاس قصد خرید ، جهت شناسایی احتمالات خرید کالاها در طول یک دوره زمانی معین مورد استفاده قرار می کیرد.مقیاس های ارادی می توانند از مقیاس های رفتاری در دستیابی به تصمیم مشتری موثرتر باشند،زیرا ممکن است مشتریان از روی اجبار اقدام به خرید کنند .( هو[۱۱۶] ، ۲۰۱۰)
آجزن در مدل رفتار برنامه ریزی شده خود معتقد است که مقاصد رفتاری تاثیرات انگیزشی بر رفتار دارند.( عبدالقادر ، ۲۰۰۸)
بنابراین نیات رفتاری به عنوان نزدیک ترین پیش بینی کننده ی رفتار مشاهده می شوند.(آروولا،واسالو و دین[۱۱۷] ، ۲۰۰۸ ) .

 

۹-۲اینترنت :

اینترنت بزرگ ‌ترین سامانه‌ای است که تا امروز توسط بشر طرّاحی، مهندسی و اجرا شده ‌است. ریشه این شبکه ی بزرگ جهانی به دهه ۱۹۶۰ باز می گردد که سازمان‌های نظامی آمریکا برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای به وجود آوردن شبکه‌ای مستحکم، توزیع شده و با تحمل خطا سرمایه گذاری کرده اند.
این پژوهش به همراه عصری از سرمایه گذاری شخصی بنیاد ملی علوم آمریکا برای ایجاد یک ستون فقرات جدید، باعث شد تا مشارکت‌های جهانی آغاز شود و از اواسط دهه ۱۹۹۰، اینترنت به صورت یک شبکه جهانی و همگی شود. وابستگی تمام فعّالیت‌های انسان به اینترنت در مقیاسی بسیار بزرگ و در زمانی کوتاه، حکایت از شروع یک عصر تاریخیِ نوین در عرصه‌های مختلف علوم، فناوری، از همه مهمتر در طریقه تفکّر بشر دارد. شواهد زیادی وجود دارد که از آنچه اینترنت برای انسان خواهد ساخت و خواهد کرد، تنها مقدار بسیار کمی به واقعیت تبدیل شده.( http://www.pazhoheshkade.ir)
۱-۹-۲پیدایش اینترنت :
پیداشدن اینترنت به دهه ۱۹۶۰ باز می‌گردد؛ وقتی که دولت آمریکا براساس طرحی به نام آرپا مخفف آژانس تحقیق پروژه‌های پیشرفته که در آن تاریخ برای کارکردهای دفاعی ساخته شده بود، این طرح را اجرا کرد. طرح این بود که کامپیوترهای شهر های مختلف که اطلاعات خاصی را در خود ذخیره داشتند بتوانند در صورت نیاز با هم ارتباط برقرار نموده و اطلاعات را به یکدیگر انتقال دهند و یا اطلاعات را به اشتراک بگذارند.
در همان دوران سیستم‌هایی ساخته شده بودند که امکان ارتباط بین کامپیوترهای یک سازمان را توسط شبکه مخصوص همان سازمان فراهم می کردند طوریکه کامپیوترهای موجود در بخش‌ها یا طبقات گوناگون با یکدیگر تبادل اطلاعات کنند و امکان فرستادن نامه بین بخش‌های گوناگون سازمان را فراهم می‌کردند که امروزه به این سیستم ارسال نامه پست الکترونیک می‌گویند. اما برای اتصال و ارتباط دادن این شبکه‌های کوچک و پراکنده که هر کدام به استانداردهای خودشان کار می‌کردند.
سرانجام درسال ۱۹۶۱، ۴ کامپیوتر در۲ ایالت مختلف توانستند با موفقیت ارتباط برقرار کنند و با اضافه شدن واژه نت به طرح نخستین، نام آرپانت برای آن منظور شد. در دهه ۱۹۷۰ با تعریف پروتکل‌های جدیدتر مثل TCP که تا به امروز رواج دارد و نیز مشارکت کامپیوترهای میزبان بیشتر به آرپانت و حتی گسترده شدن آن به برخی نواحی فراتر از مرزهای آمریکا، شهرت بیشتری برای آرپانت به همراه آورد و طرح اینترنت همراه با جزییات بیشتر درباره شبکه‌های کامپیوتری مطرح گشت تا اینکه در اواخر دهه ۱۹۷۰ شبکه‌های گوناگون تصمیم گرفتند به صورت شبکه‌ای با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و آرپانت را بعنوان هسته اصلی انتخاب کردند. در سال ۱۹۹۳ نام اینترنت روی این شبکه عظیم گذاشته شد، وب یا همان WWW که مخفف World Wide Web (به فارسی: شبکه گسترده جهانی) می‌باشد.( http://www.pazhoheshkade.ir)

 

۲-۱۰ شرکت شاتل :

گروه شرکت‌های شاتل، بزرگ‌ترین مجموعه‌ی فعال در حوزه‌ی ارایه‌ی خدمات دسترسی به اینترنت و راهکارهای ارتباطی اینترنتی در کشور است که توانسته است طی سال‌های فعالیت خود، خدمات کارسازی را در این حوزه به مشتریان سراسر کشور ارائه کند. شاتل اولین ارایه‌کننده‌ی خدمات +ADSL2 در کشور است.
هم‌اکنون، گروه شرکت‌های شاتل با بیش از ۸۰۰ نفر نیروی انسانی متخصص، با گسترش دامنه­‌ی توزیع خدمات خود در استان­‌های مختلف از طریق چهار شعبه و نزدیک به ۱۵۰۰ نفر نیروی انسانی در بیش از صد نمایندگی رسمی در سراسر کشور و بیش از یک هزار عامل فروش، توانسته است سراسر کشور را تحت پوشش خدمات خود قرار دهد و بزرگ­‌ترین سهم از مشتریان بازار اینترنت و خدمات تکمیلی آن در کشور را به ویژه در حوزه­‌ی ارایه‌ی خدمات اینترنت پرسرعت +ADSL2 به خویش اختصاص دهد.
با توجه به رشد نیروی انسانی گروه شرکت­‌های شاتل و نمایندگان این گروه در سراسر ایران، شاتل در سال ١‎٣‎٨٨، اقدام به تاسیس “مرکز آموزش و پژوهش شاتل” کرده است. مهم‌­ترین مسئولیت این مرکز که در ساختمان و تشکیلاتی مجزا فعالیت خود را آغاز کرده، انجام امور آموزشی بیش از دو هزار نفر کارکنان و همکاران نمایندگی این مجموعه و راهبری امور پژوهشی مرتبط با فعالیت شاتل است.(www.shatel.ir)

 

۱-۱۰-۲ مهم‌ترین افتخارات و دستاوردهای شاتل :

 

 

بالاترین سهم بازار

بزرگ­‌ترین مصرف کننده­‌ی پهنای باند در کشور

انتخاب به عنوان رتبه اول اپراتور برتر در همه‌ی سال‌های ارزیابی توسط وزارت ICT

کسب تقدیر سه ستاره تعالی سازمان (EFQM)

کسب تقدیر یک ستاره در جایزه ملی کیفیت (ICTINQA)

دریافت استاندارد بین‌المللی اعتماد مشتریان از سوی اتحادیه اروپا در سال ١۳۹٢

دریافت تندیس و لوح نشان نوآوری در کیفیت خدمات اینترنتی از نهمین اجلاس سران و مدیران ناپک در سال ١۳۹٢

دارای گواهی‏‌نامه‏‌ی ISO9001:2008 از IMQ ایتالیا

دارای گواهی‌نامه‌ی ISO14001:2004 از IMQ ایتالیا

دارای گواهی‌نامه‌ی ISO10002:2004 از IMQ ایتالیا

دارای گواهی‌نامه‌ی ISO18001:2007 از IMQ ایتالیا

انتخاب به عنوان برند محبوب اینترنت پرسرعت کشور و دریافت تندیس زرین جشنواره

۲-۱۰-۲شرکای استراتژیک شرکت شاتل :

این شرکت برای ارایه‌ی گسترده خدمات و محصولات خود همکاری نزدیک با شرکای استراتژیک و بین‌المللی دارد. هم‌اینک شرکت شاتل شریک انحصاری شرکت ZyXEL (یکی از مشهورترین تولیدکنندگان تجهیزات اینترنت پرسرعت در جهان) است. افزون براین، به عنوان شریک تجاری شرکت Kaspersky که یکی از چند شرکت برتر ارائه کننده محصولات امنیتی در جهان است، محصولات امنیتی متنوع و متفاوتی براساس نیاز کاربران و شرکت‌ها، ارائه می‌دهد.

 

مهم‌ترین فعالیت‌ها : ۳-۱۰-۲

اصلی‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌های گروه شرکت‌های شاتل، به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه‌ی فعال در حوزه‌ی ارائه خدمات دست‌رسی به اینترنت و راهکارهای ارتباطی اینترنتی درکشور را می‌توان به صورت موارد زیر برشمرد:

 

 

ارایه‌ی خدمات اینترنت پرسرعت +ADSL2 و خدمات تکمیلی آن همچون VPN و …

ارایه­‌ی خدمات مکالمه تلفن بین المللی (VoIP)

ارایه­‌ی خدمات تهیه و نصب تجهیزات شبکه‌های دست‌رسی و تجمیع برای شرکت‌های مخابراتی و سازمان‌های بزرگ

ارایه­‌ی خدمات پهنای باند Broadband به صورت Wireless و DSL

ارایه­‌ی راهکارهای خاص برقراری ارتباطات نقطه به نقطه یا شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) سازمان‌ها

ارایه­‌ی خدمات مرکز داده‌ها و راهکارهای تکمیلی آن

ارایه‌­ی راهکارهای امنیتی اینترنتی (Kaspersky internet security 2014)

ارایه­‌ی خدمات پشتیبانی فنی از کلیه‌ی خدمات برقراری ارتباط با شبکه‌های محلی و جهانی

۲-۱۱ پیشینه تحقیق :

 

۲-۱۱-۱ اهم پژوهش های انجام شده در داخل کشور :

پژوهشی نشان داد،تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی یکی از کارآمدترین عوامل موثر بر تصویر ذهنی برند و قصد خرید برندها در بازارهای مصرف کننده است(جلیوند و صمیعی ، ۱۳۹۱)
گراوند ( ۱۳۸۹) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «تاثیر آمیخته بازاریابی بر خرید و میزان رضایت مندی مشتری » به بررسی و تعیین رابطه میان کیفیت ، قیمت ، تبلیغات و نحوه توزیع محصولات شرکت های تعاونی تولیدی شهرستان کوهدشت با قصد خرید مشتریان و تعیین رضایت مندی آن ها پرداخته است
یافته های تحقیق نشان می دهد که ترکیب آمیخته بازاریابی شرکت های تعاونی تولیدی نتوانسته اند به نحو شایسته رضایت مشتریان خود را جلب کنند که در نتیجه آن مشتریان به تصمیم در انتخاب و خرید محصولات این شرکت ها تشویق و ترغیب نگردیده اند.به دیگر سخن ، رضایت مندی خریداران تابعی از متغیرهای کیفیت ،قیمت ، تبلیغ و توزیع است که به عنوان متغیرهای مداخله گر ، باایجاد و تامین خواسته های مشتریان ، تصمیم به خرید از این شرکت ها را موجب می شود.
نیکو مرام و سرآبادانی ( ۱۳۹۰ ) در پژوهشی با هدف مطالعه تاثیر جاذبه های فروش نرم و سخت آگهی های تجاری بر قصد خرید مصرف کنندگان ، که جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران است ، به این نتیجه دست یافتند که جاذبه های فروش نرم نسبت به جاذبه های فروش سخت تاثیر بیشتری بر قصد خرید مصرف کنندگان دارند.
طبق پژوهش شاه حسینی و همکاران (۱۳۹۰)،ارزش ویژه برند بر رفتار خرید تاثیر می گذارد.پژوهش دیگری نشان داد،ارزش ویژه برند بر ترجیح برند و مقاصد خرید در صنایع خدماتی موثر است(چانگ و لویی ، ۲۰۰۹ )
نتیجه پژوهش چن و چانگ (۲۰۰۸) با پژوهش شاه حسینی و دیگران(۱۳۹۰) در مورد تاثیرگذاری ارزش ویژه برند بر مقاصد خرید مصرف کننده و در نهایت،انتخاب برند،هماهنگی دارد.هم چنین طبق پژوهش چانگ و لیو (۲۰۰۹) ارزش ویژه برند بر ترجیح برند و مقاصد خرید در صنایع خدماتی موثر است .هم چنین ابعاد کیفیت درک شده ،تداعی برند و وفاداری به برند در سطح اطمینان ۹۹ درصد بر قصد خرید مصرف کنندگان موثر هستند.اما تاثیر بعد آگاهی از برند بر قصد خرید تایید نشد.
در تحقیق دیگری که با عنوان « ارزش ویژه برند خدمات و رفتار مشتریان » توسط شاه حسینی،اخلاصی و رحمانی ، (۱۳۹۰ ) در بین مشتریان بانک انصار انجام شد ،وجود رابطه معناداری میان ارزش ویژه برند خدمات و تصمیم گیری رفتار خرید مشتریان تایید شد.
جلیلیان و همکاران ( ۱۳۹۱ ) به بررسی تاثیر تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بر قصد خرید مصرف کنندگان از طریق ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در میان دانشجویان جهت خرید محصولات لپ تاپ شرکت Dell پرداخت که یافته ها نشان داد ، تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بر ابعاد ارزش ویژه برند ؛ ابعاد ارزش ویژه برند به جز بعد آگاهی از برند بر قصد خرید و تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی از طریق ارزش ویژه برند بر قصد خرید اثر می گذارند.
در تحقیقی با عنوان «بررسی عوامل موثر بر نگرش و قصد مصرف کنندگان به خرید محصولات جعلی برندهای لوکس در صنعت پوشاک » نگرش نسبت به برند ، تاثیر مثبتی بر قصد خرید محصولات داشته که این پژوهش در مورد محصولات جعلی برندهای لوکس انجام شده است .( ابراهیمی، جعفرزاده و بزرگی ، ۱۳۹۰ )
نظری و رضایی عرب (۱۳۹۳) ، در تحقیقی که با عنوان “بررسی تاثیر علائم بیرونی کیفیت بر کیفیت ادراکی و قصد خرید کالا با درگیری ذهنی بالا (مورد مطالعه:لپ تاپ) ” انجام دادند به این نتیجه رسیدند که علائم بیرونی قیمت ، برند ، دوستان ، تجربه قبلی ، رتبه برند ، ویژگی های سخت افزار و گارانتی بر درک کیفیت لپ تاپ تاثیر می گذارند.هم چنین رتبه برند ، قیمت ، برند ، کشور مبدا ، گارانتی و تجربه قبلی بر قصد خرید لپ تاپ تاثیر می گذارند.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:09:00 ق.ظ ]